PracaGrupypl.praca.dyskusje › z pełnego etatu na firmę współpracującą

  • 1. Data: 2009-01-21 20:21:30
    Temat: z pełnego etatu na firmę współpracującą
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Chciałem założyć działalność i świadczyć usługi dla swojego aktualnego
    pracodawcy u którego jestem na etacie. Na zasadach pełnej ksiażki i VAT.

    Wszystko szło dobrze, lecz nagle on stwierdził iż jest to możliwe dopiero po
    6 miesiącach, w których bym nie pracował dla niego. Czyli musiałbym się
    zwolnić, zostać bez środków do życia i dopiero potem. O co w tym chodzi?

    z tego co zdążyłem się dowiedzieć stracę możliwość:
    - bycia na podatku liniowym
    - ulgi w składce ZUS

    ale przeciwskazań do współpracy jako firma, wykonywać te same czynności i
    wystawiać za nie faktury nie znalazłem nigdzie
    podobno jest jakiś zapis: Art. 22 par. 1(2) kp - ale nie wiem gdzie tego
    szukać

  • 2. Data: 2009-01-21 20:33:45
    Temat: Re: z pełnego etatu na firmę współpracującą
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-21, zlotowinfo <u...@g...pl> wrote:
> [...]
    > wystawiać za nie faktury nie znalazłem nigdzie
    > podobno jest jakiś zapis: Art. 22 par. 1(2) kp - ale nie wiem gdzie tego

    Kodeks Pracy, Art. 22 par. 1(2) - to (2) to mała dwójka.

    Artykuł ten brzmi:
    "Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy
    zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1."

    Moja interpretacja:
    Jeśli Twój szef pozostanie szefem, będziesz robił to samo tylko "na DG",
    to mogą Ci się do dupy dobrać. Jeśli np. zaczniesz mieć dodatkowych
    klientów (Ty, nie szef), pracować w godzinach określonych przez siebie,
    albo np. w swoim biurze / domu, to IMVVHO pod to nie podpadniesz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-01-22 09:22:13
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    > podobno jest jakiś zapis: Art. 22 par. 1(2) kp - ale nie wiem gdzie tego
    > szukać

    Po "zerowe" mam wrażenie że pracodawca chce Cię puścić kantem - po
    rozwiązaniu umowy o pracę nic was nie będzie łączyć, więc wszelkie
    deklaracje składane teraz mogą nie znaczyć zupełnie nic, a te 6 miesięcy
    przerwy tylko to potwierdza.

    Po pierwsze KP nie dopuszcza dowolnego kreowania tego typu umów - o stosunku
    pracy świadczą zaistniałe fakty spełniające prawną definicję stosunku pracy
    a nie rodzaj umowy który określą sobie strony - podpadniesz przy pierwszej
    kontroli PIP, zwłaszcza od kiedy PIP ma rozszerzone uprawnienia w zakresie
    umów cywilnoprawnych.

    Po drugie - samozatrudnienie, jeżeli US stwierdzi istnienie
    samozatrudnienia - masz przerąbane - zwrot nienależnie odliczonego vatu,
    zwrot nienależnie odliczonych KUP, wyrównanie składek za ZUS + odsetki +
    kary finansowe wynikające z ustawy.
    Warto ?
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2009-01-22 10:14:39
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jan 21, 9:21 pm, "zlotowinfo" <u...@g...pl> wrote:

    > z tego co zdążyłem się dowiedzieć stracę możliwość:
    > - bycia na podatku liniowym
    > - ulgi w składce ZUS

    To pierwsze jest mało istotne, chyba że naprawdę dużo zarabiasz. W
    2009 liniowy 19% jest wyższy od pierwszego progu 18%, a drugi próg to
    ponad 70k PLN. Liniowy opłaca się więc dopiero od ok. 80k PLN.

    Co do ulgi, to prawda i to bolesna. Nawet jak wystawisz jedną fakturę,
    a potem powiecie sobie "cześć", to dwa lata ulgi przepadły.

    --
    mihau

  • 5. Data: 2009-01-22 17:17:02
    Od: tsharny <t...@w...pl>

    zlotowinfo pisze:
> [...]
    > dopiero po 6 miesiącach, w których bym nie pracował dla niego. Czyli
    > musiałbym się zwolnić, zostać bez środków do życia i dopiero potem. O co

    Niestety takie są przepisy, że nie możesz świadczyć usług bezpośrednio
    dla swojego pracodawcy. Ale jak najbardziej możesz przez firmę trzecią.

    pozdrawiam
    tsharny

  • 6. Data: 2009-01-22 18:04:44
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "tsharny" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Niestety takie są przepisy, że nie możesz świadczyć usług bezpośrednio dla
    > swojego pracodawcy. Ale jak najbardziej możesz przez firmę trzecią.

    pamiętaj że nie chodzi o pracodawcę, tylko o byłego pracodawcę
    gdzie mam wykonywać zakres czynności taki sam jak na etacie

  • 7. Data: 2009-01-22 18:06:42
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > Co do ulgi, to prawda i to bolesna. Nawet jak wystawisz jedną fakturę,
    > a potem powiecie sobie "cześć", to dwa lata ulgi przepadły.

    a jednak facet mojej siostry jest na ulgowym zusie
    coś związanego z ratownictwem medycznym, robi to co robił na etacie
    zakładał działalność ok. 1,5 roku temu

  • 8. Data: 2009-01-22 18:09:35
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-22, zlotowinfo <u...@g...pl> wrote:

    [...]

    > a jednak facet mojej siostry jest na ulgowym zusie
    > coś związanego z ratownictwem medycznym, robi to co robił na etacie
    > zakładał działalność ok. 1,5 roku temu

    Spokojnie. ZUS ma dużo czasu żeby się "kapnąć". Wolą się upomnieć po 8-9
    latach, kiedy odsetki będą już odpowiednie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2009-01-22 18:15:22
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > rozwiązaniu umowy o pracę nic was nie będzie łączyć, więc wszelkie
    > deklaracje składane teraz mogą nie znaczyć zupełnie nic, a te 6 miesięcy

    aż tak źle nie jest, księgowa nagadała glupot mu co pewnie jest związane z
    tym art22... i złą jego interpretacją

> [...]
    > przy pierwszej kontroli PIP, zwłaszcza od kiedy PIP ma rozszerzone
    > uprawnienia w zakresie umów cywilnoprawnych.

    w czym mam podpaść? faktury wystawiam, ponoszę koszty

> [...]
    > samozatrudnienia - masz przerąbane - zwrot nienależnie odliczonego vatu,
    > zwrot nienależnie odliczonych KUP, wyrównanie składek za ZUS + odsetki +

    nie rozumiem twojego wywodu, przcież każdy ma prawo założyć firmę i jest to
    chyba samozatrudnienie, co to za wyrównanie zus, przecież pracodawca płaci
    za mnie zus, a potem będę płacił za siebie sam ten zus, czemu mam vatów nie
    odliczać

  • 10. Data: 2009-01-22 18:18:40
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

> [...]
    >
    > Moja interpretacja:
    > Jeśli Twój szef pozostanie szefem, będziesz robił to samo tylko "na DG",
    tylko czemu pielęgniarki, lekarze robią to bezproblemowo - tak wynika z
    rozmowy z moją siostrą która jest pielęgniarką

    > Jeśli np. zaczniesz mieć dodatkowych
    > klientów (Ty, nie szef), pracować w godzinach określonych przez siebie,
    > albo np. w swoim biurze / domu, to IMVVHO pod to nie podpadniesz.

    działalność chcę założyć właśnie po to by robić coś więcej, pracować
    zamierzam w dowolnych godzinach, sam je będę ustalał (dotychczas pracodawca
    też nie narzuca nam godzin, chociaż papiery mowią co innego), także sporo
    będę pracował na komputerze w domu w zupełnie innym zakresie