PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienia - pierwszy dzien bezplatny

  • 1. Data: 2002-09-30 06:07:40
    Temat: zwolnienia - pierwszy dzien bezplatny
    Od: gienia <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czy ktos wie kiedy ten gniot legislacyjny (jak w temacie) wchodzi w
    zycie?

    z gory dzieki

    pozdr.
    Gienia

  • 2. Data: 2002-09-30 11:00:32
    Temat: Re: zwolnienia - pierwszy dzien bezplatny
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    gienia <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy ktos wie kiedy ten gniot legislacyjny (jak w temacie) wchodzi w
    > zycie?

    Gniot? IMHO całkiem sensowne rozwiązanie. Pracodwaca ma zmniejszone
    obciążenie finansowe, więc nie będzie patrzył tak krzywo na pracownika,
    który właśnie się struł i zostaje w domu.

    --
    ___________ (R)

  • 3. Data: 2002-09-30 11:55:12
    Od: "Oshin" <k...@p...onet.pl>

    Ale ten z kolei wiedząc że za pierwszy dzień nie dostanie kasy przy
    zwolnieniu kilkudniowym np 3 -5. (chyba do 6 dni ten pierwszy jest
    bezpłatny), pójdzie do kontroli w poniedziałek (czyli będzie 7 - 8 dni na
    L4) i dostanie całą kasę. Co z kolei bardziej obciąży pracodawcę.

    Uważam że krwiopijcy z ZUS powinni płacić za każdy dzień L4 i niech sobie
    sami kontrolują czy ktoś oszukuje czy nie

  • 4. Data: 2002-09-30 12:21:43
    Od: Michal Mokosa <m...@2...com.pl>

    On 30/9/02 8:07 AM, in article l...@4...com,
    "gienia" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Witam,
    >
    > Czy ktos wie kiedy ten gniot legislacyjny (jak w temacie) wchodzi w
    > zycie?

    Wchodzi od 1 stycznia (wg www.kadrowe.prv.pl).
    A czy gniot? Piszesz to na pewno z punktu widzenia pokrzywdzonego (jak
    zawsze) pracownika. A umknelo Ci, ze na takich jednodniowych zwolnieniach
    pracodawca traci najwiecej - bo np. nie oplaca sie tworzyc zastepstwa na tak
    krotki okres, wiec obowiazki tego 'chorego' leza odlogiem. I moze to bedzie
    sposob, zeby zniechecic pracownikow do naduzywania zwolnien? A juz z cala
    pewnoscia umknelo Ci, ze wprowadzono rownoczesnie nowy przepis (o ktorym
    pracodawca z kolei powinien powiedziec 'gniot') dajacy pracownikowi 4 dni w
    roku zwolnienia paltnego tzw 'na krotka niedyspozycje'. I mozesz go wziac
    rano w dniu w ktorym chcesz go miec i pracodawca nie moze Ci go nie
    udzielic. I to pewnie Twoim zdaniem jest ok, bo przeciez Tobie sie nalezy, a
    pracodawca i tak ma dobrze, wiec mu nie zaszkodzi.
    Ale zeby nie wdawac sie po raz setny w dyskusje nt wyzszosci jednych swiat
    nad drugimi - jak naprawde zachorujesz, to bierzesz 1 dzien tego, reszte
    zwolnienia i wychodzisz na swoje.
    I jeszcze jedno - moge dac sobie reke uciac, ze zyczliwi lekarze (przeciez
    my, wykorzystywani, musimy trzymac sie razem i nie dac sie tym okropnym
    kapitalistom) beda udzielac zwolnien 7 dniowych, wiec ta droga tez pracownik
    nie da sobie zrobic krzywdy.

    pozdrawiam
    i wiecej trzezwego myslenia zycze
    MM

  • 5. Data: 2002-09-30 12:42:14
    Od: "Anda" <a...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > nad drugimi - jak naprawde zachorujesz, to bierzesz 1 dzien tego, reszte

    Polecam serdecznie lekture komentarzy do nowelizacji na
    www.rzeczpospolita.pl. Otoz niestety z punktu widzenia prawa pracy czym innym
    jest zwolnienie, a czym innym urlop. A te "cztery dni na krotka
    niedyspozycje" to cztery dni _urlopu_. Pracownik chory nie moze w czasie
    zwolnienia isc na urlop, wiec jesli _naprawde_ jest chory (a oprocz tych
    milionow skacowanych trafiaja sie jeszcze zwyczajnie chorzy), to tego dnia
    urlopu wziac nie moze. Tzn. idzie z goraczka do lekarza, lekarz orzeka:
    infekcja wirusowa, i daje 4 dni zwolnienia (z czego jeden nieplatny). I juz.
    Przypadkow, kiedy konieczne jest krotkie zwolnienie - krotkie, ale
    konieczne:) - jest mnostwo: od honorowego oddania krwi poprzez zakroplenie
    atropiny do oczu po chirurgiczne zabiegi dentystyczne. I nie widze powodu, by
    w dniu, w ktorym jestem niezdolna do pracy z przyczyn zdrowotnych, mialabym
    brac urlop _wypoczynkowy_. Nie mam nic przeciwko wzmocnieniu aparatu
    kontrolnego (zreszta zarowno pracodawcy, jak i ZUS maja tu wcale niezle
    uprawnienia) i surowym karom (takze dla lekarzy) za naduzycia. Jednak czyms
    kuriozalnym wydaje mi sie karanie pracownika za to, ze w ciagu roku byl tylko
    3 dni na zwolnieniu (w przeciwienstwie do kolegi, ktory byl chory np. 25
    dni). Sama w ciagu ostatnich 2 lat pracy bylam na zwolnieniu tylko 2 dni (nie
    kac, tylko 40 stopni goraczki - ostre zapalenie gardla), ktore szczesliwie
    wypadly pomiedzy swietem a weekendem. Zawsze mi sie wydawalo,
    ze "niechorowitosc" moge uznac za swoja mocna strone. Alez sie mylilam...
    Pozdr smutno
    Anda

  • 6. Data: 2002-09-30 14:54:02
    Od: Michal Mokosa <m...@2...com.pl>

> [...]
    > milionow skacowanych trafiaja sie jeszcze zwyczajnie chorzy), to tego dnia

    Ok, zgoda. Ta droga sie nie da.

    > Tzn. idzie z goraczka do lekarza, lekarz orzeka:
    > infekcja wirusowa, i daje 4 dni zwolnienia (z czego jeden nieplatny). I juz.

    No nie do konca. Lekarz da te 7 dni. Moze nawet jak sama nie pomyslisz, zeby
    naciagac, to on Ci to zaproponuje. Dzisiaj bylem swiadkiem taiego zdarzenia.
    Odwiozlem Mame do lekarza, chciala 1 dzien, dostala 5, bo 'czemu tak malo?
    nie chce pani odpoczac? dam pani jeszcze 4'. A jak nie da od razu to
    podpowie, zeby przyjsc na kontrole czwartego dnia zwolnienia, bo moze sie
    okazac, ze trzeba bedzie jeszcze polezec.

> [...]
    > w dniu, w ktorym jestem niezdolna do pracy z przyczyn zdrowotnych, mialabym

    No ale wlasnie po to masz dodatkowe 4 dni. I nikt Cie nie zmusza do
    wykorzystywania urlopu wypoczynkowego. Ktorego zreszta pracodawca nie musi
    Ci udzielic.

> [...]
    > dni). [...] Zawsze mi sie wydawalo,
    > ze "niechorowitosc" moge uznac za swoja mocna strone. Alez sie mylilam...

    Wydaje mi sie, ze i masz racje i jej nie masz. Bo rozpatrujac sprawe w
    kwestiach finansowych - masz racje. Chociaz trzeba by policzyc, czy nie
    wiecej straci kolega z powodu 25 dni nieobecnosci, niz Ty z powodu 2 ;-)
    Jak zachorujesz i poczucie obowiazku pchnie Cie po kilku dniach do pracy, to
    finansowo tracisz. Ale sprawa ma druga strone. Przynajmniej dla mnie.
    Pracownik sumienny (czytaj nie chorujacy co drugi tydzien) jest
    wartosciowszy niz mniej sumienny. Co w dluzszej perspektywie nawet finansowo
    moze mu wyjsc na dobre.

    > Pozdr smutno
    > Anda

    pzdr mimo wszystko wesolo, zyczac optymizmu ;-)
    MM

  • 7. Data: 2002-09-30 15:26:38
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > A czy gniot? Piszesz to na pewno z punktu widzenia pokrzywdzonego (jak
    > zawsze) pracownika. A umknelo Ci, ze na takich jednodniowych zwolnieniach
    > pracodawca traci najwiecej

    pracodawca straci duzo wiecej, jak pracownik zamiast pojsc na 3 dni
    przelezec/zwlaczyc chorobe bedzie chodzil przez miesiac chory do pracy
    - zarazac innych
    - mylic sie i nie pracowac w 100% wydajnie.

    poza tym ja, jako pracownik, po to place skladke na ubezpieczenie chorobowe,
    zeby ,,zarabiac'' (korzystac z ubezpieczenia) kiedy jestem chory.
    takie fajne ubezpieczenie, z ktorego nie moge zrezygnowac ... i za ktore
    i tak placi w 99% przypadkow pracodawca a nie ten, co zdziera skladki [ZUS]
    Jak ja lubie ten ZUS...

    pozdrawiam

    romekk

  • 8. Data: 2002-09-30 15:28:53
    Od: gienia <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    >Wchodzi od 1 stycznia (wg www.kadrowe.prv.pl).

    Dziekuje za informacje.

    >A czy gniot? [ciach]

    A co do reszty to masz calkowita racje, ale zastanow sie, czy
    rzeczwyiscie ten przepis przyniesie zamierzony skutek.
    IMHO bedzie tak jak pisze Oshin.
    Pracodawcy wiecej na tym straca niz zyskaja.

    pozdr.
    Agnieszka

  • 9. Data: 2002-09-30 15:48:47
    Od: gienia <j...@p...onet.pl>

    >No nie do konca. Lekarz da te 7 dni.

    No sam widzisz, ze to gniot. jak poprosze lekarza to zawsze dostane 7
    dni, jak nie u jednego to u drugiego. I kto na tym straci?

    Infekcja wirusowa to bity tydzien w domku. Dajmy na to pon-pt to 5 dni
    zwolnienia, I co jak mnie raz w roku dopadnie grypa to mam jeden dzien
    nieplatny? a te pieprzone skladki, ktore place co miesiac to niby na
    co (przeciez nie na leczenie, ale to juz OT)?

    ZUS powinien sie raczej zabrac za kontrole tych co siedza po pol roku
    na zwolnieniu.

    pozdr.
    Agnieszka

  • 10. Data: 2002-09-30 16:58:50
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > a te pieprzone skladki, ktore place co miesiac to niby na
    > co (przeciez nie na leczenie, ale to juz OT)?

    nie calkiem OT ;-) w koncu ubezpieczenia spoleczne to element naszego
    pracowniczego zycia. a ze nie lubie ZUSu (instytucji - nie mylic z ludzmi
    tam pracujacymi, ktorych duza czesc mozna szanowac a nawet lubic), to
    dodam 3 grosze od siebie i w tej galazce watku :>>>

    skladki na ubezpieczenie chorobowe NIE sa na leczenie, bo sa na wynagrodzenie
    za okres choroby. Tyle ze i tak za pierwsze 30 pare dni placi pracodawca.
    kto choruje wiecej niz 30 dni w roku? bo nie ja. czyli FUS/ub.chor. place na
    sam-nie-wiem-co, a gdybym nawet chorowal przez miesiac w roku, to i tak
    zaplaci za to bogu ducha winny moj biedny pracodawca... ktory zeby
    ograniczyc ta swoja dzialalnosc chcac-niechcac ubezpieczeniowa
    (i to bez zbierania skladek!) musi kombinowac, zatrudniac mlodych i pieknych
    oraz na minimalne pensje, a juz w zyciu
    mloda-rokujaca-nadzieje-na-stan-blogoslawiony (ktora wykorzysta te 30 dni,
    i to platne 100% a nie 80%)

    a skladka na kase chorych jest na leczenie. tylko kogo, skoro nie mnie,
    bo nawet jak mnie glowa boli to ide do lekarza za pieniadze, bo zeby isc do
    ,,oplaconego przez KCH'' czyli ,,darmowego'' to trzeba miec nezle zdrowie ;-).

    paranoja ubezpieczeniowa. plac i plac - guzik z tego masz, ale zrezygnowac sie
    nie da. Korwina!!! Korwina! ;-) [-Mikke]

    dodam dla ulatwienia, ze samozatrudniajacy sie (DG) maja paranoje
    ubezpieczeniowa do 5 potegi (zwlaszcza w departamencie skladki na ubezpieczenie
    chorobowe) i sa po prostu wszyscy jak leci traktowani jak zlodzieje.

    pozdrawiam

    romekk

    --
    http://naked.one.pl/~romek