PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prawa autorskie

  • 21. Data: 2008-03-02 13:37:48
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 2 Mar 2008 01:40:14 -0800 (PST), ToJaJarek
    <t...@g...com> wrote:

    >umowy o pracę). Nie masz prawa bez zgody pracodawcy nawet publicznie
    >pokazywać tych prac np. na swojej stronie służącej Ci np. do
    >nawiazywania kontaktów handlowych możesz jednak pokazac odnośniki.

    Niby dlaczego nie?

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 22. Data: 2008-03-03 01:09:14
    Od: f...@s...poczta.onet.pl

    <f...@s...poczta.onet.pl> napisał/a:

    > Prawa *majątkowe*. Prawa do autorstwa są niezbywalne.

    No te mialem na mysli, to sa autorskie, ale majatkowe.

    Fr

  • 23. Data: 2008-03-03 13:03:48
    Od: "karol." <k...@c...tam>

    > Reguluje to KP, na etacie prawa sa pracodawcy, nie twoje.

    czy mógłbyś przytoczyć tą część kodeksu, czy chociaż podać numery artykułów
    ?

    pozdrawiam.

  • 24. Data: 2008-03-03 13:06:20
    Od: "karol." <k...@c...tam>

    > Nie, skądże.
    > Pracodawca posiada prawa majątkowe, ale autorskie - ty.
    > Przeczytaj ustawę o prawach autorskich i prawach pokrewnych.
    > KP nie ma tu wiele do rzeczy.

    byłbym wdzięczny za fragment tej ustawy, albo przynajmniej numer artykułów i
    nazwę ustawy,

    pozdrawiam.

  • 25. Data: 2008-03-03 13:09:15
    Od: "karol." <k...@c...tam>

    > Ale co do sensu to oczywiscie sie zgadza. Pracodawca (nawet byly) tez nie
    > ma tez prawa przypisywac nikomu innemu autorstwa tamtych prac, owszem on
    > je sprzedaje, ale tworca na zawsze pozostanie Michal.

    hm.. tak się zastanawiam, jak niby niejaki Michał miałby udowodnić że to on
    jest twórcą?
    czy pracodawcy prowadzą jakieś wykazy (o których nic mi nie wiadomo)
    autorstwa swoich produktów?

  • 26. Data: 2008-03-03 13:17:17
    Od: "karol." <k...@c...tam>

    > Musisz sprawdzić co masz wpisane w umowę o pracę.
    > Nie można publikować jeśli nie ma się do tego prawa.
    > Prawo autorskie na mocy umowy może zostać przeniesione na pracodawcę.
    > Lecz autorem będziesz zawsze.

    w razie problemów (pracodawca twierdzi że to on jest autorem dziełą) jak
    twórca ma dowieść że to on jest autorem dzieła? (wszystkie swoje dzieła
    przed pokazaniem opini publicznej ma patentować czy jak?)

    pozdrawiam.

  • 27. Data: 2008-03-03 21:03:52
    Od: f...@s...poczta.onet.pl

    karol. <k...@c...tam> wrote:

    > czy móg?by? przytoczy? t? cz??? kodeksu, czy chocia? poda? numery artyku?ów
    > ?

    Masz tu art z prawa autorskiego:

    Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca,
    którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku
    pracy, nabywa z chwilą
    przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o
    pracę i zgodnego zamiaru stron.

    Fr.

  • 28. Data: 2008-03-04 14:00:36
    Od: "karol." <k...@c...tam>

> [...]
    > granicach
    > wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

    ściągnąłem sobie to 30sto stronicowe prawfko i jestem w trakcie lektury:O(

    hm... tylko prawo to jedno a jego interpretacja to drugie,

    w tym artykule pracodawca przejmuje prawa autorskie pracownika jeśli
    stworzył je w ramach stosunku pracy, czyli zgodnie z warunkami zawartymi w
    umowie o pracę, np. jeśli spawacz w trakcie spawania rury skomponuje koncert
    na dwa gwizdy, to nie wykonał tego utworu w ramach stosunku pracy, gdyż
    umowa zatrudnienia spawacza do takiej pracy nie zobowiązuje, zgadza się?

    podobnie jeśli ten sam spawacz zaprojektuje i wykona instalację to
    pracodawca przejmuje jedynie prawo do instalacji a nie jej projektu, gdyż
    projektowanie nie wchodzi w zakres stosunku pracy spawacza, lecz
    projektanta, to tak na logikę, może ktoś coś doda ?

    p.s. w sumie ciekawych rzeczy można się dowiedzieć, np. to że uczelnia ma
    prawo do publikacji i wykorzystywania prac swoich uczniów, ale wyłącznie za
    pisemnym porozumieniem i odpłatnie:O)

  • 29. Data: 2008-03-05 13:40:08
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 4 Mar 2008 15:00:36 +0100, "karol." <k...@c...tam> wrote:

> [...]
    >na dwa gwizdy, to nie wykonał tego utworu w ramach stosunku pracy, gdyż
    >umowa zatrudnienia spawacza do takiej pracy nie zobowiązuje, zgadza się?

    Tak.

> [...]
    >projektowanie nie wchodzi w zakres stosunku pracy spawacza, lecz
    >projektanta, to tak na logikę, może ktoś coś doda ?

    Tu juz może być ślisko. Zależy co pracodawca spawaczowi polecił
    zrobić.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 30. Data: 2008-03-05 17:41:45
    Od: "karol." <k...@c...tam>

    > Tu juz może być ślisko. Zależy co pracodawca spawaczowi polecił
    > zrobić.

    niby dlaczego?
    uprośćmy, sekretarce zatrudnionej na umowę o pracę (parzenie herbaty,
    telefony i takie tam) pracodawca karze pospawać instalację (nie dając jej
    projektu), sekretarka bierze ołówek, projektuje instalację, następnie łapie
    palnik, rury z magazynu i spawa:O)

    czy za nakazywanie pracownikom wykonywania prac niezgodnych ze stosunkiem
    pracy jest legalne i nie podlega pod jakiś paragraf z KP? i czy sekretarka
    nie może dochodzić odszkodowania za mobbing, molestowanie seksualne i coś
    tam?
    i czy to jej dzieło (projekt) sporządzony niezgodnie ze stosunkiem pracy też
    jest własnością pracodawcy?