PracaGrupypl.praca.dyskusje › wlasna dzialalnosc gospodarcza

  • 1. Data: 2004-11-20 15:09:05
    Temat: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    Witam serdecznie,

    jestem studentem i wlasnie mam zamiar zalozyc wlasna jednoosobowa
    dzialalnosc gospodarcza. Niestety nie jestem zbytnio zaznajomiony ze
    wszystkimi kruczkami prawnymi tego dotyczacymi, a po przeczytaniu stosow
    roznego rodzaju poradnikow mam kilka pytan, na ktore odpowiedzi nie moge
    niestety nigdzie znalezc. Moze opisze wam moja sytuacje...

    Jestem studentem (informatykiem) przez pewien czas pracowalem na umowe o
    dzielo. Teraz z roznego rodzaju powodow mam zamiar zalozyc wlasna
    dzialalnosc gospodarcza. Jako ze pracuje i pracowac dalej mam zamiar jako
    informatyk to rowniez chcialbym zalozyc firme w tej branzy. Znalazlem trzy
    osoby (rowniez studenci), z ktorymi mam zamiar podpisac umowy o dzielo -
    ja im place. Nie do konca jednak jeszcze jestem pewien niektorych spraw,
    tzn:

    - jaki ZUS musze placic? slyszalem cos o najnizszej stawce (okolo 700zl
    miesiecznie), ktos mi jednak mowil, ze sa roznego rodzaju nizsze zusy dla
    absolwentow (czy jest cos takiego? czy student sie pod to lapie?). czy
    jest jakas mozliwosc placenia nizszego zusu w moim przypadku?

    - od czego w ogole zalezy wysokosc zusu? w przypadku zatrudnienia, wiem ze
    placone jest od zarobkow, ale w przypadku wlasnej dzialalnosci? od czego
    to zalezy?

    - oprocz zusu musze jeszcze placic podatek od zarobkow... zamierzam
    rozliczac sie na podstawie ksiegi przychodow i rozchodow. Czyli rozumiem,
    ze do urzedu odprowadzam 19% z roznicy przychodow i rozchodow, czy tak?
    Slyszalem ze sa jakies progi, ze jezeli firma nie ma miesiecznie zysku
    wysokosci ilus tam to w ogole podatku nie placi. Czy to prawda? Jesli tak
    to jakiej wysokosci jest ten prog?

    - czy biorac kilku studentow do siebie na umowe o dzielo place za nich
    jakies podatki? to znaczy wiem, ze student zusu nie placi... tak wiec z
    zusu sa zwolnieni i ja tez za nich zusu nie place, ale jesli chodzi o
    podatek od zyskow? czy ja place urzedowi 19% ich zarobkow, czy oni robia
    to sami? to znaczy ja wyplacam im sume, ktora widnieje na umowie, a oni
    sami sie z tej sumy rozliczajac w urzedzie?

    - mieszkam w gdansku, zameldowany zas jestem w toruniu. czy zeby zalozyc
    wlasna dzialalnosc gospodarcza (z siedziba w gdansku) musze jechac i
    wszystkie potrzebne sprawy zalatwiac w toruniu, czy moge sie tym wszystkim
    zajac tutaj na miejscu?

    jesli ktos jest w stanie mi pomoc, to bardzo prosze o pomoc... bede
    niezmiernie wdzieczny.

    z gory dziekuje

  • 2. Data: 2004-11-20 18:03:18
    Temat: Re: wlasna dzialalnosc gospodarcza
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > absolwentow (czy jest cos takiego? czy student sie pod to lapie?). czy
    > jest jakas mozliwosc placenia nizszego zusu w moim przypadku?

    Od 1 maja nieaktualne. Nie ma żadnej możliwości. Jest kilka znanych sposobów
    ominięcia zusu ale wymaga to "innego" zatrudnienia się dodatkowo.

    > - od czego w ogole zalezy wysokosc zusu? w przypadku zatrudnienia, wiem ze
    > placone jest od zarobkow, ale w przypadku wlasnej dzialalnosci? od czego
    > to zalezy?

    Od niczego. Co 2-3 miesiące ZUS publikuje informacje o przeciętnym
    wynagrodzeniu, które stanowi bazę do obliczania kwoty ZUS-u. Współczynnik ten
    jest wzięty z sufitu o czym świadczy fakt, że od 10 lat "średnia" płaca
    wzrosła o niecałe 30 % zaś stawka ZUS wzrosła o ponad 100% albo i więcej.

> [...]
    > Slyszalem ze sa jakies progi, ze jezeli firma nie ma miesiecznie zysku
    > wysokosci ilus tam to w ogole podatku nie placi. Czy to prawda? Jesli tak

    Najpierw odliczasz ZUS (odowiązkowe społeczne, dobrowolne chorobowe i
    obowiązkowe FGŚP - mimo że nie zatrudniasz NIKOGO - złodzieje) oraz odliczasz
    zdrowotne od podatku w wysokości 7.75/8.25 (od nowego roku). Zdrowotne od
    podatku, zus od przychodu. I wpłacasz...

    Jedna uwaga. Działalność typu 72.x według PKWiU z definicji podlega VAT-owi.
    Nie można być na ryczałcie... chyba, że wybierzesz branżę jako ... "doradztwo"
    - po szczegóły odsyłam do jakiegoś doradcy :)

> [...]
    > to sami? to znaczy ja wyplacam im sume, ktora widnieje na umowie, a oni
    > sami sie z tej sumy rozliczajac w urzedzie?

    JEst jeszcze coś takiego jak koszt uzyskania przychodu. W przypadku umowy o
    dzieło Z PRZEKAZANIEM praw autorskich majątkowych - koszt uzyskania przychodu
    wynosi 50% i dopiero wtedy opodatkowujesz. Jeśli student to nie płacisz zusu.
    Możesz sobie w umowie zażyczyć, żeby człowiek sam się rozliczał, ale lepiej
    sam zapłać, bo to się prosi o kłopoty. Jeśli człowiek nie zapłaci to US będzie
    strzelał do CIEBIE.

> [...]
    > wlasna dzialalnosc gospodarcza (z siedziba w gdansku) musze jechac i
    > wszystkie potrzebne sprawy zalatwiac w toruniu, czy moge sie tym wszystkim

    Założyć możesz gdzie chcesz - tam gdzie masz miejsce zamieszkania. Miejsce
    zameldowania nie ma znaczenia. I jak mi powiedziała kiedyś jedna pani z US, -
    "urzędu skarbowego nie obchodzi gdzie Pan jest zameldowany, a tak w ogóle to
    zameldowania nie ma."

    > jesli ktos jest w stanie mi pomoc, to bardzo prosze o pomoc... bede
    > niezmiernie wdzieczny.

    You're welcome. Zastanów się jednak czy będziesz miał zleceń na tyle aby
    opłacić ten złodziejski ZUS. Pamiętaj także, że jeśli chcesz się bawić w IT to
    będziesz VATowcem. Czyli do kwoty którą ktoś ci ma zapłacić muszisz doliczyć
    haracz dla państwa w wysokości 22%.

    Pozdrowienia
    Aluś

  • 3. Data: 2004-11-20 19:21:14
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@N...gazeta.pl>

    > czyli mozna przez to rozumiec, ze w moim przypadku place najnizszy ZUS
    > obojetnie czy mam zysk 100zl miesiecznie, czy 10000zl miesiecznie?

    Tak. Tyle, że jeśli nie masz żadnego dochodu to ZUS i tak MUSISZ zapłacić.
    Teraz ok. 700 zł.

    > czy mozna to troche jasniej opisac? i jak z tym progiem do ktorego nie
    > place zadnego podatku od zysku?

    Jakim progiem? Jest coś takiego jak kwota wolna od podatku, którą odliczasz na
    początku roku. Jeśli przekroczysz tą kwotę to wysyłasz pierwszą deklarację
    PIT-5 i płacisz podatek.

    Przykład?
    Zarobiłeś na czysto 1000 zł w danym miesiącu.
    Płacisz najpierw ZUS (stawki przykładowe):
    Ubezpieczenie Emerytalne i rentowe = 500
    FGŚP i FP = 30
    Chorobowe = 50
    Wypadkowe = 20
    Zdrowotne = 150

    Teraz odliczasz 1000 - (600 * (0.5/8.25 * 150)) = ok. 395 zł (to jest twój
    koszt ZUS) - tyle jest kwota do opodatkowania.

    Teraz liczysz podatek: 395 zł * 0.19 (stawka 19%) = 75.05

    Ale że zapłaciłeś zdrowotne odliczane od podatku (nie od podstawy) to:
    75,05 - (7.75/8.25 * 150) = ok. - 75 zł.

    Tak więc masz nadpłacone 75 zł, ale że nasze kochane państwo nie oddaje
    podatku zdrowotnego bo jest obligatoryjny tak więc wpisujesz w kwotę do
    zapłacenia 0. Gratuluję zostałeś właśnie okradziony na 75 zł.... ale nic nie
    zrobisz bo to zgodne z prawem...

    Od początku roku jest jeszcze jakaś kwota wolna od podatku, ale dojdziesz z
    czasem co i jak.

    > to rowniez prosze troche jasniej (najlepiej z jakims przykladzikiem;)

    Zatrudniasz kogoś na Umowę o Dzieło na 1000 zł:
    Twój koszt to 1000 zł.
    Koszt uzyskania przychodu człowieka (z przekazaniem praw aut.) - 50% * 1000 zł
    = 500 zł.

    Podatek do opłącenia = 0.20 * (1000 - 500) = 100 zł.

    Gdyby umowa o dzieło nie była z przekazaniem praw autorskich wówczas koszt
    uzyskania przychodu to 20%:

    Podatek = 0.20 * (1000 - 200) = 160 zł.

    Dla ciebie różnica żadna, dla człowieka który bierze to mieć albo nie mieć 60
    zł...

    > czyli do urzedu gminy musze isc swojego, zas zus i us moze byc tutejszy?

    Lepiej dla ciebie, żeby był tam gdzie mieszkasz. Bo czasem się zdarza, że
    wezwą cię aby skorygować np. "błednie wpisany przecinek" i musiałbyś osobiście
    W WYZNACZONYM PRZEZ NICH TERMINIE zgłosić się do pani urzędniczki i wyjaśniać...

    > hmmm czyli 22% z tego, co dostane od danej firmy za dane zlecenie
    > odprowadzam do panstwa? wiec jak jest z tymi 19% od zyskow i 22% vatu?
    > moglby mi ktos to tak lopatologicznie opisac

    chcesz miec 1000 zł na czysto z czegos to:

    1000 + podatek + 22% VAT = końcowa cena twoja dla klienta

    Pozdrowienia
    Aluś

  • 4. Data: 2004-11-20 19:43:00
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    Dnia Sat, 20 Nov 2004 18:03:18 +0000, Arkadiusz Lipiec napisał(a):

> [...]

    odprowadzam do panstwa? wiec jak jest z tymi 19% od zyskow i 22% vatu?
    moglby mi ktos to tak lopatologicznie opisac

    z gory dziekuje i przepraszam za glupie pytania;)

  • 5. Data: 2004-11-21 19:39:39
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

> [...]
    > "doradztwo"
    > - po szczegóły odsyłam do jakiegoś doradcy :)
    Możesz wskazać miejsce, gdzie można o tym poczytać?
    Bo w PKD nie ma o tym mowy, z tego, co czytałem.
    Ustawa o podatku VAT?

    Ja sobie wybrałem:
    72.10.Z Doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego
    72.21.Z Działalność edycyjna w zakresie oprogramowania
    72.22.Z Działalność w zakresie oprogramowania, pozostała
    72.30.Z Przetwarzanie danych
    72.40.Z Działalność związana z bazami danych
    72.50.Z Konserwacja i naprawa maszyn biurowych, księgujących i sprzętu
    komputerowego
    72.60.Z Działalność związana z informatyką, pozostała

    Twierdzisz, że muszę zostać vatowcem? Kurde, nie wiedziałem, że to zależy od
    branży, myślałem do tej pory,
    że wystarczy nie przekroczyć progu 10000 eur/rok.

  • 6. Data: 2004-11-21 19:51:33
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Sun, 21 Nov 2004 20:39:39 +0100, Pawel Sikorski

    > Ja sobie wybra?em:

    Poszrz, bo za dodawanie nowych wpisow placisz potem chyba 50 zl
    Z tym co masz to nie sprzedasz nic klientowi, a czesto mozesz miec
    sytuacje "To jak potrzeba, to niech pan dla mnie kupi"

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 7. Data: 2004-11-21 20:02:18
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Poszrz, bo za dodawanie nowych wpisow placisz potem chyba 50 zl
    > Z tym co masz to nie sprzedasz nic klientowi, a czesto mozesz miec
    > sytuacje "To jak potrzeba, to niech pan dla mnie kupi"
    Potwierdzam 50 zł opłatę za zmianę we wpisie.
    Mam jeszcze:
    22.33.Z Reprodukcja komputerowych nośników informacji
    30.02.Z Produkcja komputerów i pozostałych urządzeń do przetwarzania
    informacji
    51.43.Z Sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów gospodarstwa domowego i
    artykułów radiowo-telewizyjnych
    51.84.Z Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i
    oprogramowania
    51.86.Z Sprzedaż hurtowa części elektronicznych
    52.48.A Sprzedaż detaliczna mebli, wyposażenia biurowego, komputerów oraz
    sprzętu telekomunikacyjnego
    52.48.B Sprzedaż detaliczna sprzętu optycznego, fotograficznego oraz
    precyzyjnego
    52.48.C Sprzedaż detaliczna zegarów, zegarków oraz biżuterii
    74.81.Z Działalność fotograficzna

  • 8. Data: 2004-11-21 20:18:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Pawel Sikorski wrote:
    > Mam jeszcze:
    > 22.33.Z 30.02.Z 51.43.Z
    > 51.84.Z 51.86.Z 52.48.A

    Mnie tam wystarczyło:
    Handel i usługi.
    I jeden czy dwa numerki
    jako działalność podstawowa.
    Twoje wpisy i sposób rozumowania
    i tak nic nie da, gdy pojawi się klient,
    który zechce kupić przykładowo marchewkę.
    Będziesz rozszerzał działalność za 50zł na sprzedaż
    warzywek ?

  • 9. Data: 2004-11-21 20:28:04
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Mnie tam wystarczyło:
    > Handel i usługi.
    > I jeden czy dwa numerki
    > jako działalność podstawowa.
    Kiedy rozpoczynałeś DG? Pytam, bo teraz [nie wiem, od kiedy], już się chyba
    tak nie da.
    Trzeba jechać równo z PKD.

    > Twoje wpisy i sposób rozumowania
    > i tak nic nie da, gdy pojawi się klient,
    > który zechce kupić przykładowo marchewkę.
    > Będziesz rozszerzał działalność za 50zł na sprzedaż
    > warzywek ?
    Skąd wiesz, jaki mam sposób rozumowania?

  • 10. Data: 2004-11-21 20:30:35
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

> [...]
    > "doradztwo"
    > - po szczegóły odsyłam do jakiegoś doradcy :)
    Jak to co piszesz, ma się do:
    "
    1. Zwolnieni od podatku są podatnicy, u których wartość sprzedaży
    opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty
    wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro (kwota
    graniczna) - 2 004 r jest to 45 700 zł.
    "

    "
    Zwolnień nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego
    nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,
    oraz podatników:
    1) dokonujących dostaw:

    a) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, (dokładna
    lista znajduje się w rozporządzeniu wykonawczym)
    b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii
    elektrycznej (PKWiU 40.10.10), perfum i wód toaletowych (PKWiU 24.52.11),
    kosmetyków upiększających do ust i oczu (PKWiU 24.52.12), kosmetyków do
    manicure i pedicure (PKWiU 24.52.13), pudrów kosmetycznych i higienicznych -
    z wyłączeniem przeznaczonych dla dzieci (PKWiU ex 24.52.14-00), pozostałych
    kosmetyków upiększających do twarzy (PKWiU 24.52.15-00.10), dezodorantów
    osobistych i preparatów przeciwpotowych (PKWiU 24.52.19-50.00), preparatów
    do higieny intymnej (PKWiU 24.52.19-90.10), środków higienicznych
    kosmetycznych, gdzie indziej niewymienionych (PKWiU 24.52.19-90.3),
    preparatów toaletowych dla zwierząt (PKWiU 24.52.19-90.60), kosmetyków i
    wyrobów perfumeryjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych
    (PKWiU 24.52.19-90.90), kart do gry - z wyłączeniem kart do gry dla dzieci
    (PKWiU ex 36.50.41-00), cygar, również z obciętymi końcami, cygaretek i
    papierosów z tytoniu lub namiastek tytoniu (PKWiU 16.00.11), tytoniu do
    palenia (PKWiU 16.00.12-30), tabaki (PKWiU ex 16.00.12-90.20),
    c) nowych środków transportu,
    d) terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

    2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także
    usługi jubilerskie; (dokładna lista usług znajduje się w rozporządzeniu
    wykonawczym)
    3) niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
    (Art. 113 ustawy)
    "