-
1. Data: 2012-12-13 18:24:35
Temat: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
Od: a...@g...com
Witam
W ostatnim dniu listopada firma poinformowała wszystkich pracowników że zamyka
działalność i rozwiązuje ze wszystkimi umowy o pracę - w tym także i moją.
Wysłałem swoje CV firmie zajmującej się HR i dostałem odpowiedź o tym że jedna firma
jest zainteresowana moją aplikacją. Okazało się że jest to jeden z klientów firmy w
której kończę pracę.
Obecna firma w której jeszcze pracuję do końca grudnia zajmuje się tworzeniem stron
internetowych i tym podobnych aplikacji webowych. Klient jest dużym portalem
internetowym nie świadczącym tego typu usług.
Obecny pracodawca poinformował mnie że nie mogę ubiegać się o posadę w tej firmie a
jeśli to zrobię może pozwać mnie do sądu. Za podstawę prawną podał zapis w umowie o
pracę mówiącym o "zachowaniu poufności i zakazie konkurencji" odwołujący się do
artykułu 100§2 pkt. 4 Kodeksu Pracy.
Czy ma ku temu podstawy?
Pozdrawiam
-
2. Data: 2012-12-13 19:03:53
Temat: Re: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
Od: Sławomir Szyszło <s...@C...list.pl>
Dnia Thu, 13 Dec 2012 09:24:35 -0800 (PST), a...@g...com wklepał(-a):
>Witam
>W ostatnim dniu listopada firma poinformowała wszystkich pracowników że zamyka
działalność i rozwiązuje ze wszystkimi umowy o pracę - w tym także i moją.
>Wysłałem swoje CV firmie zajmującej się HR i dostałem odpowiedź o tym że jedna firma
jest zainteresowana moją aplikacją. Okazało się że jest to jeden z klientów firmy w
której kończę pracę.
>
>Obecna firma w której jeszcze pracuję do końca grudnia zajmuje się tworzeniem stron
internetowych i tym podobnych aplikacji webowych. Klient jest dużym portalem
internetowym nie świadczącym tego typu usług.
>
>Obecny pracodawca poinformował mnie że nie mogę ubiegać się o posadę w tej firmie a
jeśli to zrobię może pozwać mnie do sądu. Za podstawę prawną podał zapis w umowie o
pracę mówiącym o "zachowaniu poufności i zakazie konkurencji" odwołujący się do
artykułu 100§2 pkt. 4 Kodeksu Pracy.
>
>Czy ma ku temu podstawy?
Ciekawa sprawa, ale dla kogo miałaby to być konkurencja, skoro ta firma już nie
będzie istniała? Kto i jaką ponosi tu szkodę? Wg mnie nikt.
Z takim podejściem to nie dałoby się podjąć pracy w żadnej firmie.
Masz jedynie zachować dla siebie informacje, których dowiedziałeś się podczas
pracy w poprzedniej firmie. Np. dlaczego cena za funkcję X była taka a nie inna,
dlaczego wystąpiło opóźnienie w projekcie Y itp.
Wykorzystać doświadczenia, które nabyłeś, nikt nie może ci zabronić.
Jedyne co masz zachować w tajemnicy to sprawy dotyczące współpracy obu tych
firm, o których dowiedziałeś się pracując w tej pierwszej.
--
Sławomir Szyszło
FAQ pl.comp.bazy-danych http://www.dbf.pl/faq/
-
3. Data: 2012-12-13 19:32:55
Temat: Re: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
W dniu 2012-12-13 18:24, a...@g...com pisze:
> Witam
> W ostatnim dniu listopada firma poinformowała wszystkich pracowników że zamyka
działalność i rozwiązuje ze wszystkimi umowy o pracę - w tym także i moją.
> Wysłałem swoje CV firmie zajmującej się HR i dostałem odpowiedź o tym że jedna
firma jest zainteresowana moją aplikacją. Okazało się że jest to jeden z klientów
firmy w której kończę pracę.
>
> Obecna firma w której jeszcze pracuję do końca grudnia zajmuje się tworzeniem stron
internetowych i tym podobnych aplikacji webowych. Klient jest dużym portalem
internetowym nie świadczącym tego typu usług.
>
> Obecny pracodawca poinformował mnie że nie mogę ubiegać się o posadę w tej firmie a
jeśli to zrobię może pozwać mnie do sądu. Za podstawę prawną podał zapis w umowie o
pracę mówiącym o "zachowaniu poufności i zakazie konkurencji" odwołujący się do
artykułu 100§2 pkt. 4 Kodeksu Pracy.
Art. 100. § 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i
starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą
pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
(...)
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w
tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
szkodę,
(...)
W tym przepisie nie ma nic o zakazie konkurencji.
> Czy ma ku temu podstawy?
To zależy co podpisałaś :)
Umowa o zakazie konkurencji musi być zawarta na piśmie.
Art. 101(1). § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie
może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też
świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz
podmiotu prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).
Jest to odrębna umowa, ale nic nie stoi na przeszkodzie taki zapis
również wpisać do umowy o pracę. I teraz, zakaz konkurencji może dotyczyć:
a) w trakcie obowiązywania umowy o pracę
b) po rozwiązaniu umowy
c) oba przypadki na raz
Co do punktu b) - taką umowę zawrzeć może tylko w pewnych przypadkach:
Art. 101(2). § 1. Przepis art. 101(1) § 1 stosuje się odpowiednio, gdy
pracodawca i pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji,
których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę
o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się
także okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania
należnego pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.
W razie co, przed sądem to pracodawca będzie musiał udowodnić, że zakaz
konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest zasadny, tzn., że
rzeczywiście miałaś dostęp do ważnych informacji. Miałaś?
Choć można sobie wyobrazić, że w przypadku trudności ze zdobyciem nowej
pracy, taka umowa może być dla pracownika korzystna.
Po rozwiązaniu umowy o pracę, przez cały okres trwania umowy o zakazie
konkurencji pracodawca _musi_ wypłacać pracownikowi odszkodowanie.
Jak płacić przestanie - umowa o zakazie konkurencji przestaje obowiązywać:
§ 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym
przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub
niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.
§ 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
odszkodowaniu orzeka sąd pracy.
Uwaga: "nie może być niższe od 25%" - czyli wyższe może być ;)
Art. 101(3). Umowy, o których mowa w art. 1011 § 1 i w art. 1012 § 1,
wymagają pod rygorem nieważności formy pisemnej.
Pozdrawiam
Piotr
-
4. Data: 2012-12-13 19:37:17
Temat: Re: Zakaz konkurencji a przejście do klienta
Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>
W dniu 2012-12-13 18:24, a...@g...com pisze:
> Czy ma ku temu podstawy?
A no i zapomniałem. Umowa zakazu konkurencji wygasa również (oprócz
braku wypłaty odszkodowania) w przypadku gdy ustają przyczyny
uzasadniające taki zakaz, czyli jak w Twoim przypadku: zaprzestanie
prowadzenia działalności gospodarczej przez byłego pracodawcę.
Pozdrawiam
Piotr