PracaGrupypl.praca.dyskusje › znow czasy 5zl/godz

  • 241. Data: 2009-04-20 21:28:33
    Temat: Re: znow czasy 5zl/godz
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    entroper pisze:
    > Użytkownik "moonwalker" <rafal[no-spam]@virgindigital.pl> napisał w
    > wiadomości news:gsht51$vtv$1@news.onet.pl...

    > Standardowa odpowiedź, powtarzana aż do znudzenia, jest taka, że polski
    > pracownik ma niższą wydajność :) Ten sam pracownik robiąc _to samo_ w
    > szwajcarskim sklepiku miałby już jednak wystarczająco dużą wydajność :)
    > Oczywiście z tak odległymi sprawami jak ta, czyje są banki w Szwajcarii a
    > czyje w Polsce, nikt tego nie wiąże...
    >
    > e.

    Różnica wydajności nie dotyczy konkretnej firmy, ale całej gospodarki.
    I wynika nie z indywidualnego wysiłku pracownika, ale z wartości
    produktów, wytwarzanych przez gospodarkę. Inaczej z jej konkurencyjności.

    Poziom zarobków w przypadku państw nie żyjących z wydobycia surowców
    wynika w dużym stopniu z konkurencyjności gospodarki. A wewnętrznie też
    z poziomu bezrobocia.

    Proponuję trochę poczytać na temat ekonomii.

    W. Bicz

  • 242. Data: 2009-04-20 22:46:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gsg91g$524$1@atlantis.news.neostrada.pl Jurek M
    <m...@1...pl> pisze:

    > Może, ale pod warunkiem, że bierze kilka etatów, korepetycje, kursy...itd
    Czyli się albo zarzyna i na zawał zarabia (głupie), albo obniża jakość
    wykonywanej pracy aby oszczędzić zdrowie (i słusznie).

    > Znam kilku takich.
    Ja też. Ale znam także mojego kolegę z klasy, jeszcze w szkole średniej.
    Nauczyciel we Francji, średnie miasto. Jeden etat, zwykła szkoła średnia,
    uczy właściwie nie wiadomo czego - prowadzi jakieś zajęcia ogólnokulturalne,
    trochę teatru, trochę, muzyki, trochę literatury, trochę innych sztuk. U nas
    czegoś takiego nie ma, może gdzie w domach kultury. Z tej jednej pensji
    kupił pod miastem domek (fakt, że na hipotekę), ma 2 samochody (na codzień i
    camper), 2 razy w roku zagraniczne wakacje.
    Aha - płaci alimenty, no i rodzicom w kraju trochę posyła.

    > Nieźle zarabiają, ale nie z jednego etatu.
    > Nie uważam, że tak powinno być, ale skoro takie realia...
    Realia można kształtować.
    Padły w tej dyskusji różne stwierdzenia, od kompletnie absurdalnych (załóż
    firmę i dopiero gadaj), do rozsądnych (pracownika nie obchodzi jak
    pracodawca zrobi żeby mu się opłacało), objawiają się także znafcy ekonomi i
    rynku mający w swym mniemaniu receptę na wszystko (samoregulujący się
    rynek - sic!), tylko jakoś świat ich nie chce słuchać.
    Ja zgadzam się z jednym na pewno: płaca minimalna powinna zapewnić minimum
    życiowe, tzn. dach nad głową, podstawowe opłaty, wyżywienie, coś na grzbiet,
    leki. Oczywiście część tych kosztów różni się znacznie w zależności od
    rejonu kraju i konkretnego miejsca.
    I co zrobić?
    Nie mam pojęcia. Ale np. wysokość emerytur, zasiłków różnego rodzaju także
    nie jest zróżnicowana pod kątem miejsca pobytu.

    --
    Jotte

  • 243. Data: 2009-04-20 22:51:11
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    b.googlegroups.com
    j...@g...com <j...@g...com> pisze:

    > Sęk w tym, że jak się to przeliczy na stawkę godzinową, to wychodzą
    > całkiem przyzwoite kwoty.
    Sęk w tym, że tego się nie da przeliczyć na stawkę godzinową, ponieważ czas
    pracy nauczyciela składa się z tzw. pensum dydaktycznego (jest ono różne dla
    różnych nauczycieli) oraz zadaniowego czasu pracy, którego rozliczyć
    godzinowo się nie da.
    Jednak czas pracy nauczyciela łącznie nie może przekroczyć 40h/tydz. (swoją
    drogą jak to ustawodawca chce w takim razie policzyć??). Przelicz to sobie
    więc na te 40h (co oznacza 176h/mies.) i sprawdź jakie to całkiem przyzwoite
    kwoty wychodzą.
    A to co napisałem, to w qrt. 42 KN znajdziesz.

    --
    Jotte

  • 244. Data: 2009-04-20 23:33:44
    Od: Wiesław Bicz <o...@o...pl>

    Jotte pisze:

> [...]
    > Nie mam pojęcia. Ale np. wysokość emerytur, zasiłków różnego rodzaju
    > także nie jest zróżnicowana pod kątem miejsca pobytu.

    Pozwolę sobie coś na ten temat powiedzieć, bo wydaje mi się, że prawda
    jest prosta i okrutna zarazem:

    Ideę, żeby płaca minimalna gwarantowała zaspokojenie podstawowych
    potrzeb, a nawet, żeby gwarantował to zasiłek socjalny próbuje się
    realizować w wielu państwach. Na przykład w Niemczech. Bardzo dokładnie
    starają się tam wyliczyć, ile człowiekowi potrzeba do życia, ujmują to w
    różne tabele, i płacą potrzebującym takie zasiłki (niezależnie od tego
    zmuszają do pracy, jeśli ktoś jest do niej zdolny). Ale Niemcy są
    bogatym krajem. Ich gospodarka nie ma trudności z utrzymaniem milionów
    "Sozialhilfeempfaenger" na przyzwoitym poziomie. Stać ich by też było na
    wprowadzenie płacy minimalnej na przyzwoitym poziomie.

    W Polsce istnieje ustawowa płaca minimalna, ale nie istnieje coś, co by
    odpowiadało niemieckiemu socjalowi. Jeśli jednak gospodarka miałaby
    funkcjonować, to płaca minimalna nie może być na zbyt wysokim poziomie,
    bo uderzy to natychmiast w firmy, których nie będzie stać na jej
    płacenie. Możliwe byłoby to tylko wtedy, gdyby gwałtownie wzrosła
    konkurencyjność firm. Jest to wyobrażalne krótkoterminowo, ale
    wymagałoby znacznego obniżenia kursu złotówki (przynajmniej do 6zł za
    Euro - na mój gust). Inne możliwości wymagają wielu lat ciężkiej pracy i
    mądrości rządzących - nie do wyobrażenia w Polsce. To oczywiście nie
    jest w smak elitom tego kraju, bo korzystają one z dobrodziejstw
    wysokiego poziomu tego kursu. Można się jednak spodziewać, że coś
    takiego nastąpi, choćby dlatego, że inne możliwości w sytuacji biednego
    i zadłużonego państwa z niekonkurencyjną gospodarką na dłuższą metę nie
    wchodzą w grę, szczególnie przy rozkręcającym się na dobre kryzysie.
    Zmasowana propaganda pod hasłem "jesteśmy tygrysem Europy Wschodniej" to
    już niestety przeszłość. Bańki da się dmuchać tylko przez pewien czas.
    Potem pękają.

    Mam tylko jeszcze takie pytania: czemu uważasz, że propozycja założenia
    firmy jest kompletnie absurdalna? Wielu ludzi to robi i niejednemu się
    udaje w ten sposób utrzymać, a nawet odnieść sukcesy finansowe. I czemu
    uważasz, że rozsądne jest podejście, że pracownika nie obchodzi, jak
    pracodawca zrobi, żeby mu się opłacało? Mogę Cię zapewnić, że firmy
    odnoszące sukcesy mają pracowników, którzy są tym zainteresowani. I
    robią to we własnym, dobrze pojętym interesie.

    W. Bicz

  • 245. Data: 2009-04-21 00:22:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gsj0sp$qcr$1@atlantis.news.neostrada.pl Wiesław Bicz
    <o...@o...pl> pisze:

> [...]
    > Zmasowana propaganda pod hasłem "jesteśmy tygrysem Europy Wschodniej" to
    > już niestety przeszłość. Bańki da się dmuchać tylko przez pewien czas.
    Uogólnienie wniosków wymgałoby IMO trochę szerszej analizy porównawczej, a
    nie tylko przykładu Niemiec.
    Ani nie mam do tego rzetelnych danych, ani nie umiałbym tego zrobić.
    Warto jednak wyakcentować dwie kwestie.
    Po pierwsze - instytucję płacy minimalnej stosuje tak wiele państw, że
    rozpatrywanie jej potrzeby chyba mija się z celem. Zdarza się wprawdzie
    spotkać opinie negujące (także na tej grupie) ale są one wygłaszane przez
    osoby, których pojmowanie ustroju kapitalistycznego pozostaje u przełomu
    wieku XVIII-XIX, a rozumienie stosunków społecznych i ich formacji
    zatrzymało się w epoce feudalizmu. Można ich zatem zwyczajnie pominąć.
    Po drugie - wysokość tego minimum. Biorąc pod uwagę jej obecną wartość to
    jest ona nie tylko niewystarczająca, ale wręcz szkodliwa. Kwota netto bowiem
    nie zapewnia właściwie niczego, a dodatkowo stymuluje proceder pobierania
    zasiłku i równoczesnej pracy "na czarno" (niekoniecznie w Polsce). Na czarno
    znaczy - bez podatku.
    A po utracie prawa do zasiłku kombinować jak je znowu uzyskać. Do tego dość
    niewymierny, wspomniany tu już element poczucia nieuczciwości,
    niesprawiedliwości pracy za wynagrodzenie umożliwiające co najwyżej
    wegetację bez perspektyw.
    Na dłuższą metę może to czynić duże straty w świadomości społecznej,
    przyjęcie i akceptowanie postaw cwaniactwa, kombinatorstwa itp.
    A może już się to stało zważywszy obiegowe opinie o Polakach?
    Była tu też mowa o rolnictwie. Dlaczego każdy normalny kraj (a nawet nasz)
    stosuje rozmaite środki szczególnej ochrony tej dziedziny gospodarki? Bo
    rozumieją, że zniszczyć ją można bardzo szybko, a odbudowywać się będzie
    latami.
    Płaca minimalna jest zdecydowanie zbyt niska, nie spełnia swej roli.

    > Mam tylko jeszcze takie pytania: czemu uważasz, że propozycja założenia
    > firmy jest kompletnie absurdalna?
    Nie uważam tak. Napisałem, że absurdalne jest "radzenie" założenia
    działalności aby móc się wypowiadać w poruszanych tu tematach. To równie
    mądre, jakby powiedzieć komuś, że musi zostać szewcem by mógł oceniać czy ma
    wygodne buty i czy mu się one podobają.

    --
    Jotte

  • 246. Data: 2009-04-21 04:53:11
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    > Płaca minimalna jest zdecydowanie zbyt niska, nie spełnia swej roli.

    Jeżeli uznamy, że założeniem powstania płacy minimalnej jest ulżenie klasie
    robotniczej, to p.m. nigdy i nigdzie nie spełniła, nie spełnia i nie spełni
    swojej roli.
    Jeżeli założymy, że p.m. istnieje po to, aby cieżko pracujący pozbywali się
    części wynagrodzenia na rzecz próżniaków, którzy ich za to pogłaszczą i
    pocieszą, aby się nie martwili, bo władza ludowa się o nich troszczy, to wtedy
    p.m. spełnia swoją rolę.
    Pozostałością XIX myślenia jest wiara, że państwowe uregulowania na rynku są
    dobre dla jego "słabszych" uczestników.

    --
    andreas

  • 247. Data: 2009-04-21 05:38:59
    Od: s...@v...pl

    > I dlatego właśnie powinno się zlikwidować wszelkie zasiłki. Jakby się
    > nie nazywały i jak niskie by nie były, to zawsze będą demoralizowały i
    > zniechęcały do uczciwej pracy.

    Jakie zasiłki?

    Myślicie że tak każdemu dają zasiłek? a figa!

    Zasiłek dostaniesz jesli w ciągu ostatnich 18 miesięcy przepracowałeś legalnie
    conajmniej 365 dni, a i w takim przypadku okres zasiłku to 6 miesięcy.

    Więc jak ktoś nawet ma zasiłek, to znaczy że na niego musiał zapracować.

  • 248. Data: 2009-04-21 05:40:55
    Od: s...@v...pl

    > "Jurek M" <m...@1...pl> napisał w wiadomości

    > Nie, jeśli zamiast rozdawać za darmo zasiłki,

    Nie są za darmo.

  • 249. Data: 2009-04-21 05:48:45
    Od: s...@v...pl

    > A zwykłych złodziei powinno się wieszać, niezależnie od motywu.

    Idz na Wiejską i powieś tych wszystkich złodziei.

  • 250. Data: 2009-04-21 05:53:29
    Od: s...@v...pl

    > Użytkownik "zly" <b...@N...fm>

    > To o czym mowa ?