eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaSłownik pojęć rynku pracyWynagrodzenie

Wynagrodzenie

Przeczytaj także: Pensja

W węższym znaczeniu – przyjmująca wartość materialną (zwykle pieniężną) należność za pracę wykonaną na rzecz pracodawcy z tytułu nawiązania stosunku pracy. Jego wysokość i warunki wypłaty ustalane są przy zawieraniu umowy.

Wynagrodzenie może być płatne "z dołu" (za już wykonaną pracę) lub "z góry" (za pracę, która dopiero ma być wykonana) – częściej, ze względów praktycznych, stosuje się to pierwsze rozwiązanie. W przypadku płatności "z góry", po wykonaniu zadania wysokość wynagrodzenia powinna zostać skorygowana o zdarzenia, jakie miały miejsce w danym czasie pracy, np. liczbę dni choroby.

W szerokim znaczeniu wyróżnia się pięć typów wynagrodzeń:

  • materialne (np. płaca, sprzęt)
  • techniczne (np. rozwiązywanie problemów)
  • polityczne (np. władza, kontrola)
  • społeczno-psychologiczne (prestiż, budowanie tożsamości społecznej, samodzielność, niezależność)
  • możliwość samorealizacji
Przeczytaj także: Płaca godziwa Płaca godziwa

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: