PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop macierzyński / umowa na czas określony

  • 1. Data: 2005-05-12 10:07:06
    Temat: Urlop macierzyński / umowa na czas określony
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    Witam,

    Ztcw, to urlop macierzyński może brać jedna lub druga strona, nawet na
    przemian (zgadza się?).

    Mam taką sytuację: żona ma do końca sierpnia umowę na czas określony, poród
    w listopadzie. Urlop macierzyński więc się jej nie należy, bo umowę będzie
    miała przedłużoną tylko do dnia porodu. Od chwili urodzenia dziecka staje
    się więc bezrobotna i ma prawo do zasiłku macierzyńskiego.

    Czy w takim przypadku ja mogę w pracy brać urlop macierzyński? Jeżeli żona
    jest bezrobotna i siedzi z dzieckiem, to czy mi taki urlop przysługuje?

    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2005-05-12 15:31:42
    Temat: Re: Urlop macierzyński / umowa na czas określony
    Od: a&e <a...@w...op.pl>

    Boa napisał(a):
> [...]
    > miała przedłużoną tylko do dnia porodu. Od chwili urodzenia dziecka staje
    > się więc bezrobotna i ma prawo do zasiłku macierzyńskiego.

    jestes pewien? bo mi sie wydaje ze zasilek macierzynski jej sie nalezy
    do konca... swiadczenie przejmuje ZUS, nie nalezy jej sie urlop
    wychowawczy...
    chyba ze sie cos w ostatnim polroczu zmienilo w tym zakresie

    --
    pozdrawiam
    Ewa (Kraków)

    www.republika.pl/ewa_pasinska

  • 3. Data: 2005-05-12 16:00:42
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Boa" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Ztcw, to urlop macierzyński może brać jedna lub druga strona, nawet
    na
    > przemian (zgadza się?).

    Nie bardzo się zgadza, a na "przemiany", to braknie czasu.

> [...]
    staje
    > się więc bezrobotna i ma prawo do zasiłku macierzyńskiego.

    Nie będzie pozostawać w zatrudnieniu, ale nie ma prawa do rejestracji
    jako bezrobotna w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego.

    > Czy w takim przypadku ja mogę w pracy brać urlop macierzyński?
    Jeżeli żona
    > jest bezrobotna i siedzi z dzieckiem, to czy mi taki urlop
    przysługuje?

    Urlop macierzyński ojciec dziecka może wykorzystać dopiero po
    wykorzystaniu przez kobietę PO PORODZIE 14 tygodni urlopu
    macierzyńskiego.
    Żonie urlop macierzyński nie przysługuje, ale przysługuje jej zasiłek
    macierzyński przez okres co najmniej 16 tygodni (I dziecko). W tym
    czasie sama zregeneruje swoje siły i zapewni opiekę maleństwu, może
    łącznie z karmieniem piersią.

    wa

    wa

  • 4. Data: 2005-05-13 08:19:49
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

> [...]
    wychowawczy...
    chyba ze sie cos w ostatnim polroczu zmienilo w tym zakresie

    ale ja nigdzie nie napisałem, że zasiłek macierzyński jej się nie należy
    przez 16 tygodni :-))
    Boa.

  • 5. Data: 2005-05-13 08:21:35
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > Nie będzie pozostawać w zatrudnieniu, ale nie ma prawa do rejestracji
    > jako bezrobotna w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego.

    OK. A wiesz może, gdzie to jest napisane, że na zasiłku macierzyńskim
    wypłacanym przez ZUS, będąc bez pracy, nie może mieć statusu bezrobotnej?

    > Urlop macierzyński ojciec dziecka może wykorzystać dopiero po
    > wykorzystaniu przez kobietę PO PORODZIE 14 tygodni urlopu
    > macierzyńskiego.

    OK, dzięki za info.

> [...]
    > macierzyński przez okres co najmniej 16 tygodni (I dziecko). W tym
    > czasie sama zregeneruje swoje siły i zapewni opiekę maleństwu, może

    Czyli rozumiem, że ja jako ojciec nie mogę przejąć części urlopu
    macierzyńskiego (po 14 tyg.), którego de facto nie ma :-))

    Boa.

  • 6. Data: 2005-05-13 11:28:44
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > OK. A wiesz może, gdzie to jest napisane, że na zasiłku
    macierzyńskim
    > wypłacanym przez ZUS, będąc bez pracy, nie może mieć statusu
    bezrobotnej?

    Prawdopodobnie w ustawie o zatrudnieniu i bezrobociu, ale wystarczy
    jeden telefon do PUP (RUP/GUP), aby się o tym przekonać.
    Zresztą wynika to ze zdrowego rozsądku: pobierając zasiłek
    macierzyński ma przychód (wyższy niż zasiłek dla bezrobotnych),
    ponadto ubezpieczenie zdrowotne, więc co dawałaby takiej kobiecie
    rejestracja w PUP???

    > OK, dzięki za info.

    > Czyli rozumiem, że ja jako ojciec nie mogę przejąć części urlopu
    > macierzyńskiego (po 14 tyg.), którego de facto nie ma :-))

    Myślę, że możesz, ale jednoznacznej odpowiedzi szukaj w ZUS.
    Nie bardzo rozumiem, co chcesz osiągnąć przez skorzystanie z urlopu
    macierzyńskiego, skoro pozostajesz w zatrudnieniu, a nie pracująca
    żona może opiekować się dzieckiem.
    Według mnie, tylko skróciłbyś żonie o 2 tygodnie okres pobierania
    zasiłku macierzyńskiego.
    Po zakończeniu okresu pobierania zasiłku macierzyńskiego żona może
    zarejestrować się jako bezrobotna, prawdopodobnie z prawem do zasiłku
    (365 dni zatrudnienia lub pobierania zasiłku macierzyńskiego w
    ostatnich 18 mies., wynagrodzenie co najmniej minimalne).

    wa

  • 7. Data: 2005-05-13 13:34:23
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

> [...]
    > Nie bardzo rozumiem, co chcesz osiągnąć przez skorzystanie z urlopu
    > macierzyńskiego, skoro pozostajesz w zatrudnieniu, a nie pracująca

    Tylko to, żeby spędzić ze swoim dzieckiem trochę więcej czasu niż tylko
    wieczory i weekendy.

    > Według mnie, tylko skróciłbyś żonie o 2 tygodnie okres pobierania
    > zasiłku macierzyńskiego.

    Jakoś to byśmy przeżyli ;-)

> [...]
    > (365 dni zatrudnienia lub pobierania zasiłku macierzyńskiego w
    > ostatnich 18 mies., wynagrodzenie co najmniej minimalne).

    Ooo, dzięki :-)

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 8. Data: 2005-05-13 16:03:22
    Od: a&e <a...@w...op.pl>

    Boa napisał(a):

    > ale ja nigdzie nie napisałem, że zasiłek macierzyński jej się nie należy
    > przez 16 tygodni :-))
    > Boa.

    coz..... mea culpa, hihihihi
    :)