Kariera zawodowa: jakie pułapki?
2013-11-02 00:15
Przeczytaj także: Wewnętrzny awans w pracy. Trudna droga od kolegi do efektywnego lidera
Pułapka wszechstronności
Czestą pułapką jest wszechstronność. Dotyczy najczęściej pracowników mniejszych firm, których obowiązki dotyczą kilku różnych obszarów.
„Część pracowników jest świetna w zajmowaniu się różnorodnymi zadaniami. Jednak taka praca nie pozwala wyspecjalizowania się i pogłębiania wiedzy. Problem pojawia się, kiedy taka osoba chce rozpocząć pracę w dużej korporacji, gdzie podziały między poszczególnymi obszarami są dużo wyraźniejsze i wymagają dokładniejszej znajomości tematu. Dlatego taki kandydat może mieć trudności w otrzymaniu upragnionej pracy” – mówi Joanna Kuzioła, menedżer Antal Sales & Marketing.
Pamiętajmy, że podejmując decyzję o pracy w mniejszej firmie lub korporacji wybieramy określoną ścieżkę rozwoju. Jednak jest szansa na jej zmianę. Warto pomyśleć o kursach doszkalających czy studiach podyplomowych, które pozwolą na większą specjalizację i w efekcie objęcie stanowiska w dużej strukturze.
Pułapka skoczka
Częste zmiany pracy są dużym zagrożeniem dla naszej kariery. Dobrze jest zdobywać nowe doświadczenia, jednak bardzo krótkie okresy zatrudnienia są niepokojącym sygnałem dla pracodawców.
„Pracodawcy obawiają się, że osoba, która często zmienia pracę i u nich nie popracuje długo. Wdrożenie pracownika generuje koszty – szkolenia, czas współpracowników. Firmy chcą unikąć sytuacji, w której taka inwestycja się nie zwróci” – zauważa Fabian Pietras, lider zespołu Antal Engineering & Operations.
Przyczyną częstych zmian pracy z reguły jest niezgodność oczekiwań pracowników z rzeczywistością. Aby tego uniknąć poznajmy bardzo dobrze organizację – jeszcze przed zatrudnieniem. Dopytajmy o kulturę organizacyjną, wymagania wobec pracowników, ścieżki rozwoju. Dowiedzmy się jak wygląda zwykły dzień pracy.
Pułapka lojalności
Zagrożeniem dla kariery może być też zbyt długi czas pracy w jednej organizacji. Nowi pracodawcy obawiają się, że osoba, która spędziła wiele lat w firmie będzie miała problemy z dostosowaniem się do nowej kultury pracy czy nauczeniem się innych systemów informatycznych.
„Z moich obserwacji wynika, że podczas pierwszy dwóch lat pracy w jednej firmie wciąż się uczymy. W trzecim roku zaczynamy korzystać świadomie z nabytych kompetencji, a czwarty rok powinien przynieść zmianę – stanowiska, działu. Taki pracownik powinien podjąć się nowych projektów – jeśli dotychczasowa organizacja nie jest w stanie mu tego zapewnić – powinien zmienić pracę” – radzi Fabian Pietras, lider zespołu Antal Engineering & Operations.
Pułapka zamkniętych drzwi
Zmiana branży może okazać się bardzo ciekawym wyzwaniem. Jest to jednak duży zwrot na ścieżce kariery i nieprzemyślana decyzja może nieść za sobą negatywne konsekwencje. Niektóre branże są bardzo hermetyczne i niechętnie widziani są kandydaci, którzy stracili kontakt z bieżącymi trendami. Poza tym czasem postrzega się pracowników, którzy zmienili branżę, jako niewystarczająco zmotywowanych do pracy.
„Spotkałam się z sytuacją, kiedy kandydat zbyt pochopnie zadecydował o przejściu z branży FMCG do farmaceutycznej. Po kilku miesiącach zrozumiał, że to był błąd – niestety powrót okazał się bardzo trudny” – zauważa Joanna Kuzioła, menedżer Antal Sales & Marketing.
Zastanów się w pierwszej kolejności, z jakiego powodu chcesz zmienić obszar działania. Pamiętaj, że w obecnej branży już jesteś ekspertem, albo wkrótce nim zostaniesz, w nowej branży będziesz musiał pozycję budować od początku – nawet jeśli zaczniesz od wysokiego stanowiska.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)