eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownikaWork-life balance: jak zachować?

Work-life balance: jak zachować?

2013-10-21 12:50

Work-life balance: jak zachować?

Czy praca przejmuje kontrolę na Twoim życiem? © Gajus - Fotolia.com

Czy utrzymujesz odpowiedni balans między pracą zawodową a życiem prywatnym? Praca Cię satysfakcjonuje? Czy może poświęcasz jej tak dużo czasu i energii, że przestała Cię cieszyć?

Przeczytaj także: Zarządzanie czasem: życie prywatne czy zawodowe?

Tempo dzisiejszego życia oraz fakt, że zaawansowana technologia pozwala nam zawsze być w kontakcie, sprawiają, że trudno skończyć pracę, „wyłączyć się” i o niej nie myśleć. Oczywiście, każdego z nas natłok obowiązków czasem zmusza do zostawania po godzinach. Jednak dla naszego zdrowia, taka sytuacja powinna być raczej wyjątkiem, a nie normą. Jeśli obawiasz się, że Twój balans między pracą a życiem prywatnym został zachwiany, przeczytaj poniżej znaki ostrzegawcze i rady, jak odzyskać swoje życie z powrotem.

Znaki ostrzegawcze

Jeśli zgodzisz się z więcej niż 2-3 z poniższych stwierdzeń, naprawdę powinieneś zastanowić się nad swoją sytuacją.
  • Regularnie pracujesz więcej niż 10 godzin dziennie.
  • Niezależnie od tego, jak ciężko pracujesz, nigdy nie możesz skończyć wszystkich zadań.
  • Nie możesz przypomnieć sobie, kiedy w ostatnim czasie naprawdę śmiałeś się w biurze.
  • W niedzielny wieczór na myśl o pracy dostajesz gorączki lub boli Cię brzuch.
  • Gdy wracasz z pracy do domu, czujesz się fizycznie i emocjonalnie wykończony.
  • Nie możesz przeżyć dnia w pracy bez solidnej dawki kawy/czekolady/nikotyny.
  • Twoi znajomi twierdzą, że zawsze odwołujesz spotkania w ostatniej chwili.
  • Zabierasz pracę do domu i poświęcasz na nią wieczory i weekendy.
Jeśli zgadzasz się z powyższymi zdaniami, oznacza to, że praca przejmuje kontrolę nad Twoim życiem. Nie możesz na to pozwolić. Praca powinna być czymś, co wzbogaca i uzupełnia, a nie zastępuje życie. Powinna interesować, dodawać energii i pozytywnego nastawienia, ale jednocześnie pozostawiać czas na inne aspekty życia – znajomych i rodzinę, hobby oraz inne zainteresowania. Najlepiej pracujemy, jeśli utrzymujemy tzw. work-life balance.

fot. Gajus - Fotolia.com

Czy praca przejmuje kontrolę na Twoim życiem?

Praca powinna być czymś, co wzbogaca i uzupełnia, a nie zastępuje życie. Powinna interesować, dodawać energii i pozytywnego nastawienia, ale jednocześnie pozostawiać czas na inne aspekty życia – znajomych i rodzinę, hobby oraz inne zainteresowania. Najlepiej pracujemy, jeśli utrzymujemy tzw. work-life balance.


Czujesz, że tej równowagi Ci brakuje? Oto kilka wskazówek:

Aby być efektywnym, nie musisz przychodzić do pracy codziennie pierwszy i wychodzić ostatni.
Często jest tak, że ludzie, którzy spędzają w pracy absurdalnie długie godziny, zwyczajnie demonstrują, że nie radzą sobie z obowiązkami. Przynajmniej 3 razy w tygodniu postaraj się wychodzić o czasie. Dobrym sposobem na trzymanie się planu jest umawianie bezpośrednio po pracy spotkań np. z przyjaciółmi.

Naucz się mówić „nie”. Bądź asertywny. Zrób listę priorytetów i podejmuj decyzje według nich. Oczywiście będzie to trudniejsze, jeśli Twój szef poprosił Cię o zrobienie kilku rzeczy na raz, ale nie pozwól, aby zaburzyło to Twoją pracę. Zapytaj, które zadania są najważniejsze i zajmij się nimi w pierwszej kolejności.

Wyeliminuj „złodziei czasu”. Jedną z najczęstszych przyczyn obniżonej wydajności pracowników jest „nałogowe” sprawdzanie skrzynki pocztowej. Postaraj się to ograniczyć. Jeśli to możliwe, ustal godziny, w których sprawdzasz skrzynkę, np. co godzinę lub dwie. Jeśli nie wymaga tego Twoja praca, nie wchodź na portale społecznościowe czy serwisy z informacjami. Skup się na wykonywanych zadaniach.

Po prostu zacznij. Odkładając wszystko na później marnujesz najwięcej czasu. Szczególnie wtedy, gdy musisz zmierzyć się z trudnym zadaniem - wówczas kusi Cię, aby zająć się nim kiedy indziej. Podziel duże zadania lub projekty na kilka małych części i wykonuj je jedną po drugiej. Kiedy już zaczniesz nad nimi pracować, będzie Ci łatwiej utrzymać tempo.

Na koniec uświadom sobie, że będziesz pracować dużo lepiej, jeśli regularnie dasz sobie czas dla siebie. Wieczorem nalej sobie lampkę wina, spotkaj się z przyjaciółmi, idź na spacer lub zrelaksuj się przy miłej muzyce – rób to, co daje Ci przyjemność i możliwość spojrzenia na życie z szerszej perspektywy. Jeśli regularnie będziesz ładował swoje baterie, dużo lepiej poradzisz sobie z natłokiem pracy i stresującymi sytuacjami. Z odrobiną pomysłu, dobrego planowania i praktyki możesz w każdym tygodniu poświęcić kilka wolnych godzin na rzeczy, które się dla Ciebie liczą. W efekcie zdziwi Cię fakt, że spędzając mniej czasu w pracy staniesz się o wiele efektywniejszym pracownikiem!

oprac. : Monster Polska Monster Polska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: