PracaGrupypl.praca.dyskusje › Greencard - podatki w Polsce

  • 11. Data: 2002-07-09 12:54:14
    Temat: Re: Greencard - podatki w Polsce
    Od: "JC" <J...@p...com>

    "Michal" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    news:age96g$7sl$1@news.onet.pl...

    > Nie wydaje mi sie zebys mial racje.
    > Mozesz podac jakis dokument, skad sie tego dowiedziales?

    Pare lat temu mialem podobny problem, bo wieksza czesc roku przepracowalem
    za granica, a mniejsza w Polsce. Niestety : jesli w Polsce zarobilem chociaz
    zlotówke, to niezaleznie od tego ile dni pracowalem musze sie rozliczyc z
    tutejszym fiskusem i dochody uzyskane za granica maja wplyw na wyliczenie
    stopy opodatkowania (od wszystkich dochodów - krajowych i zagranicznych),
    nastepnie od tak wyliczonego podatku odejmuje sie podatek zaplacony za
    granica, a róznice buli sie do US.
    Co ciekawe, w tym drugim kraju nikogo nie obchodzilo czy i ile dochodu
    mialem w Polsce.
    W praktyce najkorzystniej chyba jets rozliczyc sie w kazdym z krajów z
    osobna, podajac tylko dochody w tym kraju - raczej nie ma szans aby polski i
    np. niemiecki fiskus wymieniali sie informacjami.

    JC

  • 12. Data: 2002-07-09 14:03:24
    Od: "Grzegorz Z." <killserv@NOSPAM_poczta.onet.pl>

    "JC" <J...@p...com> napisal:

    > W praktyce najkorzystniej chyba jets rozliczyc sie w kazdym z krajów z
    > osobna, podajac tylko dochody w tym kraju - raczej nie ma szans aby
    > polski i np. niemiecki fiskus wymieniali sie informacjami.

    mowisz nei ma szansy a ja ci mowie ze mam informacje z US w pl i te
    informacje dochodza no z pewnym opoznieniem ale dochodza!!! znam pare
    przypadkow ktore sobie pluly w brode ze nie rozliczyly sie w czasie bo
    potem przyszlo upomnienie i naliczone zostaly odsetki karne!!! i to
    spore!!!!
    wiec odpowiedz jest prosta lepiej wykazac w pl ile sie zarabialo za
    granica!

    --
    Pozdrowka
    |^^^^^^^^^^^^^^\||

  • 13. Data: 2002-07-09 14:12:25
    Od: "Bolek" <1...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > spore!!!!
    > wiec odpowiedz jest prosta lepiej wykazac w pl ile sie zarabialo za

    No dobra. Ale jesli ja wyjechalem w polowie roku i dalej jestem za granica?
    To co mam dawac np. pit obcego panstwa do polskie US? I co oni se to
    przetlumacza czy co?
    B.

  • 14. Data: 2002-07-09 15:23:32
    Od: "Grzegorz Z." <killserv@NOSPAM_poczta.onet.pl>

    "Bolek" <1...@p...gazeta.pl> napisal:

    > No dobra. Ale jesli ja wyjechalem w polowie roku i dalej jestem za
    > granica? To co mam dawac np. pit obcego panstwa do polskie US? I co oni
    > se to przetlumacza czy co?
    > B.
    dokladnie czego wymagaja to nie wiem jak ja sie tak rozliczalem za 2000
    rok to dalem tylko ksera papierkow ktore dostaje z firmy jako
    potwierdzenie wyplaty(wiesz na tym papieprku jest rozpisane na co ile
    poszlo z mojej pensji itp). oczywiscie kazda wyplata byla przeliczana z
    odpowiednim dla danego dnia kursem marki, i to wszystko wyslane do
    polskiego US. nie mailem najmniejszych problemow ze strony US, no zgadza
    sie ze wskoczylem na wyzszy prog i mialem doplaty cos kolo 300PLN ale za
    to w DE dostalem sporo zwrotu wiec sie oplacilo :))
    ale tak jak pisze Pawelek jest jakis tam okres jak pracujesz ponize niego
    w pl to nie musisz podawac zagranicznych dochdow.

    --
    Pozdrowka
    |^^^^^^^^^^^^^^\||

  • 15. Data: 2002-07-09 15:30:58
    Od: "Bolek" <1...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > ale tak jak pisze Pawelek jest jakis tam okres jak pracujesz ponize niego
    > w pl to nie musisz podawac zagranicznych dochdow.

    Ok. A nawet jesli ja mieszkam (na powiedzmy 10 lat) za granica? Czy mowisz o
    sytuacji gdy ktos dorabia jezdzac od czasu do czasu za granice?

  • 16. Data: 2002-07-09 15:58:12
    Od: "Grzegorz Z." <killserv@NOSPAM_poczta.onet.pl>

    "Bolek" <1...@p...gazeta.pl> napisal:

    > Ok. A nawet jesli ja mieszkam (na powiedzmy 10 lat) za granica? Czy
    > mowisz o sytuacji gdy ktos dorabia jezdzac od czasu do czasu za granice?

    mi chodzi o sytuacje gdzie pracowales w pl powiedzmy 8 mies. i wyjechales
    za granice i teraz do konca roku a i caly nastepny jestes powiedzmy w
    niemczech, to wtedy za pierwszy rok rozliczasz sie w PL podajac dochody z
    DE i w DE podajac tylko dochody z DE. a za rok drugi, gdzie pracowales
    tylko w DE, rozliczasz sie tylko z DE.
    Innych przypadkow typu, ze ktos tylko od czasu do czasu sobie dorabia
    gdzies za granica, niestety nie potrafie "rozszyfrowac"
    az tak wiele to nie wiem! moze ini pomoga

    --
    Pozdrowka
    |^^^^^^^^^^^^^^\||

  • 17. Data: 2002-07-09 19:01:21
    Od: "TOLEK" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Sprawa sie skomplikowala. ;-))
    Najwazniejszy punkt to Artykul 3.1.

    Wydaje mi sie, ze nalezy go jednak interpretowac nastepujaco:
    "Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej"
    lub
    "których czasowy pobyt w Rzeczypospolitej Polskiej trwa w danym roku
    podatkowym dłużej niż 183 dni"
    "podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na
    miejsce położenia źródeł przychodów.",

    czyli owe 183 dni dotycza jedynie osob czasowo przebywajacych w RP.

    Teraz powstaje pytanie, czy jestem osoba "majaca miejsce zamieszkania na
    terytorium RP". Wydaje mi sie, ze jestem (a przynajmniej, ze bylem w
    ubieglym roku podatkowym, o ktory to chodzi).

    Jezeli tak, musze rozliczyc sie od calosci swych przychodow.

    Pozdro
    Michal

    p.s. Przydalby sie rzeczywiscie jakis prawnk, ktory by to "rozkodowal" ;-))

    df0121.html

  • 18. Data: 2002-07-10 07:21:09
    Od: "Pawelek" <p...@g...net>

    Witam cie Michale ponownie

    "TOLEK" <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Pozdro
    > Michal
    >
    > p.s. Przydalby sie rzeczywiscie jakis prawnk, ktory by to "rozkodowal"

    To bardzo latwe. Wystarczy udowodnic, co nie bedzie trudne, ze od jakiegos
    czasu twoje miejsce zamieszkania (nie zameldowania, gdyz mozesz posiadac
    zameldowanie w obu krajach) jest w Niemczech, a to zalatwia GC.
    Nie utozsamiaj zamieszkania z zameldowaniem.
    Zauwaz, ze ustawa nie definiuje pojecia obywatela, lecz _rezydenta_,
    a my, nawet w swietle mozliwosci uzyskania kredytu w Polsce, nimi nie
    jestesmy.

    Stawiam na TOLK'a Banana
    Pozdrawiam
    Pawelek

  • 19. Data: 2002-07-10 08:52:33
    Od: "Michal" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    > To bardzo latwe. Wystarczy udowodnic, co nie bedzie trudne, ze od jakiegos
    > czasu twoje miejsce zamieszkania (nie zameldowania, gdyz mozesz posiadac
    > zameldowanie w obu krajach) jest w Niemczech, a to zalatwia GC.

    Wydaje mi sie, ze nie chodzi o miejsce zamieszkania "od jakiegos czasu".
    O ile sie nie myle, robiac rozliczenie podatkowe za ubiegly rok, istotne
    jest czy wlasnie wtedy zamieszkiwalem w Polsce. A zamieszkiwalem przez pare
    dni, kiedy to uzyskalem te nieszczesne dochody. ;-)

    pozdro
    michal (tolek)