PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jutro wazna rozmowa...

  • 1. Data: 2005-12-01 15:13:53
    Temat: Jutro wazna rozmowa...
    Od: "Lisek" <S...@w...pl>

    Od ponad dwóch miesięcy pracuję w firmie we Wrocławiu, zajmującej się między
    innymi tworzeniem stron www, plakatów, gazetek, folderów reklamowych.

    Do moich zadań należy tworzenie stron we Flashu (Action Script), PHP
    (+mySQL), HTML oraz opieka nad tymi stronami, robienie i obróbka zdjęć
    produktów do folderów, modelowanie i rendering plansz wystawienniczych w 3D
    Studio. Firma jest mała - ze mną będzie 5 osób + osoby robiące prace na ich
    zlecenie "na zewnątrz". Czuję się tam trochę jak omnibus bo żadna z tych
    osób nie zna się ani na robieniu stron ani na programowaniu ani na bardziej
    zaawansowanej obsłudze komputera i Windowsa dlatego gdy coś wysiądzie to
    mają osobę która może im coś "naprawić".

    Na pierwsze dwa miesiące obiecali mi 1000zł miesięcznie na umowę o dzieło za
    6 godzin pracy dziennie. Obiecali że po tych dwóch miesiącach porozmawiają
    ze mną o innej umowie jeżeli się sprawdzę. Tak też się stało. Po tych dwóch
    miesiącach są bardzo zadowoleni - właściwie wszystko czego chcą ode mnie -
    mają zrobione. Dowiedziałem się że wcześniej na moim miejscu pracowała
    dziewczyna po ASP ale były z nią problemy bo nie wyrabiała się czasowo z
    niektórymi rzeczami.

    Przyszedł czas na rozmowę w sprawie dalszej pracy - właściciel firmy zaczął
    rozmowę od tego ile kosztuje pracownik zatrudniony na umowę o pracę i że
    jeżeli chcę mieć taką umowę to będę dostawał na rękę odpowiednio mniej. To
    wyszło 600 złociszy na miesiąc no ale pracodawca obiecał że trochę podniesie
    tę kwotę... No i to "trochę" bardzo mnie martwi bo wcześniej pracowałem w
    biurze za 1250 złotych na pełny etat na umowie o pracę a teraz pewnie z
    dostaniem 1000zł na rękę może być problem :-( Po przypomnieniu o tym ile
    wcześniej zarabiałem za przebieranie papierów i robienie szeryfowi kawy
    właściciel powiedział że jutro ze mną porozmawia bo musi przemyśleć ile może
    mi płacić. Wspomniał o systemie prowizyjnym który polegałby na tym że
    miałbym płacone od każdej strony www 5% wartości faktury plus stawka
    podstawowa.

    Teraz moje pytanie do Was - ile może wynosić przeciętna pensja w takiej
    firmie za taką pracę? Aby uniknąć odpowiedzi w stylu "od złotówki do miliona
    złotych" spytam się jeszcze inaczej - ile zarabialiście mając podobne
    obowiązki w niewielkiej firmie? Czy 5% prowizji od faktury za zrobienie
    strony internetowej to rozsądny procent?
    --
    Szary Lisek

  • 2. Data: 2005-12-01 16:09:16
    Temat: Re: Jutro wazna rozmowa...
    Od: "jaQbek [z pracy]" <j...@p...null>

> [...]
    > (+mySQL), HTML oraz opieka nad tymi stronami, robienie i obróbka zdjęć
    > produktów do folderów, modelowanie i rendering plansz wystawienniczych w

    Jak oceniasz swoją znajomość tematów ? Jakie masz doświadczenie ?

    > Firma jest mała - ze mną będzie 5 osób

    Obrotność firmy nie zależy IMO od ilości ludzi. Może być mała i miec kupę
    zleceń, a może być duża
    i klepać bidę. Nie ma firm biednych - są tylko źle zarządzane. A pracowałem
    już w kilku i coś o tym wiem :)
    BTW - jak dużo macie zleceń, czy macie stałych klientów i jak oni wyglądają
    ?

    > Po tych dwóch miesiącach są bardzo zadowoleni - właściwie wszystko czego
    > chcą ode mnie - mają zrobione.

    1000 zl to niewiele - jeśli nie boisz się utraty tej pracy to rzuć szefowi,
    że odchodzisz. Zobaczysz jak mu szczena opadnie.
    Kiedyś pracowalem u takiego buraka. Cały czas gadał kumplowi że płaci mu
    tyle, ile jego praca warta i że bez niego sie obejdzie. Dopiero jak koles
    rzucil na stół wypowiedzenie, to szefuńcio mial gacie pełne i błagal go by
    został. Ale było już za późno - kasy of course nie zaproponował.

    > Przyszedł czas na rozmowę w sprawie dalszej pracy - właściciel firmy
    > zaczął rozmowę od tego ile kosztuje pracownik zatrudniony na umowę o pracę

    Koszty pracy w Polsce są jakie są, ale tak naprawdę to sensownie zatrudniony
    pracownik przynosi firmie wieeeeelokrotnie wyższe zyski niż to, jakie
    generuje koszty w postaci pensji i obocznych. Ale jeśli szef nie potrafi
    DOBRZE wykorzystac pracownika, to bez względu na to jak by on zasuwał, to i
    tak firma nic z niego mieć nie będzie.

    > i że jeżeli chcę mieć taką umowę to będę dostawał na rękę odpowiednio
    > mniej. To wyszło 600 złociszy na miesiąc

    Głupi czy co ? Darmo umarło.

    > Po przypomnieniu o tym ile wcześniej zarabiałem za przebieranie papierów i
    > robienie szeryfowi kawy właściciel powiedział że jutro ze mną porozmawia
    > bo musi przemyśleć ile może mi płacić.

    A co go obchodzi ile zarabialeś. Liczy się to, ile warta jest Twoja praca. A
    imo grubo więcej niż 1250 zł.

    Wspomniał o systemie prowizyjnym który polegałby na tym że
    > miałbym płacone od każdej strony www 5% wartości faktury plus stawka
    > podstawowa.

    Powiedzmy, że jedna strona kosztuje 100 zł. Ile czasu zajęło by Ci jej
    zrobienie ? Bo 5 zł prowizji od strony to IMO kpina w żywe oczy.

    > Teraz moje pytanie do Was - ile może wynosić przeciętna pensja w takiej
    > firmie za taką pracę?

    Myślę, że dla kogoś kto dopiero zaczyna zabawę w te sprawy to jakieś 1200 na
    rękę. Dla kogoś kto ma ze 2 - 3 lata doświadczenia od 2000 w górę.

    > Czy 5% prowizji od faktury za zrobienie strony internetowej to rozsądny
    > procent?

    A myślałeś o tym by robić strony na swój rachunek ?

  • 3. Data: 2005-12-01 16:55:09
    Od: "Lisek" <S...@w...pl>

    Użytkownik "jaQbek [z pracy]" <j...@p...null> napisał w
    wiadomości news:dmn77f$53p$1@news.onet.pl...

    > Jak oceniasz swoją znajomość tematów ? Jakie masz doświadczenie ?

    PHP bardzo dobrze, mySQL również, Flash oceniłbym na 4+ / 5-, HTML bardzo
    dobrze i 3D Studio Max dostatecznie. Do tego dochodzą bdb znajomości takich
    programów jak Adobe Photoshop, Corel Draw, mają też "we mnie" osobę do
    montażu filmów do prezentacji, znającą się na Adobe Premiere.

    Trudno mi pisać o doświadczeniu - strony robię od 4 lat ale nie często
    zdarzało mi się robić strony na czyjeś zlecenia (wcześniej pracując w biurze
    od czasu do czasu trafiała mi się jakaś "fucha" typu zrobienie strony
    znajomemu albo jego firmie, nawet w firmie w której pracowałem w biurze
    zaproponowałem stworzenie systemu zamówień składanych przez internet
    połączonych z systemem firmy - nie skorzystali bo przez 2 lata nie mogli
    odpowiedniego serwera postawić...). Generalnie z takimi rzeczami jak
    rozbudowane strony we Flashu, animacje, sklepy internetowe, galerie zdjęć
    nie mam żadnych problemów. Mam swoją stronę zrobioną w PHP + mySQL którą
    odwiedza dziennie ok. 3 tysiące osób i współtworzy grubo ponad setka.
    Istnieje w internecie kilka lat i często przy niej grzebię dlatego w miarę
    sprawnie idzie mi robienie nowych stron.

    [...]
    > BTW - jak dużo macie zleceń, czy macie stałych klientów i jak oni
    > wyglądają ?

    W ciągu tych 2 miesięcy robiłem 5 stron internetowych w tym dwie do znanych
    instytucji / firm (jeżeli bym podał ich nazwy to na pewno ktoś z was by je
    skojarzył). Do tego dochodzi obsługa stron (poprawki, nowe podstrony).
    Stałych klientów nie jest dużo ale jeszcze trudno mi napisać ile. Firma w
    branży www siedzi dopiero od roku i przez ten czas niewiele zdążyli zrobić z
    moją poprzedniczką. Sporo czasu pochłonęło mi poprawianie po niej tych
    stron. Nad stronami siedzę prawie codziennie także jest co robić (póki co).

    [...]
    > 1000 zl to niewiele - jeśli nie boisz się utraty tej pracy to rzuć
    > szefowi, że odchodzisz. Zobaczysz jak mu szczena opadnie.

    Co prawda to 6 godzin dziennie ale moja poprzedniczka, która pracowała jako
    grafik (ja jako programista) dostawała 1500 zł podstawy plus prowizje i
    miała ponoć na miesiąc jakieś 2000 złociszy ale na umowie o dzieło.
    Rozmawiałem z tą dziewczyną i nie wiem czy ze złości mówiła czy nie ale
    powiedziała że dorobić to się w tej firmie nie dorobię i zebym szukał innej
    pracy bo przede mną było już wielu którym kiepsko płacili... Nie brałem do
    siebie tych słów bo z tego co zauważyłem to moi poprzednicy byli dobrzy ale
    tylko w jednej dziedzinie (np. ona w prostych flashowych grafikach a
    programista znał się tylko na Action Scripcie) dlatego liczę na to że
    pracodawca doceni moją "wszechstronność".

    > Wspomniał o systemie prowizyjnym który polegałby na tym że
    >
    > Powiedzmy, że jedna strona kosztuje 100 zł. Ile czasu zajęło by Ci jej
    > zrobienie ? Bo 5 zł prowizji od strony to IMO kpina w żywe oczy.

    Myślę że więcej biorą za te strony ale i tak 5% to faktycznie niewiele
    biorąc pod uwagę to że w zleceniu mają swój udział góra 4 osoby:
    - handlowiec
    - ja jako tworzący stronę
    - ew. grafik /często bez niego dajemy sobie radę/
    - szefostwo

    Pracodawca mówił że graficy dostają 15% od projektu a DTP-owcy za złożenie
    strony 5% (wyraźnie zaznaczyłem że składanie stron to programowanie a nie
    DTP i do tego jest potrzebna całkiem inna wiedza...) i tyle mogą mi dać
    prowizji.

    > Myślę, że dla kogoś kto dopiero zaczyna zabawę w te sprawy to jakieś 1200
    > na rękę. Dla kogoś kto ma ze 2 - 3 lata doświadczenia od 2000 w górę.

    Dzięki za informację. Martwiłem się że moja wiedza jest warta tyle co wiedza
    pani która układa faktury w segregatorze... a przynajmniej na tyle jest
    wyceniana...

    > A myślałeś o tym by robić strony na swój rachunek ?

    Myślałem ale nie mam w sobie wystarczająco dużo sił żeby coś takiego
    zorganizować. Jestem jeszcze przez jakiś czas na utrzymaniu rodziców i dla
    nich to jest niedopuszczalne żebym żył w ich domu i ryzykował zakładanie
    własnej firmy...

    Dziękuję Ci bardzo jaQbek za odpowiedzi na moje pytania i serdecznie
    pozdrawiam.
    --
    Szary Lisek

  • 4. Data: 2005-12-01 17:09:51
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Ja kiedyś pracowałem w "agencji - rekl" jako grafik DTP i koleś zaproponował
    mi 8-9zł/h netto (1998) Było dużo godzin i przy wypłacie miałem dostać coś koło
    1440zł. koleś nie mógł przeżyć że tyle zarobiłem. W ogóle się nie liczyła moja
    praca (czasami do późna wieczorem), tylko kasa jaką miał mi zapłacić... Na
    następny miesiąc renegocjował umowę. Wyszło mi mniej ale i mniej pracowałem.
    600 zł to kpina, za specjalistyczną wiedzę. Sprzątaczka z podstawowym
    wykształceniem ma więcej. Wracając do Twojej sprawy 1200 zł netto to chyba
    minimum przyzwoitości.

    pozdr i powodzenia
    Kriss

  • 5. Data: 2005-12-01 17:17:09
    Od: lynx <s...@g...com>

    Dnia 01-12-2005 o 17:55:09 Lisek <S...@w...pl> napisał:

    > Mam swoj? stron? zrobion? w PHP + mySQL któr?
    > odwiedza dziennie ok. 3 tysi?ce osób i wspó?tworzy grubo ponad setka.
    > Istnieje w internecie kilka lat i cz?sto przy niej grzebi? dlatego w
    > miar?
    > sprawnie idzie mi robienie nowych stron.

    sorki za [ot] czy mógłbyś pokazać swoją stronkę ?

    --
    lynx

  • 6. Data: 2005-12-01 17:25:09
    Od: "JobBiz" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Lisek" <S...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > obowiązki w niewielkiej firmie? Czy 5% prowizji od faktury za zrobienie
    > strony internetowej to rozsądny procent?

    Na początku 2004 roku byłem w podobnej, a może raczej w identycznej sytuacji
    co Ty, choć pracowałem od początku na umowę o pracę. Pracując w takiej
    firmie uświadomiłem sobie, że z tymi umiejętnościami (ta sama branża co Ty)
    mogę zrobić o wiele więcej dla siebie aniżeli dostawać na rękę kilka setek.
    Ja na początku miałem 800zl na reke + 25% prowizji od zrealizowanego
    projektu (srednio wychodzilo dodatkowo 500zl). Wiazalo sie to jednak z
    ciezka i solidna praca, gdzie za te same pieniadze mozna bylo faktycznie
    bawic sie w papierkach praktycznie bez zadnej odpowiedzialnosci. W
    miedzyczasie probowalem sie dostac do znanej Agencji Interaktywnej, ale jak
    uslyszalem 1400zl brutto na poczatek + prowizja to podziekowalem. Gdy
    powiedzialem szefowi, ze sie zwalniam to na sile przetrzymal mnie jeszcze 2
    miesiace, a pozniej po 4 miesiacach rozpoczelem wlasna dzialalnosc.
    Skorzystalem ze zdobytej wiedzy i w koncu jestem zadowolony z tego co robie
    i ile sobie place przy umiarkowanie ciezkiej pracy.
    RADA: Jestes mlodym czlowiekiem, dlatego zanim zwiazesz sie na stale z jakas
    firma, a w zyciu nie pojawia sie nieprzewidziane sytuacje to pomysl co
    naprawde chcialbys robic w zyciu. Tzn., czy przypadkiem nie zmarnujesz sie w
    tej firmie i nawet jesli dostaniesz podwyzke powiedzmy 1200 netto to
    bedziesz zadowolony z tej kwoty powiedzmy za 6 miesiecy. Praca to nie tylko
    pieniadze.
    Zycze powodzenia w rozmowach... i pozwole sobie nadmienic, iz w tym
    "zawodzie", ktorym pracujesz obowiazuje obnizona stawka za ZUS 250zl przy
    prowadzeniu dzialalnosci gosp. (+ mozliwa dotacja z PUP do 12000zl).
    Zaznaczam, iz z Twoimi umiejetnosciami praca nie ograniczalaby sie jedynie
    do robienia stron we Flash'u - kwestia odpowiedniego pomyslu.

  • 7. Data: 2005-12-01 18:16:14
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "Lisek" <S...@w...pl> wrote in

> [...]

    > zorganizować. Jestem jeszcze przez jakiś czas na utrzymaniu rodziców i
    > dla nich to jest niedopuszczalne żebym żył w ich domu i ryzykował

    dziwne, dziwne; z jednej strony zalozenie wlasnej dzialalnosci nie jest
    droga dobra dla wszystkich - trzeba sie wtedy martwic o zdobywanie
    klientow, itepe; ale z drugiej strony, jak sobie to inaczej wyobrazasz?
    ze popracujesz sobie ilestam (miesiecy, lat) na um-zlec za 1kPLN na
    miesiac - a potem juz bedzie "ten czas", zeby otworzyc wlasna dzialalnosc;

    poza tym bardzo zainteresowalo mnie to "jestem na utrzymaniu rodzicow";
    czy to oznacza, ze jestes jeszcze uczniem/studentem?? jezeli tak, to
    sorry, ale mowienie o 4 latach doswiadczenie podejrzewam tutaj o znaczna
    przesade; 4 lata doswiadczenia, to nie znaczy ze "przed czterema laty
    pierwszy raz widzialem na oczy robienie stronki WWW i pozniej od czasu
    do czasu cos skrobnalem"; 4 lata doswiadczenia, to znaczy cztery lata
    pracy w pelnym wymiarze godzin jako programista stron WWW;

    wez pod uwage, ze Twoje doswiadczenie powinno sie ujawniac w wielu
    aspektach; to sa kwestie takie jak np. umiejetnosc pracy nad jakims
    monotonnym projektem przez np. dwa miesiace dzien w dzien; to moze
    byc np. umiejetnosc planowania sobie pracy i w jakiejs sytuacji
    "awaryjnej" mozliwosc wyrzucenia pewnych jej elementow (np. tych mniej
    waznych jezeli klient nagle stwierdzi, ze musi miec projekt wczesniej);

    takze samo robienie czegos od czasu do czasu nie daje Ci po prostu
    doswiadczenia, ktore dalaby Ci codzienna praca w danej dziedzinie;

    pzdrv;
    adas;

  • 8. Data: 2005-12-02 03:54:13
    Od: "JobBiz" <p...@o...pl>

    Skojarzylo mi sie, ze jedna ze stronek to: http://dlastudenta.pl - 50/50

  • 9. Data: 2005-12-02 11:01:02
    Od: Dape <d...@v...pl>

    Lisek napisał(a):

> [...]
    > obowiązki w niewielkiej firmie? Czy 5% prowizji od faktury za zrobienie
    > strony internetowej to rozsądny procent?

    Kwota, ktora napisales to kpina. Jesli jestes *dobry* (szybko sie
    uczysz, rozwijasz wraz z jezykiem [w tym wypadku php]) i nie stoisz w
    miejscu) do tego robisz projkety terminowo powinienes zarabiac MINIMUM
    3x wiecej niz te (lol) 600 zl. 600 zl mozna wziac za 1 projekt robiony
    3-4 dni. Moim zdaniem powinienes pomyslec o pracy na wlasny rachunek -
    zwlaszcza jesli juz masz co pokazac ewentualnym klientom.

    pozdrawiam
    Dape

  • 10. Data: 2005-12-02 16:24:04
    Od: "Lisek" <S...@w...pl>

    > sorki za [ot] czy mógłbyś pokazać swoją stronkę ?

    Wysłałem linka na priv. Z pewnych powodów (troll internetowy tropiący ludzi
    po firmach) nie chcę podawać linka tutaj.