Atmosfera w pracy: czujesz się nielubiany?
2013-12-29 00:55
Moi współpracownicy mnie nienawidzą! © Köpenicker - Fotolia.com
Przeczytaj także: Praca zespołowa: wady i zalety
To nie ja, to TyNaturalną reakcją jest obwinianie czynników zewnętrznych oraz osób, których zachowania nam się nie podobają. Przykładowo, jeśli Twoi współpracownicy stale nie zapraszają Cię na wspólny lunch, Twoją pierwszą reakcją będzie obwinianie ich za wykluczenie Cię. Jednakże, zamiast skupiać się na nich, powinieneś zastanowić się, dlaczego ludzie traktują Cię w ten sposób.
Ciche sygnały
Społecznych zachowań uczymy się od najmłodszych lat i często dajemy sygnały, z których nie zdajemy sobie sprawy. Sposób, w jaki mówisz, chodzisz lub uściskach czyjąś dłoń, może determinować sposób, w jaki inni będą Cię postrzegać i traktować. Zastanów się nad sygnałami, jakie dajesz swoim współpracownikom, i czy są one zgodne z tym, jak sam o sobie myślisz. Szczere przyjrzenie się swoim zachowaniom może uchylić nieco tajemnicy.
Niepożądane zachowania
Wszelkie zachowania przynoszące przeciwne do zamierzonych efekty uczynią Cię niepopularnym: bycie słabym w swojej pracy jest najszybszym krokiem do stania się persona non grata, tak samo jak podlizywanie się szefowi. Jeśli całe dnie spędzasz na plotkowaniu na temat życia osobistego, nie zdziw się, że niedługo nie będziesz miał komu o tym mówić. W pracy nie chodzi o popularność, ale o dobre wykonywanie swoich obowiązków. Bycie towarzyskim to zaleta, ale nie przekrocz cienkiej granicy.
fot. Köpenicker - Fotolia.com
Moi współpracownicy mnie nienawidzą!
Niefortunne zdarzenie
Jeśli swój nagły spadek popularności zawdzięczasz konkretnemu zdarzeniu, podczas firmowego eventu na pewno da się złagodzić złe wrażenie. Możliwe, że zostałeś źle odebrany, bo nie miałeś okazji wytłumaczyć, co miałeś na myśli. Nie pozwól lenistwu lub słabej organizacji na kolidowanie z Twoją zawodową reputacją. A co najważniejsze, nigdy nie unoś się dumą. Jeśli popełniłeś błąd, który odbił się echem na Twoich współpracownikach, ponieś odpowiedzialność. Może stracisz chwilowo popularność, ale w dłuższej perspektywie zyskasz respekt. Odwaga jest w biurze bardzo ceniona.
Budowanie swojej reputacji od nowa
Nigdy nie jest za późno, aby coś naprawić. Z pewnością będzie to wymagać czasu i wysiłku, ale będziesz mógł odmienić swój wizerunek wśród współpracowników. Pomyśl o tym, kiedy zaczynałeś swoją pracę w tej firmie, i wszystkim co robiłeś, aby zyskać akceptację i szacunek grupy. Zboczyłeś z tej drogi? Poświęciłeś zbyt dużo czasu na sprawy, które nie wiążą się z Twoim stanowiskiem? Zastanów się, co się zmieniło w Twoim zachowaniu, i postaraj się wrócić na właściwą drogę. Jeśli się naprawdę postarasz, inni na pewno to zauważą, a Twoja praca stanie się przyjemniejsza.
oprac. : Małgorzata Majewska / Monster Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (2)
-
Sylwia Lubas / 2014-01-28 20:16:47
Atmosfera w miejscu pracy jest jednym z ważniejszych czynników determinujących jakość zaradzania firmą. Efektami zaangażowania pracowników jest zadowolenie klientów, co skutkuje wzrostem pozycji na rynku. Zdyscyplinowani, ale zarazem zadowoleni i potrafiący ze sobą współpracować pracownicy osiągają lepsze efekty i utrzymują lepsze relacje z klientami i dostawcami niż osoby sfrustrowane, pracujące w środowisku, w którym źle się czują. Aby firma funkcjonowała dobrze i panowała w niej zdrowa atmosfera, należy przede wszystkim oczyścić relacje od środka. Przyjazne stosunki pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Jeżeli zauważamy, współpracownicy odnoszą się do nas z dużym dystansem a nawet niechęcią, należy zastanowić się czy to może po naszej stronie leży przyczyna tego problemu. Jeśli tak – musimy jak najszybciej dociec jakiego rodzaju jest ten problem i się zrehabilitować. Trzeba mieć na uwadze, że to nie zawsze może być nasza wina. Często czynnikiem wpływającym na atmosferę w firmie jest postawa osoby, która nią zarządza. To szef kieruje zadaniami i rozlicza pracowników, nie można się więc dziwić że wszyscy się mu podporządkowują. Jeśli nowo przyjęty pracownik w danej firmie zostanie miło potraktowany, a szef nie tylko przedstawi swoje wymagania, ale również będzie otwarty na rozmowę i chętny do udzielenia wsparcia, firma wywoła na nim pozytywne wrażenie i zachęci to przyjaznego podejścia do współpracowników. Szef, który z szacunkiem rozmawia z pracownikami, nie strofuje ich, stroni od mobbingu, nie wymądrza się, ale zarazem jest konsekwentny i wymagający gdy trzeba przestrzegać ważnych ustaleń, prawdopodobnie będzie cieszył się szacunkiem pracowników. Pracodawca zwracający uwagę na poprawne relacje międzyludzkie, swoją postawą wpływa na to, jak pracownicy będą odnosili się do siebie jak również klientów i kontrahentów.
[ odpowiedz ] [ cytuj ] -
Sylwia Lubas / 2014-01-28 20:17:17
Atmosfera w miejscu pracy jest jednym z ważniejszych czynników determinujących jakość zaradzania firmą. Efektami zaangażowania pracowników jest zadowolenie klientów, co skutkuje wzrostem pozycji na rynku. Zdyscyplinowani, ale zarazem zadowoleni i potrafiący ze sobą współpracować pracownicy osiągają lepsze efekty i utrzymują lepsze relacje z klientami i dostawcami niż osoby sfrustrowane, pracujące w środowisku, w którym źle się czują. Aby firma funkcjonowała dobrze i panowała w niej zdrowa atmosfera, należy przede wszystkim oczyścić relacje od środka. Przyjazne stosunki pozytywnie wpływają na efektywność pracy. Jeżeli zauważamy, współpracownicy odnoszą się do nas z dużym dystansem a nawet niechęcią, należy zastanowić się czy to może po naszej stronie leży przyczyna tego problemu. Jeśli tak – musimy jak najszybciej dociec jakiego rodzaju jest ten problem i się zrehabilitować. Trzeba mieć na uwadze, że to nie zawsze może być nasza wina. Często czynnikiem wpływającym na atmosferę w firmie jest postawa osoby, która nią zarządza. To szef kieruje zadaniami i rozlicza pracowników, nie można się więc dziwić że wszyscy się mu podporządkowują. Jeśli nowo przyjęty pracownik w danej firmie zostanie miło potraktowany, a szef nie tylko przedstawi swoje wymagania, ale również będzie otwarty na rozmowę i chętny do udzielenia wsparcia, firma wywoła na nim pozytywne wrażenie i zachęci to przyjaznego podejścia do współpracowników. Szef, który z szacunkiem rozmawia z pracownikami, nie strofuje ich, stroni od mobbingu, nie wymądrza się, ale zarazem jest konsekwentny i wymagający gdy trzeba przestrzegać ważnych ustaleń, prawdopodobnie będzie cieszył się szacunkiem pracowników. Pracodawca zwracający uwagę na poprawne relacje międzyludzkie, swoją postawą wpływa na to, jak pracownicy będą odnosili się do siebie jak również klientów i kontrahentów.
[ odpowiedz ] [ cytuj ]