PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienia grupowe

  • 1. Data: 2002-06-13 12:17:39
    Temat: zwolnienia grupowe
    Od: "Jeremi" <j...@p...fm>

    witam wszystkich.

    Pracuję w firmie 30 osobowej i 1 lipca dostaniemy zwolnienia grupowe. Prosze
    o informacje na temat przysługujących mi praw, pracuję na umowę o pracę ma
    czas niekreślony od 4 lat.

    Dziękuję za szybką odpowiedż.

  • 2. Data: 2002-06-14 12:25:11
    Temat: Re: zwolnienia grupowe
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    > Pracuję w firmie 30 osobowej i 1 lipca dostaniemy zwolnienia grupowe.
    Prosze
    > o informacje na temat przysługujących mi praw, pracuję na umowę o pracę ma
    > czas niekreślony od 4 lat.

    Widzę, że nikt nie pokwapił się z odpowiedzią na Twój post więc postaram się
    przybliżyć Ci ten problem.
    Twoje uprawnienia reguluje ustawa O szczególnych zasadach rozwiązywania
    stosunków pracy z pracownikami z przyczyn dotyczących zakładu pracy z 28
    grudnia 1989r. (Dz.U. z 1990r. Nr 4 poz. 19 z późniejszymi zmianami).
    Pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy w związku ze
    zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku ze
    zmianami organizacyjnymi produkcyjnymi albo technologicznymi, w tym także
    gdy zmiany te następują w celu poprawy warunków pracy lub warunków
    środowiska naturalnego, jak również w przypadku ogłoszenia upadłości lub
    likwidacji zakładu pracy przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
    a.. jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie
    mniej niż 10 lat,
    b.. dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie
    10 lat lecz mniej niż 20 lat,
    c.. trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie
    20 lat i więcej.
    Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu
    ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

    Przepisy ustawy wyłączają prawo do odprawy pracownika, który:

    a.. do dnia rozwiązania stosunku pracy przyjął propozycję zatrudnienia u
    pracodawcy przejmującego w całości lub w części mienie dotychczas
    zatrudniającego go zakładu pracy, albo w zakładzie pracy powstałym w wyniku
    takiego przejęcia,
    b.. który po rozwiązaniu stosunku pracy rozpoczyna działalność gospodarczą
    na własny rachunek lub w ramach spółki albo spółdzielni w związku z
    przejęciem określonych składników mienia ruchomego lub nieruchomego zakładu
    pracy, dotyczy to także pracownika, który w chwili rozwiązania stosunku
    pracy jest wspólnikiem w spółce lub członkiem spółdzielni dokonującej
    takiego przejęcia,
    c.. zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy i otrzymującemu
    emeryturę lub rentę albo zatrudnionemu w innym zakładzie pracy w pełnym
    wymiarze czasu pracy lub w kilku zakładach pracy łącznie w pełnym wymiarze
    czasu pracy,
    d.. prowadzącemu działalność gospodarczą na własny rachunek,
    e.. prowadzącemu gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej
    5 ha przeliczeniowych albo gospodarstwo stanowiące dział specjalny produkcji
    rolnej w rozumieniu przepisów podatkowych z którego wysokość podatku rolnego
    przekracza wysokość podatku z 5 ha przeliczeniowych.
    W razie zbiegu prawa do odprawy pieniężnej i jednorazowej odprawy pieniężnej
    w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką - pracownikowi
    przysługuje jedna korzystniejsza dla niego odprawa

    Dodam, że musi być suma zwolnionych 10% stanu zatrudnienia a w indywidalnych
    przypadka jedynymi przyczynami muszą być wymienione na początku.

    Darek