PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa zlecenie - przejście na umowę o pracę - urlop

  • 11. Data: 2010-12-26 23:19:24
    Temat: Re: umowa zlecenie - przejście na umowę o pracę - urlop
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-27 00:15, grom@x pisze:
    > przestań gadac o czyms "coś tam, słyszałam ale nie wiem co i jak chcesz
    > to sobie doczytaj", zwłaszcza jak nie jest to prawda.

    Różne objawy trollingu można przecierpieć, ale taka jest szczególnie
    irytująca.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2010-12-27 03:18:15
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2010-12-27 00:15, grom@x pisze:
    > przestań gadac o czyms "coś tam, słyszałam ale nie wiem co i jak chcesz
    > to sobie doczytaj", zwłaszcza jak nie jest to prawda.

    Na razie napatoczyło mi sie to:
    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/909,czy_osobie
    _pracujacej_na_umowe_zlecenie_przysluguje_urlop.html
    Nie chce mi sie więcej szukać, bo już spać mi się zachciało. Może są
    jakieś nowsze przepisy. Trzeba poszukać.

    Czy osobie pracującej na umowę zlecenie przysługuje urlop
    Czytelnik od dwóch lat pracuje na podstawie umowy zlecenia. Na forum
    Gazety Prawnej zwrócił się z pytaniem, czy ma prawo do urlopu
    wypoczynkowego?

    PROBLEM

    Od lat pracuję na podstawie umowy zlecenia. Zlecenie wykonywane jest
    codziennie przez ponad 8 godzin, stale w tym samym miejscu. Jednocześnie
    zleceniodawca wyznacza mi zadania do wykonania i nie ma możliwości, aby
    w przypadku mojej nieobecności zastąpiła mnie inna osoba. Czy
    przysługuje mi prawo do urlopu wypoczynkowego?

    CZYTELNICY RADZĄ

    Karol: Kiedyś w Sądzie Najwyższym była podobna sprawa. W wyroku z 10
    października 2003 r. (sygn. akt I PK 466/02, opubl. w Prawie Pracy z
    2004, nr 3, poz. 35) stwierdzono, że nadana umowie określona treść nie
    przesądza o charakterze łączącego strony stosunku prawnego.

    Ada: Wielu pracodawców tak oszukuje pracowników. Idź do sądu pracy, wygrasz.

    PIP WYJAŚNIA

    Umowa zlecenia jest jedną z umów cywilnoprawnych, do których mają
    zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Jest to umowa starannego
    działania, której przedmiotem jest zobowiązanie do wykonania określonej
    czynności lub szeregu czynności na rzecz dającego zlecenie. W umowie
    zlecenia brak charakterystycznego dla umowy o pracę podporządkowania i
    pozostawania w dyspozycji zlecającego, zaś wykonującemu zlecenie
    przysługują jedynie takie uprawnienia, jakie wynikają z treści zawartej
    umowy. Ponieważ do umów zlecenia nie mają zastosowania przepisy kodeksu
    pracy, lecz kodeksu cywilnego, wykonawcy zlecenia nie przysługują
    uprawnienia pracownicze, takie jak m. in. prawo do urlopu
    wypoczynkowego. Jeżeli jednak umowa zlecenia wykonywana jest w warunkach
    podporządkowania, w określonym miejscu i czasie, osobiście (nie można
    wykonywania zleconych czynności powierzyć innej osobie) i odpłatnie, to
    należy uznać, iż umowa ta jest faktycznie umową o pracę. Zgodnie bowiem
    z art. 22 k.p. przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się
    do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę.
    Natomiast pracodawca jest zobowiązany do zatrudniania pracownika,
    wypłacając mu wynagrodzenie. W takim przypadku mamy więc do czynienia z
    zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy i to bez względu na nazwę
    zawartej przez strony umowy. Przepis ten zakazuje także zastępowania
    umowy o pracę umową cywilnoprawną, która jest wykonywana w takich
    właśnie warunkach. Z informacji przekazanych przez Czytelnika wynika, że
    w tym konkretnym przypadku w sposobie wykonania zlecenia można zauważyć
    cechy właściwe dla stosunku pracy. Tym samym zarówno po rozwiązaniu
    umowy, jak i w czasie jej trwania zleceniobiorca ma prawo wystąpić do
    sądu pracy z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy. Pracownik
    może żądać zasądzenia wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych,
    w porze nocnej oraz ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.

    --
    animka

  • 13. Data: 2010-12-27 09:51:11
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Mon, 27 Dec 2010 04:18:15 +0100, animka napisał(a):

> [...]
    > Nie chce mi sie więcej szukać, bo już spać mi się zachciało. Może są
    > jakieś nowsze przepisy. Trzeba poszukać.

    Laska, to nie są żadne "specjalne przepisy", tylko przypadek o którym
    wspomniałem od razu w pierwszym poście.
    W skrócie, jeśli wykonujesz zlecenie, ale tak naprawdę ma ono znamiona
    pracy etatowej, to możesz iść do sądu i wtedy najpewniej otrzymasz
    wszystkie przywileje.

    Tyle tylko, że prawdopodobnie natychmiast dostaniesz też wypowiedzenie tej
    umowy ;)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net