PracaGrupypl.praca.dyskusje › rachunki, jak przeliczyc?

  • 11. Data: 2005-10-25 13:42:39
    Temat: Re: rachunki, jak przeliczyc?
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 25 paź 2005 w liście [news:op.sy698u0bgzu7fx@fc.sonet] Lukasz
    [k...@b...pl] napisał(a):

    > Dlaczego ma byc gorsze? Glownym powodem jest to ze stracilem
    > glowna prace (umowa o prace) i chcialbym stac sie (wraz z moimi
    > uslugami) atrakcyjnieszy na rynku.

    Tylko że nie pracując na etat (+dodatkowe wymagania) sam będziesz
    musiał ten Zus opłacać, a przy umowie zlecenie robił to (w części) twój
    zleceniodawca.
    Mi chodziło o sytuację, w której wystawiane przez ciebie
    faktury/rachunki, byłyby twoim jedynym przychodem. Jeżeli byłyby to
    niskie kwoty, to po prostu nie opłaca się otwierać działalności
    gospodarczej.

    > Umowa w oparciu o VAT jest
    > chyba dla zleceniodawcow lepsze niz umowy/zlecenia (tych bylaby
    > wiekszosc).

    Nie umowa tylko faktura vat. Problem w tym, że jeżeli chcesz być
    płatnikiem vaty, to musisz się rozliczać co miesiąc z tego podatku. A
    przepisy są na tyle pokręcone, że tylko naprawdę znający się na tym,
    nie zlecają tego biurom podatkowym (co odpowiednio kosztuje).

    Ja rozliczam się z byłym zleceniodawcą na podstawie rachunku i na razie
    mi nie robią problemu, że nie mogą sobie vatu odliczyć. Ale u ciebie
    może być różnie.

    > Pozatym zleceniami czy samymi umowami o dzielo nie
    > oplace swojego ZUS'u, patrzac perspektywnicznie II filaru
    > emerytalnego?

    Tylko pytanie czy Zus jest niezbędny do życia - profity z tego będą
    raczej niewielkie, a na teraz jest to kupa kasy. Ja Zus opłacam, bo
    muszę (działalność gospodarcza), ale zapewniam cię, że gdybym miał
    możliwość, to albo ubezpieczyłbym się w III filarze, albo po prostu
    trzymał kasę pod materacem/w banku.

    --
    Pozdrawiam,
    Rafał Wawrzycki

    http://prw.terror404.net/rwawrzycki/

  • 12. Data: 2005-10-25 13:42:51
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Lukasz wrote:

    > Mnie dotyczy ulga na ZUS'ie w przypadku pierwszej działalności?

    Tak. Ale trwa ino 2 lata, no i w dalszym ciągu jest to ~250zł.
    Też niezależnie od tego czy masz zlecenia, czy nie masz.

    Dlatego właśnie mówię, że może się opłacać ale nie musi, zależy
    jakie Ty te zlecenia masz i na ile regularnie.

    Kira

  • 13. Data: 2005-10-25 13:45:52
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Rafał Wawrzycki wrote:

    > musisz się rozliczać co miesiąc z tego podatku. A przepisy
    > są na tyle pokręcone, że tylko naprawdę znający się na tym,
    > nie zlecają tego biurom podatkowym (co odpowiednio kosztuje).

    Eno, nie przesadzaj. Jak jakichś cudów nie robisz, to bez
    większego problemu sobie powypełniasz. Tyle, że samodzielnie
    raczej nie będziesz miał na tyle wiedzy, żeby zrobić to nie
    tylko _poprawnie_ ale też _korzystnie_...

    > Ja Zus opłacam, bo muszę (działalność gospodarcza), ale
    > zapewniam cię, że gdybym miał możliwość, to albo
    > ubezpieczyłbym się w III filarze, albo po prostu
    > trzymał kasę pod materacem/w banku.

    Ależ zapewniam Cię, że jest taka możliwość :)) Korzystam
    z niej od poczatku września i więcej mnie w ZUSie raczej
    nie zobaczą :)

    Kira

  • 14. Data: 2005-10-25 13:47:32
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 25 paź 2005 w liście [news:op.sy7esvfhgzu7fx@fc.sonet] Lukasz
    [k...@b...pl] napisał(a):

    > Mnie dotyczy ulga na ZUS'ie w przypadku pierwszej działalności?

    Pytaj raczej w Zusie, albo chociaż poczytaj ich stronę. "Promocje" mają
    to do siebie, że czasem bywają, ale szybko się kończą (np. ulga dla
    absolwentów jakieś 3 lata temu).

    Ostatnio była jakaś ulga dla tych co się załapali na szkolenia w
    pośredniaku, potem dostali bezzwrotne dotacje na rozruch i mogą Zus
    płacić mniejszy (albo w ogóle?).

    Może ktoś na grupie bardziej oczytany wyjaśni?

  • 15. Data: 2005-10-25 13:57:47
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 25 paź 2005 w liście [news:djld3t$e3t$1@inews.gazeta.pl] Kira
    [c...@W...pl] napisał(a):

> [...]
    > raczej nie będziesz miał na tyle wiedzy, żeby zrobić to nie
    > tylko _poprawnie_ ale też _korzystnie_...

    Otóż właśnie to miałem na myśli ;)

    > Ależ zapewniam Cię, że jest taka możliwość :)) Korzystam
    > z niej od poczatku września i więcej mnie w ZUSie raczej
    > nie zobaczą :)

    Zdradź tajemnicę, bo mi na chlebek dla dziecka zaczyna powoli
    brakować...

  • 16. Data: 2005-10-25 17:25:27
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Rafał Wawrzycki wrote:

    > Zdradź tajemnicę, bo mi na chlebek dla dziecka zaczyna
    > powoli brakować...

    Żadna tajemnica: od udziałów nie płaci się ZUSu...

    Kira

  • 17. Data: 2005-10-25 17:27:30
    Od: Kira <c...@W...pl>

    Rafał Wawrzycki wrote:

> [...]
    > dotacje na rozruch i mogą Zus płacić mniejszy (albo
    > w ogóle?).
    >
    > Może ktoś na grupie bardziej oczytany wyjaśni?

    No to wyjaśnię ;)

    Dotacje z UP i ulgi ZUS to dwie odrębne sprawy.

    O dotacjach sporo już było, nie będę się powtarzać

    Natomiast ulga na ZUS, czyli płacenie go w kwocie circa
    250zł miesięcznie, jest dla każdego kto zaczyna teraz DG
    i nie prowadził takowej przez ostatnie 5 lat.

    Przy czym, jeśli do tej grupy kwalifikuje się ten, kto
    bierze dotację, to rzecz jasna też go obejmuje. Ale sama
    dotacja nie jest żadnym kryterium.

    Kira

  • 18. Data: 2005-10-25 17:49:00
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "Lukasz" <k...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > perspektywnicznie II filaru emerytalnego?
    >
    > Zgadzasz sie? Podasz mi twoje zastrzezenia?

    Odpowiem za Rafala, bo rozwinela sie dyskusja o ZUSie i posiadaniu udzialow
    w spolce :)

    Pierwsza podstawowa roznica jest to, ze na DG masz koszty stale niezalezne
    od tego, ile w danym miesiacu zarobiles. Sa to glownie ZUS i koszty
    prowadzenia rachunkowosci (jako osoba poczatkujaca lepiej jest to zlecic
    komus, kto sie zna, bo koszty pomylek sa zbyt duze).

    Druga podstawowa roznica jest mozliwosc mniejszych obciazen podatkowych na
    DG z powodu mozliwosci wyboru stawki liniowej 19%, nawet jesli zarabiasz
    tyle, ile sytuowaloby Cie w wyzszych progach podatkowych jako osobe
    fizyczna, lub mozliwosci odliczania od przychodow roznych kosztow
    dzialalnosci.

    Golym okiem widac, ze zlecenie jest korzystniejsze przy malych zarobkach
    miesiecznych i/lub dosc nieregularnych zleceniach, a DG przy regularnych
    zleceniach i duzym przecietnym miesiecznym zarobku, bo wtedy zaczyna sie
    ujawniac ta korzysc podatkowa. Firmy rzeczywiscie lubia kupowac na fakture,
    ale gdy nie osiaga sie takich miesiecznych dochodow, zeby pokryc ZUSy i inne
    koszty stale, a chce sie zaspokoic potrzebe dostania faktury przez klienta,
    najwygodniej fakturowac sie poprzez zaprzyjazniona, juz istniejaca firme (ta
    firma wystawia klientowi fakture, a Ciebie zatrudnia na zlecenie/dzielo) -
    temat byl nie tak dawno doglebnie tu omawiany.

    I.

  • 19. Data: 2005-10-25 17:54:55
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl>

    Dnia 25 paź 2005 w liście [news:djlpvg$lcj$1@inews.gazeta.pl] Kira
    [c...@W...pl] napisał(a):

    > Żadna tajemnica: od udziałów nie płaci się ZUSu...

    Od udziałów w spółce? Możesz napisać coś więcej, albo wskazać linkę?