Ile zarabia kierowca tira?
2013-10-24 13:24
Kierowca tira © Kzenon - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowe zawody kuszą wynagrodzeniami
Ich praca z pozoru jest łatwa. Przecież tylko wsiadają do ciężarówek i jadą. Wystarczy jedynie prawo jazdy odpowiedniej kategorii, w miarę dobre zdrowie (by przejść okresowe badania) i można zostać kierowcą w międzynarodowej firmie przewozowej. Oczywiście z "międzynarodową" pensją. To jednak już mit.Rynek spedycyjny jest wyjątkowo konkurencyjnym sektorem gospodarki. Przedsiębiorstwa przewozowe współzawodniczą między sobą w tak znacznym stopniu, jak chyba w żadnej innej branży. W realnych warunkach efektem tej morderczej konkurencji i walki o utrzymanie się na rynku jest z jednej strony minimalizacja kosztów, w celu utrzymania możliwie najniższych cen dla klientów, z drugiej zaś próba oferowania klientom możliwie najlepszych warunków usługi, co sprowadza się do jak najkrótszego czasu przewozu.
W efekcie tych dwóch zjawisk, kierowcy ciężarówek są poddani bardzo dużej presji. Konkurencja cenowa pomiędzy przewoźnikami zmniejsza ich pensje, a parcie na szybkie przewozy pogarsza ich warunki pracy. Dodatkowo, pracy kierowcy spedycji międzynarodowej często towarzyszy nieustający stres. Przewożą często towary bardzo znacznej wartości, na które chrapkę mają przestępcy. Bywa czasami tak, że ryzykując własne zdrowie starają się ratować przewożony ładunek przed kradzieżą. Normą jest to, że kierowca międzynarodowy do domu wraca jedynie na weekend, chociaż u niektórych przewoźników kierowcy "wyrabiają" nawet kilkutygodniowe rundy za granicą.
Wracając jednak do zasadniczego pytania, czyli zarobków kierowców transportu międzynarodowego. Nie są one wysokie. Z reguły kierowca może liczyć na pensję w wysokości ok. 4 do 5 tysięcy złotych. Oczywiście są wyjątki, i to obie strony. W niektórych firmach przewozowych kierowcom płaci się około 3 tys. złotych, w innych z kolej zarobią bez problemu 7-8 tysięcy, a nawet kilkanaście tysięcy złotych (szczególnie w tych zajmujących się przewozami specjalistycznymi dla klientów zachodnioeuropejskich). Na wysokość zarobków wpływają również dodatkowe uprawnienia (np. ADR - do transportu ładunków niebezpiecznych) a także doświadczenie, znajomość języków czy procedur celnych. W przedsiębiorstwach przewozowych rzetelnie traktujących swych pracowników, kierowcy mogą oczywiście liczyć na diety, dodatki i inne świadczenia - nie są one jednak stałym elementem pensji, a wiążą się z pracą za granicą i poza domem.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)