PracaGrupypl.praca.dyskusje › zasiłek dla bezrobotnych, a dorabianie umowa-zlecenie

  • 1. Data: 2008-05-26 10:18:37
    Temat: zasiłek dla bezrobotnych, a dorabianie umowa-zlecenie
    Od: krz <a...@g...pl>

    Czy są jakieś regulacje prawne zezwalające/zabraniające dorabiania na
    umowę-zlecenie/umowę o dzieło przez osobę bezrobotną, pobierającą zasiłek?
    Czy też może jest jakiś limit dochodu uzyskanego w ten sposób, po którym
    traci się zasiłek?

    Wiadomo, zasiłku jest tyle co na lekarstwo, taki bezrobotny dorobi sobie
    np. roznosząc ulotki. Jak jedno z drugim ma się od strony prawnej?

    krz

  • 2. Data: 2008-05-26 10:57:49
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Mon, 26 May 2008 12:18:37 +0200, krz napisał(a):

> [...]
    > Czy też może jest jakiś limit dochodu uzyskanego w ten sposób, po którym

    Generalnie jak masz jakieś dochody, to wg urzędu nie możesz mieć statusu
    bezrobotnego. Czyli pracując na umowę-zlecenie tracisz ten status.

    Coś mi się kojarzy, że są jakieś limity dochodu, poniżej których status
    bezrobotnego i zasiłek się należą, ale to jakieś bardzo nieduże kwoty były.
    Dokładniej pewnie grupowi guru będą wiedzieć ;)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2008-05-26 10:59:48
    Od: "Nikiel ;\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Kapsel" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Generalnie jak masz jakieś dochody, to wg urzędu nie możesz mieć statusu
    > bezrobotnego. Czyli pracując na umowę-zlecenie tracisz ten status.

    Dokładnie. Jak zaczynasz umowę zlecenie/dzieło to musisz się wyrejestrować z
    urzędu pracy. Tracisz status bezrobotnego i zasiłek. Po skończeniu umowy
    możesz się znowu zarejestrować.

> [...]
    > były.
    > Dokładniej pewnie grupowi guru będą wiedzieć ;)

    Są limity, ale nie tyczą one pracy zarobkowej typu umowa o pracę, zlecenie,
    pracę. (bo w tych przypadkach traci się status bezrobotnego, nawet jak umowa
    jest na 1 zł, na 1 dzień). Te limity to np. dochody z najmu.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 4. Data: 2008-05-26 12:18:24
    Od: krz <a...@g...pl>

    Nikiel ;) pisze:
> [...]
    > pracę. (bo w tych przypadkach traci się status bezrobotnego, nawet jak umowa
    > jest na 1 zł, na 1 dzień). Te limity to np. dochody z najmu.

    A co z ubezpieczeniem?
    Jestem bezrobotny, mam ubezpieczenie.
    Dostaję robótkę typu noszenie ulotek, na powiedzmy 2 tyg, oczywiscie
    umowa-zlecenie, bez ubezpieczenia itp. Kto mnie w tym czasie ubezpiecza?

    krz

  • 5. Data: 2008-05-26 12:19:13
    Od: krz <a...@g...pl>

    Nikiel ;) pisze:
> [...]
    > pracę. (bo w tych przypadkach traci się status bezrobotnego, nawet jak umowa
    > jest na 1 zł, na 1 dzień). Te limity to np. dochody z najmu.

    A i jeszcze jedno.. co mi grozi za niepowiadomienie UP o fakcie podjęcia
    pracy dorywczej?

    krz

  • 6. Data: 2008-05-26 12:21:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-05-26, krz <a...@g...pl> wrote:

    [...]

    > A co z ubezpieczeniem?
    > Jestem bezrobotny, mam ubezpieczenie.
    > Dostaję robótkę typu noszenie ulotek, na powiedzmy 2 tyg, oczywiscie
    > umowa-zlecenie, bez ubezpieczenia itp. Kto mnie w tym czasie ubezpiecza?

    Przy zleceniu również masz opłacane składki ZUS [1].

    [1] Istnieją wyjątki od tego, ale bezrobotny się raczej na te
    wyjątki nie załapie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2008-05-26 18:57:54
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    krz pisze:
    > A i jeszcze jedno.. co mi grozi za niepowiadomienie UP o fakcie podjęcia
    > pracy dorywczej?

    Źródło: http://www.pupstargard.pl/index.php?strona=ust1_20

    "Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy

    Art. 119. 1. Kto zatrudnia lub powierza wykonywanie innej pracy
    zarobkowej bezrobotnemu, nie zawiadamiając o tym właściwego powiatowego
    urzędu pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 3.000 zł.

    2. Bezrobotny, który podjął zatrudnienie, inną pracę zarobkową lub
    działalność gospodarczą bez powiadomienia o tym właściwego powiatowego
    urzędu pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 500 zł."

    btw. pracodawca/zleceniodawca też ma obowiązek powiadomić urząd pracy o
    zatrudnieniu bezrobotnego.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 8. Data: 2008-05-26 22:29:50
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Przy zleceniu również masz opłacane składki ZUS [1].

    ale przy umowie o dzielo by nic nie mial;