PracaGrupypl.praca.dyskusje › pracocholizm czy fobia

  • 21. Data: 2006-02-07 11:15:24
    Temat: Re: pracocholizm czy fobia
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "Maciej Koziński" <m...@w...wp.pl>
    napisał w wiadomości news:ds8259$3r9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Raczej wielu z przymusu wykonuje pracę, której nie chciałoby wykonywać. Co
    > powiesz kobiecie po studiach, która z musu stoi w sklepie za ladą, bo
    > gospodarka jest zbyt słabo rozwinięta, żeby wchłonąć osoby wykształcone?

    Sprawiedliwosc spoleczna jest bardzo kuszaca jako panaceum na wszelkie
    patologie w spoleczenstwie i zrodlo ogolnie rozumianego szczescia i
    dobrobytu.
    Jak juz ochloniesz to sie zastanow, KTO ZA TO WSZYSTKO ZAPLACI ?
    A mianowicie, kto zaplaci za tworzenie miejsc pracy dla ludzi, ktorzy nie sa
    przystosowani do obecnych warunkow ekonomicznych ? Kto zaplaci za bezdenna
    studnie z pomyslami na "ochronki" dla przynoszacego straty gornictwa,
    rolnictwa, przerosniete molochy rodzaju PKP, tabuny absolwentow z wiedza
    przydatna jakies 50 lat temu, hordy zalamanych rzeczywistoscia rynkowa
    ssacych panstwowego cyca z pelna premedytacja, chociaz przy odrobinie
    wysilku mogliby spokojnie znalezc prace. Fizyczna, niskooplacana, ale PRACE.
    Gospodarka czy jest slabo rozwinieta czy mocno nie jest od tego aby
    "wchlaniac". Gospodarka dyktuje warunki i zapotrzebowanie na okreslone
    specjalizacje i wiedze.

    > Powiedz to bezrobotnym magistrom po dwóch fakultetach. I nie mów, że sami
    > są sobie winni. Konia z rzędem i Nobla z ekonomii temu 18-19 latkowi,
    > który jest w stanie trafnie przewidzieć, jak będzie wyglądał za 5 lat
    > rynek pracy.

    Trafnie przewidywac to mozna wynik losowania w LOTTO. Chodzi o to aby
    umiejetnie dostosowywac sie do zmieniajacych realiow gospodarczych i
    reagowac na zmiany zapotrzebowania na rynku pracy.

    > Bardziej żywe jest przekonanie, że rzad (czyli podatnik) powinien dać
    > zasiłek. Ale to nie jest przekonanie powszechne wśród tych, co harują po
    > 12 godzin i w weekendy, ale wśród tych, co nawet z ukończeniem zawodówki
    > mieli problem.

    Ci co mieli problem z ukonczeniem zawodowki to teraz smieja z ciebie,
    poniewaz po latach "boomu" na wyksztalcenie ogolne, powstala spora dziura w
    dostepnosci osob z konkretnym wyszktalceniem zawodowym, a tym samym ogromne
    zapotrzebowanie. Zawodowki sa szturmowane przez male firemki uslugowe i
    zachodnie koncerny produkcyjne.

    > Możesz zainwestować dowolną ilość pieniędzy i czasu w wykształcenie, a i
    > tak nie znaleźć pracy. Bardziej ważne jest "wskoczenie" w ścieżkę kariery,
    > tj. nabycie szybko jakiegoś doświadczenia (np. jako akwizytor) - wtedy
    > realnie rosną szanse zatrudnienia, bo większość pracodawców chce mieć
    > "gotowy produkt" rynku pracy.

    Racja, ze na poczatku kariery zawodowej, doswiadczenie jest bardzo wazne i
    sam dyplom bardzo rzadko kiedy wystarcza. Po pewnym czasie jednak osiagasz
    pulap mozliwosci awansu na sciezce kariery opierajac sie tylko na
    doswiadczeniu. Aby isc dalej potrzebna jest specjalizacja.

    > Dopóki nie podrożeje ropa, bo wtedy globalizację trafi szlag.

    Ropa zdrozeje, a gospodarka sie dostosuje. Przyklad: kryzys paliwowy w
    latach 70 w USA spowodowany ograniczeniem wydobycia przez panstwa OPEC. W
    ciagu kilku lat srednie zuzycie paliwa w autach produkowanych na rynek
    amerykanski z 16-18 spadlo do 12-13. Wystarczajaco duzo aby OPEC powrocil do
    poprzednich limitow wydobycia. Co prawda cena barylki nie powrocila do
    poziomu sprzed kryzysu, ale nie mialo to wiekszego znaczenia na postep
    globalizacji od tamtego momentu.

    > Jeśli chodzi o Japonię, to dalekowschodnia kultura wyznająca wyższość
    > zbiorowości nad jednostką wyprodukowała kamikaze, a także dzięki tej
    > kulturze Daleki Wschód jest ostatnim skansenem komunizmu (Chiny, Korea
    > Płn.).

    Nie wiem z jakiej racji pojawily sie w tej dyskusji Chiny, ale jesli juz to
    Chiny maja 3. miejsce na swiecie pod wzgledem wysokosci PKB, a dynamika
    wzrostu gospodarki jest wyzsza niz w Japonii i Stanach. Co wiecej, Chiny sa
    najwiekszym udzialowcem USA (posiadaja najwiekszy pakiet obligacji
    skarbowych).

> [...]
    > powstawać miejsca pracy nie jest problemem rynku pracy w Polsce?
    > Zapewne Twoim zdaniem problemem polskiego rynku pracy nie jest też
    > 80-procentowy narzut na świadczenia społeczne (na 1000 PLN pensji
    > pracodawca musi wyłożyć 1800 PLN, by opłacić ZUS, FP etc. - np. w
    > kompletnie zsocjalizowanej Francji ten narzut wynosi 50 proc.)?
    > Pewnie żadnym problemem nie jest nastawienie niektórych "przedsiębiorców"
    > (nie wiem, czy opisani dalej zasługują na to miano) na gospodarkę
    > rabunkową, tzn. zarobić dziś jak najwięcej, kupić Mercedesa, a potem

    Jesli juz operujemy "grubymi" procentami, to 20% zdolnych do pracy PRACUJE
    wlasnie.
    W przypadku 1000 PLN pensji pracodawca wyklada 1725, tak dla scislosci.
    Kapitalu prywatnego w Polsce nie brakuje, brakuje solidnych i rzetelnych
    pracownikow.
    W zadnym wypadku nie pochwalam obecnej polityki fiskalno-ubezpieczeniowej,
    ale robienie z niej jedynej przyczyny "zla" jest conajmniej tendencyjne.

    > Ci pracujący po godzinach za najniższą pensję to też leniwi, niedouczeni
    > abnegaci roszczący sobie prawo do 500 PLN na rękę?

    Leniwi stanowia wiekszosc tej grupy, reszta to niedouczeni.

    .

  • 22. Data: 2006-02-07 11:17:24
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    napisał w wiadomości news:ds80cv$5gi$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > (...)

    > Niestety. I sygnał ostrzegawczy.

    Przed czym ?

    .

  • 23. Data: 2006-02-07 15:44:56
    Od: "Makaron" <b...@p...onet.pl>

    Co wiecej, Chiny sa
    > najwiekszym udzialowcem USA (posiadaja najwiekszy pakiet obligacji
    > skarbowych).
    W rękach Chińskich korporacji znajduje się ponad 80% długu publicznego USA,
    dlatego też USA muszą się bardzo ostrożnie obchodzić z Chinami :)

  • 24. Data: 2006-02-07 15:57:40
    Od: "Makaron" <b...@p...onet.pl>

    > Przed czym ?

    Przed momentem w którym przychodzi konieczność odpowiedzi na postawione sobie
    proste z pozoru pytanie:

    "Żyję aby pracować czy pracuję aby żyć ?"

    i wszystkimi kolejnymi pytaniami będącymi pochodną powyższego a pytającymi o
    koszt, wartość i docenianie wkładanego w pracę zaangażowania, inwestycji
    (wykształcenie itp), oceny pracy (lenie, niedouczeni i JA !!!) oraz zdania
    sobie sprawy że jeżeli czas spedzony w pracy jest czasem straconym (z różnych
    przyczyn w zależności od oceny) to nikt nie zwróci nigdy ani sekundy z tego
    czasu bo życie jest tylko jedno.

    Skondensowany wniosek płynący z odpowiedzi na w/w i wiele innych pytań brzmi w
    skrócie: "ustaw się tak żeby się nie narobić a zarobić, najlepiej nie rób nic a
    zarób- wykorzystaj do tego innych, nich robią na ciebie, sam ciesz się życiem
    szarpiąc z niego ile się da i miej gleboko w dolnej części pleców zdanie innych
    o tobie a osiągniesz szczęśliwość wieczną, dostatek i zdrowia nie stracisz"
    -
    dobranoc, pa, pa

  • 25. Data: 2006-02-08 15:53:26
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "bublik" <b...@f...com> napisał w wiadomości

> [...]
    scislosci.
    > Kapitalu prywatnego w Polsce nie brakuje, brakuje solidnych i

    No i wszystko jasne. Polityka państwa jest zdecydowanie mniejszym
    problemem niż brak odpowiednich ludzi. Rozumiem, że tę fatalną
    jakość materiału ludzkiego odkryłeś samodzielnie. Ale skoro tak, to
    jednego tu nie rozumiem - przecież możesz sobie dobrać kogo chcesz.
    Cyborga albo geniusza. Nie pchają się tacy ? Może za mało płacisz ?
    OK, w Twoim mniemaniu to za dużo. Rozumiem, że gdy w sklepie widzisz
    telewizor za 500pln, uważasz, że w rzeczywistości wart jest tylko
    100 (co może i być zresztą), po czym oczywiście pomstujesz na
    "złodziei", tłumiących popyt cenami, a nie na siebie, że Cię nie
    stać.
    A z tym prywatnym kapitałem to mnie nawet rozweseliłeś :)

    entrop3r

  • 26. Data: 2006-02-08 18:25:37
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dsd3sc$8pv$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "bublik" <b...@f...com> napisał w wiadomości
    >
    > No i wszystko jasne. Polityka państwa jest zdecydowanie mniejszym
    > problemem niż brak odpowiednich ludzi.

    Nie jest MNIEJSZYM problemem. Nie jest jedynym.

    >. (...) przecież możesz sobie dobrać kogo chcesz.
    > Cyborga albo geniusza. Nie pchają się tacy ? Może za mało płacisz ?

    Problem w tym, ze same cyborgi i do tego jeszcze z blednym firmwarem.

> [...]
    > 100 (co może i być zresztą), po czym oczywiście pomstujesz na
    > "złodziei", tłumiących popyt cenami, a nie na siebie, że Cię nie

    Nie widze zadnego zwiazku z tematem. Nawet jesli jakis jest to jest to
    nietrafne porownanie, poniewaz oferta telewizorow jest na tyle bogata, ze
    mozna wybrac model odpowiedni i dla kieszeni i zgodny z oczekiwaniami co do
    funkcjonalnosci i jakosci.

    > A z tym prywatnym kapitałem to mnie nawet rozweseliłeś :)

    Nieprawdopodobne, prawda, az trudno uwierzyc.

    .

  • 27. Data: 2006-02-08 18:54:23
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    bogata, ze
    > mozna wybrac model odpowiedni i dla kieszeni i zgodny z
    oczekiwaniami co do > funkcjonalnosci i jakosci.

    Zastanów się nad tym dłużej :). Oferta telewizorów jest bogata, ale
    zaczyna się od pewnej kwoty. Są jakieś nieliczne wyskoki (cenowe) w
    dół, ale strach to kupować. Są oczywiście liczne wyskoki w górę,
    jedne uzasadnione, inne nie. Nazywamy to rynkiem. Nie możesz zażądać
    telewizora taniej, bo nikt Ci takiego nie zrobi. Z pracownikami jest
    dokładnie tak samo. Również jest względnie szeroka oferta i również
    od pewnej ceny. Jest tylko jedna różnica: ta cena, to nie jest płaca
    minimalna. Cena ta oczywiście się zmienia, w zależności od kosztów
    (prze)życia, możliwości wyjazdu, zarobku na czarno, ilości wolnego
    czasu itp. Wynosi pewnie gdzieś 2-2.5x płacy minimalnej. Za płacę
    minimalną otrzymasz minimalny możliwy do włożenia wkład pracy, który
    (o ile pracownik ma szansę jej unikać) być może całkiem trafnie
    określasz na 20% "pełnych" możliwości. Jeśli unikać się nie da, to
    narasta w takim pracowniku frustracja, którą, jeśli będzie miał
    okazję, z pewnością wyładuje. Można nawet zaryzykować stwierdzenie,
    że jest to uczciwy układ - Ty udajesz, że płacisz, pracownik udaje,
    że pracuje.

    entrop3r

  • 28. Data: 2006-02-09 10:56:27
    Od: b...@b...pl

    bublik wrote:

    > (chlast)
    > Problem w tym, ze same cyborgi i do tego jeszcze z blednym firmwarem.
    > (rach ciach)

    Aż mnie zaciekawiło. Poproszę o szczegóły, a jeszcze lepiej pełny felieton.

  • 29. Data: 2006-02-09 11:06:43
    Od: "bublik" <b...@f...com>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dsdedi$3pq$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > jest to
    > bogata, ze
    > oczekiwaniami co do > funkcjonalnosci i jakosci.

    Zastanawiam sie i nadal nie widze zadnego zwiazku. Mozna kupic b. tanio
    uzywany telewizor w dobry stanie, ktory posluzy jeszcze kilka, kilkanascie
    lat, z dobra jakoscia dzwieku i obrazu. Ma sie to nijak do tanich
    pracownikow - studenta polowy jesli nie wiecej rzeczy nalezy nauczyc - traci
    sie czas i pieniadze (analogia do jakosci obrazu i dzwieku). Pracownik
    doswiadczony za mala pensje nie bedzie pracowal efektywnie lub w ogole
    (analogia do dostepnosci dobry modeli telewizorow za znacznie nizsza cene
    niz srednia rynkowa). Druga sprawa to jest taka, ze kiepski telewizor nie ma
    mocy sprawczej poprawienia swojej jakosci i osiagow, a tym samym "sprzedac
    sie" za wyzsza cene. Pracownika ma takie mozliwosci, trzeba tylko chciec, a
    z tym to juz gorzej.

    .

  • 30. Data: 2006-02-09 12:52:32
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    osiagow, a tym samym "sprzedac
    > sie" za wyzsza cene. Pracownika ma takie mozliwosci, trzeba tylko

    W sumie więc widzisz pewne analogie, przynajmniej jeśli chodzi o
    pracowników, których sam określasz jako wartościowych
    (doświadczonych). Widzisz też związek pomiędzy ceną i jakością, a o
    to mi głównie chodziło w porównaniu, przy czym miałem na myśli
    sytuację statyczną. Wprowadzenie osi czasu już robi bałagan, bo z
    czasem pracownik zwykle staje się lepszy a telewizor gorszy. Widzę
    za to, że nadal ulegasz pewnemu złudzeniu możliwości otrzymania
    jakości za niską cenę :)

    entrop3r