PracaGrupypl.praca.dyskusje › Nadgodziny - platne a czas wolny

  • 1. Data: 2006-08-25 11:36:59
    Temat: Nadgodziny - platne a czas wolny
    Od: "meehow" <m...@g...pl>

    Witajcie,

    Mam spor z moim pracodawca o zasade wyplacania nadgodzin. Pracuje w typowym 8-
    godzinnym trybie pracy pon-pt. Ostatnio pojawila sie koniecznosc
    przepracowania kilku godzin w niedziele. Moj pracodawca powiedzial, ze
    zamiast zaplacic za nadgodziny udzieli mi dnia wolnego od pracy, powolujac
    sie na Art. 151_9 - Art. 151_12 kodeksu pracy. Dla mnie te artykuly
    jednoznacznie dotycza osoby, ktorej tryb czasu pracy okresla prace w
    niedziele, np. sprzedawca w markecie albo osoba pracujaca w jakims centrum
    nadzoru, a nie osob pracujacych w trybie pon-pt, tak jak ja. Dodatkowo,
    interpretacja przepisow wq mojego pracodawcy oznaczalaby w swietle
    wspomnianych artykulow k.p., ze nawet jesli przepracuje w niedziele 2
    godziny, to nalezy mi sie caly dzien wolny, co w ogole wydaje mi sie dziwne.

    Wg mojej interpretacji w moim trybie godzin pracy (pon-pt) zastosowanie maja
    Art. 151 - Art. 151_6. Art. 151_1 mowi wyraznie:

    "Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia,
    przysługuje dodatek w wysokości:
    1) 100 % wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:
    a) w nocy,
    b) w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z
    obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w
    niedzielę lub w święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy."

    Poprosze o wykladnie, czy moj tok rozumowania jest prawidlowy i czy czegos
    nie pomijam.

    Pozdrawiam,

    meehow

  • 2. Data: 2006-08-25 13:56:24
    Temat: Re: Nadgodziny - platne a czas wolny
    Od: "Zapracowany" <d...@j...karuzela>

    Oboje macie rację :)

    Poniższy zapis ma charkter wyrażenia logicznego (tak należy czytać wszelkie
    kodeksy):
    W nawiasach są indeksy, które w kodeksie pracy występują jako indeksy górne.

    Wg art. 151(1) par.1 pkt 1.b powinieneś dostać dodatkowe wynagrodzenie.

    I (AND)

    (
    Wg art. 151(11) par.1 powinieneś otrzymać dzień wolny.

    LUB (OR)

    Wg art. 151(11) par. 2 otrzymać dodatkowe wynagrodzenie
    )

    Dyskusyjne natomiast jest czy nastąpił jeden z przypadków określonych w art
    151(10).
    Ale aby mieć pewność nalepiej skontaktuj się z Okręgowym Inspektoratem
    Pracy, który udziela porad prawnych i po to te inspektoraty są...

  • 3. Data: 2006-08-25 19:31:31
    Od: "meehow" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Poniższy zapis ma charkter wyrażenia logicznego (tak należy czytać wszelkie
    > kodeksy):

    Z racji wykonywanego zawodu umiem czytac wyrazenia logiczne :-)

> [...]
    >
    > LUB (OR)
    >
    > Wg art. 151(11) par. 2 otrzymać dodatkowe wynagrodzenie

    Wg tego zapisu, to (jesli miedzy pierwszym a drugim warunkiem jest AND)
    powinienem dostac kase i czas wolny albo kase i kase, wiec cos nie teges :-)

    > Dyskusyjne natomiast jest czy nastąpił jeden z przypadków określonych w art
    > 151(10).

    Art. 151(10) jest tak szeroki, ze mozna tam podciagnac prawie wszystko. W
    moim przypadku zastosowanie ma juz pkt. 1), bo chodzilo o usuniecie awarii u
    klienta.

    > Ale aby mieć pewność nalepiej skontaktuj się z Okręgowym Inspektoratem
    > Pracy, który udziela porad prawnych i po to te inspektoraty są...

    Tak zrobie w poniedzialek.

    Dzieki,

    meehow

  • 4. Data: 2006-08-25 19:37:25
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    meehow napaskudził na ekranie:
    [ciach]

    Proste, za pracującą niedzielę należy się dzień wolny. Jeżeli pracodawca nie
    może takiego udzielić do konca okresu rozliczeniowego wtedy musi zapłacić
    za nadgodziny. Czyli to zależy od pracodawcy. Nie możesz żądać wypłaty
    nadgodzin, jeżeli pracodawca udzieli ci dnia wolnego. Bo powinno to się
    odbyć 'w naturze' a nie 'w kasie'.

    I tak, nawet jak pracowałeś jedną godzinę w niedzielę to należy ci się cały
    dzień wolnego.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2006-08-25 19:39:22
    Od: "Zapracowany" <w...@e...mn>

    > Wg tego zapisu, to (jesli miedzy pierwszym a drugim warunkiem jest AND)
    > powinienem dostac kase i czas wolny albo kase i kase, wiec cos nie teges
    > :-)

    No wlasnie z racji umiejetnosci czytania wyrazen logicznych (bez emocji ;))
    jest TEGES

  • 6. Data: 2006-08-25 20:10:19
    Od: "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl>

    > No wlasnie z racji umiejetnosci czytania wyrazen logicznych (bez emocji
    > ;)) jest TEGES

    Mozesz poprosze rozwinac? Bo (bez emocji) jesli pomiedzy dwoma warunkami
    jest AND, to oba musza byc spelnione, aby wyrazenie bylo prawdziwe (w tym
    przypadku prawdziwosc = zgodnosc z przepisami). Byc moze inna logika w tym
    przypadku sie poslugujemy (choc uwazam, ze logika jest jedna), dlatego
    prosze o rozwiniecie TEGES :-)

    meehow

  • 7. Data: 2006-08-25 20:14:46
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

> [...]
    > przypadku prawdziwosc = zgodnosc z przepisami). Byc moze inna logika w tym
    > przypadku sie poslugujemy (choc uwazam, ze logika jest jedna), dlatego

    A jeszcze jedno, zanim zaczniecie rozważania na temat tego co się należy za
    godziny nadliczbowe... zacznijcie od definicji nadgodzin. Jeżeli za pracę w
    niedzielę, dostaniesz inny dzień wolny to nadgodziny nadliczbowe nie
    wystąpią ;)

  • 8. Data: 2006-08-25 20:40:54
    Od: "Zapracowany" <w...@e...mn>

    Widze ze stosujemy te sama logike, ktora jest jedna.
    Jest tylko jedna roznica pomiedzy nami. Ja dopuszczam do siebie mozliwosc
    prawdziwosci tego spornego zdania logicznego ty nie :)

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-08-26 09:18:27
    Od: "Tomek" <tomek@NO_SPAMgazeta.pl>

    Użytkownik "Nikiel ;)" <n...@p...fm> napisał

    > I tak, nawet jak pracowałeś jedną godzinę w niedzielę to należy ci się
    > cały
    > dzień wolnego.

    A jak to wygląda w przypadku, jeśli pracowałem w niedzielę dłużej niż 8
    godzin (czyli nadgodziny) ?

    Pozdrawiam

    Tomek