PracaGrupypl.praca.dyskusje › obcięcie wynagrodzenia za karę

  • 1. Data: 2012-01-25 09:27:55
    Temat: obcięcie wynagrodzenia za karę
    Od: "Dorota" <d...@o...pl>

    Czy pracodawca może obciąć pracownikowi część pensji w ramach kary za
    notoryczne niewykonywanie jakiegoś obowiązku lub wykonywanie go w sposób
    niewłaściwy? Przy czym nie chodzi o obcięcie premii uznaniowej czy
    jakiejkolwiek innej, tylko części podstawowego wynagrodzenia.
    Jeśli nie wolno mu tego zrobić, to jakie ma możliwości ukarania pracownika
    (poza rozwiązaniem umowy, ale to nie wchodzi w grę) przyjmując, że pracownik
    był już kilka razy upominany i nie zmienił swojego postępowania?

    Pozdrawiam
    Dorota

  • 2. Data: 2012-01-25 11:52:38
    Temat: Re: obcięcie wynagrodzenia za karę
    Od: Jarosław Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2012-01-25 10:27, Dorota pisze:
    > Czy pracodawca może obciąć pracownikowi część pensji w ramach kary za
    > notoryczne niewykonywanie jakiegoś obowiązku lub wykonywanie go w sposób
    > niewłaściwy?

    Jeśli potrafi wykazać, że na skutek działań lub zaniechań pracownika
    poniósł szkodę - art 114 - 122 KP

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 3. Data: 2012-01-25 11:58:50
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Dorota" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pracownik
    > był już kilka razy upominany i nie zmienił swojego postępowania?

    Pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową. Kara porządkowa
    dotyczy określonych sytuacji a jej nałożenie odbywa się wg określonej w KP
    procedury. Niespełnienie tej procedury otwiera pracownikowi drogę do w
    zasadzie wygranego procesu w sądzie pracy.
    Myślę że biorąc jako niepodważalny i zaistniały dowód - fakt obicięcia
    wynagrodzenia dałoby się też udowodnić mobbing.
    W każdym innym przypadku, na potrącenie z podstawy wynagrodzenia musi być
    zgoda pracownika i to najlepiej pisemna. Oczywiście nie pisze tu o
    obniżonym wyngrodzeniu z powoduy przebywania na zwolnieniu lekarskim,
    urlopie, na skutek obciążeń sądowych, komorniczych czy skarbowych.
    Pracodawcy bez zgody pracownika nie wolno tknąć określonego w umowie
    wynagrodzenia, nawet na poczet pokrycia szkód wyrządzonych przez pracownika

  • 4. Data: 2012-01-25 12:26:05
    Od: "Dorota" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Jarosław Postawa" <d...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli potrafi wykazać, że na skutek działań lub zaniechań pracownika
    > poniósł szkodę - art 114 - 122 KP
    >

    > Pozdrawiam,
    > Jarek

    Szkoda (o ile to w ogóle można tak nazwać) jest taka, że w wyniku
    zaniedbywania tych obowiązków, pewne zadania muszą kończyć lub poprawiać
    inni współpracownicy, przy czym oczywiście mało kto robi to z radością,
    (pomimo tego, że wszyscy w dziale mają niemal identyczne obowiązki). Nie ma
    szkód stricte materialnych czy finansowych.

    Z pozdrowieniami
    Dorota

  • 5. Data: 2012-01-25 12:26:45
    Od: "Dorota" <d...@o...pl>

    "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > procedury. Niespełnienie tej procedury otwiera pracownikowi drogę do w
    > zasadzie wygranego procesu w sądzie pracy.

    A jak wyglądać może taka kara porządkowa?

    > Myślę że biorąc jako niepodważalny i zaistniały dowód - fakt obicięcia
    > wynagrodzenia dałoby się też udowodnić mobbing.

    No niby tak, ale kolokwialnie mówiąc - na tego człowieka nie ma już sił.
    Pojawił się przy tym dość swoisty paradoks, bo pracodawca nie ma
    najmniejszego zamiaru go zwolnić, ponieważ jest dobry w tym co robi.
    Niestety, bardzo często mu się zdarza_niektórych_zadań nie kończyć albo
    robić "po swojemu". Upomnienia nic nie dają. Współpracownicy są wkurzeni (bo
    część niedokończonych zadań i spraw spada na nich), pracodawca rzuca mięsem,
    ale rozwiązać umowy nie chce.
    Innymi słowy - co można legalnie iz zgodnie z prawem zrobić w takiej
    sytuacji, żeby pracownik poczuł to na własnej skórze. Przyszła mi do głowy
    właśnie taka kara finansowa, bo to każdego zawsze najbardziej boli.
    Pracodawca może oczywiście iść w drugą stronę i powiedzieć, że chciał
    przyznać podwyżkę czy premię, ale ze względu na zaniedbania tego nie zrobi;
    tylko, że to jest "kara" za bardzo odroczona w czasie.

    > W każdym innym przypadku, na potrącenie z podstawy wynagrodzenia musi być
    > zgoda pracownika i to najlepiej pisemna.

    Czyli jeśli pracodawca powie "Kaziu, jeśli jeszcze raz schrzanisz to
    zadanie, to potrącę Ci z pensji xxx zł" i da Kaziowi do podpisania
    oświadczenia, że ten zgadza się na takie warunki, a Kazio to podpisze, to da
    się to "przepchąć" w ten sposób?

    > Pracodawcy bez zgody pracownika nie wolno tknąć określonego w umowie
    > wynagrodzenia, nawet na poczet pokrycia szkód wyrządzonych przez
    > pracownika

    No właśnie też mi się coś takiego wydaje.
    Nie można chyba nawet potrącić zaliczki czy pożyczki bez zgody pracownika.

    Z pozdrowieniami
    Dorota

  • 6. Data: 2012-01-25 12:28:46
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2012-01-25 13:26:45 +0100, "Dorota" <d...@o...pl> said:

> [...]
    > część niedokończonych zadań i spraw spada na nich), pracodawca rzuca mięsem,

    Trzeba dać podwyżki pozostałym.
    Skoro muszą wykonywać pracę za lenia.
    :-)

    --
    Bydlę

  • 7. Data: 2012-01-25 12:43:02
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Dorota wrote:

> [...]
    > sytuacji, żeby pracownik poczuł to na własnej skórze. Przyszła mi do głowy
    > właśnie taka kara finansowa, bo to każdego zawsze najbardziej boli.

    Czyli pracodawca nie chce zwolnić pracownika, tylko oczekuje że on się sam
    zwolni wskutek kary... Można i tak - oszczędność na odprawie - o ile
    pracodawca w sposób zgodny z prawem da pracownikowi motywację do opuszczenia
    firmy.

> [...]
    > zadanie, to potrącę Ci z pensji xxx zł" i da Kaziowi do podpisania
    > oświadczenia, że ten zgadza się na takie warunki, a Kazio to podpisze, to

    Wydaje mi się mało prawdopodobne, aby ktoś zgodził się na tak jednostronną
    umowę (wyłącznie niekorzystną dla pracownika).

  • 8. Data: 2012-01-25 12:47:02
    Od: "Dorota" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Bydlę" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Trzeba dać podwyżki pozostałym.
    > Skoro muszą wykonywać pracę za lenia.
    > :-)

    No w sumie racja :) Tyle, że to żadna kara, a poza tym pracodawca się pewnie
    nie zgodzi, bo to w niego
    uderzy, a nie w winowajcę.

    Pozdrowienia
    Dorota

  • 9. Data: 2012-01-25 13:07:06
    Od: <news>

    Użytkownik "Dorota" napisała:
    > Pozdrawiam, Dorota

    chwileczkę, czegoś tu nie rozumiem, czy ty jako pracownik chcesz nakładać
    karę na innego pracownika?
    jak go sobie zatrudnisz to mu będziesz dyktowała warunki!
    skoro pracodawca owego pracownika nie zwalnia i go chwali, to znaczy że
    wykonuje on bardzo dobrze swoje obowiązki, problemem może być to że ty jego
    obowiązków nie znasz, rozumiesz?

    piszesz że "wy" musicie poprawiać po "nim", dziwnie mi to brzmi, jakoś
    trudno mi sobie wyobrazić umowę o pracę w której pracownik ma obowiązek
    wykonywania pracy za innego pracownika, albo po innym poprawiania pracy,
    zresztą jest to sprzeczne z twoim słowem że "wszyscy" macie te same
    obowiązki, a więc zastanów się co piszesz i wyjaśnij o co chodzi naprawdę!

    jesli widzisz ze jeden pracownik się obija to skoro masz takie same
    obowiązki jak on to też masz prawo się obijać jak on, i tak samo on ma prawo
    poprawiania pracy po tobie, jeśli pracodawca będzie miał to "was" pretensję
    to żądajcie podwyżki, bo za taka samą płacę możecie jedynie wykonywać taka
    samą pracę, proste?!!!

  • 10. Data: 2012-01-25 13:38:03
    Od: "Dorota" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Wojciech Jaczewski" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli pracodawca nie chce zwolnić pracownika, tylko oczekuje że on się sam
    > zwolni wskutek kary...

    Hmm? A dlaczego uważasz, że pracownik chciałby się sam zwolnić wskutek kary?
    Jemu jest dobrze. Ma stałą pensję, może robić błędy, bo ... nie ma
    możliwości ukarania go za to oprócz rozwiązania umowy.

    > Wydaje mi się mało prawdopodobne, aby ktoś zgodził się na tak jednostronną
    > umowę

    Załóżmy, że zgodziłby się.
    Czy w takiej sytuacji taka zgoda ma ręce i nogi, a pracodawca ma
    przyzwolenie na karę finansową?

    > (wyłącznie niekorzystną dla pracownika).

    Nie bardzo rozumiem.
    To kodeks karny w takim razie też jest wyłącznie niekorzystny dla
    społeczeństwa ;-)
    Przecież warunki umowy są wyraźnie określone. Jesli pracownik popełni błąd,
    to poniesie karę finansową.
    Natomiast nie poniesie takiej kary, jeśli będzie wywiązywał się z
    obowiązków.

    Pozdrowienia
    Dorota