PracaGrupypl.praca.dyskusje › kilka pytań związanych z DG

  • 1. Data: 2004-09-02 18:07:58
    Temat: kilka pytań związanych z DG
    Od: "PP" <p...@p...berdyczow.pl>

    Witajcie,

    Zwracam się do znawców tematu z prośbą o wyjaśnienie kilku wątpliwości
    związanych z DG.

    1. Otóż, postanowiłem założyć własną działalność,a jako przewidywany termin
    jej rozpoczęcia, wpisałem dzień 20.09. Czy za rzeczywisty termin jej
    rozpoczęcia, będzie uznana ta data,czy też dzień wystawienia pierwszej FV?
    Nie wiem,czy nie będę zmuszony pod koniec miesiąca do wyjazdu na parę dni, a
    ponoszenie opłaty ZUS z tytułu teoretycznego rozpoczęcia DG, byłoby dosyć
    bolesnym faktem, podczas gdy faktycznie rozpocznę dzialania z dniem 1/10/04.

    2. czy mogę ewentulanie w UM prosić o zmianę daty przewidywanego rozpoczęcia
    dzialalności, jeśli musiałbym ponosić koszty ZUS z tego tytułu,choć naprawdę
    niczego bym nie rozpoczął? (niestety chyba się pospieszyłem z tym terminem)

    3. jest wielce prawdopodobne,o czym powziąłem informację dopiero po złożeniu
    wniosku w UM, iż dostanę dość atrakcyjną pracę,a zatem mógłbym nie
    rozpoczynać DG,a ją zawiesić. Czy w związku z tym, jeśli złożyłem jedynie
    wniosek w UM (złożyłem też formularz dla GUS poprzez UM), wystarczy,że w UM
    dokonam zwieszenia DG lub wycofam wniosek (nie wiem,czy to możliwe), czy też
    muszę jednak udać się do US i ZUS i wszcząć procedury , jakie podejmuje się
    przy ropoczynaniu DG,a po chwili sprawę odkręcić, czy ewentualnie mogę te
    dwie instytucje pominąć?

    Dzięki serdeczne.
    pozdrawiam
    Piotr P.

  • 2. Data: 2004-09-02 21:08:48
    Temat: Re: kilka pytań związanych z DG
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

    We wniosku (a dokładniej wpisie do ewidencji) w UM wpisałes datę rozpoczęcia
    dzialalności. Czyli od tego momentu twoja firma zaczyna działanie, czyli ma
    m.in. zobowiązania wobec fiskusa.
    Większość należności "fiskusowych" liczona jest miesięcznie (a nie za części
    miesiąca), tak że nie ma znaczenia czy działalność zaczynasz 1 dnia
    miesiąca czy ostatniego.

    O zmianę w papierach nikogo nie musisz prosić - w końcu to twoja firma a nie
    urzędu. a wpis możesz zmienić, każda zmiana kosztuje bodajże 50 zł.

    ad.3 nie wiem jak to wygląda obecnie, ale skoro automatem idzie przy
    zakładaniu firmy (np.GUS) to i automatem powinno pójść w drugą stronę. ale
    najlepiej będzie jak przedzwonisz do UM i ci dokładnie powiedzą (w
    końcu ,masz jeszcze trochę ponad 2 tygodnie)