PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakaz świadczenia pracy

  • 1. Data: 2004-07-29 04:50:11
    Temat: Zakaz świadczenia pracy
    Od: "Joanna Kostrom" <j...@i...pl>

    Witam wszystkich !
    Mam dość nietypowe pytanie: Czy istnieje coś takiego jak zakaz świadczenia
    pracy? Czy można pracownikowi zakazać wykonywania pracy bez dania mu
    wypowiedzenia ? Czy w takim okresie można go zmusić do wykorzystania urlopu
    wypoczynkowego?
    Wiem, że to trochę nielogiczne, ale spotkałam się z takim problemem i muszę
    go rozwiązać.

    J.K.

  • 2. Data: 2004-07-29 07:33:56
    Temat: Re: Zakaz świadczenia pracy
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Thu, 29 Jul 2004 06:50:11 +0200, Joanna Kostrom <j...@i...pl>
    napisał:

    > Witam wszystkich !
    > Mam do?? nietypowe pytanie: Czy istnieje co? takiego jak zakaz
    > ?wiadczenia
    > pracy? Czy mo?na pracownikowi zakaza? wykonywania pracy bez dania mu
    > wypowiedzenia ? Czy w takim okresie mo?na go zmusi? do wykorzystania
    > urlopu
    > wypoczynkowego?
    > Wiem, ?e to troch? nielogiczne, ale spotka?am si? z takim problemem i
    > musz?
    > go rozwi?za?.
    >
    > J.K.

    Przymusowe wyslanie na urlop czy najpierw zakaz a po paru dni nakaz
    pojscia na urlop?
    Wydaje mi sie, ze jesli jest to przekazane na pismie, to zakald pracy moze
    zakazac przystepowania do pracy jesli jest to widzimisie zakladu pracy -
    przykladowo prowadzona jest po cichu kontrola dokumentow i pieniedzy
    powierzonych pracownikowi.

    Terminy urlopow to plan urlopow, ale zaklad pracy moze w to ingerowac i
    zmieniac "z przyczyn zakladu pracy"

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 3. Data: 2004-07-29 11:04:49
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Joanna Kostrom; <1...@d...icnet> :

> [...]
    > wypoczynkowego?
    > Wiem, że to trochę nielogiczne, ale spotkałam się z takim problemem i muszę

    Osobiście spotkałem się ze "zwolnieniem ze świadczenia pracy". Co do
    zakazu - musisz rozszerzyć wypowiedź - pracodawca może zakazać pracy na
    okreslonym stanowisku, kiedy np. pracownik utracił potrzebne
    uprawnienia, nie posiada aktualnych badań lekarskich lub badania
    lekarskie wykluczają dalszą pracę na obecnym stanowisku - itd. - po
    prostu w szeregu wypadków pracodawca ma obowiązek nie dopuścić
    pracownika do wykonywania pracy, jeżeli pracownik/stanowisko pracy nie
    spełnia norm kodeksowych.

    Dopóki nie rozszerzysz swojej wypowiedzi, dopóty nie będzie wiadomo, czy
    pracodawca działając np. sprzecznie z KP nie chce w ten sposób działać
    na korzyść pracownika, samemu przy tym nie ponosząc straty. Może bowiem
    być tak, że zamiast zwolnić pracownika, pracodawca wymusza [zakazem
    pracy] na nim urlop. ;)

    A na zakończenie - przynajmniej nie musisz się bać zwolnienia:

    Art. 41.
    Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu
    pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności
    pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

  • 4. Data: 2004-07-29 11:41:24
    Od: "Joanna Kostrom" <j...@i...pl>

> [...]
    > pracy] na nim urlop. ;)
    >
    > A na zakończenie - przynajmniej nie musisz się bać zwolnienia:

    Pracodawca popadl w konflikt z pracownikiem, chcial mu zmienic warunki
    pracy,
    a pracownik "uciekl" na chorobowe. Obawia sie ze po powrocie (jesli wroci)
    narobi zlosliwie
    wiele szkod (praca informatyka-tworzenie oprogramowania) zanim go zdazy
    zwolnic
    i zaczyna kombinowac jak tego uniknac. Dla mnie to jest nielogiczne.
    Zastanawia sie czy moze
    dac mu zakaz wykonywania pracy i zmusic do urlopu wypoczynkowego. Pytania sa
    czysto teoretyczne,
    bo ja czuje ze pracownik jeszcze sporo pochoruje !!

  • 5. Data: 2004-07-29 20:23:31
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Joanna Kostrom; <1...@d...icnet> :

> [...]
    > czysto teoretyczne,
    > bo ja czuje ze pracownik jeszcze sporo pochoruje !!

    Mz. może - konstrukcją - wypowiedzenie, wysłanie na urlop zgodnie z art
    167(1 [tylko trzeba sprawdzić, czy cytowany artykuł jest aktualny -
    korzystam z KP na dysku i nie zawsze mam wszystkie zmiany], a na resztę
    okresu wypowiedzenia "zwolnić z obowiązku świadczenia pracy" z
    zachowaniem przysługującego pracownikowi wynagrodzenia. W mojej praktyce
    zawodowej ten mechanizm stosowany był albo jak ktoś miał dobre układy,
    albo jak ktoś był "groźny" - trzeba by popatrzeć w orzecznictwie Sądów
    Pracy, bo w kodeksie "zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy" jest
    przypisane tylko do kobiet w ciąży i karmiących dziecko, ale mz. nie
    pogarsza ono uprawnień pracownika wynikających z KP, więc można je
    stosować.

    Art. 167)1.
    W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany
    wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca
    udzieli mu urlopu.
    W takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu
    zaległego, nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art.
    155(1.

    Ogólnie lepiej popytać dobrego prawnika, albo kadrowca [na grupie pewnie
    też się zdarzają - nie mnie oceniać] - sądząc z zachowania informatyka
    "zależy" mu na pracy, więc będzie się procesował do usr... śmierci,
    chyba że wczesniej znajdzie nową.

    Flyer - nie kadrowiec

    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)