PracaGrupypl.praca.dyskusje › przejście z umowy o pracę na działalność gospodarczą

  • 1. Data: 2004-09-22 19:43:27
    Temat: przejście z umowy o pracę na działalność gospodarczą
    Od: "palik" <n...@t...pl>

    Witam, mam problem, a wraz z nim mnustwo pytań. Prowadzę jednoosobową
    działalność gospodarczą , tzn. jest ona na mnie zarejestrowana a zajmuje się
    nią żona - usługi fryzjerskie itp., ja pracuje w firmie, w której właśnie
    się dowiedziałem, że będe musiał przejść na własną działalność , a nie jak
    do tej pory - na umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością
    ponosi mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +
    vat + zus + opłata za księgowego. Pierwsze pytanie, czy to wszystkie koszty
    ??? Jestem zielony w księgowych sprawach i nie chciałbym na tym stracić.Poza
    tym rozliczam się w tej chwili na książce rochodów/przychodów, ale wiem że
    jest jakiś próg, którego nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być
    w vacie, ile wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    koszty utrzymania tej pierwszej działalności ?? W zaświadczeniu o
    działalności gosp. mam wymienione oprócz usług fryzjerskich też handel
    artykułami przemysłowymi, ale na regonie jest wymieniony rodzaj
    przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić aby móc mieć i
    Fryzjera i działać w firmie ??? I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę
    o odpowiedź, porade lub cokolwiek. Pozdrawiam.
    Proszę o odp na e-maila
    c...@i...pl

  • 2. Data: 2004-09-22 22:43:58
    Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>

    Dnia 22 wrz 2004 w liście [news:cisklp$haf$1@atlantis.news.tpi.pl]
    palik [n...@t...pl] napisał(a):

    > Witam, mam problem, a wraz z nim mnustwo pytań. Prowadzę
    > jednoosobową działalność gospodarczą , tzn. jest ona na mnie
    > zarejestrowana a zajmuje się nią żona - usługi fryzjerskie itp.,

    A kto wam robi księgowość? Jeżeli żona to powinna znać odpowiedzie
    na te pytania. Albo chociaż wiedzieć gdzie szukać. A jeżeli księgi
    są prowadzone przez biuro/znajomego księgowego - poradź się u niego.

> [...]
    > umowe o prace. Wszelkie koszty związane z tą działalnością ponosi
    > mój pracodawca, tzn. przykładowo 2000 pensji + podatek dochodowy +

    No to masz sytuację komfortową. Ja musiałem po przejściu na
    działalność sam zacząć opłacać te koszty. Z pracodawcą musisz się
    umówić, że po prostu będziesz doliczał do rachunku za usługę/towar
    (bo przecież nie chcesz vatu płacić) pewną kwotę, na którą będzie
    się składał ZUS, księgowy i np. 20% podatku.

    > Pierwsze pytanie, czy to
    > wszystkie koszty ??? Jestem zielony w księgowych sprawach i nie
    > chciałbym na tym stracić.

    Zależy co będziesz robić. Jeżeli musisz wynająć lokal do prowadzenia
    działalności, to jest on kosztem. Jeżeli pracujesz na komputerze, to
    również możesz go wrzucić w koszty, itp.

    > Poza tym rozliczam się w tej chwili na
    > książce rochodów/przychodów,

    I dobrze, to jedyny sposób na dokonywanie odliczeń kosztów. Nie ma
    tego w ryczałcie i karcie podatkowej.

    > ale wiem że jest jakiś próg, którego
    > nie mogę przekroczyć ponieważ wtedy będe musiał być w vacie, ile
    > wynosi ten próg i czy gdy przekrocze ten próg zwiększą mi się
    > koszty utrzymania tej pierwszej działalności ??

    Limit na 2004 rok to 10000 euro, czyli 45700 zł. Miesięcznie
    wychodzi 3808,33 zł. Jak więc widzisz trzeba spory mieć dochód żeby
    przekroczyć limit. Ale uwaga: kwotę limitu wylicza się
    proporcjonalnie do miesięcy, czyli np. jeżeli w marcu osiągniesz
    dochód wyższy niż 11424,99 (3 x 3808,33), to niestety musisz złożyć
    deklarację vat i zacząć go płacić już za marzec (czyli w kwietniu).

> [...]
    > rodzaj przeważającej działalności - FRYZJER. Więc co muszę zrobić
    > aby móc mieć i Fryzjera i działać w firmie ???

    Nie ma to najmniejszego znaczenia. To co podałeś do Regonu jest
    tylko do celów statystycznych. Poza tym zawsze możesz dodać
    porządany przez ciebie rodzaj działalności (koszt ~50 zł)

    > I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę o odpowiedź, porade
    > lub cokolwiek.

    To akurat jest normalne ;)

    > Pozdrawiam. Proszę o odp na e-maila

    Na maila też poszło. Ale jeżeli możesz to pisz na grupę, bo komuś
    się to może przydać kiedyś.

    --
    Pozdrawiam,

    Rafał Wawrzycki

  • 3. Data: 2004-09-23 04:52:53
    Od: "Fotech" <w...@p...onet.pl>

    > Fryzjera i działać w firmie ??? I takich pytań mi się rodzi i rodzi. Proszę
    > o odpowiedź, porade lub cokolwiek. Pozdrawiam.

    To co Ci podpowiada Rafał - świeta prawda, rozumiem, ze jako fryzjer nie jestes
    płatnikiem VAT-u obecnie?
    Jesli tak, to zastanów się nad taka kwestią - rozszerzasz działalnosc swoja obecna o
    taka, jakiej potrzebujesz, zeby obsłużyć pracodawcę - przy tej kwocie o jakiej
    mowisz, jesli jest realna, nie musisz wchodzic w VAT - chyba ze juz w tym roku
    zarobiles za duzo, zatrudniasz zone [fikcyjnie] za najnizsza kwote w tej swojej
    firmie - placisz jej zus i podatek od lipnego wynagrodzenia, a ona dodatkowo otwiera
    swoja dzialalnosc jako zaklad fryzjerski na siebie.
    W takim układzie gdyby Ci przyszlo zaplacic VAT za Twoja dzialalnosc zawodowa, ona
    placi dalej za siebie swoje rachunki bez VATu.
    Mozna to odwrocic ewentualnie, czyli Tobie dac etat w zakładzie zony, ale to nic nie
    zmienia w zasadzie.

    PS Po co fryzjerowi ksiazka przychodow, nie lepiej zaplacic karte i miec spokoj ??

    Wojtek

  • 4. Data: 2004-09-23 05:50:05
    Od: Pawel Kender Maczewski <p...@o...pl>

    On 2004-09-23, Fotech <w...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    firmie - placisz jej zus i podatek od lipnego wynagrodzenia, a ona dodatkowo otwiera
    swoja dzialalnosc jako zaklad fryzjerski na siebie.

    Pliiiiiz, łam linie między 70 a 80 znakiem, ok?

    --
    Kender
    Zupa była OK, ale w mordę i tak dostała.

  • 5. Data: 2004-09-23 06:38:30
    Od: emati <e...@w...pl.no.spam>

    Użytkownik Fotech napisał:

> [...]
    nie zmienia w zasadzie.

    > PS Po co fryzjerowi ksiazka przychodow, nie lepiej zaplacic karte i miec spokoj ??

    może po to zeby koszty rozliczyć, co w przypadku karty nie da rady....

    > Wojtek

    pzdr -emati

  • 6. Data: 2004-09-23 08:17:53
    Od: "Grzegorz Pal - Auto Partner Sp. z o.o." <g...@a...com.pl>

    Dzięki za te informacje, a czy nie muszę być w VACie aby wystawiać faktury
    VAT ??? Moge być na książce przychodów/rozchodów i wystawiać fakture VAT ???
    Użytkownik "Rafał Wawrzycki" <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl> napisał w
    wiadomości news:cisvdr$mio$1@nemesis.news.tpi.pl...

  • 7. Data: 2004-09-23 08:23:18
    Od: "Grzegorz P." <c...@i...pl>

    Czy można mieć 2 działalności gospodarcze ????

  • 8. Data: 2004-09-24 21:26:24
    Od: "palik" <n...@t...pl>

    No tak, problem polega na tym że ja musze wystawiać faktury VAT, więc musze
    być w VACIE. Najchętniej zostawiłbym tą działalność co mam w spokoju bo z
    przepisaniem na żone wiąze sie likwidacja i zalozenie nowej dzialalnosci,
    sanepid i inne bajery, a ja bym wolal zalozyc drugą działalność, ale nie
    wiem czy moge miec jedną w vacie a druga na książeczce przychodów i
    rozchodów ?!?!?!