Zakład pracy chronionej
Przeczytaj także: Zatrudnianie osób niepełnosprawnych. O co musi zadbać firma?
Status zakładu pracy chronionej przysługuje pracodawcy, który:- prowadzi działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy,
- zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
-
przez okres minimum 6 miesięcy osiąga wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości:
- nie mniejszej niż 50%, przy czym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych muszą stanowić osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
- co najmniej 30%, jeśli pracodawca zatrudnia osoby niewidome, psychicznie chore lub upośledzone umysłowo, zaliczone do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
- użytkuje obiekty i pomieszczenia odpowiadające przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy, a także uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych,
- zapewnia doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
Status przyznaje wojewoda w formie decyzji administracyjnej. Upoważnia on do korzystania ze zwolnień podatkowych oraz pomocy ze środków PFRON.
Obowiązki spoczywające na pracodawcy regulują: art. 28, 30, 31, 32 i 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zmian); rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1810 z późn. zm.).
Przeczytaj także:
"Pracodawca na TAK": osoby niepełnosprawne na rynku pracy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)