Jak odnaleźć work-life balance?
2014-06-02 00:30
Jak odnaleźć work-life balance? © Brian Jackson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zarządzanie czasem: życie prywatne czy zawodowe?
Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie sprawiły, że trudno się „wyłączyć”. Oczywiście, każdemu zdarza się być szczególnie zajętym i zostawać w pracy „po godzinach”. Gdy utrzymujesz właściwą równowagę między pracą a życiem prywatnym, takie sytuacje są raczej wyjątkami niż regułą. Jeśli jednak podejrzewasz, że jest inaczej, sprawdź, czy nie dotyczą Cię poniższe sygnały ostrzegawcze:- regularnie pracujesz więcej niż dziesięć godzin dziennie,
- jakkolwiek ciężko pracujesz, masz poczucie, że „nie wyrabiasz”,
- nie pamiętasz, kiedy ostatnio śmiałeś się w biurze,
- systematycznie pracujesz w weekendy,
- kiedy wracasz do domu, czujesz się fizycznie i psychicznie wypalony,
- nie wyobrażasz sobie dnia roboczego bez regularnych dawek kofeiny, czekolady lub nikotyny,
- masz reputację osoby odwołującej spotkania w ostatniej chwili.
Tymczasem jest niezwykle ważne, aby jej nie przekraczać. Praca powinna być ważnym, ale oddzielnym od czasu poświęcanego rodzinie, przyjaciołom i Twoim zainteresowaniom, elementem życia. Wtedy daje satysfakcję i radość. Wówczas jest też bardziej wydajna. Dlatego zadbaj o przywrócenie równowagi w swoim życiu. Poniżej – kilka sposobów na to.
Nie musisz być zawsze pierwszą i ostatnią osobą w pracy, aby pokazać swoją efektywność. Rozważ, że efekt może być odwrotny do zamierzonego: wielu może pomyśleć, że pracujesz za mało wydajnie, aby wykonać plan dnia w zaplanowanym czasie. Dlatego zadbaj o to, by przynajmniej trzy razy w tygodniu wychodzić o czasie. Gdy masz z tym problem, wpisz pewne wydarzenie do swojego kalendarza tak, abyś nie mógł nie wyjść później niż wówczas, gdy Twój formalny dzień roboczy się kończy – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
fot. Brian Jackson - Fotolia.com
Jak odnaleźć work-life balance?
Naucz się mówić „nie”. Pamiętaj, że każde „tak”, które wypowiadasz w odpowiedzi na pytanie twojego szefa, oznacza „nie” dla wielu innych rzeczy.Rozpisz swoje priorytety i pilnuj, aby drugo– i trzeciorzędne sprawy zawodowe nie zabierały Ci cennego czasu dla siebie.
Pamiętaj o regule 80–20. Wykonanie 80% prawie każdego zadania wymaga 20% czasu potrzebnego do realizacji całości. Reszta schodzi na „dopieszczaniu” detali – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Upewnij się więc, że zadania, które nie wymagają perfekcji, a jedynie rzetelności, nie absorbują Cię nadmiernie.
Wyeliminuj „złodziei czasu”. Przykładowo, jednym z nich jest skrzynka e–mailowa. Zwłaszcza, gdy informuje Cię dźwiękiem o każdej nowej wiadomości. Ogranicz sprawdzanie poczty do najwyżej trzech razy dziennie. Podobnie postępuj z innymi „złodziejami czasu”.
Po prostu zaczynaj. Odwlekanie chwili rozpoczęcia zadania jest jedną z głównych przyczyn straty mnóstwa czasu. Zastosuj technikę „salami”: podziel duże zadanie na wiele mniejszych, i wykonuj je kolejno. Równowaga między życiem prywatnym i zawodowym jest niezbędna do szczęścia. Paradoksalnie, bardziej efektywnie pracują ci pracownicy, którzy nie poświęcają na pracę przesadnie dużo czasu! – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.
oprac. : Monster Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Marcin Ptaszek / 2014-06-20 18:40:33
Biorąc pod lupę dzisiejsze rozumienie słowa praca, należałoby się zastanowić, czy nie stanowi ona nadrzędnego celu w życiu niektórych osób, bo przecież nie samą pracą żyje człowiek. Autor artykułu porusza bardzo istotną kwestię, jaką jest znalezienie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Dzisiaj kiedy bycie "człowiekiem pracy" jest tak bardzo widoczne, aspekt związany z rozdzieleniem tych dwóch sfer jest bardzo ważny, dla komfortu i jakości życia pracownika oraz osób w jego najbliższym otoczeniu. Dlatego, jeśli zdarza nam się wpadać w pracoholizm, a cierpią na tym Nasze relacje z rodziną lub znajomymi, wówczas należy się odnieść do wskazówek wskazanych w powyższym artykule. Uważam, że stanowią bardzo trafne porady, które mogą pomóc racjonalnie spojrzeć na własne problemy z pracą i brakiem zbilansowania między życiem prywatnym i zawodowym oraz przede wszystkim rozłożyć na czynniki pierwsze problem związany z pracą zawodową i poszukać skutecznego rozwiązania. [ odpowiedz ] [ cytuj ]