PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odpowiedzialnoość materialna za sprzęt komputerowy- na co zwrócić uwagę ?

  • 11. Data: 2009-09-29 19:20:47
    Temat: Re: Odpowiedzialnoość materialna za sprzęt komputerowy- na co zwrócić uwagę ?
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    Dnia 9/29/2009 8:36 PM, Marek M. wrote:

    > :) 12.5 tys.

    A widzisz, to zmienia postać rzeczy, odrobinę.
    Zastanów się:
    - jakie jest ryzyko, że coś zginie (w małych miasteczkach ludzie się
    znają i raczej trudno się spodziewać, że monitor zniknie z firmy i
    pojawi się w czyimś domu, skoro sąsiedzi zaglądają do tego domu trzy
    razy dziennie) i znają wszystkie plotki.
    - czy w razie wystąpienia takiego zdarzenia (nie z Twojej winy) szef
    będzie chciał rzeczywiście obciążyć Cię stratą, czy raczej machnie ręką
    i umorzy, bo rozsądny jest i zrozumie, że nie miałeś na to żadnego wpływu.

    Bo jeśli księgowa rzeczywiście wyobraziła sobie, że musi kogoś imiennie
    taką odpowiedzialnością obciążyć, to nieważne, czy ma rację czy nie,
    żądanie podstawy prawnej może jedynie ją wkurzyć i spodować, że firma
    poszuka sobie innego frajera na Twoje stanowisko, który podpisze bez
    zastanawiania się.

    Oczywiście, z drugiej strony, jeśli w miasteczku nie ma nikogo innego na
    Twoje miejsce, to po prostu powiedz, że nie podpiszesz, bo nie. Ale nie
    baw się w spory z księgową o podstawy prawne, bo to lepsza wiedza
    tajemna i voodoo, słowa mają po pięć znaczeń i dwadzieścia
    interpretacji. Po prostu powiedz, że ksiądz/rabin/żona Ci zabroniła
    podpisywać, albo że przyśniło Ci się, że to spowoduje nieszczęście. To
    kończy wszelką dyskusję i poszukają kogoś innego. kto podpisze.

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "- Proszę pokazać język. Proszę powiedzieć trzydzieści trzy. Oddychać.

  • 12. Data: 2009-09-29 19:25:18
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

> [...]

    i umorzy, bo rozsądny jest i zrozumie, że nie miałeś na to żadnego wpływu.

    Jeśli ryzyko jest żadne a szef rozsądny - podpisz, czemu nie, chociaż
    najlepiej poproś firmę, żeby ten sprzęt ubezpieczyła, tak że w razie
    jakiegoś zdarzenia zapłaci ubezpieczyciel.

  • 13. Data: 2009-09-29 20:30:20
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 29 września 2009 (20:35:50) napisano:

    > To dobry pomysł, bo w sumie tylko admin wie, co w tych komputerach
    > powinno być....

    > A komputery stacjonarne ? Kto ma za nie odpowiadać?

    Stróż nocny. Agencja ochrony. Ubezpieczyciel... Ostatnią osobą jest
    administrator sieci!

    > Bo w sumie to ta osoba od krzeseł/szaf też nie powinna...

    Oczywiście, że nie powinna. Nie rozumiem zresztą, dlaczego ktoś ma
    odpowiadaćza krzesła i szafy...

    Yakhub
    Staram się jak mogę. A jak nie mogę, to też się staram.

  • 14. Data: 2009-09-29 20:38:37
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 29 września 2009 (19:30:53) napisano:

    > Witam!
    > Jutro mam podpisać odpowiedzialnośc materialną za sprzęt komputerowy
    > w firmie, w której jestem administratorem sieci. Jest we wszystkich
    > biurach 30 komputerów, 20 drukarek, do tego dochodzi "moja"
    > serwerownia. Wszystko warte około 90 tysięcy złotych. Ma to być na
    > moim stanie. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu protokołu?

    Na zdrowy rozsądek Twojego szefa. A raczej jego brak.

    Zastanów się, co zrobisz, jeżeli jakiemuś użytkownikowi zachce się
    wynieść trochę pamięci z komputera? (A nie takie rzeczy się zdarzają).
    Dlaczego Ty masz za to materialnie odpowiadać, skoro nie masz na to
    żadnego wpływu? Co, jeżeli pewnego dnia będzie miało miejsce włamanie
    i nieznani sprawcy wyniosą pół serwerowni? Co wreszcie w przypadku
    zwyczajnej awarii, gdy sprzęt za kilka tysięcy po prostu pójdzie z
    dymem?

  • 15. Data: 2009-09-29 20:47:37
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Marek M. wrote:

> [...]
    > w firmie, w której jestem administratorem sieci. Jest we wszystkich
    > biurach 30 komputerów, 20 drukarek, do tego dochodzi "moja"

    zerknij na te artykuly:

    http://msp.money.pl/wiadomosci/kadry/artykul/odpowie
    dzialnosc%3Bmaterialna%3Bna%3Bzasadach%3Bogolnych,17
    0,0,137386.html
    http://www.prawo-pracy.pl/odpowidzialnosc_materialna
    _za_powierzone_mienie-a-60.html

    jesli w papierach te graty maja byc na czyims stanie, a Ty jestes osoba
    zajmujaca sie komputerami w firmie to byc moze dlatego najprosciej
    przypisac je do Ciebie, mozesz oczywiscie marudzic ze to bez sensu zebys
    mial na stanie cos czego byc moze nigdy nawet nie zobaczysz, ale wydaje
    mi sie ze w takich wypadkach to i tak w praktyce Twoja odpowiedzialnosc jest
    zadna

    > Wszystko warte około 90 tysięcy złotych. Ma to być na
    > moim stanie.

    poprawcie mnie jesli sie myle, ale wazna jest chyba aktualna wartosc ksiegowa
    wynikajaca z amortyzacji, wiec jesli liczysz wg tego ile te graty kosztowaly
    to moze sie okazac ze ich wartosc jest kilka razy mniejsza

    > Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu protokołu ?

    nie podpisuj weksji, poza tym to przeczytaj co jest w tym protokole :)
    no i wez pod uwage swoje ogolne zaufanie do firmy

  • 16. Data: 2009-09-29 20:49:57
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > wynieść trochę pamięci z komputera? (A nie takie rzeczy się zdarzają).
    > Dlaczego Ty masz za to materialnie odpowiadać, skoro nie masz na to
    Bo mu pewien "mędrzec odwrotny" na grupie poradził aby nie denerwować
    księgowej i nie sprzeciwiać się bo znajdą innego co podpisze bez namysłu,
    więc lepiej zaufać rozsądkowi szefa, a on go posłuchał.
    Jest to kara słuszna.

    --
    Jotte

  • 17. Data: 2009-09-29 21:03:19
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Marek M." <m...@g...com> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...

    > A komputery stacjonarne ? Kto ma za nie odpowiadać?

    a czyje one są ? Twoje ?

    > Ja może mam /net/ ale już ta pani od której to mam przejąć nie ma. Ona
    > się chce pozbyć

    chce się pozbyć, bo nieopatrznie wzięła go na stan i teraz chętnie się
    pozbędzie, tylko musi znaleźć naiwnego. A i całkiem możliwe, że ten stan
    się już tak w 100% nie zgadza. Zrobisz pani przysługę i sam się wrypiesz.
    W sumie niewiele się to różni od podpisywania weksla in blanco, na ten
    temat były tu już dyskusje :) A szef, gdyby był w porządku, w ogóle nie
    wyszedłby z taką propozycją.

    e.

  • 18. Data: 2009-09-29 21:25:32
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "MarcinF" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    > zerknij na te artykuly:

    Tak tak, zerknij. W drugim linku prawie same wyroki SN.

> [...]
    > mial na stanie cos czego byc moze nigdy nawet nie zobaczysz, ale wydaje
    > mi sie ze w takich wypadkach to i tak w praktyce Twoja odpowiedzialnosc

    patrz wyżej. Parę osób z tą "praktycznie żadną odpowiedzialnością" trochę
    pochodziło po sądach...

    e.

  • 19. Data: 2009-09-29 23:20:29
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > chce się pozbyć, bo nieopatrznie wzięła go na stan i teraz chętnie się
    > pozbędzie, tylko musi znaleźć naiwnego. A i całkiem możliwe, że ten stan
    > się już tak w 100% nie zgadza. Zrobisz pani przysługę i sam się wrypiesz.

    najprostsza rzecz - spis z natury na "dzień dobry", zeby było wiadomo
    gdzie jest jaki sprzęt i co w nim jest
    potem porównanie z listą która istniała do tej pory
    przedstawienie raportu przełożonemu

    a co do odpowiedzialności - łatwo jest podac argument np. ze jako
    administrator sieci ma się wgląd w to co sie w sieci dzieje (np. że
    połączenia między urzadzeniami działają prawidłowo, ze odpowiednio
    działaja serwery - plików, baz danych, wydruków, czegoś tam jeszcze) i
    jako administrator jest się w stanie sprawdzić i odpowiednio
    zainterweniowac jak juz się cos będzie działo, natomiast nie ma się
    wpływu na to co np. robi pani krysia czy pan zenek który pracuje na
    danym komputerze.
    IMHO administrator powinien mieć pieczę nad całościa sprzętu, ale tylko
    po to żeby wiedzieć w ciagu kilku sekund że płyta główna komputera w
    księgowosci nie ma agp i grafika na tym nie pójdzie (skrót myslowy mam
    nadzieję że zrozumiały). Nie może jednak odpowiadać że karta padła i ma
    płacic z własnej kieszeni.

    Stąd moja sugestia - spis z natury tak, opieka i potrzebna interwencja
    jak najbardziej tak, ale o odpowiedzialności materialnej można zapomnieć

  • 20. Data: 2009-09-30 09:36:34
    Od: "jacem" <j...@1...pl>

    Użytkownik "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl> napisał w wiadomości

    > Stąd moja sugestia - spis z natury tak, opieka i potrzebna interwencja
    > jak najbardziej tak, ale o odpowiedzialności materialnej można
    > zapomnieć

    Potwierdzam.

    Po prostu wiele osób myli odpowiedzialność admina za stan techniczny
    urządzeń z odpowiedzialnością materialną.

    Jeśli o księgowe chodzi (szczególnie te Głowne Księgowe), to są cwane
    baby, kute na cztery łapy, więc uważaj.

    Zrób tak jak kolega powyżej poradził.
    Nie daj się wrobić.

    J.