PracaGrupypl.praca.dyskusje › refleksje

  • 21. Data: 2005-04-25 10:12:35
    Temat: Re: refleksje
    Od: Tym <t...@3...pl>

    Dominik napisał(a):
    > Witam,
    > chciałbym się podzielić pewna moją refleksją na temat rynku pracy.
    W zasadzie ja również, ale z drugiej strony biurka.

    > Pracuję jako kierownik (menadżer) w grupie finansowej. Do moich zadań należy m.
    > in. szkolenie, wdrożenie i REKRUTACJA. Pal sześć rynek potencjalnych
    > przedstawicieli, nie o tym będę pisał. Zastanawia mnie jednak fakt, że z około
    > 30 osób przesłuchanych w ciągu 2 miesięcy jako potencjalnych kandydatów na
    > MENADŻERA (czyli dokładnie to samo stanowisko które ja zajmuję) - połowa
    > zupełnie się do tego nie nadawała, druga zaś nie wyraziła chęci współpracy.
    Ostatnionie pracowałem - zajmowałem się wysyłaniem swoich cefałeczek pod
    wszelkie możliwe adresy związane w moim wyksztalceniem i doświadczeniem.
    Pal sześć oferty, na które wysyłałem aplikacje tylko dla satysfakcji
    mojej drugiej połowy, o tym nie będę pisał. Zastanawia mnie fakt, że z
    kilkunastu rozsyłanych tygodniowo, tylko na dwie, w porywach trzy
    otrzymywalem jakąkolwiek odpowiedź, jakiekolwiek potwierdzenie
    informujące o przyjęciu podania / aplikacji - nota bene tylko 2 (słownie
    dwie) były pisane ręcznie, nie z automatu.

    > Jako menadżer po roku pracy mogę zrekrutować, wyszkolić i wdrożyć do pracy
    > kierownika .... i w ciągu 2 miesięcy takiego nie znalazłem. Zaznaczam że nie
    > mam dużych wymagań ---> chcę dać szansę (prawdziwą szansę) osobie młodej, bez
    > znaczenia kobiecie czy mężczyźnie, aktywnie pracującej od kilku lat (np. w ciągu
    > studiów - z leserami nie chcę mieć nic do czynienia),
    no rzeczywiście, chcemy pracujących studentów, bynajmniej nie "leserów",
    ale:
    1) co to była za praca, skoro 6 do 8 godzin dziennie trzeba spędzić na
    uczelni / zajęciach / przy projektach uczelnianych? na pewno nie "aktywna";
    2) fajnie, że pracował na 1,5 etatu (warunek "aktywny" spełniony), ale
    "zaoczne studia to nie studia";
    3) po co zatrudniasz studenta itp skoro chcesz "zrekrutować, wyszkolić
    i wdrożyć"? Aktywny wtedy wystarczy.

    > zdającej sobie sprawę że
    > ciężką pracą można dojść do sukcesu i zadowolenia (także finansowego) W CAŁYM
    > KRAKOWIE NIE MA TAKIEJ OSOBY która za rok zarabiałaby netto (!!) minimum (!!)
    > 3500 złotych. Nie chce wyjść na głąba więc piszę tylko 3,5 tys.
    Młodzi ludzie, szczególnie ci po studiach i z doświadczeniem podczas
    nabytym, ci wiedzący że chcą pracowac ciężko na własny sukces -
    zapracowali chyba na więcej niż głodowa pensja przez rok, a potem...
    3,5tys. "na gębę" być może, jak się postarasz, jak wyjdzie, jeśli dobrze
    pójdzie - to nieco za mało.
    Pytanie zasadnicze - czy ci ludzie już wiedzą, że nie chcesz z nimi
    współpracować? Odpowiedź "no chyba po miesiącu bez kontaktu każdy by się
    zorientował" jest najgorszą z możliwych, jednak najbardziej popularną w
    Polsce.

    > wszyscy chcieliby już, teraz, za biureczkiem, z kawką, ciasteczkiem i conajmniej
    > 1500 netto
    Powiem to w ten sposób: nie mieszkam w drogiej dzielnicy, nie mieszkam w
    luksusie, nie mieszkam sam, nie utrzymuję więcej niż jednej osoby, nie
    mam specjalnie wygórowanych wymagań co do standardu życia, ba - nie mam
    nawet samochodu. Ale od 1500 rzeczywiście startowałem. Kawy i ciasteczka
    nie wpisywałem w kontrakt i nie wymagam, ale byłoby miło. Nota bene, nie
    zaczynałem od pracy za biurkiem, kilka lat temu byłem zwykłym "fizolem"
    - podczas pracy zacząłem studia.

    > Jeżeli znacie kogoś, kto chciałby spróbować lub uważacie że plotę głupoty
    > (pewnie będzie pół na pół) to napiszcie - bo już nie wiem co mam zrobić :)
    Nie znam kogoś takiego, mi już się trafił ktoś wychodzący z założenia
    innego niż "a ten to wie więcej niż ja, to nie, bo jeszcze wygryźć
    będzie z fotela chciał".
    Nie pleciesz głupot (przynajmniej nie w 100%), ale uważam, że kandydaci
    szanuja Ciebie tak samo jak Ty ich.

    > PS. wiecie jakie padają najczęściej pytania od kandydatów ??
    > 1. czy dostaną samochód służbowy ?
    > 2. czy dostaną służbową komórę (pewnie najchętniej bez limitu) ?
    > 3. (w takiej kolejności) czy to jest umowa o pracę i na jak długo ?
    > 4. czy za nadgodziny przysługuje dzień wolny od pracy ?
    A wiesz jakie zdanie najczęściej słychać na sam koniec rozmowy
    kwalifikacyjnej od osoby rekrutującej? Nie, nie jest to "dziękuję".
    Najczęściej "jak się zdecydujemy kiedyś, to _może_ damy panu znać".
    Podkreślam - może. Ale skoro już zostalem zaproszony do firmy, to chyba
    mogę oczekiwać emaila z *jakąkolwiek* odpowiedzią?

    > SZAŁU MOŻNA DOSTAĆ !!
    Tu się zgodzę w 100% :)

    > Przypomina mi się jak moja mama zawsze powtarza: "Tylko
    > oszczędnością i pracą ludzie się bogacą"
    Ja myślę też o tym, że skoro mam do kogoś sprawę, to go informuje o
    swojej decyzji - szczególnie tej odmownej. To wbrew pozorom fajna
    sprawa. Powiedzenie: "Zakończyliśmy proces rekrutacyjny i niestety nie
    zatrudnimy Pana/Pani" wyjaśnia wiele wątpliwości i reguluje kilka spraw.

    > pozdrawiam
    > Dominik

    Pozdrawiam,
    Tymoteusz

    P.S.
    A wiesz, że pierwsza firma w której powiedziano mi o tym, że dostanę
    jakikolwiek znak od nich i to za 3 dni (sic!) o ich decyzji - zatrudniła
    mnie? Oferując lepiej niż moje "wygórowane" warunki. Pal sześć bonusy,
    najbardziej zaimponował mi fakt, że informują o odmowie i o każdym innym
    stopniu procesu rekrutacji. Smutne to, ale żaden - dosłownie żaden -
    polski pracodawca, nawet po obiecującej rozmowie, nie zadał sobie
    takiego trudu.

    P.P.S.
    Pozdrawiam szczególnie rekrutujących znających "tajniki poczty
    elektronicznej".

  • 22. Data: 2005-04-25 10:39:42
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Tym" <t...@3...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > o przyjęciu podania / aplikacji - nota bene tylko 2 (słownie dwie) były

    To prawda, ze jest z tym zle, ale nie wiesz, jakie ilosci aplikacji
    przychodza na niektore ogloszenia. Trudno wymagac pisania 200
    spersonalizowanych listow i autoresponder akurat mozna wybaczyc - zgadzam
    sie, ze powinien byc. Ale juz w przypadku aplikacji nadsylanych poczta
    tradycyjna, znow, koszty odpowiedzi ta droga (finansowe i czasowe) troche za
    duze by byly, jesli to nie jest korporacja, ktora dla PR moze w to
    zainwestowac.

    > ale:
    > 1) co to była za praca, skoro 6 do 8 godzin dziennie trzeba spędzić na
    > uczelni / zajęciach / przy projektach uczelnianych? na pewno nie
    > "aktywna";

    Czemu? Np. tlumaczenia, programowanie zdalnie, sklad materialow reklamowych,
    prace weekendowe np. na targach, siedzenie wieczorami w recepcji i uczenie
    sie tam w chwilach, gdy nie ma gosci do obslugi, prace wakacyjne typu
    wychowawca kolonii czy pilot wycieczek, prace przedstawiciela handlowego,
    dla ktorych wieczor jest tym odpowiednim czasem, np. objezdzanie pubow czy
    innych lokali, sprzatanie biura w godzinach 5-6 rano, przed zajeciami,
    sciaganie na maila wieczorem listow klientow i odpowiadanie na nie w imieniu
    firmy... mnostwo jest prac, ktorymi mozna zapelnic cala strone CV-ki
    jednoczesnie studiujac dziennie. Dodatkowo, uczy to pracy grupowej - na
    studiach. U mnie na studiach bylo takie spontaniczne kolko samopomocowe osob
    aktywnych, ktore chwytaly sie roznych prac i mialy nierowny czas. Wiekszosc
    projektow to byla praca grupowa i czesto zdarzalo sie, ze dwie osoby
    odwalaly robote za 4, a potem te inne dwie za wszystkich przy innym
    referacie. I to - w przeciwienstwie oczywiscie do pisania przez kogos innego
    pracy, ktora ma byc zaprezentowana jako dzielo indywidualne - jest bardzo
    dobra praktyka: grupa dostaje zadanie, grupa ma je dostarczyc, jak sie
    dogada w srodku miedzy soba do podzialu obowiazkow, to sprawa grupy.

    > 3) po co zatrudniasz studenta itp skoro chcesz "zrekrutować, wyszkolić i
    > wdrożyć"? Aktywny wtedy wystarczy.

    Student roku wyzszego niz I/II udowodnil, ze umie sie uczyc - zmniejsza sie
    ryzyko, ze zainwestuje sie czas w osobe, ktora nie bedzie w stanie dobrze
    opanowac wymaganych umiejetnosci i wiedzy.

> [...]
    > stopniu procesu rekrutacji. Smutne to, ale żaden - dosłownie żaden -
    > polski pracodawca, nawet po obiecującej rozmowie, nie zadał sobie takiego

    Fakt, ze zagraniczni tu wypadaja lepiej. Ja sie tylko raz spotkalam z takim
    podejsciem w firmie rdzennie polskiej, ale byla prowadzona przez osobe,
    ktora miala za soba kilkuletnie "wychowanie" w duzej firmie zagranicznej.

    I.

  • 23. Data: 2005-04-25 10:58:21
    Od: "pawelw" <p...@n...pl>

> [...]
    >sie dogada w srodku miedzy soba do podzialu obowiazkow, to sprawa grupy.

    Nieprawda, praca grupowa polega na tym iz kazdy wywiazuje sie z wlasnego
    "sub-zadania" (przynajmniej tak powinno byc) :). Sytuacja gdy dwie osoby
    odwalaja robote za innych jest wysoce niepoprawna, szczegolnie w dluzszej
    perspektywie.

    Pozdrawiam

    Pawel W.

  • 24. Data: 2005-04-25 11:12:28
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "pawelw" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odwalaja robote za innych jest wysoce niepoprawna, szczegolnie w dluzszej

    Gdy w dluzszej perspektywie ilosc pracy wnoszona przez wszystkich jest
    wyrownana, to jest ok - a wlasnie tak bylo.

    I.

  • 25. Data: 2005-04-25 11:34:08
    Od: Jonasz <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik Dominik napisał:

    > Pracuję jako kierownik (menadżer) w grupie finansowej. Do moich zadań należy m.
    > in. szkolenie, wdrożenie i REKRUTACJA.

    Nie wiem, jaka to grupa finansowa, ale starałem się
    kiedyś o zatrudnienie w pewnej firmie ubezpieczeniowej.
    Było to już po boomie na drugi filar.
    Kiedy wczytałem się w dokumenty, to stwierdziłem,
    że przez pierwsze miesiące będę musiał do pracy
    dopłacać, a jak już ubezpieczę wszystkich w rodzinie
    i w okolicy, to stracę wydajność i moje prowizje,
    które przy rekrutacji podaje się jako świetlaną
    perspektywę, przejmie kierownik/czka.

    Człowiek szuka pracy, by zarobić na życie i te 1500zł
    zagwarantowane umową to jest dobra kwota. Można sobie
    poszaleć obiecując niesamowite wpływy, gdy uda się
    sprzedać produkt, z którego połowa wpłaty idzie na
    zakup obligacji dla klienta, a resztę dzieli na siebie
    firma. Może jakiś student na chłonnym rynku pójdzie
    na układ, gdzie podstawa to 300 zł - rodzice go
    utrzymują, ma dużo kontaktów, klienci sami dzwonią...

> [...]
    > KRAKOWIE NIE MA TAKIEJ OSOBY która za rok zarabiałaby netto (!!) minimum (!!)
    > 3500 złotych. Nie chce wyjść na głąba więc piszę tylko 3,5 tys.

    Za rok 3500, to za miesiąc 300 zł? Jeśli to pomyłka, to
    daj mnie tę szansę. Mam niecałe 40 lat, to chyba jestem
    młody ;-) A co to za różnica zresztą?

> [...]
    > 2. czy dostaną służbową komórę (pewnie najchętniej bez limitu) ?
    > 3. (w takiej kolejności) czy to jest umowa o pracę i na jak długo ?
    Bardzo ważne pytanie. Czy to jest umowa o pracę?
    Bo może to jakieś zlecenie obwarowane warunkiem,
    że w kwietniu nie spadnie śnieg, a jak spadnie,
    to nici z wynagrodzenia?

    > 4. czy za nadgodziny przysługuje dzień wolny od pracy ?
    :-) Nie przewidujesz nadgodzin, prawda? Wszystko ma być
    wykonane w czasie pracy, jak w Biedronce ;-)

    > SZAŁU MOŻNA DOSTAĆ !! Przypomina mi się jak moja mama zawsze powtarza: "Tylko
    > oszczędnością i pracą ludzie się bogacą"

    Można szału dostać, jak widzisz ciągle naciągaczy,
    którzy akwizytorom nadają wciąż różne tytuły
    "specjalista", "menadżer", "strategiczny przedstawiciel"
    itd., a ciągle szukają jelenia, żeby cały dzień
    wydzwaniał do niezainteresowanych ludzi, żeby jeździł
    tysiące kilometrów i żeby cieszył się, że PRACUJE.

    Miejsce pracy to nie jest głupi wynalazek. Organizujesz
    sobie przestrzeń aby wygodnie wytwarzać te swoje
    dobra, produkty itd. Warsztat w postaci swojego telefonu
    i swojego samochodu każe myśleć o własnych kosztach
    takiego działania. Rachunek 100 zł za telefon przy
    niewielu rozmowach, gdy zacznę wydzwaniać dla chleba,
    mogę zapłacić pięć razy tyle.

  • 26. Data: 2005-04-25 11:37:22
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości

    To chyba jest do mnie :-)))

    > Maciek, moze jako fachowiec mi poradzisz, bo zawsze mialam zgryza z tym
    > tematem - slownictwem opisujacym poziom znajomosci jezyka obcego. Teraz
    mnie
    > wprawdzie czeka za kilka miesiecy szukanie pracy za granica, a nie w
    Polsce
    > i przynajmniej tego problemu w CV nie bede miec, ale dla zaspokojenia
    > "ciekawosci wstecznej" zapytam: jak rozumiane jest okreslenie
    > "komunikatywnie"?

    W powszechnym rozumieniu ("język potoczny" - choć nie znoszę tego
    określenia) "komunikatywność" oznacza "umiejętność porozumienia się na
    poziomie podstawowym", czyli na przykład zrobienie zakupów, zarezerwowanie
    hotelu, zamówienie obiadu w restauracji, itp.

    W wersji uproszczonej oznacza, że mniej więcej rozumiesz, co się do Ciebie w
    danym języku mówi...

    > Umieszczalam je w CV, bo wydawalo mi sie na zdrowy rozum,
    > ze jesli w dwoch obcych jezykach potrafie poprowadzic przyjemna rozmowe na
    > temat aktualnych wydarzen politycznych i gospodarczych, wyjasnic
    stanowisko
    > w negocjacjach i okazac chlod lub uprzejmosc doborem slow, to jestem
    wlasnie > komunikatywna.

    Z Twojego opisu wynika, że jesteś raczej "komunikatywna ponadnormatywnie"
    :-)))

    > "Bardzo dobrze" by bylo, jakbym umiala dyskutowac w danym
    > jezyku o Heglu czy pisac eseje dajace czytajacemu przyjemnosc estetyczna
    > dzieki warstwie jezykowej.

    To byłoby "nad wyraz biegle". POdam przykład - nie wydaje mi się, aby więcej
    niż 3% polskiego społeczeństwa było w stanie PO POLSKU dyskutować o Heglu
    czy pisać eseje...

    > "Dobrze" to z kolei bylo dla mnie troche mniej
    > niz komunikatywnie, taka czworka z minusem.

    Nie. "Dobrze" to jest nieco lepiej niż "komunikatywnie" :-)

    > A potem sie zorientowalam, ze niektorzy rozumieja "komunikatywnie" jako
    > umiejetnosc wydukania kilku fraz, ktorymi sie od biedy porozumieja w
    > standardowych zyciowych sytuacjach.

    Sama widzisz...

    > Ale znalazlam takich, ktorzy rozumieja
    > to okreslenie tak jak ja. Jakie rozumienie jest powszechne wsrod osob
    > rekrutujacych?

    Chyba mniej więcej takie, jak opisałem.

    A tak a propos - ja w swojej ankiecie personalnej napisałem kiedyś w rubryce
    "znajomość języków": "język polski biegle w mowie i w piśmie" :-)))

    --
    Pozdrawiam serdecznie i świątecznie
    Maciej Ślużyński

  • 27. Data: 2005-04-25 11:40:47
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl> napisał w
    wiadomości news:d4ikoc$lap$1@opal.icpnet.pl...
    > Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > To chyba jest do mnie :-)))

    Do Macieja Sobczyka bylo, ktory pracuje w firmie HRowskiej - ale im wiecej
    wnoszacych cos odpowiedzi, tym lepiej, wiec nie krepuj sie :)

    > Nie. "Dobrze" to jest nieco lepiej niż "komunikatywnie" :-)

    No wlasnie - rozumienie tych terminow sie bardzo rozni u roznych ludzi. Moze
    dlatego, ze maja rozne definicje komunikatywnosci. Obawiam sie, ze
    slownikowa definicja, ktora przytoczyles, malo przejmuje ludzi, z ktorych
    wiekszosc i tak sie nie przejmuje slownikowymi definicjami wyrazow.

    I.

  • 28. Data: 2005-04-25 11:45:10
    Od: "Maciej Ślużyński" <m...@A...pl>

> [...]
    > odwalaja robote za innych jest wysoce niepoprawna, szczegolnie w dluzszej

    Nieprawda. W grupie każdy pełni określone funkcje, więc nie możesz wymagać
    od osoby odpowiedzialnej za krytykę poczynań, aby codziennie przedstawiała
    nowe pomysły. Podobnie jak od zespołowego inspiratora nie możesz wymagać,
    aby jednocześnie był koordynatorem poczynań.

    Specyfiką pracy w grupie nie jest to, że wszyscy robią tyle samo, tylko że
    każdy robi swoje. A tych zadań nie można w żaden sposób porównywać, bo co
    jest "bardziej pracochłonne" - wpaść na pomysł po wypowiedzi jednego z
    uczestników spotkania, czy zaplanować i skoordynować działania dla ośmiu
    osób?

  • 29. Data: 2005-04-25 11:47:29
    Od: "tukan" <thomczest44_tnij@p_oczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Sobczyk" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    [ciach]
    > I teraz też fakty:

    Powiedz mi dla równowagi, jeśli tyle osób się nie stawia
    na spotkania to ilu osobom firmy rekrutujące odpowiadają
    łaskawie: "Przykro nam nie akceptujemy Pana(i) kandydatury",
    a ilu "zlewają" i później łaskawie nieraz się odzywają.
    Już nie mówiąc o powodach (wiem, były tu na grupie różne
    głosy ntt. - niekiedy lepiej powiedzieć "Nie" i tyle).
    Ktoś pisał o Motoroli i to jest chlubny wyjątek.

    Jeśli od kogoś wymagasz profesjonalizmu sam taki bądź. Proste.
    Jeśli Cię nie stać na porządnie przeprowadzoną rekrutację
    po prostu jest nie rób. Wszystko.

    > I tak się to toczy - od jednego żenującego kandydata do następnego
    > żenującego. Od wybujałych roszczeń względem pracy do kolejnych - jeszcze
    > bardziej wybujałych. Etc. etc. ...

    To jest _Twój_ punkt widzenia, wyłącznie. Mógłybym napisać, że
    i po stronie rekrutujących nie ma samych profesjonalistów,
    bo tak w rzeczy samej jest. Przykładów można szukać na tej grupie.

  • 30. Data: 2005-04-25 11:52:10
    Od: "pawelw" <p...@n...pl>

    >Gdy w dluzszej perspektywie ilosc pracy wnoszona przez wszystkich jest
    >wyrownana, to jest ok - a wlasnie tak bylo.

    A jak wygladalo zaliczanie tych projektow u prowadzacego zajecia ? Pewnie
    grupa udawala ze wszyscy pilnie pracowali nad projektem, tym samym tylko od
    dociekliwosci prowadzacego zalezalo czy wykryl iz niektorzy Autorzy
    opracowania slabiutko sie w nim orietowali.

    Wg. mnie szczegolnie na kierunkach technicznych kazdy projekt jest wazny,
    tym samym wspomniane metody postepowania nie sa godne pochwaly :)

    Pawel W.