PracaGrupypl.praca.dyskusje › uwagi o kodeksie pracy

  • 21. Data: 2005-04-21 08:00:55
    Temat: Re: uwagi o kodeksie pracy
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości
    news:d47i8v$pgv$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    zwiazku z brakiem poczucia bezpieczenstwa, wieksza ostroznosc przy kupowaniu
    przedmiotow drogich w utrzymaniu, wieksze ryzyko dla bankow i operatorow
    sieci komorkowych itd. Danie pracownikom najemnym jakiegos poczucia
    bezpieczenstwa odnosnie okresu wypowiedzenia czy ochrony przed
    > zmniejszeniem pensji o polowe z dnia na dzien stymuluje popyt
    konsumpcyjny.

    Czyli szczytny(?) cel uświęca środki?
    Czyli przedsiębiorce budowlanego trzeba straszyć trzymiesieczna odprawą dla
    niepotrzebnego pracownika, aby sprzedawca komórek mógł spac spokojnie?
    Czyli pracownik najemny to takie niepismienne, pijane dziecko we mgle, które
    musi być chronione przed złym światem, przez kolejnych go zatrudniających?

    Dlaczego to nie wymaga się od pracowników najemnych, aby sobie utargowali
    samodzielnie (w oparciu o swoja cene) roczny okres wypowiedzenia?

    vertret

  • 22. Data: 2005-04-21 08:19:56
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: krzysztofsf [Thu, 21 Apr 2005 02:03:24 +0200]:

    > Zobacz moja odpowiedz do Kaizena - sadze, ze taki uklad jak
    > "zaproponowalem" daje pracodawcy swobodni wybor formy zatrudnienia
    > pracownika.

    Tylko mi sie nie podoba to:

    "Niestawienie sie do pracy na poczatku nastepnegoi tygodnia,
    o ile nie jest powiazane z urlopem lub choroba, oznacza, ze
    pracodawca wypisuje swiadectwo pracy."

    W kazdej normalnej umowie okresla sie jej warunki. Ale tez
    i to, w jaki sposob obie strony sa odpowiedzialne i co maja
    zrobic, jesli tych warunkow nie dotrzymaja.

    Jesli wiec potrzebuje czlowieka na czas trwania zlecenia,
    to przy takich warunkach jakie proponujesz -- ja go nie
    zatrudnie. Jak mi w polowie "nie przyjdzie w poniedzialek
    do pracy" to co ja z tym niby mam zrobic?

    Zastanow sie troche, bo Twoja propozycja wywola tylko jeszcze
    wieksza niechec do podpisywania umow.

    Kira

  • 23. Data: 2005-04-21 08:47:42
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: krzysztofsf [Thu, 21 Apr 2005 01:59:44 +0200]:

    > Sadze, ze element wzajemnej niepewnosci przy umowach
    > tygodniowych, jako podstawowwych (naturalnie, bez
    > biurokracji jak przy zwyklych na czas okreslony, tylko
    > na prostej zasadzie przedluzania w miare potrzeb i checi)
    > poprawilby sytuacje na rynku pracy.

    O, na pewno: skonczyloby sie podpisywanie takich umow :)))

    Przeciez do licha ciezkiego po to wlasnie umowe podpisuje,
    zeby miec jakas pewnosc ze praca ktora jest do wykonania
    -- wykonana zostanie. Bo po co innego?

    Kira

  • 24. Data: 2005-04-21 08:55:26
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: Immona [Thu, 21 Apr 2005 08:58:06 +0200]:

    > kwiatek o brzmieniu "mozliwosc zakladania DG powinna byc
    > jakos reglamentowana. Teraz kazdy moze przyjsc z ulicy
    > i w jeden dzien zalozyc sobie firme, mnozy sie ich jak
    > grzyby po deszczu i te doswiadczone, istniejace kilka lat
    > padaja - lokalny rynek potrzebuje tylu a tylu firm z naszej
    > branzy i tyle ich powinno byc, a nie wiecej."

    Jest takie powiedzenie o baletnicy, tudziez o... hmmm...
    no kijku, ktoremu woda za malo gesta jest... ;) Niestety,
    ale swiat sie zmienia wiec metody dobre 20 lat temu nie
    do konca sprawdzaja sie dzisiaj. Ba, te sprzed paru lat
    jak zaczynalam tez juz przestaja dzialac ;)

    Tak ze u przedsiebiorcow, ktorzy nie zwracaja na ten
    drobny szczegol wiekszej uwagi, takie komentarze mnie
    srednio dziwia...

    > BTW przedsiebiorcy sie baaardzo skarza na niedobor
    > pracownikow.

    Tak. Tak. TAK! :> Opowiadalam Ci jak sobie zrobilismy
    eksperyment "ale dostepu do netu nie bedzie", nie? :P

    > Podobno nikt przysylany z UP nie chce pracowac, wszyscy
    > pracuja na czarno i przychodza tylko dla odwalenia "niemilej"
    > formalnosci.

    Zdecydowana wiekszosc. Chociaz uczciwie powiem, ze byly
    dwie dziewuchy wlasnie przez UP na prawde bezbledne.

    Tak ze chyba jak ktos dobry to i UP mu nie zaszkodzi...

    > Problem tego typu wystepuje oczywiscie przy pracy fizycznej.
    > Do biurowej zlatuja sie zawsze aplikacje dziesiatek absolwentow
    > wszystkiego.

    I daje to dokladnie te same efekty :))) Albo Ci przyleci
    absolwentka Bardzo Powazanej Uczelni i oznajmi, ze sam
    fakt posiadania tego papierka to minimum 5000 do reki ;)
    albo trafisz na Mlodego Gniewnego, ktory bedzie probowal
    przewrocic Ci firme do gory nogami ;)

    Kira

  • 25. Data: 2005-04-21 09:59:03
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d47em5$4nj$1@news.onet.pl vertret(at)op.pl <vertret @
    op.pl> pisze:

    > Jak juz pisalem wyżej/niżej nie wiem wlasnie na czym polega ta róznica,
    > ktora upoważnia do gorszego traktowania jednej ze stron.
    Słowo "gorsze" jest względne i zawiera element ocenności. Na gruncie analizy
    przepisu prawnego użyłbym jednak określenia "odmiennie" lub "różnie". Wtedy
    odpowiedź na twoje pytanie jest prosta: strony traktowane są różnie, bo są
    różne.

    > Wiem oczywiscie o nierówności tych stron na rynku, ale czy to jest powód,
    > aby tą nierównośc rekompensowac?
    > Przeciez wszelkie inne nierownosci stron na rynku uwazamy za cos
    > normalnego i bardzo sobie chwalimy.
    Nie wiem, czy wszystkie i nie wiem czy sobie chwalimy. Tak czy inaczej od
    każdej reguły są wyjątki. Co zresztą wskazuje, że nie ma reguł idealnych.

    Jotte

  • 26. Data: 2005-04-21 12:02:20
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Kira" <c...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Re to: Immona [Thu, 21 Apr 2005 08:58:06 +0200]:

    > Tak. Tak. TAK! :> Opowiadalam Ci jak sobie zrobilismy
    > eksperyment "ale dostepu do netu nie bedzie", nie? :P

    Zaczyna mnie zastanawiac skala pracy na czarno. Bo moze mamy to bezrobocie w
    rzeczywistosci nie o 1/3, a o polowe mniejsze niz w statystykach i jestesmy
    w okolicach sredniej unijnej. Zmniejszenie ZUSu i innych kosztow pracy
    mogloby spowodowac wzrost wplywow z tego podatku tak, jak to sie stalo z
    alkoholem. Ciekawe, kiedy wreszcie ktos to dostrzeze.

> [...]
    > fakt posiadania tego papierka to minimum 5000 do reki ;)
    > albo trafisz na Mlodego Gniewnego, ktory bedzie probowal

    Szukanie tego odpowiedniego pracodawcy moze byc rownie czasochlonne jak w
    druga strone i tez z niezlymi przygodami po drodze. Ja sie za ok rok i
    troche prawdopodobnie bede musiala przeprowadzic, nie ma zmiluj, sprawa
    sercowa. I zastanawiam sie, z jakim wyprzedzeniem zaczac szukac, bo sie
    porywam na rynek pracy z roznych wgledow dla mnie trudny. Raz mi sie wydaje,
    ze kontaktowanie sie z takim wyprzedzeniem i z tekstem "za rok chce u was
    pracowac, czego mam sie przez ten rok jeszcze nauczyc, zeby byc wam
    przydatna" wszystkich rozsmieszy, zwlaszcza, ze bede szukac wsrod mniejszych
    firm, koncerny w zadnym razie. (nigdy wiecej!). A raz mi sie wydaje, ze juz
    w tej chwili trace czas wykorzystujac "spokojne chwile dnia" na pisanie na
    newsy, zamiast przegladac katalogi teleadresowe i strony www firm z
    wybranego regionu.

    I.

  • 27. Data: 2005-04-21 16:54:57
    Od: Kira <c...@e...pl>

    Re to: Immona [Thu, 21 Apr 2005 14:02:20 +0200]:

    > Zaczyna mnie zastanawiac skala pracy na czarno. Bo moze
    > mamy to bezrobocie w rzeczywistosci nie o 1/3, a o polowe
    > mniejsze niz w statystykach i jestesmy w okolicach sredniej
    > unijnej.

    Calkiem prawdopodobne. Mi sie jednak wydaje, ze przy takich
    statsach jakie mamy oficjalnie, to spora czesc narodu powinna
    glodem przymierac. Nie sadzisz?

    A przymiera tylko czesc, i to nieszczegolnie duza. Reszta
    mimo ze bez pracy podobno, jedzenie ma, mieszkac gdzies
    mieszka, rachunki placi, jak mozna zaobserwowac na tej
    grupie chocby -- "od roku szukam pracy!" a Internet nadal
    jest i dziala. Wiec chyba srednio zle z tym jest...

    > Zmniejszenie ZUSu i innych kosztow pracy mogloby spowodowac
    > wzrost wplywow z tego podatku tak, jak to sie stalo z
    > alkoholem. Ciekawe, kiedy wreszcie ktos to dostrzeze.

    Nie sadze, zeby w ogole. Tak na moje oko, to niemozliwe
    jest, zeby cale stado ludzi jednak z jakimstam stopniem
    wyksztalcenia kierunkowego i wiedzy, przypadkowo calkiem
    nie bylo w stanie pojac paru prostych zaleznosci. Mam tu
    na mysli rzecz jasna nasz kochany rzad.

    Tak ze IMO wykanczanie gospodarcze tego kraju to jest
    dzialalnosc celowa. Tylko po cholere...?

    > Szukanie tego odpowiedniego pracodawcy moze byc rownie
    > czasochlonne jak w druga strone i tez z niezlymi przygodami
    > po drodze.

    Pewnie tak. Z tego co tu czasami czytam, to jestem tego
    wrecz niemal pewna chyba nawet... ;)

    Ja to widze tak jak widze, ze swojego punktu siedzenia.
    Innego nie mam, wiec wierze na slowo. Co nie zmienia tego,
    ze niestety ale kolosalna czesc absolwentow nie za bardzo
    nadaje sie do zatrudniania. _Zwlaszcza_ na stale.

    Kira

  • 28. Data: 2005-04-21 18:21:19
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    > Re to: Immona [Thu, 21 Apr 2005 14:02:20 +0200]:

    > Calkiem prawdopodobne. Mi sie jednak wydaje, ze przy takich
    > statsach jakie mamy oficjalnie, to spora czesc narodu powinna
    > glodem przymierac. Nie sadzisz?

    Niedawno z jedna Niemka wymienilysmy informacje o systemie wspierania
    finansowego bezrobotnych u nich i u nas. U nich, nawet po cieciach z Hartz
    IV (ostatnia reforma obnizajaca niektore swiadczenia socjalne dla
    bezrobotnych) bezrobotny, przynajmniej przez pierwszy rok bezrobocia ma taka
    pomoc od panstwa, ze przezyje nie podejmujac zadnej pracy na czarno i nie
    majac wspomagajacej go rodziny. Jak wyjasnilam sytuacje u nas (zasilek
    takiej wysokosci, ze na oplacenie rachunkow ledwo starczy, prawo do niego ma
    kilkanascie procent bezrobotnych) to tez mi zadala zdziwiona pytanie, z
    czego oni zyja (zwlaszcza, ze ich tak duzo). Odpowiedzialam: wsparcie
    pracujacych czlonkow rodziny, praca na czarno, żebranie, korzystanie z
    pomocy socjalnej panstwa i organizacji pozarzadowych. Zadala mi typowo
    niemieckie pytanie o proporcje tych "zrodel utrzymania", ale na to nie
    potrafilam odpowiedziec i chyba nikt takich trudnych badan nie wykonal.

> [...]
    > na mysli rzecz jasna nasz kochany rzad.
    >
    > Tak ze IMO wykanczanie gospodarcze tego kraju to jest
    > dzialalnosc celowa. Tylko po cholere...?

    Nie bylabym tak szybka do teorii spiskowych :) ci ludzie "z jakims tam
    stopniem wyksztalcenia" po prostu mysla egoistycznie w kategoriach
    utrzymania swoich stolkow i dochapania sie indywidualnie na nich, bo ich
    przyszlosc tez jest niepewna. Pozostanie na stolkach zalezy od wyborcow,
    ktorych duza czesc ma wyniesione z socjalizmu przekonanie o obowiazkowej
    opiekunczosci panstwa i liberal gospodarczy to dla nich dyabel. Egoizm klasy
    politycznej i jej zdeprawowanie - raczej to niz celowe dzialanie Zlowrogich
    Sil. Mam przyjemnosc wiedziec, jak pewien posel odpowiedzial na zadanie przy
    kielichu przez obdarzona (pochopnie?) zaufaniem osobe pytanie "niech pan tak
    szczerze, ale szczerze powie, ile pan zarabia". :) Bylo to znacznie wiecej
    niz dieta poselska. A dla duzych - ktorzy sa w stanie pokonac przeszkody -
    wykanczanie malych i srednich jest korzystne.

    Poza tym trzeba pamietac, ze odziedziczylismy po poprzednim systemie: masy
    ludzi, ktorzy przepracowali x lat w jednej firmie przestarzalego przemyslu i
    kwalifikacyjnie ani mentalnie nie nadaja sie do innej roboty, emerytow z
    systemu solidarnosci pokoleniowej, ktorym niesprawiedliwie by bylo przestac
    placic emerytury - na ktore zbiera sie ten ZUS i i tak nie starcza i ZUS sie
    musi ostatnio w bankach zapozyczac i kilka innych podobnych prezentow.
    Wprowadzenie z miejsca radykalnie liberalnych rozwiazan byloby katastrofa
    spoleczna wplywajaca negatywnie i na niektore aspekty gospodarki, i na
    poziom patologii spolecznych i - co za tym idzie - miejsce kraju na arenie
    miedzynarodowej, zwlaszcza w socjalistycznej UE. Dlatego denerwuja mnie
    czasem mlode studenciaki gloszace z zadufaniem poglady Korwina-Mikkego bez
    swiadomosci trudnosci ewentualnego okresu przejsciowego. Taki okres
    przejsciowy musialby trwac wiecej niz jedna kadencja, zeby sie to nie
    rozsypalo, ale spoleczenstwo by tych reformatorow na druga kadencje juz nie
    wybralo. Obecna nienawisc do Balcerowicza jest precedensem, o ktorym nalezy
    pamietac.

    > ze niestety ale kolosalna czesc absolwentow nie za bardzo
    > nadaje sie do zatrudniania. _Zwlaszcza_ na stale.

    Bedzie gorzej. Mam w rodzinie nauczycielke w podstawowce z 15-letnym stazem.
    Jeszcze 10 lat temu dzieci byly zdyscyplinowane, przejmowaly sie ocenami i
    uznawaly autorytet nauczyciela. Dzis nie potrafia sie dluzej skupic i sa
    skrajnie narcystyczne, rozrywke wynoszac ponad inne wartosci i cele w zyciu.
    Nawet hippisi mieli wartosci i cele. Jak sie slucha opowiesci ze szkoly, to
    sie przynajmniej czlowiek nie boi konkurencji mlodych, gdy sam osiagnie wiek
    dzis czesto dyskwalifikujacy przy poszukiwaniu pracy.

    A studia... ja na nich bylam w czasie, gdy gazety opisywaly blyskawicznie
    zrobione kariery dwudziestoparolatkow i trzydziestolatkow, ktorzy sie
    zalapali do biznesu w okresie transformacji, gdy pieniadze i kariere bylo
    zrobic latwo. Program - przynajmniej ekonomii - byl w duzej mierze oparty na
    materialach i case studies z optymistycznych amerykansko-korporacyjnych
    warunkow. To wszystko wywolywalo w ludziach wielkie mniemanie o sobie i
    olbrzymie ambicje. Niektorym tak uderzylo do glowy, ze na uczelnie biegali w
    garniturach przyzwyczajajac sie juz do roli menedzera :).

    I.