eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusje › podatki i praca za granicą
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2006-02-21 07:51:27
    Temat: podatki i praca za granicą
    Od: roughneck <r...@p...onet.pl>

    Uświadomcie mnie proszę jak tak naprawdę jest z tym płaceniem podatków przy
    pracy za granicą?

    Jaki procent osób pracujących poza Polską rzeczywiście rozlicza się z
    dochodów z krajowym fiskusem?

    Wiem że są różne sytuacje i różne podejścia do sprawy...

    Nie mówię tu o osobach pracujących w "szarej strefie" - tu wiadomo że nie
    ma jak rozliczyć dochodów i całość zarobków jest praktycznie niewidoczna
    dla fiskusa. Zresztą i zarobki uzyskiwane z takiej pracy na czarno też na
    ogół nie są rewelacyjne (nie mówię tu o żadnej działalności przestępczej),
    więc i dzielić się nie za bardzo jest czym...
    Jedyne czym fiskus może w takim wypadku straszyć jest, jak przypuszczam,
    jakaś kontrola źródła dochodów w przypadku realizacji dużych zakupów
    (samochód, mieszkanie, dom). Ale co jeżeli człowiek w takim wypadku po
    prostu powie - pracuję na czarno za granicą...?

    A co z ludźmi którzy pracują oficjalnie - mają kontrakty z zagranicznymi
    firmami albo na stały angaż albo na określone prace/zlecenia?

    Po mojemu sytuacja pewnie zależy tu od kraju zatrudnienia - jeżeli praca ma
    miejsce w UE to istnieje możliwość(??), że polski US uzyska informacje o
    zatrudnieniu i dochodach. W tym wypadku pewnie niewiele osób decyduje się
    na zatajenie dochodów i zgłasza je jako dodatkowe do dochodów osiągniętych
    w Polsce, ewentualnie jeżeli dochodów w Polsce nie ma to jako jedyne źródło
    utrzymania.

    Natomiast, jeżeli firma ulokowana jest poza UE to tu już sprawa chyba nie
    jest tak klarowna. Dodatkowo, jeśli pensja jest przelewana na konto bankowe
    ulokowane poza granicami kraju, to fiskus praktycznie nie ma szans na
    namierzenie takiego delikwenta.

    Załóżmy że Pan X pracuje jako marynarz, firma go zatrudniająca jest
    zarejestrowana powiedzmy w Kanadzie lub w Panamie, a zarobione pieniądze
    przekazywane są na konto w Niemczech. To jakie są możliwości krajowego
    fiskusa na weryfikację zarobków Pana X?
    Po mojemu praktycznie żadne.
    Pan X w okresach kiedy nie pływa, raz na kwartał robi sobie wycieczkę do
    Niemiec i pobiera z konta zarobione $, po czym wraca i spokojnie buduje w
    Polsce dom za domem..

    Przyznam się że jestem zupełnie nieuświadomiony jakie są realia i jak nasi
    rodacy postępują. Jednak z tego co widzę po znajomych którzy przebywali
    kilka (czasem wiele) lat np. w USA i powrócili do kraju, to chyba nikt z
    nich nie zgłaszał żadnych dochodów do kogokolwiek i żyją i nikt się ich nie
    czepia.

    Czyli odpowiedź na pytanie jak ze starej serii pogawędek TV "czy można w
    ogóle nie płacić podatków...?" powinna być jak najbardziej twierdząca.

    pozdro
    roughneck


  • 2. Data: 2006-02-23 16:28:44
    Temat: Re: podatki i praca za ?
    Od: kulawa <k...@g...pl>

    Z portalu podatki.pl

    Należy wiedzieć, iż sposób rozliczenia podatku dochodowego osób
    podejmujących pracę w firmach unijnych zależeć będzie od kilku
    czynników, tj.:

    - statusu podatkowego w Polsce;

    - umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

    - uregulowań zawartych w polskiej Ustawie o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.

    Status podatkowy pracownika w Polsce

    Po pierwsze, niezbędne będzie ustalenie, w jakim kraju, tj. w Polsce czy
    za granicą, pracownicy mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

    W świetle art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    (zwanej dalej także: PDOF) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce
    zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają
    obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na
    miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

    Z dyspozycji tego przepisu wynika, iż jedynym kryterium podlegania w
    Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jest posiadanie w niej
    miejsca zamieszkania. W związku z tym, aby rozstrzygnąć o obowiązku
    podatkowym danej osoby, należy ustalić, czy w świetle przepisów prawa
    podatkowego ma on miejsce zamieszkania w Polsce. Jak wskazuje się w
    literaturze, pojęcie ,,miejsce zamieszkania" nie jest zdefiniowane w
    przepisach polskiego prawa podatkowego. Wydaje się więc, iż w celu
    określenia miejsca zamieszkania pomocniczo sięgnąć można do art. 25
    Kodeksu cywilnego. Z przepisu tego wynika, iż miejscem zamieszkania
    osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem
    stałego pobytu. Dla przyjęcia miejsca zamieszkiwania danej osoby
    konieczne jest więc ustalenie występowania łącznie dwóch przesłanek, a
    mianowicie przebywania i zamiaru stałego pobytu (tak orzeczenie SN z 7
    czerwca 1983 r. II UR 4/83, OSP 12/84, poz. 265).

    Należy również pamiętać, iż o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych
    rozstrzygają każdorazowo okoliczności danego przypadku. Organy podatkowe
    stoją bowiem na stanowisku, że jeżeli dana osoba przebywa za granicą w
    przejściowych celach, po osiągnięciu których ma zamiar powrócić do
    kraju, to wówczas przyjąć należy czasowy charakter jej pobytu za
    granicą. Nie ma tu znaczenia czas tego pobytu, lecz jego charakter.
    Wyjazd poza granice Polski w celach zarobkowych czy kształcenia nie
    oznacza utraty stałego miejsca zamieszkania. Dla ustalenia miejsca
    zamieszkania istotne są dwie przesłanki: przebywanie w sensie fizycznym
    w danej miejscowości oraz zamiar stałego pobytu. Dokumentem
    potwierdzającym dla celów podatkowych miejsce zamieszkania podatnika
    jest zaświadczenie wydawane przez właściwy organ administracji
    podatkowej, tzw. certyfikat rezydencji. Uzyskanie tego certyfikatu
    warunkuje zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o
    unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, lub
    niepobranie podatku zgodnie z taką umową (tak m.in. Urząd Skarbowy
    Łódź-Widzew w piśmie z dnia 7 października 2005 r., sygn.
    IX-415/005/108/05).

    W praktyce oznacza to, iż osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce
    powinny opodatkować w Polsce wszystkie swoje dochody - zarówno te
    uzyskane w kraju, jak również te uzyskane za granicą.

    Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

    Należy jednak zauważyć, iż zakres obowiązku podatkowego pracowników -
    polskich rezydentów podatkowych wykonujących pracę za granicą,
    modyfikowany jest przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    zawarte przez Polskę z krajem, w którym praca będzie wykonywana. Przy
    tym warto zauważyć, iż umowy międzynarodowe mają pierwszeństwo przed
    przepisami prawa wewnętrznego, które stałyby w sprzeczności z tymi umowami.

    Większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania opartych jest na
    Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, choć
    zdarzają się postanowienia w poszczególnych umowach, które odbiegają od
    uregulowań Konwencji.

    Dochodom z pracy świadczonej osobiście przez osoby fizyczne poświecony
    jest art. 15 Modelowej Konwencji. W myśl tego przepisu wynagrodzenie z
    tytułu pracy najemnej wykonywanej przez osobę mającą miejsce
    zamieszkania w jednym z umawiających się państw podlega opodatkowaniu
    tylko w tym państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim państwie.
    Jeżeli praca jest wykonywana w drugim z umawiających się państw,
    wynagrodzenie z tego tytułu może być opodatkowane w drugim państwie.


    Zgodnie więc z zasadą wyrażoną również w polskich umowach o unikaniu
    podwójnego opodatkowania dochody osób fizycznych mających miejsce
    zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu
    pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być
    opodatkowane w tym państwie, w którym praca ta jest rzeczywiście
    wykonywana. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie
    wynagrodzenia uzyskiwane są w zamian za świadczoną pracę najemną, ma
    określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy
    uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy
    wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Pierwszeństwo w
    opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym
    praca jest wykonywana (tak. J. Banach: ,,Polskie umowy o unikaniu
    podwójnego opodatkowania" - Komentarz, Wyd. II, s. 295).

    Jak wskazuje w wyjaśnieniach zawartych na stronie internetowej
    Ministerstwo Finansów, od tej ogólnej zasady poszczególne umowy o
    unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują wyjątek, zgodnie z którym
    wynagrodzenie za pracę najemną wykonywaną w drugim państwie może być
    opodatkowane tylko w państwie zamieszkania osoby uzyskującej
    wynagrodzenie. Będzie tak wtedy, gdy spełnione zostaną równocześnie trzy
    warunki:

    - odbiorca wynagrodzenia przebywa w drugim państwie nie dłużej niż przez
    określony czas (najczęściej jest to 183 dni w roku kalendarzowym lub w
    ciągu kolejnych 12 miesięcy, licząc od dnia przybycia do tego państwa) oraz

    - wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu
    pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim
    państwie, oraz

    - wynagrodzenie nie jest wypłacane przez zakład lub stałą placówkę,
    którą pracodawca posiada w drugim państwie.

    Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków oznacza, że otrzymane
    wynagrodzenie może być opodatkowane zarówno w państwie, w którym praca
    jest wykonywana, jak i w państwie, w którym osoba uzyskująca
    wynagrodzenie ma miejsce zamieszkania. W takim przypadku, jeżeli osoba
    mająca miejsce zamieszkania w Polsce uzyskuje przychody z tytułu pracy
    najemnej wykonywanej za granicą, które mogą być również opodatkowane w
    drugim państwie, podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu zapobiega się
    poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania,
    określonej w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

    W zawartych przez Polskę umowach występują, co do zasady, dwie metody
    unikania podwójnego opodatkowania:

    1) metoda wyłączenia z progresją;

    2) metoda proporcjonalnego odliczenia.

    Metoda wyłączenia z progresją - Irlandia, Niemcy, Włochy

    Z tą metodą unikania podwójnego opodatkowania do czynienia mieć będą
    osoby pracujące między innymi w takich krajach unijnych jak Irlandia,
    Cypr, Czechy, Francja, Grecja, Niemcy czy Włochy.

    W myśl art. 27 ust. 8 PDOF (potwierdzającego ustalenia wynikające z umów
    w sprawie unikania podwójnego opodatkowania) jeżeli podatnik mający
    miejsce zamieszkania w Polsce oprócz dochodów podlegających
    opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu
    działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
    ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego
    opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w
    następujący sposób:

    1) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje
    się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza
    się podatek według skali określonej w ust. 1;

    2) ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

    3) ustaloną zgodnie z pkt. 2 stopę procentową stosuje się do dochodu
    podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

    W komentarzach i orzecznictwie wskazuje się na następujący mechanizm tej
    metody:

    - do dochodu ze źródeł przychodów znajdujących się w Polsce dodaje się
    dochody uzyskane ze źródeł przychodów położonych za granicą (dochód
    łączny, całkowity);

    - od dochodu łącznego (całkowitego) odlicza się podatek według właściwej
    skali podatkowej (kwota podatku);

    - oblicza się stopę procentową podatku, którą wyraża stosunek kwoty
    podatku do dochodu łącznego (całkowitego);

    - stopa procentowa podatku jest stosowana do dochodu uzyskanego ze
    źródeł przychodów położonych w Polsce, co daje należny podatek dochodowy.

    (tak m.in. A. Gomułowicz, J. Małecki: ,,Ustawa o podatku dochodowym od
    osób fizycznych. Komentarz", Dom Wydawniczy ABC, 2003 r.; wyrok NSA z
    dnia 29 grudnia 1997 r., sygn. akt I SA/Ka 950/96; wyrok NSA z dnia 5
    stycznia 1999 r., sygn. akt III SA 2836/97).

    Odnośnie komentowanego zagadnienia, jeżeli umowa o unikaniu podwójnego
    opodatkowania przewiduje zastosowanie metody wyłączenia z progresją,
    podatnik ma obowiązek składania zeznania rocznego, jeżeli:

    1) osiągnie w Polsce dochody podlegające opodatkowaniu według skali
    podatkowej;

    2) będzie chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego, tzn.
    złożyć zeznanie łącznie z małżonkiem lub opodatkować dochody w sposób
    przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

    Podobne stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Mikołowie w piśmie z dnia 27
    maja 2004 r. (sygn.PBI-415-1/32/04/HB).

    Metoda proporcjonalnego odliczenia - Wielka Brytania, Belgia, Holandia

    Na metodę proporcjonalnego odliczenia zwrócić uwagę powinny osoby
    wykonujące pracę w Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Finlandii czy
    Holandii.

    Przykładem krajowej regulacji, w której zawarto tę metodę, jest art. 27
    ust. 9 PDOF. Stosownie do tego przepisu, jeżeli podatnik, który ma
    miejsce zamieszkania w Polsce, osiąga również dochody z tytułu
    działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
    ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o
    zastosowaniu metody wyłączenia z progresją, dochody te łączy się z
    dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej
    Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy
    dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w
    obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części
    podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie
    przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i
    4 stosuje się odpowiednio.

    Zatem mechanizm tej metody polega na tym, że:

    - do dochodów ze źródeł przychodów znajdujących się w Polsce dodaje się
    dochody uzyskane ze źródeł przychodów położonych za granicą (dochód
    łączny, całkowity);

    - od dochodu łącznego (całkowitego) odlicza się podatek według właściwej
    skali podatkowej (kwota podatku);

    - oblicza się limit odliczenia podatku zapłaconego za granicą, który
    wyraża iloczyn kwoty podatku od dochodu łącznego (całkowitego) i dochodu
    ze źródeł położonych za granicą do dochodu łącznego;

    - w przypadku gdy limit odliczenia podatku zapłaconego za granicą jest
    równy lub wyższy od kwoty podatku zapłaconego za granicą, to wówczas od
    podatku obliczonego od dochodu łącznego odejmuje się podatek zapłacony
    za granicą

    (tak m. in. A. Gomułowicz, J. Małecki: ,,Ustawa o podatku dochodowym od
    osób fizycznych. Komentarz", Dom Wydawniczy ABC, 2003 r.).

    Należy wiedzieć, iż w przypadku gdy dochód został uzyskany w państwie, z
    którym Polska nie zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego
    opodatkowania, zastosowanie znajdzie również powyżej opisana metoda, tj.
    metoda proporcjonalnego odliczenia.

    Roczne rozliczenie podatku dochodowego w Polsce

    Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie
    internetowej przedstawiło sposób obliczania dochodu przy składaniu
    rocznego zeznania podatkowego. Jest on taki sam bez względu na kraj
    uzyskania wynagrodzenia za pracę najemną oraz na zastosowaną metodę
    zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu.

    Przychód osiągany za granicą należy pomniejszyć za każdy dzień, w którym
    była wykonywana praca, o kwoty stanowiące równowartość diet z tytułu
    podróży służbowej za granicą (pomniejszenie to nie może przekroczyć
    równowartości 30 diet rocznie).

    Obliczoną w ten sposób kwotę przelicza się na złote polskie i odejmuje
    przysługujące koszty uzyskania przychodów (zryczałtowane w wysokości
    wynikającej z polskiej Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

    Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 20 PDOF wolna od podatku dochodowego
    jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających
    czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem
    wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w
    wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych
    poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz
    warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu
    w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu
    podróży służbowej poza granicami kraju za każdy dzień, w którym była
    wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających
    rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15.

    Wysokość diety uzależniona jest od kraju unijnego, w którym osoba
    podjęła zatrudnienie. Obecnie szczegółowe kwoty diet określa
    rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia
    2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
    przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
    jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

    Przy czym pomniejszone o diety z tytułu podróży służbowej przychody,
    zgodnie z art. 11 ust. 3 PDOF, przelicza się na złote według kursów z
    dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych
    przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie
    przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody
    przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia
    uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z
    zastrzeżeniem ust. 4.

    Natomiast w myśl art. 11 ust. 4 PDOF, jeżeli bank, z którego usług
    korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe
    dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3, zdanie pierwsze, do
    przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się
    kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez
    Narodowy Bank Polski.

    Podstawa prawna:

    - art. 3, art. 27 ust. 8, 9 i 9a, art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust.1 pkt
    20 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.);

    - Modelowa Konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku ODCE;

    - dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez
    Polskę z ok. 80 państwami;

    - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia
    2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
    przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
    jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami
    kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1991 ze zm.).

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1