PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ile etatów?

  • 11. Data: 2004-12-26 12:48:10
    Temat: Re: Ile etatów?
    Od: "Paweł N" <niewiap[NO$SPAM]@yahoo.com>

    Mam podobny problem. Czy zatrudniajac sie na drugim etacie musze w jakis
    sposob usankcjonowac to, ze jestem juz zatrudniony gdzie indziej? Czy
    musze to dodatkowo zglosic pracodawcy na jakims specjalnym druczku czy
    cos w tym stylu, czy wystarczy, ze podam to w kwestionariuszu osobowym i
    szlus. Czy pracodawca wtedy inaczej rozlicza sie z ZUS-em i US, czy
    wszystko wyglada dokladnie tak, jakbym pracowal tylko u niego? A moze
    moge w ogole drugiemu pracodawcy nic o tym nie mowic? Na grupe
    pl.soc.prawo powiedzieli, ze moga byc z tym problemy bo predzej czy
    pozniej wylezie przez ZUS i Urzad Skarbowy, ale chcialbym dowiedziec sie
    jakichs pewnych informacji - w jakiej sytuacji moze to wyplynac i co
    zrobic zeby ewentualnie nie wyplynelo? Dodam, ze chodzi o Uczelnie Wyzsze
    (pracuje na jednej, a bede zatrudniony na drugiej, ale niespecjalnie mi
    zalezy na informowaniu ich wzajemnie o drugim etacie)
    Pozdrawiam i z gory dziekuje za informacje

  • 12. Data: 2004-12-26 21:29:13
    Od: Mariusz 'BB' Trojanowski <m...@a...in.sig>

    On 12/26/2004 1:48 PM, Paweł N wrote:
> [...]
    > zalezy na informowaniu ich wzajemnie o drugim etacie)
    > Pozdrawiam i z gory dziekuje za informacje

    ZUS to mało obchodzi, i tak obie firmy płacą na Ciebie pełną
    składkę+ubezpieczenie zdrowotne. Natomiast jeśli Twoje łączne roczne
    zarobki w którymś miesiącu przekroczą 2,5 krotność średniej rocznej
    pensji w kraju, to Ty będziesz stratny, bo w tym momencie obie firmy
    powinny przestać płacić składkę na ZUS a pieniądze te oddać Tobie. Ale
    to już wolny wybór, na pewno nikt się nie przyczepi, jeśli tego nie zrobisz.

    Gorsza sprawa jest z US, bo musisz wybrać, która firma będzie odliczała
    od Twoich zarobków kwotę wolną od podatku. Na pewno rozpoczynając pracę
    dostaniesz do podpisania kwitek na ten temat. I, niestety, jeśli
    podpiszesz go u obu pracodawców, to US może się przyczepić, bo uszuplasz
    w ten sposób należne zaliczki na podatek (choć i tak w rozliczeniu
    rocznym się wyrówna). Po prostu u jednego z pracodawców musisz
    zaznaczyć, żeby NIE odliczali tej kwoty wolnej. Nie musisz tłumaczyć
    dlaczego, choć oczywiście mogą się domyślać. Ale równie dobrze możesz
    zasugerować, że masz własną działalność gospodarczą, wynajmujesz komuś
    mieszkanie, czy z jakiegoś innego powody musisz sam się co miesiąc z
    podatków rozliczać i sam tę kwotę wolną odliczasz. Dla firmy to żadna
    różnica, po prostu przelewają te kilkadziesiąt zł miesięcznie na konto
    US zamiast na Twoje.

    Aha, no i pamiętaj, że jeśli w sumie przekroczysz jakieś progi
    podatkowe, to pracodawcy nie muszą o tym wiedzieć, będą Cię kasować wg
    niższego progu, ale w rozliczeniu rocznym to wyjdzie i będziesz musiał
    dopłacić.

    Powodzenia, i mam nadzieję, że jesteś pracownikiem technicznym na
    uczelni, a nie pracownikiem dydaktycznym, który w ten sposób będzie miał
    mniej czasu dla swoich studentów.

    --
    Pozdrawiam @ Mariusz Trojanowski @@@ slotyzmok @ narod!ru (s <-> z)
    "Niechże pan schowa swoją rozpaczliwą chustkę i przestanie wycierać nos

  • 13. Data: 2004-12-26 22:09:47
    Od: "Paweł N" <niewiap[NO$SPAM]@yahoo.com>

    Bardzo dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz. Bardzo mi pomogla
    Pozdrawiam,
    Pawel