eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaSłownik pojęć rynku pracyCzas pracy

Czas pracy

Przeczytaj także: Rozliczenie nadgodzin a rozwiązanie umowy o pracę

Czas, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy. W jego skład wchodzi więc nie tylko rzeczywisty czas wykonywania usługi, ale również czas pozostawania w gotowości do jej wykonania, o ile brak aktywności nie wynika z winy pracownika.

Do czasu pracy należy więc zaliczyć: czas przestoju, nauki, przerw w pracy czy odbywania szkolenia bhp. Z kolei czas dyżuru, jeśli w jego trakcie nie była wykonywana praca, nie jest uznawany za czas pracy.

Przepisy prawa pracy określają liczbę godzin, jaką pracownik może przepracować. Norma czasu pracy może być:
  • dobowa (maksymalnie 8 godzin),
  • średniotygodniowa (maksymalnie 40 godzin),
  • łączna tygodniowa (normalny czas pracy + nadgodziny – maksymalnie 48 godzin).

Obok norm czasu pracy istnieje również pojęcie wymiaru czasu pracy – jest to liczba godzin, jaką pracownik powinien przepracować w danym okresie rozliczeniowym w normalnym czasie pracy, a więc uwzględniając dobową i średniotygodniową normę czasu pracy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: