PracaGrupypl.praca.dyskusje › Polecenie służbowe mailem

  • 21. Data: 2005-07-12 13:04:03
    Temat: Re: Polecenie służbowe mailem
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:db0atg$1ao3$1@node2.news.atman.pl Marek HAGA
    <d...@k...ru> pisze:

    > Inteligencja nie ma tu nic do rzeczy.
    Można by sie pospierać...

    > Równie dobrze można wysnuć wniosek, że brakuje Ci inteligencji
    > aby właściwie używać apostrofu (co oczywiście jest nonsensem).
    Uważasz, że używam go niewłaściwie? Wskaż błąd.
    http://42.pl/url/djj

    Jotte

  • 22. Data: 2005-07-12 13:20:55
    Od: Jarek Hirny <a...@h...pl>

    On Tue, 12 Jul 2005 15:04:03 +0200, Jotte wrote:

    > Uważasz, że używam go niewłaściwie? Wskaż błąd.
    > http://42.pl/url/djj

    http://so.pwn.pl/slowo.php?co=mail

    Jarek
    --
    http://hell.pl/agnus/

    parousiamania - An obsession with the return of Christ

  • 23. Data: 2005-07-12 13:31:13
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 2005-07-12, Jotte <t...@W...pl> wrote:

    > Uważasz, że używam go niewłaściwie? Wskaż błąd.
    > http://42.pl/url/djj

    Hint: jaka litera albo zgłoska jest odrzucona przy odmianie "mail" na
    "maila" (czy "mail'a" jak niepoprawnie piszesz)?

    Pozdrowienia,
    Jacek

  • 24. Data: 2005-07-12 13:35:49
    Temat: Re: Polecenie służbowe mailem [OT]
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    > http://so.pwn.pl/slowo.php?co=mail

    Czasem też się z taką formą spotkałem.
    Istnienie dwóch lub więcej różnych form nie implikuje z założenia błędności
    jednej z nich.
    Osobiście wolę dodanie w widoczny sposób do oryginalnego obcojęzycznego
    terminu elemetu polskiej fleksji niż usiłowanie jego "udomowienia".

    Jotte

  • 25. Data: 2005-07-12 13:37:17
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    > Hint: jaka litera albo zgłoska jest odrzucona przy odmianie "mail" na
    > "maila" (czy "mail'a" jak niepoprawnie piszesz)?
    Czy przykłady zawarte w linku, który podałem są błędne?

    Jotte

  • 26. Data: 2005-07-12 13:38:46
    Od: "Marek HAGA" <d...@k...ru>

    >W wiadomości news:db0atg$1ao3$1@node2.news.atman.pl Marek HAGA

    > Można by sie pospierać...

    Nie ma o co. Dla mnie to dwie zupełnie różne sprawy.

    > Uważasz, że używam go niewłaściwie? Wskaż błąd.
    > http://42.pl/url/djj

    W słowniku Kopalińskiego nie ma ani słowa o tym, kiedy się używa
    apostrofu, a na tym właśnie polega Twój błąd. Wyraz mail odmienia
    się bez problemu, apostrof jest zbędny.

    MS

  • 27. Data: 2005-07-12 13:49:49
    Od: Jarek Hirny <a...@h...pl>

    On Tue, 12 Jul 2005 15:35:49 +0200, Jotte wrote:

    > Czasem też się z taką formą spotkałem.
    > Istnienie dwóch lub więcej różnych form nie implikuje z założenia błędności
    > jednej z nich.

    Funkcją apostrofu w języku polskim jest zaznaczenie, że poprzedzające go
    litera lub dwuznak są nieme. Kropka.

    Na marginesie, istnienie dwóch form w ogóle niczego nie implikuje.
    Natomiast jeśli są dopuszczalne są dwie wersje, to słownik je podaje, więc
    nieobecność jednej z nich implikuje jej niepoprawność.

    > Osobiście wolę dodanie w widoczny sposób do oryginalnego obcojęzycznego
    > terminu elemetu polskiej fleksji niż usiłowanie jego "udomowienia".

    To, co wolisz, ma się nijak do zasad polszczyzny.

    Jarek
    --
    http://hell.pl/agnus/

    nippitatum - Exceptionally strong beer

  • 28. Data: 2005-07-12 13:53:18
    Od: Jacek Konieczny <j...@j...net>

    On 2005-07-12, Jotte <t...@W...pl> wrote:
    > Czy przykłady zawarte w linku, który podałem są błędne?

    Nie. Tamte wyrazy mają nieme końcówki, więc odmienia się je
    z apostrofem. Bez apostrofu powstała by końcówka którą należałoby
    wymówić w całości, mimo że tych liter się nie wymawia w oryginalnym
    brzmieniu. Tam też jest napisane, że dotyczy to _niektórych_ wyrazów
    obcych. Właśnie tych z niewymawianymi końcówkami.

    Pozdrowienia,
    Jacek

  • 29. Data: 2005-07-12 14:03:47
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Ok, zrozumiałem, dziękuję wszystkim za wyjaśnienia.

    Jotte

  • 30. Data: 2005-07-12 14:08:05
    Od: Artur Bartnicki <a...@d...eu.org>

    "Jotte" <t...@W...pl> pisze, co następuje:

    > Czasem też się z taką formą spotkałem.

    To dobrze, bo to jedyna prawidłowa forma.

    > Istnienie dwóch lub więcej różnych form nie implikuje z założenia błędności
    > jednej z nich.

    Ale akurat wtykanie wszędzie apostrofu jest w większości wypadków
    błędem. Apostrof ma dość dobrze określony zakres zastosowań i odmiana słowa
    "mail" (podobnie jak wielu, wielu innych słów pochodzenia obcego) do
    tego zakresu nie należy.

    > Osobiście wolę dodanie w widoczny sposób do oryginalnego obcojęzycznego
    > terminu elemetu polskiej fleksji niż usiłowanie jego "udomowienia".

    To nie ma nic wspólnego z udomawianiem, a dużo więcej z POPRAWNĄ
    odmianą słów obcych. Niezależnie od tego, że router jest słowem obcym,
    odmieniamy go "routera" (tak samo, jak "Washingtona" -- ale
    "George'a", bo końcowe "e" w tym słowie jest nieme). Dlatego
    "cartridge" -> "cartridge'a", ale "mail" -> "maila". I tyle.

    --
    ---

    Pandy rodzą się ze skrzyżowania niedźwiedzia białego z kamiennym.