Gry jako nowe narzędzia rekrutacji
2014-01-27 09:46
Gry jako nowe narzędzia rekrutacji © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rola działu HR w obecnych czasach
Popularność gier komputerowych i wzrost liczby osób, które poświęcają swój czas na granie sprawiły, że w Polsce pojawił się nowy trend - zjawisko zwane gryfikacją (grywalizacją lub z angielskiego gamifikacją). Jest to metoda rekrutowania nowych pracowników oparta na grach wideo lub fabularnych. Na zachodzie od dawna system ten z powodzeniem wykorzystywany jest w sektorze HR, a tego typu techniki stosują duże koncerny, takie jak: L'Oreal czy Unilever. Przykładem jest również firma Siemens, która implementowała w środowisko rekrutacji "Plantville" (klona "Farmville").Rekrutacja pracowników przy wykorzystaniu gier to nie pierwszy tego typu pomysł. Pozyskaniem kandydatów za pomocą interaktywnej gry posłużyła się Kompania Piwowarska pod szyldem "Gra o bro". Gra składała się z kilku rund, a każdy uczestnik miał za zadanie zbudować własną postać, nadać jej cechy osobowości i odpowiedzieć na klasyczne pytania otwarte. Aplikacja w formie gry pozwoliła wyłonić talenty redaktorskie, sprawdzić wiedzę z zakresu mediów społecznościowych i zweryfikować kreatywność kandydatów. Rekruterzy coraz częściej sięgają po niestandardowe formy selekcji potencjalnych pracowników, wprowadzając do stresującego procesu rekrutacji elementy intelektualnej rozrywki. Zadowolenie kandydatów i dobre wrażenie z przyjaznego postępowania kwalifikacyjnego przekłada się na korzystne opinie o firmie, a fakt stosowania innowacyjnych rozwiązań zwiększa skuteczność pozyskiwania idealnych pracowników.
fot. Minerva Studio - Fotolia.com
Gry jako nowe narzędzia rekrutacji
W Polsce tego typu narzędzie do rekrutacji stworzyła firma Talent Bridge. - Typowe rozmowy kwalifikacyjne są nieodłącznym etapem rekrutacji, ale w dużym stopniu są podatne na błędy (aprobata społeczna). Dzięki grze, rekruterzy mają możliwość zweryfikowania predyspozycji i cech przyszłego pracownika, jednocześnie niwelując czynnik kłamstwa. Posiadając wyniki z gry rekrutacyjnej oraz informacje po odbytej rozmowie, uzyskujemy pełen obraz kompetencji, dzięki czemu możemy podjąć trafniejsze decyzje, bardzo często kluczowe dla biznesu - mówi dyrektor zarządzający Talent Bridge, Piotr Marciniak. - Kolejną korzyścią jest wyróżnienie się na rynku, kandydaci zapamiętują nietypowe procesy rekrutacyjne, co wpływa pozytywnie na budowanie wizerunku firmy na rynku pracy. System selekcji personelu oparty na grach coraz mocniej wspiera powszechne metody i dyktuje trendy w dziedzinie HR - dodaje.
Zaletą gry rekrutacyjnej jest możliwość jej personalizacji i adaptacji do kultury organizacyjnej firmy. Usługa zaprojektowania gry obejmuje m.in. dopasowanie szaty graficznej, stworzenie indywidualnego scenariusza i funkcję monitorującą wzrost ilości aplikacji względem ogłoszenia oraz koszt rekrutacji kandydata. To powoduje, że gra może być przeznaczona zarówno do selekcji kandydatów, jak również do ich pozyskiwania. Gra w połączeniu z narzędziami do oceny kandydatów jest także efektywniejsza pod względem badanych kompetencji i pozwala dokładniej określić cechy pożądanego pracownika.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)