PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa na czas okrślony a okres wypowiedzenia

  • 1. Data: 2007-12-19 15:46:57
    Temat: umowa na czas okrślony a okres wypowiedzenia
    Od: "Vlad The Ripper" <o...@p...wp.pl>

    Witam,

    Mam problem z interpretacją kodeksu pracy. jeden z artykułów brzmi
    Art. 33. Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6
    miesięcy, strony mogą
    przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za
    dwutygodniowym
    wypowiedzeniem.

    Opiszę sytuację o którą pytam. Umowa jest na czas określiny 14 miesięcy.
    Przedłużenie poprzedniej na okres próbny (3 miesiące) poprzez aneks. W
    umowie okres wypowiedzenia jest 1 miesiąc. Znajomy twierdzi, że przy umowie
    na czas określony powinien on wynosić 2 tygodnie. Z tego co widzę, to
    Kodeks dopuszcza taką możliwość, że wypowiedzenie jest 2 - tygodniowe. Czy
    skoro umowa reguluje inaczej, to zgodny z prawem okres wypowiedzenia w
    opisanej sytuacji wynosi 2 tygodnie czy miesiąc ? Prosze o pomoc w
    interpretacji. Z góry dzięki.

  • 2. Data: 2007-12-19 20:15:51
    Temat: Re: umowa na czas okrślony a okres wypowiedzenia
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fkbedk$b5v$1@inews.gazeta.pl Vlad The Ripper
    <o...@p...wp.pl> pisze:

> [...]
    > Opiszę sytuację o którą pytam. Umowa jest na czas określiny 14 miesięcy.
    > Przedłużenie poprzedniej na okres próbny (3 miesiące) poprzez aneks.
    To nieprawidłowe. Powinna być zawarta odrębna umowa.

> [...]
    > tygodniowe. Czy skoro umowa reguluje inaczej, to zgodny z prawem okres
    > wypowiedzenia w opisanej sytuacji wynosi 2 tygodnie czy miesiąc ?
    Postanowienia umów o pracę mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa
    pracy są nieważne (art. 18 §1 i §2 KP).
    Pozostaje kwestia rozstrzygnięcia co jest bardziej korzystne dla
    pracownika - 2 tygodnie czy 1 miesiąc wypowiedzenia. Uważam, że w tym
    wypadku zależy to od tego, kto jest stroną wypowiadającą umowę.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-12-19 22:30:40
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > pracownika - 2 tygodnie czy 1 miesiąc wypowiedzenia. Uważam, że w tym
    > wypadku zależy to od tego, kto jest stroną wypowiadającą umowę.

    A ja się spotkałem z opinią, że powinno się decydować o tym, czy
    warunki są korzystniejsze, lub nie - w momencie podpisania umowy. Zatem
    należałoby się zastanowić, czy miesięczny termin wypowiedzenia jest
    korzystniejszy dla pracownika z perspektywy początku, a nie końca umowy.
    Fakt, że potem pracownik chciałby szybko opuścić pracodawcę i wolałby
    2-tygodniowy termin, nie ma już znaczenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2007-12-20 14:12:47
    Od: "Vlad The Ripper" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > pracownika - 2 tygodnie czy 1 miesiąc wypowiedzenia. Uważam, że w tym
    > wypadku zależy to od tego, kto jest stroną wypowiadającą umowę.

    Czyli jednym słowem, jeśli pracownik wypowida umowę to z punktu widzenia
    prawa obowiązuje go 2 tygodnie wypowiedzenia ? Swoją drogą nieźle namieszana
    jest ta kwestia.

  • 5. Data: 2007-12-20 18:30:39
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fkdt91$5oa$1@inews.gazeta.pl Vlad The Ripper
    <o...@p...wp.pl> pisze:

    > Czyli jednym słowem, jeśli pracownik wypowida umowę to z punktu widzenia
    > prawa obowiązuje go 2 tygodnie wypowiedzenia ?
    To tylko moje zdanie, scenariusz może być różny. Np. pracownik wypowiada
    2-tygodniowo, pracodawca uważa, że nie dotrzymał warunków umowy i porzucił
    pracę, daje mu art. 52, pracownik oddaje sprawę do sądu pracy, a ten...
    No właśnie - ten dopiero musi dokonać wspomnianej oceny.
    Z tego z czym się dotychczas spotykałem (i tu odpowiedź również Liwiuszowi)
    wynika, że sądy z reguły przymują założenie, że dłuższy okres wypowiedzenia
    jest korzystniejszy dla pracownika (nawet jak nie jest ;)). Również zawarta
    w KP progresja okresu wypowiedzenia wydłużająca go wraz z wzrastajacym
    okresem zatrudnienia zdaje się na taka interpretacje wskazywać.
    Niekoniecznie się z tym zgadzam, ale nie sądzę aby składy orzekające się tym
    przejęły. ;)

    --
    Jotte