PracaGrupypl.praca.dyskusjeco wlicza sie do stazu pracy

  • 1. Data: 2009-09-16 16:09:25
    Temat: co wlicza sie do stazu pracy
    Od: "cOOba" <c...@o...pl>

    Witam,

    W swojej dotychczasowej karierze zawodowej mialem okazje pracowac w roznych
    firmach, na rozne okresy czasu.
    Jak do tej pory byly to 2 rodzaje umow - badz zlecenie, badz umowa o prace.
    Mowie o tym w kontekscie stazu pracy, ktorego dotyczy pytanie.
    Tak sie bowiem sklada, ze 'zbieram' staz do renty [potrzebny rok ] i mam
    takowe oto pytanie: Znalazlem sobie niedawno w sieci programik, ktory
    wylicza staz pracy, po prowadzeniu okresu umow, urlopu, etc. (samodzielnym).
    Wydawalo by sie, ze nic prostszego, jak podliczyc po kolei dni pracy i po
    klopocie, ale wlasnie z tymi umowami pytanie bo (poki co) nigdzie nie moge
    znalesc jednoznacznej odpowiedzi - czy do 'rentowego' stazu pracy wlicza
    sie kazdy rodzaj umowy (zarowno umowe o prace, zlecenie, dzielo) czy tylko
    okreslony jej rodzaj, a jesli tak to jak to z tym jest ? Czy na wymiar stazu
    ma wplyw okres urlopu, ktory potem musze odjac (dotad nigdy nie bralem,
    dopiero teraz tydzien) czy nie ma to znaczenia ? Jak to jest ? Za kazda rade
    serdeczne dzieki.

    --== cOOba ==--

  • 2. Data: 2009-09-16 18:37:03
    Temat: Re: co wlicza sie do stazu pracy
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > prace. Mowie o tym w kontekscie stazu pracy, ktorego dotyczy pytanie.
    > Tak sie bowiem sklada, ze 'zbieram' staz do renty [potrzebny rok ] i mam
    Najlepiej zebrać te wszystkie dokumenty i udać się do ZUS na rozmowę. Tam
    poinformują, dadzą odpowiednie formularze do wypełnienia. Nieco droższą
    formą są biura rachunkowe.

  • 3. Data: 2009-09-17 11:30:55
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 16 Sep 2009 18:09:25 +0200, cOOba napisał(a):

> [...]
    > takowe oto pytanie:
    > [...]
    > - czy do 'rentowego' stazu pracy wlicza sie kazdy rodzaj umowy (zarowno

    Nie każdy.

    > czy tylko okreslony jej rodzaj, a jesli tak to jak to z tym jest ?

    Umowa zlecenia stanowi umowę prawa cywilnego i nie liczy się do stażu
    pracy, jeżeli chodzi o urlopy, okres wypowiedzenia czy wysokość odprawy.
    Osoba zatrudniona na umowę zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniu
    emerytalnemu i rentowemu . Podstawę prawną stanowi art. 6 ust. 1 pkt 4
    Ustawy z dnia 13 pażdziernika 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    (publikacja: Dz.U. z 1998 r. nr 137, poz. 887, oraz z 2004 r. nr 210, poz.
    2135) - ,, Obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają, (...),
    osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są: 4) osobami
    wykonującymi pracę na podstawie (...) umowy zlecenia albo innej umowy o
    świadczenie usług , do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia (...)". Wyjątek od tej zasady zawarty jest w ust.
    4 wymienionego artykułu. Wynika z niego, że osoby wykonujące pracę na
    umowie zlecenia nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym, jeżeli są uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół
    ponadpodstawowych lub studentami do ukończenia 26 lat.

    Jeżeli od umowy zlecenia były odprowadzane powyższe składki to umowa ta
    zostanie uwzględniona do wysokości emerytury. Zgodnie z dyspozycją art. 6
    Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych (publikacja: tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. nr 39,
    poz. 353 i nr 236, poz. 2355) umowa zlecenia stanowi okres składkowy.
    Podaję stosowny przepis tej ustawy:
    - Art. 6 ust. 1 pkt 1 - ,,Okresami składkowymi są następujące okresy: 1)
    ubezpieczenia (...)".
    - Art. 6 6 ust. 2 - ,, Za okresy składkowe uważa się również przypadające
    przed dniem 15 listopada 1991 r. następujące okresy, za które została
    opłacona składka na ubezpieczenie społeczne albo za które nie było
    obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne". Treść tego
    przepisu odnosi się m.in. do pracy na obszarze Państwa polskiego
    wykonywanej na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy
    agencyjnej lub umowy zlecenia.

    W celu ustalenia kapitału początkowego nie należy w Rp-7 wykazywać umowy
    zlecenia, bo druk ten jest przeznaczony dla osób zatrudnionych na umowę o
    pracę. Wpisywane są do niego dochody uzyskane ze stosunku pracy. W
    oddzielnym zaświadczeniu trzeba wykazać umowę zlecenia.

    > Czy na wymiar stazu ma wplyw okres urlopu, ktory potem musze odjac

    Przecież urlop jest normalnym okresem składkowym - jest normalnie
    oZUSowany.

    > (dotad nigdy nie bralem, dopiero teraz tydzien)

    Czy ja Cię dobrze zrozumiałem???
    Nie wykorzystywałeś urlopu w czasie tych kilkudziesięciu lat????
    Raczysz żartować .... jak to się stało i nikt tego nie "zauważył"?

  • 4. Data: 2009-09-17 14:25:07
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Herald" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Czy ja Cię dobrze zrozumiałem???
    > Nie wykorzystywałeś urlopu w czasie tych kilkudziesięciu lat????

    tu mamy do czynienia z innym typem zawodnika, cytuję:

    "Tak sie bowiem sklada, ze 'zbieram' staz do renty [potrzebny rok ]"

    e.

  • 5. Data: 2009-09-17 17:42:44
    Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl>

    fajny programik :) chcialoby sie :)

  • 6. Data: 2009-09-18 10:08:05
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 17 Sep 2009 16:25:07 +0200, entroper napisał(a):

    > tu mamy do czynienia z innym typem zawodnika, cytuję:
    >
    > "Tak sie bowiem sklada, ze 'zbieram' staz do renty [potrzebny rok ]"

    Ja to zrozumiałem że brakuje mu rok do uzyskania "wymaganego stażu do
    renty".
    Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r., prawo do renty z tytułu
    niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie
    następujące warunki:
    * jest niezdolny do pracy,
    * ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy,
    * niezdolność do pracy powstała w okresach ściśle określonych w ustawie,
    np. w okresie ubezpieczenia, zatrudnienia, pobierania zasiłku dla
    bezrobotnych, pobierania zasiłków z ubezpieczenia społecznego (chorobowego
    lub opiekuńczego) albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych
    okresów.
    Wymagany staż ubezpieczeniowy (okresy składkowe i nieskładkowe) zależy od
    wieku osoby ubiegającej się o rentę i wynosi:
    * 1 rok, jeśli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem przez
    wnioskodawcę 20 roku życia,
    * 2 lata - u osób w wieku od 20 do 22 lat,
    * 3 lata - u osób w wieku od 22 do 25 lat,
    * 4 lata - u osób w przedziale wiekowym od 25 do 30 lat oraz
    * 5 lat - gdy osoba zainteresowana ma powyżej 30 lat (art. 58).
    Ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że okres wymaganych 5 lat w odniesieniu do
    osób powyżej 30 roku życia musi przypadać w ciągu ostatniego
    dziesięciolecia przed dniem zgłoszenia wniosku o rentę lub przed dniem
    powstania niezdolności do pracy. Do tego dziesięcioletniego okresu nie
    wlicza się okresów pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy, renty
    szkoleniowej lub renty rodzinnej.
    W myśl art. 59 ustawy, renty z tytułu niezdolności do pracy zostały
    podzielone na stałe i okresowe. Renta stała przysługuje osobie, u której
    niezdolność do pracy została uznana za trwałą. Renta okresowa należy się
    wówczas, gdy niezdolność do pracy ma charakter czasowy. Dlatego przysługuje
    ona przez czas ściśle określony, wskazany w decyzji organu rentowego.
    Ponadto w przepisach dotyczących rent z tytułu niezdolności do pracy
    występuje pojęcie tzw. renty szkoleniowej. Mówi o niej art. 60 ustawy o e.
    i r. z FUS. Zgodnie z nim prawo do wspomnianego świadczenia ma
    ubezpieczony, który spełnia warunki wymagane do przyznania renty z tytułu
    niezdolności do pracy i w stosunku do którego lekarz orzecznik uznał
    celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na szansę pracy w innym
    zawodzie. Renta ta przyznawana jest na okres 6 miesięcy. Na wniosek
    starosty organ rentowy może wydać decyzję o przedłużeniu prawa do renty
    szkoleniowej na czas wskazany w tym wniosku (maksymalnie jednak o 30
    miesięcy).