-
1. Data: 2010-02-22 22:25:15
Temat: sprzątanie po pracy?
Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>
Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie
zarządzenie jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową
pracę za darmo po godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale
chodzi o sam fakt.
-
2. Data: 2010-02-22 23:06:59
Temat: Re: sprzątanie po pracy?
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości
news:4b830451$1@news.home.net.pl...
> Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
> kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
> 7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie zarządzenie
> jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową pracę za darmo po
> godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale chodzi o sam fakt.
A masz to w zakresie obowiązków dołączonym do umowy lub zawartym wjej treści
?
--
Jackare
-
3. Data: 2010-02-23 01:54:16
Temat: Re: sprzątanie po pracy?
Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>
W dniu 2010-02-22 23:25, BQB pisze:
> Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
> kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
> 7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie
> zarządzenie jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową
> pracę za darmo po godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale
> chodzi o sam fakt.
Uważam, że powinni zapłacić za pracę po godzinach, a swoje stanowisko
pracy raczej należy sprzatać.
--
animka
-
4. Data: 2010-02-23 17:23:38
Temat: Re: sprzątanie po pracy?
Od: "Palik" <p...@T...pl>
Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości
news:4b830451$1@news.home.net.pl...
> Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
> kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
> 7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie zarządzenie
> jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową pracę za darmo po
> godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale chodzi o sam fakt.
Zawsze spotykałem się z opiniami,że pracodawca może wymusić [ale nie musi] 8
godzin pracy na stanowisku z włączeniem obowiązku stawienia się na
stanowisku w ubraniu roboczym [i zejściu w ubraniu roboczym po 8
godzinach]...Sprzątanie uważam za czyność związaną z pracą i powinna się
zakończyć do 8 godzin pracy [moim zdaniem]...
Bo wyobraż sobie jakieś teoretyczne stanowisko gdzie po kilku godzinach
pracy należałoby kilka godzin sprzątać... To wtedy pracownik pracowałby
kilkanaście godzin...A żartując/; Gdyby po jakieś czynności należałoby
przywrócić porządek przez przez 16 godzin to pracownik byłby zobowiązany
przebywać w pracy non stop...8 godz produkcji i 16 godzin sprzatania
Palik
-
5. Data: 2010-02-23 19:09:38
Temat: Re: sprz
Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>
Palik pisze:
> Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości
> news:4b830451$1@news.home.net.pl...
>> Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
>> kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
>> 7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie zarządzenie
>> jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową pracę za darmo po
>> godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale chodzi o sam fakt.
>
> Zawsze spotykałem się z opiniami,że pracodawca może wymusić [ale nie musi] 8
> godzin pracy na stanowisku z włączeniem obowiązku stawienia się na
> stanowisku w ubraniu roboczym [i zejściu w ubraniu roboczym po 8
> godzinach]...Sprzątanie uważam za czyność związaną z pracą i powinna się
> zakończyć do 8 godzin pracy [moim zdaniem]...
>
> Bo wyobraż sobie jakieś teoretyczne stanowisko gdzie po kilku godzinach
> pracy należałoby kilka godzin sprzątać... To wtedy pracownik pracowałby
> kilkanaście godzin...A żartując/; Gdyby po jakieś czynności należałoby
> przywrócić porządek przez przez 16 godzin to pracownik byłby zobowiązany
> przebywać w pracy non stop...8 godz produkcji i 16 godzin sprzatania
No właśnie, tylko potrzebna mi podstawa prawna, aby położyć przypadkiem
pracodawcy na biurku. Albo chociaż informacja, gdzie można znaleźć taki
przepis.
-
6. Data: 2010-02-23 20:38:45
Temat: Re: sprz
Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
On 2010-02-23, BQB <a...@a...spamowy.com.invalid> wrote:
[...]
> No właśnie, tylko potrzebna mi podstawa prawna, aby położyć przypadkiem
> pracodawcy na biurku. Albo chociaż informacja, gdzie można znaleźć taki
> przepis.
Nie ma jasnego przepisu.
Popatrzmy jednak tu:
http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=3179
5&id_pismo=613&i=0
Generalny przepis o czasie pracy:
"Art. 128. §1. Czasem pracy jest czas, w ktoym pracownik pozostaje w dyspozycji
pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania
pracy."
Tyle o tym co jest czasem pracy. Natomiast jak chodzi o sprzątanie swojego
stanowiska, to pracodawca może niewątpliwie tego wymagać, na mocy Art. 211:
"Art. 211. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest
podstawowym
obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:
1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu
i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek
przełożonych,
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek
i ład w miejscu pracy,
4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków
ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich
przeznaczeniem,
5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom
lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
Ja bym argumentował, że skoro czynności z art. 211. ust. 1), 2), 4), 5), 6), 7) są
traktowane jako czynności za które należy się wynagrodzenie, to nie widać wyłączenia
tej reguły dla Art. 211. ust. 3).
Jest to rzecz interpretacyjna, pytanie co jesteś w stanie zrobić jak pracodawca
nie podzieli Twojego poglądu?
--
Wojciech Bańcer
p...@p...pl
-
7. Data: 2010-02-23 23:48:04
Temat: Re: sprz
Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>
Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości
news:slrnho8f9p.u8m.proteus@pl-test.org...
> "Art. 128. §1. Czasem pracy jest czas, w ktoym pracownik pozostaje w
dyspozycji
> pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do
wykonywania
> pracy."
>
> "Art. 211. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy jest podstawowym
> obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany (...)
nie ma sprzeczności - pracownik ma przestrzegać BHP w czasie pracy (nawet
w tym skrócie się to zawiera). Nie za bardzo sobie wyobrażam, żeby
pracownik miał sprzątać stanowisko pracy po pracy. Kończy właściwą robotę
na tyle wcześniej, by zdążył sprzątnąć. Sprzątanie w godzinach
nadliczbowych też za bardzo nie wchodzi w grę, bo jak coś trzeba zrobić
codziennie, to nie są to "szczególne potrzeby pracodawcy". Jeśli kilka
razy pracodawca się uprze - OK, pracownik musi zostać dłużej i w zasadzie
nie ma dyskusji, ale też nie ma dyskusji, że nie za darmo. Tyle, że trzeba
się postawić a nie "podrzucać coś na biurko", więc nasze doradztwo i tak w
tym przypadku będzie jak krew w piach :)
Oczywiście nie ma tu nic do rzeczy, że to w zasadzie żaden problem, pięć
minut itp - na tej zasadzie pracownik mógłby jakieś prostsze roboty
zabierać do domu, zapoznawać się z dokumentacją techniczną w autobusie
itp.
e.
-
8. Data: 2010-02-26 15:09:59
Temat: Re: sprzątanie po pracy?
Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
W wiadomości news:4b830451$1@news.home.net.pl BQB
<a...@a...spamowy.com.invalid> pisze:
> Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
> kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
> 7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie zarządzenie
> jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową pracę za darmo po
> godzinach?
Nie.
Po 15 jesteś już po pracy.
Warunki dopuszczalności pracy w godzinach ponadwymiarowych określa wyraźnie
kodeks pracy.
--
Jotte
-
9. Data: 2010-02-26 20:09:19
Temat: Re: sprz
Od: "news.icm.edu.pl" <o...@o...op.invalid>
Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl>
> 3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o
> porządek
> i ład w miejscu pracy,
Eee yyy ... ta dbałość oznacza chyba tyle, że może zgłosić przełożonemu
potrzebę
-
10. Data: 2010-02-28 16:11:56
Temat: Re: sprz
Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
On 2010-02-26, news.icm.edu.pl <o...@o...op.invalid> wrote:
[...]
>> 3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o
>> porządek i ład w miejscu pracy,
>
> Eee yyy ... ta dbałość oznacza chyba tyle, że może zgłosić przełożonemu
> potrzebę
Podstawa prawna? O ile w jakimś miejscu tej ustawy nie jest zdefiniowana
'dbałość' tak jak to opisujesz, to jednak uważam że powinno zastosować się
definicję słownikową.
--
Wojciech Bańcer
p...@p...pl