PracaGrupypl.praca.dyskusje › znow czasy 5zl/godz

  • 321. Data: 2009-04-21 15:17:12
    Temat: Re: znow czasy 5zl/godz
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    entroper pisze:
> [...]
    >
    > a ta wynika z... ?

    > A to wynika z... ?

    > Proponuję nie rzucać sloganów. Zamiast tego proponuję zapoznać się
    > (przykładowo) z od czasu do czasu przewijającym się tematem: dostęp polskich
    > firm do kredytu. Oczywiście, to jest problem w skali makro i ciężko go
    > połączyć ze szwajcarskim sklepikiem osiedlowym, ale tak samo rzutuje na
    > konkurencyjność gospodarki jak jakieś inne czynniki, których nie byłeś
    > łaskaw wymienić z nazwy. Bo ja np. nie jestem wcale tak święcie przekonany,
    > że wszystko da się wyjaśnić ogólną ch..ścią naszej kadry zarządzającej i

    To nie są żadne slogany. Konkurencyjność gospodarki to jest zdolność
    firm ją tworzących do produkowania produktów, które uzyskują lepszą cenę
    niż produkty konkurencji lub też, które nie mają konkurencji. Dzisiaj
    wiąże się to głównie z innowacyjnością gospodarki, ale także z jej
    poziomem technologicznym, organizacyjnym, itd.

    Tematyka ta jest mi bliska od kilkudziesięciu lat i dlatego daleki
    jestem od rzucania sloganami.

    Z chęcią przedstawię dokładniejszą analizę, ale nie ma to chyba sensu w
    takiej dyskusji.

    Prawda o polskiej gospodarce jest taka, że jej konkurencyjność opiera
    się na niskich kosztach pracy i niskim poziomie waluty. Istnieje bardzo
    wiele statystyk to pokazujących. I można łatwo wymienić czynniki, które
    to powodują. Dostęp do kredytu jest jednym z nich,a le marginalnym.

    Z chęcią podyskutuję na ten temat, ale proponuję stworzyć osobny wątek.

    W. Bicz

  • 322. Data: 2009-04-21 15:40:02
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Był oderwany od rzeczywistości, którą kształtuje m.in. płaca minimalna.
    > Można by nawet powiedzieć, że odpowiedni poziom płacy minimalnej przewróci
    > każdy biznesplan.

    No właśnie. Płaca minimalna była tam jedyną przyczyną, dla której 4
    osoby nie znalazły zatrudnienia, chociaż mogły.

    Tylko pytanie, co w tym pozytywnego?

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 323. Data: 2009-04-21 16:04:18
    Od: "Jurek M" <m...@1...pl>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

    > A dlaczego nie? Może nie tyle martwił, co zainteresował się, z czego i
    > dlaczego to wynika.

    Nikt nie zabrania mu interesować się rynkiem pieczywa. To pozytywne.
    Ale wiedza ta, szeregowemu pracownikowi przy produkcji się nie przydaje.
    Nie podejmuje kluczowych decyzji, ale dba co najwyżej o reżim
    technologiczny wypieku, o jakość.
    To do niego należy.

    > Wiesz, to jest taka śmieszna i trochę sprzeczna sama w sobie
    > mentalność wielu pracowników - "a guzik mnie obchodzi jak on (szef) to
    > zrobi, ale ja chcę zarabiać dużo i już, a reszta mnie nie obchodzi" i
    > zaraz obok "to skandal, że ten skur...syn (szef) zarabia więcej ode
    > mnie! to mnie nie
    > stać na malucha, a on sobie mercedesa kupuje!"

    Wcale nie sprzeczna mentalność.
    Tyle, że inne widzenie świata ma biznesmen, inzynier, a inne prosty
    mechanik po zawodówce (przeważnie tak jest, choć nie zawsze).
    Zazdrość jest rzeczą ludzką. Jeśli zmobilizuje to kogoś do poprawy
    swojego statusu ("bo też chcę mieć takiego merca jak szef"), to dobrze.
    Inaczej gdy na narzekaniu się tylko kończy.
    Ale z tego co zauważyłem, wielu pracowników, i to wcale nie tych
    najlepiej zarabiających, jest zainteresowanych losem firmy. Często się z
    nią identyfikują. Liczą na to, że wraz z jej rozwojem, i oni będą
    awansować, lepiej zarabiać... i potem budzą się z ręką w nocniku :)
    A przecież szef na zebraniach roztaczał przed nimi taką świetlaną wizję.
    Wybacz, zbyt wielu tego typu historii się nasłuchałem, jak i byłem
    świadkiem 'dantejskiej sceny' z udziałem redukowanego pracownika
    marketingu, ale nie chce mi się o tym pisać. :)))
    I chyba jednak najrozsądniejszym wyjściem dla pracownika najemnego jest
    po prostu robić swoje - dobrze, perfekcyjnie, może nawet dać z siebie
    więcej, ale nic poza tym.
    "Nie mój cyrk, nie moje małpy".

    > Jeśli zaczną podnosić, to również nie sprzedzą albo z trudem ;-)

    Jesli nastąpi zmowa cenowa producentów pieczywa, to po kolei będą
    podnosić wszyscy, a chleb ludzie jeść muszą (chociaż tak naprawdę nie
    muszą).

    > I dotyczy to tylko właścicieli firm? :)

    Oj, nas wszystkich :)
    Tylko, że jedni mniej, inni bardziej.
    A kobiety przeważnie bardziej od mężczyzn. :)))

    > Nie zakładam, ale dywaguję, że w większości przypadków, gdy kosztów
    > nie
    > da się ciąć w sposób legalny, a firmę i ludzi utrzymać trzeba,
    > niejeden
    > posunie się to takich chwytów.

    I to też dotyczy wszystkich - również bezrobotnych, ludzi którzy zbyt
    mało zarabiają by się utrzymać, emerytów i rencistów, którym nie
    starcza...im uboższe społeczeństwo i większy margines biedy tym takie
    zachowania są powszechniejsze.

    > Istnienie policji niestety nie eliminuje przestępczości.

    Jasne, że żadnego patologicznego zjawiska się nie wyeliminuje
    całkowicie.
    Ale owe instytucje w jakiś tam sposób je ograniczają i utrzymują pewną
    równowagę.

  • 324. Data: 2009-04-21 16:10:51
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > wiąże się to głównie z innowacyjnością gospodarki, ale także z jej
    > poziomem technologicznym, organizacyjnym, itd.

    Ale to wszystko przy milczącym założeniu, że wszystkich obowiązują te same
    zasady i ewentualnie założeniu pomocniczym, że te zasady są w miarę
    normalne. Przychodzi mi do głowy rynek pewnego sprzętu technicznego,
    mniejsza co to jest, w każdym razie nie są to kosmiczne technologie.
    Teoretycznie może go sobie produkować każdy. Polska praktyka wygląda tak:
    produkuje go jedna, duża firma zachodnia, urzynając łeb przy samej d..
    jakiejkolwiek konkurencji, na dodatek świetnie rozumiejąca się z odbiorcami
    tegoż sprzętu (jak najbardziej w Polsce), z których spora część jest również
    firmami zachodnimi, dobrze uwłaszczonymi na naszej infrastrukturze a część
    jest resztką z tego, co kiedyś nazywało się spółkami nomenklaturowymi. Do
    dobrego smarowania tego wszystkiego potrzebna jest też życzliwa współpraca
    pewnej ilości urzędników. Do tego potencjalna konkurencja nie ma się z czego
    sfinansować.

    I proszę, rozwijaj sobie konkurencyjność :) Chodzi mi o to, że owszem, małe
    firmy mogą bardzo sprawnie eksploatować sobie różne nisze (i generalnie tam
    wskazuje się miejsce tym firmom - zauważyłeś ?), ale nic ponadto. Tu nic
    większego, co ma szansę napędzić głównie naszą gospodarkę (a nie naszą przy
    okazji), nie ma szans wyrosnąć. Samymi osiedlowymi sklepikami się nie
    wygrzebiemy z tej bidy, oczywiście, znowu, polski handel to przeważnie
    żałość, ale też mógłbym trochę poopowiadać, jak wyglądają przyjazne stosunki
    dużych sieci handlowych z samorządami (co drugie zdanie - doniesienie o
    popełnieniu przestępstwa). I co - to też nie ma nic do rzeczy ?

    > Z chęcią przedstawię dokładniejszą analizę, ale nie ma to chyba sensu w
    > takiej dyskusji.

    nie czuję się na siłach prowadzić profesjonalną dyskusję, nie jestem znawcą
    tematu. Ja tylko zadaję niewygodne pytania :)

> [...]
    > wiele statystyk to pokazujących. I można łatwo wymienić czynniki, które
    > to powodują. Dostęp do kredytu jest jednym z nich,a le marginalnym.

    Zastanawiam się, czy jest to takie marginalne w świetle badań, wg których
    przeważająca część polskich firm finansuje inwestycje z własnych środków i
    nie jest to powszechna zachodnia praktyka. Chyba łatwo zauważyć, że to
    powoduję pewną różnicę prędkości, która jest potem nie do odrobienia. Poza
    tym to, co mówisz, pachnie mi pochwałą niewolnictwa i sytuacji bez wyjścia:
    my po prostu _musimy_ pracować za grosze, innego wyjścia nie ma. Trochę się
    z tym zgadzam, trochę więcej nie. Nie umiem wytłumaczyć Ci profesjonalnie, a
    już tym bardziej przekonać, dlaczego nie. Po prostu uważam, że coś się tu
    nie zgadza.

    e.

  • 325. Data: 2009-04-21 16:17:18
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jak się mieszka na wsi pod Warszawą, gdzie PKSy są 2 na dzień, a do
    pociągu 8
    > km, to może być z tym problem.

    ale to Twój problem :)

    e.

  • 326. Data: 2009-04-21 16:24:17
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > To, że nie zepsuł rynku swoim, jak mu się zapewne wydaje, genialnym pomysłem
    > opartym o zwykły wyzysk. To Ty pisałeś o mistrzu, który nie kupił widłaka bo
    > taniej wychodziło rozładowywanie ręczne w 4-ech ? Więc chodzi o to, żeby mu
    > się to nie opłaciło.

    Acha, czyli w imię zasad pozbawiamy 4 osoby pracy?

  • 327. Data: 2009-04-21 16:30:23
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

  • 328. Data: 2009-04-21 17:29:19
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    Użytkownik "Jurek M" <m...@1...pl> napisał w wiadomości

    > Zaczną się masowe zwolnienia w nadziei, że dotychczasowych pracowników będzie
    > można zastąpić jeszcze tańszymi.
    Możesz napisać jak to będzie w praktyce wyglądać?
    Załoga składająca się z doświdczonych fachowców dostanie wypowiedzenia i
    naganiacze pojadą w Bieszczady szukać chętnych do pracy za 500 zł, czy najpierw
    pojadą ich szukać, znajdą, zakwaterują a potem będą wypowiedzenia? Czy może
    jeszcze inaczej?

    --
    andreas

  • 329. Data: 2009-04-21 17:41:36
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    Użytkownik "gargomel" <s...@d...la.la> napisał w wiadomości

    > ha ha, też to mnie zadziwia, jak to możliwe że polskie pomidory są drozsze od
    > europejskich, skoro polski pracownik zarabia mniej niż europejczyk, a w
    > dodatku przy produkcji pomidorów europejskich pracuje ten sam pracownik z
    > polski i zarabia 10 razy więcej, odwalając prawie identyczną pracę:O)
    > to są cuda tuska, to polska właśnie!

    Te cuda nazywają się prawem popytu i podaży.
    Klient decyduje o cenie towaru, a nie koszt jego produkcji.

    --
    andreas

  • 330. Data: 2009-04-21 17:49:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gsl0gi$8ff$1@inews.gazeta.pl andreas <a...@y...com>
    pisze:

    > Klient decyduje o cenie towaru, a nie koszt jego produkcji.
    Uuuu, aleś walnął!
    I tak nagle...
    Gdyby potraktować to poważnie można by pomyśleć, że klient może spowodować
    cenę m^2 na poziomie 10 zł.
    Albo średniej klasy nowego auta ~1k zł.
    Ehhh, ci znaFcy-teoretycy z bożej łaski...

    --
    Jotte