PracaGrupypl.praca.dyskusje › z pełnego etatu na firmę współpracującą

  • 21. Data: 2009-01-25 09:00:24
    Temat: Re: z pełnego etatu na firmę współpracującą
    Od: "syku" <s...@p...fm>

    > Zresztą - nie moje konie, nie mój wóz - niech robi jak chce, jest dorosły
    > i ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje. Nieznajomość prawa raczej
    > nikomu nie pomogła.

    To ja chętnie ugryzę z innej strony temat.

    Rozmawiam z człowiekiem prowadzącym działalność. Chciałem go zatrudnić na
    etat ale on nie chce. Twierdzi że ma własną działalność i chce działać w
    ramach tej działalności. Ja go potrzebuję na 8h dziennie. Obecnie stanęło na
    tym że będzie pracował u mnie 8h dziennie (z możliwością 2 dni wolnych w
    miesiącu) i raz w miesiącu a mi wystawiać fakturę VAT - faktura o stałej
    wysokości + ew. dodatki w przypadku prac dodatkowych.

    Czy coś mi w tym przypadku grozi? Co zrobić zeby być czystym?
    To nie ja chcę żeby był samozatrudniony, on się zarzeka że to
    samozatrudnienie nie jest, a co jeśli ew. kontrola stwierdzi że to jest
    samozatrudnienie? Nie chcę beknąć za coś co nie jest moją winą...

    pozdrawiam
    Syku

  • 22. Data: 2009-01-25 09:20:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-25, syku <s...@p...fm> wrote:

    [...]

> [...]
    > miesiącu) i raz w miesiącu a mi wystawiać fakturę VAT - faktura o stałej
    > wysokości + ew. dodatki w przypadku prac dodatkowych.

    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=2835
    4&id_pismo=509&i=0

    Art. 5b. 1. Za pozarolniczą działalność gospodarczą ___nie___ uznaje się
    czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
    1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności
    oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za
    popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi __zlecający__ wykonanie
    tych czynności,

    2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i
    czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

    3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka
    gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

    Podkreślenie moje.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 23. Data: 2009-01-25 14:26:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > 3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka
    > gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

    Ja bym podkreślił, że warunki muszą być spełnione łącznie. Wystarczy
    zatem, aby jeden nie był spełniony, aby można było spokojnie wystawiać
    faktury zamiast etatu. Na przykład zapis w umowie "praca będzie
    wykonywana w czasie wybranym przez zleceniobiorcę". W przypadku dobrych
    stosunków zleceniobiorca-zleceniodawca można tak skonstruować umowę, aby
    nikt się nie przyczepił, a jak będzie naprawdę wyglądać praca, to tylko
    te dwie osoby będą wiedzieć.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2009-01-25 14:30:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    syku pisze:

> [...]
    > samozatrudnienie nie jest, a co jeśli ew. kontrola stwierdzi że to jest
    > samozatrudnienie? Nie chcę beknąć za coś co nie jest moją winą...

    Nie dziwię mu się, że nie chce etatu. Nie po to prowadzi DG, aby
    jeszcze bawić się w etaty. Skonstruujcie tak umowę, aby nie było nic do
    zarzucenia i będziecie bezpieczni. To jest przede wszystkim wygoda dla
    Ciebie - od mniejszej roboty papierkowej, poprzez brak BHP, a na
    urlopach i chorobach kończąc. Pracownik też pewnie wolałby te 20% więcej
    + 2 dni płatne wolne, niż etat. Dogadajcie się i każdy będzie zadowolony.

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2009-01-26 08:47:37
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

> [...]
    > etat ale on nie chce. Twierdzi że ma własną działalność i chce działać w
    > ramach tej działalności. Ja go potrzebuję na 8h dziennie.
    Jeszcze małe przeprosiny za nieścisłość z mojej strony i dobrze że Wojtek
    zacytował kryteria z ustawy o PIT (mnie się nie chciało - mam lenia)
    Oczywiście chodzi o _łączne_ spełnienie wszystkich trzech warunków a nie
    ktregokolwiek.
    Jeszcze raz przepraszam za błąd - mnie ten temat interesował najbardziej 2
    lata temu i pisałem z głowy.
    --
    Jackare