Inteligencja emocjonalna orężem pracownika
2014-05-10 00:20
Inteligencja emocjonalna w cenie © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak skutecznie szukać pracy?
Czym właściwie jest inteligencja emocjonalna? Najprostszymi słowy to zdolność rozpoznawania uczuć własnych oraz innych ludzi, a także wykorzystywanie rozumienia tych uczuć w codziennym życiu. Dzięki niej jesteśmy w stanie panować na własnymi reakcjami, decydując jaki rodzaj zachowania dobierzemy do danej sytuacji. Pomaga również reagować na stany emocjonalne innych adekwatnie do ich oczekiwań oraz danego kontekstu. Osoba o wyższych predyspozycjach w zakresie inteligencji emocjonalnej posiada lepszą umiejętność przystosowania się do nowego środowiska. Łatwiej odnajduje się w nowym środowisku i rzadko wchodzi w konflikty z kolegami lub przełożonym, co w połączeniu wpływa na budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Cechy te zwiększają szanse na długofalową współpracę z posiadającym je pracownikiem. Dzięki nim minimalizowane jest ryzyko niedopasowania nowej osoby do zespołu, a tym samym pogorszenia samopoczucia pozostałych tworzących go pracowników oraz destabilizacji dotychczasowej atmosfery w miejscu pracy.Mogą posiadać olbrzymi zasób wiedzy, nie potrafiąc jej należycie przekazać czy przekonać innych do swoich poglądów podczas dyskusji. przede wszystkim sposób wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Może nie dziwić zatem fakt, że coraz więcej organizacji pośród wartości kluczowych dla ich funkcjonowania zawiera właśnie elementy związane z inteligencją emocjonalną. Jedna firma – jeden zespół, otwartość na drugiego człowieka, gotowość niesienia pomocy - to określenia, które możemy znaleźć w statutach wielu firm.
fot. Africa Studio - Fotolia.com
Inteligencja emocjonalna w cenie
- W ostatnich latach w zauważalny sposób zmieniło się podejście pracodawców do kwestii inteligencji emocjonalnej, – zauważa Katarzyna Żbikowska, Konsultant agencji doradztwa personalnego Experis, zajmującej się rekrutacją finansistów, inżynierów oraz pracowników IT. – Dość często pierwsze spotkanie rekrutacyjne u potencjalnego pracodawcy dotyczy rozmów na temat motywacji kandydata, jego zaangażowania oraz sposobu zachowania w dotychczasowych miejscach pracy. Kompetencje techniczne czy też branżowe weryfikowane są dopiero na dalszym etapie. Co ciekawe, coraz częściej takie podejście do kwestii poszukiwania pracownika dotyczy również stanowisk ściśle inżynieryjnych, w przypadku których kluczowe są przecież posiadana wiedza i doświadczenie. I tu rodzi się problem, bo pomimo stopniowego wzrostu świadomości na temat tej kompetencji, nadal niestety wiele osób z wykształceniem technicznym nie posiada jej rozbudowanej w stopniu pozwalającym na przejście do dalszego etapu rozmów z rekruterem. Warto nad tym pracować, bo w przypadku niektórych pracodawców bywa, iż w toku rekrutacji odrzucane są osoby o wysokich umiejętnościach technicznych, nie przystające jednak do kultury organizacyjnej, opartej na zgranym zespole oraz pozytywnej atmosferze w pracy, – przekonuje przedstawiciel Experis.
Inteligencja emocjonalna ma przeważnie znaczenie w przypadku stanowisk dedykowanych do współpracy z ludźmi, w branżach takich jak handel, obsługa klienta, prowadzenie projektów, produkcja. Zwraca się na nią uwagę również w przypadku stanowisk dedykowanych do pracy samodzielnej, które nie są pozbawione elementów interakcji interpersonalnych, jak np. samodzielny projektant, technolog będący wsparciem merytorycznym dla działu sprzedaży, czy też administrator IT pomagający pozostałym pracownikom w rozwiązywaniu problemów ze sprzętem.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)