PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rekrutacja - testy psychologiczne

  • 51. Data: 2005-08-24 09:48:28
    Temat: Re: Rekrutacja - testy psychologiczne
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:dehebk$psk$1@news.onet.pl...
    > Maciek Sobczyk napisał(a):
    >
    > > Osoba znająca kontekst wiedziałaby:
    >
    > Czy właśnie coś udowodniłeś?
    > A jeśli tak to co?
    Nie. Nic nie udowodniłem. I nie wiem, co jeśli tak. Staram się na wszystkie
    sposoby wyjaśnić tą najprostszą rzeczy pod słońcem, jaką jest ochrona
    interesów ludzi wpychających palce w drzwi.

    W zasadzie też nie rozumiem, czemu tak bardzo ten temat Cię nurtuje.
    Przecież skoro test jest tylko dodatkiem do całego procesu rekrutacji, to
    lepiej byłoby ujawniać treść raportu z rozmowy kwalifikacyjnej albo opinię
    końcową asesorów sesji assessment center.

    pozdr.
    m.

  • 52. Data: 2005-08-24 10:19:43
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciek Sobczyk napisał(a):
> [...]
    > interesów ludzi wpychających palce w drzwi.
    > W zasadzie też nie rozumiem, czemu tak bardzo ten temat Cię nurtuje.

    Chodzi o głęboki, wyniesiony z poprzedniej epoki uraz. Tam - przy
    zachowaniu wszelkich proporcji - państwo/partia wiedziało/a co jest dla
    obywatela lepsze. Tutaj z koleji rekrutujący powołując się na moje dobro
    odmawia mi prawa do informacji o mnie. To mnie irytuje i nurtuje - stąd
    próby odnalezienia jakiejś analogii.
    Byłbym skłonny w innej sytuacji prawnej - tzn. takiej bez przytaczanych
    już artykułów - uznać np. argument: nie ty zapłaciłeś za te testy nie ty
    mam prawo do ich wyników, więc zaakceptuj tę sytuację, albo nie zgadzaj
    się na test.
    <dygresja>
    Nigdy nie miałem robionych testów psychologicznych do pracy, więc nie
    wiem jakbym zareagonował na propozycję takowych z opcją udostępnienia
    zapewne bym się zgodził - zawsze to okazja dowiedzieć się czegoś o sobie
    - gdyby to jednak miało pozostać dla mnie tajemnicą...
    [a właśnie, nie boisz się, że badany, który doszedł już do tego (testów)
    etapu i nie przyjęty zacznie uważać, że zaważyły właśnie testy i jest z
    nim coś nie w porządku, etc?]
    To uznałbym to - chyba - za nieuprawnione[1] naruszenie (próbę
    naruszenia?) mojej prywatności, podobnie jak pytania o "sferę prywatną"
    mojego życia. Oczywiście mógłbym uznać, że osiągnięcie celu (praca w tej
    firmie na tym stanowisku) jest tego warte, ale uczucie niechęci by
    pozostało.
    </dygresja>

    [1] nieuprawnione, bo nie opartą na zasadach wzajemności i równego
    traktowania.

    > Przecież skoro test jest tylko dodatkiem do całego procesu rekrutacji, to
    > lepiej byłoby ujawniać treść raportu z rozmowy kwalifikacyjnej

    Tutaj prostodusznie zakładam, że kandydat sam jest sobie w stanie -
    mniej więcej - odpowiedzieć jak wypadł, co wiedział, czego nie wiedział,
    itd.[2]

    albo opinię
    > końcową asesorów sesji assessment center.

    JW.[2]

    Podsumowując, wydaje mi sie, że badanie takie daje dostęp do o wiele
    intymniejszej/prywatnej sfery niż 2 w/w, takiej do której świadomie
    obcej osoby bym nie dopuścił, a już zwłaszcza w zamian za nic.
    I niekoniecznie ze strachu przed negatywną oceną, choć tego też nie
    wykluczam, a raczej z potrzeby oddzielenia sfery publicznej od prywatnej.

    [2] Oczywiście najlepiej/najuczciwiej byłoby gdyby udostępniano
    kandydatowi wszystkie zebrane na jego temat dane.
    O właśnie, a co na to ustawa o ochronie danych osobowych??
    (jak będzie mi się chciało to poszukam :))

  • 53. Data: 2005-08-24 10:46:50
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    > Chodzi o głęboki, wyniesiony z poprzedniej epoki uraz. Tam - przy
    > zachowaniu wszelkich proporcji - państwo/partia wiedziało/a co jest dla
    > obywatela lepsze.

    Partia wiedziała co jest lepsze dla wszystkich, bez zastanawiania się, jacy
    różni, indywidualni tworzą tych wszystkich.

    Ja mam na myśli tą część kandydatów, której informacja może zaszkodzić.
    Tylko, że co zrobić w takim przypadku - jednym udostępniać a innym nie ? To
    jak podział na równych i równiejszych.

    Więc można przyjąć wariant "czystych rąk" - kandydat jest dorosły i wie co
    dla niego dobre, jak chce by udostępnić, to mu się udostępni. W teorii
    prawda. W praktyce nie bardzo z tą dorosłością. Człowiek, jako istota nie
    tylko racjonalna, czasem sobie szkodzi.

    Więc lepiej, w trosce o tych, którym może zaszkodzić, nie udostępniać
    nikomu? To chyba najlepszy wariant.

> [...]
    > [a właśnie, nie boisz się, że badany, który doszedł już do tego (testów)
    > etapu i nie przyjęty zacznie uważać, że zaważyły właśnie testy i jest z
    Wiesz, słyszałem już tyle opinii o ustawianych rekrutacjach, pedałach z
    HR-u, nieuczciwych pracodawcach etc., że mało mnie te wnioski obchodzą.
    Niech sobie kandydat myśli na co tylko ma ochotę.

    Nie jest tajemnicą dla kandydata, że testy są dodatkiem i mają niewielki
    wpływ na końcową ocenę. Jeśli kandydat mimo to podejrzewa podstęp to chyba
    żaden argument do niego nie trafi. Nawet taki, jak pokazanie mu "do oczu"
    wyników testu.

    > To uznałbym to - chyba - za nieuprawnione[1] naruszenie (próbę
    > naruszenia?) mojej prywatności, podobnie jak pytania o "sferę prywatną"
    > mojego życia.
    Ale jakiej prywatności? Testy nie badają żadnej prywatności. Wielokrotnie
    kandydat i to co mówi to lepszy testerem niż jakikolwiek test.

    > [1] nieuprawnione, bo nie opartą na zasadach wzajemności i równego
    > traktowania.
    W końcu to rekrutacja.

    > Tutaj prostodusznie zakładam, że kandydat sam jest sobie w stanie -
    > mniej więcej - odpowiedzieć jak wypadł, co wiedział, czego nie wiedział,
    Na wiele informacji, jakie podaje test, też jest w stanie sam sobie
    odpowiedzieć.

    > Podsumowując, wydaje mi sie, że badanie takie daje dostęp do o wiele
    > intymniejszej/prywatnej sfery niż 2 w/w, takiej do której świadomie
    > obcej osoby bym nie dopuścił, a już zwłaszcza w zamian za nic.
    Ani prywatnej ani intymnej. Testy, najogólniej, działają tak: badają i
    "mierzą" to, z czego wynika określone zachowanie kandydata. A więc: nie
    badają gadatliwości tylko coś co się nazywa ekstrawersja, której pochodną
    jest w dużym uproszczeniu gadatliwość. Nie badają relacji, jakie kandydat ma
    z ludźmi, tylko zdolności przystosowania do grupy.

    Podstawowy błąd, jaki popełniają przeciwnicy testów, to myślenie, iż test
    mierzy realne życiowe zachowania. Otóż nie. Test działa na nieco głębszym
    poziomie - bada czynniki, które powodują takie a nie inne zachowania. Nie
    mierzy, czy ktoś spóźnia się do pracy, nie myje wieczorem zębów, nic mu się
    nie chce. Mierzy za to poziom samosterowności, sumienności itd. Z nich
    wynikają - znów w dużym uproszczeniu - zachowania, takie jak "chcenie" albo
    "niechcenie" itp.

    > I niekoniecznie ze strachu przed negatywną oceną, choć tego też nie
    > wykluczam, a raczej z potrzeby oddzielenia sfery publicznej od prywatnej.
    Sfera prywatna przekłada się na to jak człowiek funkcjonuje publicznie /
    społecznie. Dobry obserwator, niekoniecznie psycholog, z powodzeniem na
    temat sfery prywatnej może wnioskować. Ale po raz kolejny piszę - test nie
    mierzy działania ani zachowania w życiowych, prywatnych sytuacjach.

    pozdr.
    m.

  • 54. Data: 2005-08-24 11:22:23
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciek Sobczyk napisał(a):

    > Ja mam na myśli tą część kandydatów, której informacja może zaszkodzić.

    Tak, na pewno są tacy. <na wypadek problemów z interpretacją> serio to
    napisałem. Naprawdę się z tym zgadzam.

    > Tylko, że co zrobić w takim przypadku - jednym udostępniać a innym nie ? To
    > jak podział na równych i równiejszych.

    Byłby. I byłby zły (taki podział). Co do zasady. Oczywiście w w/w
    przypadkach byłby dobry, ale nie o to chodzi.

    > Więc można przyjąć wariant "czystych rąk" - kandydat jest dorosły i wie co
    > dla niego dobre, jak chce by udostępnić, to mu się udostępni. W teorii
    > prawda.

    O właśnie.

    W praktyce nie bardzo z tą dorosłością. Człowiek, jako istota nie
    > tylko racjonalna, czasem sobie szkodzi.

    I to jest chyba istota sporu. Ja uważam, że dorosły
    nieubezwłasnowolniony człowiek ma prawo sam zadecydować o tym, czy chce
    się narazić na ryzyko zrobienia sobie krzywdy, czy nie.

    > Więc lepiej, w trosce o tych, którym może zaszkodzić, nie udostępniać
    > nikomu? To chyba najlepszy wariant.

    Twoim zdaniem. Moje jest inne, ale to wiemy od początku wątku. :)

    > Wiesz, słyszałem już tyle opinii o ustawianych rekrutacjach, pedałach z
    > HR-u, nieuczciwych pracodawcach etc., że mało mnie te wnioski obchodzą.
    > Niech sobie kandydat myśli na co tylko ma ochotę.

    No to się pogubiłem. Raz z troski o niego (kandydata) nie chcesz mu
    udostępnić wyników, bo sobie pomyśli Bóg wi co, a raz może sobie myśleć
    co chce. :?
    <wykazywanie dobrej woli>
    czy chodzi o to, że domysł jestem do niczego jest jest jednak mniej
    szkodliwy niż "twarde" wynik, w których będą wskazane powody dlaczego
    się nie nadaję?
    </wykazywanie dobrej woli>

> [...]
    > żaden argument do niego nie trafi. Nawet taki, jak pokazanie mu "do oczu"

    Chyba patrzymy z trochę innego punktu na tę samą sprawę. Tzn. na pewno,
    ale wyjaśnię na wszelki wypadek moje stanowisko.
    W udostępnieniu - ewentualnym - wyników testu nie chodzi o ujawnienie
    ewentualnego podstępu - w końcu każdy wie, że testy (jak cała
    rekrutacja) mają służyć wyborze tego, który się najlepiej nadaje na dane
    stanowisko, a jeśli nie wierzy się w czystość intencji przyszłego
    pracodawcy to nie ma chyba sensu aplikować (no prawie).

    > W końcu to rekrutacja.

    A tego nie zrozumiałem. I cóż stąd, że to rekrutacja?

    > Na wiele informacji, jakie podaje test, też jest w stanie sam sobie
    > odpowiedzieć.

    Więc skąd potrzeba zatajenia wyników?

    > Podstawowy błąd, jaki popełniają przeciwnicy testów,

    Nie jestem przeciwnikiem testów, w końcu to rzecz pracodawcy jak sobie
    dobiera pracowników. Ktoś może kazać robić testy psychologiczne, a ktoś
    stawiać horoskop. (nie, nie stawiam znaku równości między psychologią, a
    astrologią, po prostu o takich metodach rekrutacji też słyszałem. :))

    [ciach co robią testy]

    > Sfera prywatna przekłada się na to jak człowiek funkcjonuje publicznie /
    > społecznie.

    Tak. I w drugą stronę pewnie też.

    Dobry obserwator, niekoniecznie psycholog, z powodzeniem na
    > temat sfery prywatnej może wnioskować.

    Może, tzn. może może.

    Ale po raz kolejny piszę - test nie
    > mierzy działania ani zachowania w życiowych, prywatnych sytuacjach.

    To ja też sobie po raz kolejny napiszę, a co!
    Nie jest istotne co "we mnie" mierzy test. Uważam, że mam prawo do
    poznania wyników badania. I to zarówno w formie: liczba czerwonych
    krwinek na mm^3 krwi - co faktycznie powie mi niewiele, czy też: Ma pan
    anemię i powinien się pan leczyć lub zmienić tryb życia/unikać czegoś tam.

    Zbyszek

  • 55. Data: 2005-08-24 11:44:33
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

> [...]
    [...]
    > O właśnie.
    [...]
> [...]
    >
    > No to się pogubiłem. Raz z troski o niego (kandydata) nie chcesz mu
    > udostępnić wyników, bo sobie pomyśli Bóg wi co, a raz może sobie myśleć
    Niech myśli co chce o HR-ach. Nam poglądy kandydatów są przydatne tylko w
    tym zakresie, w jakim pozwalają uatrakcyjnić proces rekrutacji (dla
    kandydata). Ale uwagi podważające zasadność metodologii, a takie często się
    zdarzają są zbędne. Bo nic nie zmienią.
    To z troski o PR działu HR. A z troski o kandydata: nie trzeba mącić mu w
    głowie.

> [...]
    > czy chodzi o to, że domysł jestem do niczego jest jest jednak mniej
    > szkodliwy niż "twarde" wynik, w których będą wskazane powody dlaczego
    Chodzi o potwierdzenie domysłu, siłę oddziaływania autorytetu i
    przedstawienie wyników nie w formie sesji terapeutycznej. Jak pisałem:
    psycholog w HR nie występuje w roli psychologa klinicznego ani
    psychoterapuety. To są zupełnie inne działki. Mało tego - nie każdy
    psycholog jest psychoterapeutą. Może dopiero nim zostać po kolejnych
    szkołach. Co ciekawe - to właśnie w tych szkołach istnieje zasada, że
    kursanta się informuje, iż nie nadaje się on jeszcze do roli psychoterapeuty
    i w związku z tym odracza się dalsze uczestnictwo w szkole o rok. Jednak,
    spora część zajęć w tej szkole to tzw. grupowa terapia własna. Tak więc
    kursant otrzymuje feedback, otrzymuje wsparcie i otrzymuje zalecenia co do
    formy terapii podczas odroczenia nauki.

    W rekrutacji występuje tylko: badanie, wynik, przyjęty/nieprzyjęty.
    Znaczenie negatywnej informacji, jaką może uzyskać kandydat uważam za zbyt
    duże, by nią szafować na lewo i prawo.

    Inna sprawa: kandydat nie otrzymuje informacji, cytując Ciebie: "jesteś do
    niczego". Natomiast _może_, zależnie od swojej wewnętrznej, nie
    psychologicznej przecież, interpretacji takie wrażenie odnieść. Znów wracamy
    do siły autorytetu, braku sesji terapeutycznej i wskazań, co z tym fantem i
    jak zrobić. Pozostaje tylko dyskomfort kandydata. A raczej: kandydat
    pozostaje z porażką (nieprzyjęty) i wewn. przekonaniu o własnej miernocie.

    > A tego nie zrozumiałem. I cóż stąd, że to rekrutacja?
    Jak każda forma konkursu nie jest oparta na zasadach wzajemności i równego
    traktowania. Równego traktowania kandydatów - owszem.

    > Więc skąd potrzeba zatajenia wyników?
    j.w.

    > Tak. I w drugą stronę pewnie też.
    Też. Byt kształtuje świadomość najprościej ujmując.

    pozdr.
    m.

  • 56. Data: 2005-08-24 11:55:28
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciek Sobczyk napisał(a):

    > Niech myśli co chce o HR-ach.

    Aaaaa, właśnie zauważyłem, że za dużo wyciąłem - albo za mało napisałem.
    Nie chodziło mi o to, że "pozwalasz" kandydatowi na myślenie czego chce
    o HR, tylko o sobie (kandyndydacie), ale resztę wyjaśniłeś niżej, więc i
    tak nic się nie stało.

    > W rekrutacji występuje tylko: badanie, wynik, przyjęty/nieprzyjęty.
    > Znaczenie negatywnej informacji, jaką może uzyskać kandydat uważam za zbyt
    > duże, by nią szafować na lewo i prawo.

    Przecież i tak ją otrzymuje. Tylko nie zna treści - jakkolwiek dziwnie
    by to nie brzmiało.

> [...]
    > jak zrobić. Pozostaje tylko dyskomfort kandydata. A raczej: kandydat
    > pozostaje z porażką (nieprzyjęty) i wewn. przekonaniu o własnej miernocie.

    Aha, ale pozostaje z tym bez względu na to, czy udostępniacie mu wyniki,
    czy też nie.

    > Jak każda forma konkursu nie jest oparta na zasadach wzajemności i równego
    > traktowania.

    A to ciekawe dość, chyba gdzieś mi to umykało. Do tej pory byłem skłonny
    patrzeć na zatrudnienie (się) pracownika raczej jak na transakcję
    wymiany, oczywiście poprzedzonej analizą rynku przez obie strony, ale
    jednak wymiany, a nie konkursu. Niby efekt taki sam, ale podejście
    zupełnie inne.

    > j.w.

    No to się okopaliśmy.

    > Też. Byt kształtuje świadomość najprościej ujmując.

    Karol M. wiecznie żywy. :)

    EOT?

    Zbyszek

  • 57. Data: 2005-08-24 12:07:02
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    > Maciek Sobczyk napisał(a):

    > EOT?
    Chyba EOT, wyjaśniliśmy sobie chyba już wszystko, a i tak nikt nikogo nie
    przekonał :)

    Dzięki za ciekawą dyskusję.

    pozdr.
    m.

  • 58. Data: 2005-08-24 12:37:44
    Od: Mo <l...@w...pl>

    Ktoś (Maciek Sobczyk, a któżby! ;-) ) wyklepał:
    > W ten sposób możesz zrobić mu krzywdę - podając informację, na którą nie
    > jest przygotowany.
    >
    > I dlatego twierdzę, żeby nie podawać.
    > [...]
    > chcieliby pokazać? Może boją się, że sami się czegoś dowiedzą, czego usilnie
    > nie chcą przyjąć do wiadomości?
    >
    > I dlatego - ponownie - nie podawać.

    A to z tych testów nie wynika, czy jest gotów, albo też czegoś nie chce
    się dowiedzieć? ;)

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 59. Data: 2005-08-24 12:52:37
    Od: "macko42" <m...@g...pl>

    Maciek Sobczyk <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Zbyszek Tuźnik" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > No i pewnie dlatego boisz się testów psychologicznych.

    sorry, ze sie wtrace.
    Ja odpowiedzialbym tak samo. Co wiecej, na pytanie o to czy dowolne nawyki
    dowolnej osoby sa akceptowalne, tez odpowiedzialbym TAK.

    Dla mnie 'akceptowalne' = mozliwe do zaakceptowania (przez kogos).
    Albo (troche scislej) istnieje ktos kto jest w stanie je (nawyki)
    zaakceptowac. Dalej mozna zaryzykowac, ze w populacji ponad 6 mld ludzi
    wszystko moze znalezc akceptacje.

    Pytanie: nie rozumiem slowa 'akceptowalne' czy jestem klamliwy? ;)

  • 60. Data: 2005-08-24 13:22:16
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "Mo" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ktoś (Maciek Sobczyk, a któżby! ;-) ) wyklepał:

    > A to z tych testów nie wynika, czy jest gotów, albo też czegoś nie chce
    > się dowiedzieć? ;)

    Z testów? raczej nie. No, chyba że to informacja pozytywna.

    pozdr.
    m.