PracaGrupypl.praca.dyskusje › zawód wolny - co to jest?

  • 1. Data: 2005-05-12 14:08:28
    Temat: zawód wolny - co to jest?
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Czy są jakieś uregulowania (prawne bądź zwyczajowe) które określają, jakie
    zawody zaliczamy do tzw. "wolnych"?

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Maciej Ślużyński

  • 2. Data: 2005-05-12 14:18:18
    Temat: Re: zawód wolny - co to jest?
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Czy są jakieś uregulowania (prawne bądź zwyczajowe) które określają, jakie
    > zawody zaliczamy do tzw. "wolnych"?

    Google ci się zepsuło? Bo u mnie działa.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 3. Data: 2005-05-12 14:30:35
    Od: czarny <m...@f...art.plum>

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Czy są jakieś uregulowania (prawne bądź zwyczajowe) które określają, jakie
    > zawody zaliczamy do tzw. "wolnych"?

    Jesli masz dostep to znajdziesz te zawody
    w ksiazce z kodami zawodów,albo w programie Płatnik.

    --
    czarny
    [:: odpowiadasz- usun 'um' z adresu ::::]

  • 4. Data: 2005-05-12 14:48:42
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Google ci się zepsuło? Bo u mnie działa.

    Nie, nie zepsuło mi się. Ale co mi po takim linku:

    http://www.olenka.pl/porady_view.php?id=22

    skoro aby dowiedzieć się czegokolwiek, muszę się zarejestrować i zapłacić?

    Szczerze mówiąc - liczyłem na większe otwarcie i zrozumienie mojego
    problemu. Odsyłanie do Googli to jest zwykłe pójście na łatwiznę, a nie
    rada. A poza tym - zanim zadam pytania tego typu ZAWSZE najpierw sprawdzam.

    Ale Google dają ponad 50 000 stron poświęconych jednemu tylko "wolnemu
    zawodowi". mam przejrzeć wszystkie licząc, że gdzieś znajdę potrzebna
    informację?

    Po prostu możliwe, że ktoś ma już adres takiej strony i mógłby mi podesłać
    link, żeby oszczędzić mi czasu i pracy.

    --
    Pozdrawiam - Maciej Ślużyński
    Skąd to wiem? Z mojej książki!

  • 5. Data: 2005-05-12 14:54:46
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Google ci się zepsuło? Bo u mnie działa.

    Na pierwszych pięćdziesięciu stronach wskazanych przez Googla nie znalazłem
    definicji i przykładów wolnego zawodu...

    --
    Pozdrawiam serdecznie i świątecznie
    Maciej Ślużyński

  • 6. Data: 2005-05-12 14:59:30
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:d5vqat$vbo$1@opal.icpnet.pl...

> [...]
    > problemu. Odsyłanie do Googli to jest zwykłe pójście na łatwiznę, a nie
    > rada. A poza tym - zanim zadam pytania tego typu ZAWSZE najpierw

    KSH:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2000/1037.htm
    Art. 88. [...] adwokata, aptekarza, architekta, biegłego rewidenta, brokera
    ubezpieczeniowego, doradcy podatkowego, księgowego, lekarza, lekarza
    stomatologa, lekarza weterynarii, notariusza, pielęgniarki, położnej, radcy
    prawnego, rzecznika patentowego, rzeczoznawcy majątkowego i tłumacza
    przysięgłego.

    W 2003 bylo uzupelnienie:
    "Według nowych przepisów wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza
    wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy
    weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki,
    tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych
    polegających na udzielaniu lekcji na godziny. "

    http://www.msp.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/20030
    813/44337/

    I.

  • 7. Data: 2005-05-12 15:01:31
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:d5vqma$vo1$1@opal.icpnet.pl...

> [...]
    >
    > Na pierwszych pięćdziesięciu stronach wskazanych przez Googla nie
    znalazłem
    > definicji i przykładów wolnego zawodu...

    Marudzisz. Ja wpisalam na chama "lista wolnych zawodów" jako fraze. Na
    pierwszej stronie mi wyskoczylo w opisach znalezionych stron, ze to jest w
    kodeksie spolek handlowych art 88. KSH bylo juz znalezc latwo. Na pierwszej
    stronie byly tez linki do stron informujacych o rozszerzeniu tej listy w
    2003. Opowiedz, jak Ty szukales :)

    I.

  • 8. Data: 2005-05-12 15:09:25
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

> [...]
    pierwszej
    > stronie byly tez linki do stron informujacych o rozszerzeniu tej listy w

    Ja inaczej. I nie znalazłem.

    Ale chodzi mi tak naprawdę o coś innego; jakie zawody ZWYCZAJOWO można uznać
    za WOLNE?

    W podanych przez Ciebie przypadkach nie ma na przykład pisarzy, aktorów,
    polityków, dziennikarzy, malarzy, muzyków, piosenkarzy...

    Raczej o takie pojęcie "wolnego zawodu" mi chodziło; więc spytam czy coś
    jeszcze w tym stylu?

  • 9. Data: 2005-05-12 15:10:50
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

> [...]
    > tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych
    > polegających na udzielaniu lekcji na godziny. "

    Nie wiem jak innych, ale mnie zastanwia brak na tej liście np. dziennikarzy
    czy ludzi związanych z szeroko pojętą kreacją: grafików, pisarzy itp.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 10. Data: 2005-05-12 15:13:00
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciej Ślużyński napisał(a):

    > Nie, nie zepsuło mi się. Ale co mi po takim linku:
    >
    > http://www.olenka.pl/porady_view.php?id=22

    A nie wiem, bo mi po wpisaniu "wolny zawód" - jako pierwszy wyrzuciło mi
    <http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/2695,kto-wykonu
    je-wolny-zawod.html>
    w którym to artykule - krótkim - jest wymieniona podstawa prawna. A
    skoro mamy już namiary na PP to szybciutko na http://isip.sejm.gov.pl i
    już jesteśmy w domu.

    > Szczerze mówiąc - liczyłem na większe otwarcie i zrozumienie mojego
    > problemu. Odsyłanie do Googli to jest zwykłe pójście na łatwiznę, a nie
    > rada.

    Ale za to jest proste i efektywne. Na ogół. Także i w tym przypadku. I
    można wykorzystać w przyszłości.

    > A poza tym - zanim zadam pytania tego typu ZAWSZE najpierw sprawdzam.

    hm...

    > Ale Google dają ponad 50 000 stron poświęconych jednemu tylko "wolnemu
    > zawodowi". mam przejrzeć wszystkie licząc, że gdzieś znajdę potrzebna
    > informację?

    Cóż... nołan sed yt łód bi izi, no ale mi wyskoczył właściwy link jako
    pierwszy.

    > Po prostu możliwe, że ktoś ma już adres takiej strony i mógłby mi podesłać
    > link, żeby oszczędzić mi czasu i pracy.

    Oczywiście. Wszyscy lubimy oszczędzać własny czas i pracę. Na twoje
    szczęście ja lubie się rónież trochę powymądrzać.
    Naści: Ustawa z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku
    dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
    (Dz.U. nr 144 poz. 930)
    art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy za wolny zawód - pozarolnicza działalność
    gospodarcza wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów,
    lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne,
    pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług
    edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny(...) itd...
    tam jest jeszcze parę obostrzeń, więc warto przeczytać całóść

    pozdrawiam

    Zbyszek