PracaGrupypl.praca.dyskusje › Fundusz emerytalny - zmiana

  • 21. Data: 2005-06-08 20:04:26
    Temat: Re: Fundusz emerytalny - zmiana
    Od: "Kasia" <k...@w...pl>

    Użytkownik "biedronka" <s...@i...pl> napisał

    > Uważam, że to nie kit bo o ile zrozumiałam, to tak na prawdę nie ma
    > znaczenia w jakim funduszu jesteśmy, jeśli chcemy zarobić minimum. Każdy
    > jeden fundusz w ciągu 30 lat wypracuje nam 3-5% Pytanie tylko który
    > pobierze
    > większą prowizję.

    Deko podważę tą teorię ...
    1) 2% od oszczędności emerytalnych to całkiem spora kwota
    2) Pytanie o prowizję nie ma tak naprawdę takiego znaczenia jak o poziom
    opłaty za zarządzanie. Opłata prowizyjna jest pobierana od każdej
    wpływającej składki jednorazowo. Opłata za zarządzanie jest zaś pobierana co
    miesiąc od całości zgromadzonych w OFE składek, czyli od kwoty narastającej.
    A ta opłatę ustawodawca ujednolicił w zależności od wysokości aktywów netto
    OFE (im one wyższe, tym opłata mniejsza).
    3) Nic nie liczy się zatem oprócz stopy zwrotu jaką osiągnie Fundusz przez
    kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Nawet jeśli ma wysoką prowizję, lecz zarobi
    tyle, że zrekompensuje jej podwyższony poziom i doda do Twojej emerytury
    więcej niż inne OFE - to o to chodzi.

    > Natomiast, jeżeli bedziemy zmieniać fundusz raz na jakiś
    > czas to będziemy omijać 'doły' poszczególnych funduszy (czyli okresy
    > inwestowania pieniędzy tych funduszy i brak na dany okres zysków, które
    > pojawią się po jakimś czasie, i dlatego w tym czasie warto przenieść się
    > do
    > funduszu, który akurat okres inwestowania ma za sobą a zbiera obecnie
    > śmietankę) Przecież to jak inwestowanie na giełdzie Raz hossa raz bessa
    > więc
    > chyba warto kupić tanio a sprzedać drogo.

    Tak naprawdę to czysto teoretyczne wyjście z sytuacji. W praktyce zmiana OFE
    (transfer) to proces minimum trzymiesięczny (sesje są 4 razy w roku). A
    często zdarza się że OFE, które ma wytransferować członka szuka dziury w
    umowach (błędy formalne, proceduralne, cokolwiek do czego można się
    przyczepić) i transfer dochodzi do skutku dopiero na kolejnej sesji
    transferowej, jeszcze następnej lub w ogóle. Tak więc teoria o zmianie OFE
    na górkach i dołkach to czyste wywody teoretyczne.

    > jest też druga
    > strona medalu, fundusze inwestujące najlepiej na giełdzie dostają od
    > KNUiFE
    > nagrodę w postaci bagatela 50 mln albo tys zł (coś koło tego, nie
    > pamiętam)
    > myślę, że dla takiego zastrzyku pieniędzy warto dbać o swoją reputację, i
    > dbać oprócz swoich interesów także o interesy klientów.

    ??? Bzdura, KNUiFE nakłada kary, a nagród nie daje .... Jest taka
    konstrukcja w Ustawie o OFE (Kapitał premiowy to się nazywa), że Towarzystwo
    Emerytalne dostaje taki rodzaj bonusa od OFE, którym zarządza, jeśli OFE ma
    powyżej średniej ważonej stopy zwrotu wyniki inwestycyjne, a ich wysokość
    zależy od tych właśnie wyników m.in. ....

    > zależy na jaką hierarchię patrzysz, jest krótkookresowa (ok. półroczna) i
    > długookresowa (dwu- trzy- letnia). W tej pierwszej warto aby fundusz był
    > jak
    > najwyżej, bo to oznacza, że szybko dużo zarabia. A w tej drugiej aby w
    > cale
    > czołówki nie zaliczał, bo te z czołówki mają wysoką jednostkę i okres
    > inwestowania blisko przed sobą, zatem za rok, dwa zysków nam nie
    > wypracuje,
    > a kupi nam mniej jednostek bo drogie., a prowizję i tak pobierze.

    Jak tak patrzę na rynek OFE już 6 rok, to ta teza jest od czapy ... OFE,
    które od początku miały dbre wyniki inwestycyjne, nadal je mają (nie
    krótkookresowo !) - np. ING NN czy POLSAT, a te co cienko przędły jakoś nie
    wybijają sie nadal ...

    Ten agent też chyba jednak liczył na prowizje od zawartej z Tobą umowy :)
    Chyba że to filantrop był :)))

    Pozdroofka
    KS

  • 22. Data: 2005-06-08 20:47:16
    Od: "Domek" <d...@p...onet.pl>

    > Witajcie,
    >
    > ostatnio przysłuchiwałem się rozmowie, którą prowadził agent
    > ubezpieczeniowy (broker ?). Mówił, że opłaca się co jakiś
    > czas (kilka lat ?) zmienić fundusz emerytalny [FE], np. z tego
    > dobrze stojącego na trochę gorszy. Moja (jednak nikła) wiedza
    > na te tematy podpowiada mi że to nieprawda.
    >
    > Czy możecie się wypowiedzieć na ten temat ? Czy, jak mi się
    > wydaje, ten broker "tworzył" sobie rynek pod zmiany FE
    > (no bo dostaje jakąś prowizję od zdobycia nowej osoby dla funduszu).
    >
    > przemol

    Ale oczywiście że bajka. Nie ukrywam że pracuję dla jednego z OFE i znam temat.
    Jest pewna firma która zdobywa klientów dla Credit Suisse.
    Największe oszustwo na świecie. Jako że Credit Suisse jest padziewne inie
    potrafią inwestować pieniędzy to tłumaczą klientom że warto zmienić dobry
    fundusz (duża wartość jednostki uczestnictwa) na ich o u nich klient nabędzie
    więcej jednostek. Co oczywiście jest prawdą he he he he.

    Ale po pierwsze - kapitał jest ten sam (ilość jednostej x cena) a że firma
    gorsza to wolniej będzie przyrastał
    po drugie - na emeryturze chleb będziemy kupować za pieniądze czy jednostki?

    Fundusz można zmienić ale nie nalezy tego robić zbyt pochopnie.

    Sam osobiście nie przepisuję z CU (nawet brata, żonę, dalszą rodzinę), z PZU, z
    Sampo.
    Natomiast z Pocztyliona, Skarbca, Ergo, Credit Suisse, Pekao, AIG uciekałbym
    gdzie pieprz rośnie zwłaszcza że po 2 latach to nic nie kosztuje i wedle nowej
    ustawy koszty dla klientów się (w większości OFE) zrównały

    pozdr.

  • 23. Data: 2005-06-08 20:54:12
    Od: d...@p...onet.pl

> [...]
    > mają niską cenę jednostki i w dłuższym okresie czasu (jakieś 4-6 lat) będą
    > na nas zarabiać (oczywiście trzeba jeszcze uwzglednić krótkookresową stopę
    > zwrotu, która z kolei powinna być jak najwyższa, gdyż to oznacza, że fundusz
    > będzie zarabiał więcej niż minimum określone przez rynek)
    > Natomiast co do częstej zmiany. Nie sztuką jest zmienić fundusz co dwa lata.
    > Ale warto się zastanowić czy to się nam opłaca. Według mojej wiedzy
    > wystarczy w ciągu ok. 30 lat naszej pracy zmienić 3-5 razy fundusz. Ale
    > zmienić 'dobrze', czyli wziąć pod uwagę wszystkie te informacje powyżej.

    Kolega który rozpoczął dyskusję mówi o czymś innym - jest pewna firma która
    sprzedaje OFE dla Credit Suisse i wprowadza klientów w błąd (świadomie).
    Oszukuje, znaczy się.
    Nie istnieje firma która za darmo przyjdzie i wyedukuje klienta. Byc może
    trafiłaś na gamonia który nie potrafił Cię "przekonać".
    Przewidzieć wyniki OFE to jak wóżenie z fusów - jeżeli któryś ewidentnie lezy to
    wtedy należy zmienić. Sa jednak OFE które poważnie traktują sprawę i zależy im
    na jak najlepszych wynikach w przeciągu długiego czasu i tam warto być. Inne
    działają krótkodystansowo żeby się sprzedać (patrz np. Kredyt Bank lub teraz
    Polsat)

    pozdr.

  • 24. Data: 2005-06-09 14:49:51
    Od: "jalboss" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Kolega który rozpoczął dyskusję mówi o czymś innym - jest pewna firma
    > która
    > sprzedaje OFE dla Credit Suisse i wprowadza klientów w błąd (świadomie).
    > Oszukuje, znaczy się.

    Niby na czym polega to oszustwo?

    Jarek

  • 25. Data: 2005-06-09 14:51:19
    Od: "jalboss" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Domek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nowej
    > ustawy koszty dla klientów się (w większości OFE) zrównały

    A dlaczego Credit Suisse niby jest gorsza firmą i dlaczego KNUIFE na swoich
    stronach pisze cos całkiem innego?

    Jarek

  • 26. Data: 2005-06-09 19:11:37
    Od: d...@p...onet.pl

    > Użytkownik <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Niby na czym polega to oszustwo?

    Poważnie się pytasz ?

    Ich gadka jest taka:

    W dobrym funduszu ma Pan 200 jednostek
    (200 jednostek po 20 zł = 4 000 zł)
    W Credit Suisse kupi Pan 210 jednostek. Jak Pan widzi WIĘCEJ. I to się opłaca !
    (4 000 zł / np. 19 zł za jednostkę = 210 jednostek)

    Co oczywiście jest wierutną bzdurą bo nieważna jest ilość jednostek tylko
    zgromadzony kapitał a KAPITAŁ = ilość jednostek x cena jednostki

    Czyli oszukują świadomie bo tylko w taki sposób mogą wcisnąć tak słabo radzący
    sobie OFE.
    Ja jestem Kierownikiem w ING Nationale-Nederlanden ale obok swojego funduszu z
    czystym sercem mogę polecić np. CU , Sampo - to są firmy które poważnie myślą o
    inwestowaniu pieniędzy i tworzyły systemy emerytalne w wielu krajach.
    Credit Suisse się brzydzę ...
    Tak samo teorią że OFE należy zmieniać co kilka lat. Bzdura -należy zmieniać jak
    okazuje się słaby.

    pozdr

  • 27. Data: 2005-06-10 19:33:56
    Od: d...@p...onet.pl

    > Użytkownik "Domek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A dlaczego Credit Suisse niby jest gorsza firmą i dlaczego KNUIFE na swoich
    > stronach pisze cos całkiem innego?
    >
    > Jarek

    Co Ty Jarku opowiadasz ?? Co niby pisze KNUiFE ? Rankingi (wszelkie parametry
    wskazują że Credit Suisse nie mieści się w pierwszej 10 na 15 OFE) jak również
    stopy wzrostu jednostki mówią całkiem coś innego i jestem świeżo po lekturze
    www.knuife.gov.pl i żadnej pozytywnej opini o CS nie znalazłem. A wyniki
    (zamieszczone na www.knuife.gov.pl) również potwierdzają moja opinię:
    - ostatnie 3 lata - 10 miejsce/ 15 OFE
    - poprzedni okres rozliczeniowy 14 miejsce / 16 OFE !!!!!!

    Na pierwszym miejscu jest Bankowy (jeżeli ktoś interesuje się wynikami OFE wie
    że dzięki dopłatom a nie wynikom inwestycyjnym).

    Żaden OFE nie jest w stanie zawsze być na 1 miejscu ale sztuką być w czołówce (1
    -5 miejsce) a to udaje sie póki co tylko ING N-N

    Credit Suisse dyskfalifikuje równiez fakt że podpisał umowę na akwizycję z ta
    firmą o której wspomniałem (a w środowisku ta firma znana jest z nieetycznego
    postepowania)

    pozdr.

  • 28. Data: 2005-06-10 19:47:35
    Temat: Re: Reasumując
    Od: d...@p...onet.pl

    > Jak wykazała Biedronka, zawsze lepiej być w funduszu dobrym, to jest
    > przynoszącym wysoką stopę zwrotu. Teoria jakoby dobrze było raz na jakiś
    > czas przenieść się do funduszu słabego to mrzonki.
    >
    > Jedyny problem, nie wiem czy warto jest przeznaczać tyle czasu i uwagi dla
    > podwyższenia zysku w funduszu emrytalnym, skoro według prognoz emerytury i
    > tak będą groszowe. Zatem jeśli stale obserwujący rynek, konsultując się z
    > brokerami etc. zyskam 10 zł miesięcznie więcej emerytury, to czy ma to sens?
    >
    > Eddie

    Masz racje w 50 % !

    - powinno się być w funduszu który wie jak pomnażać pieniądze czyli takim
    którego wyniki są powyżej średniej

    - zmienić fundusz należy tylko wtedy jeżeli ewidentnie OFE nie radzi sobie z
    inwestowaniem (z 15 OFE jest takich 5 , 6 np. Skarbiec, Pocztylion, Ergo,
    Pekao, mimo wszystko Bankowy, Credit Suisse)

    - różnice pomiędzy najlepszym funduszem a najgorszym są znaczne:
    przypominam że do OFE trafia 7,3 % naszego wynagrodzenia brutto;
    po 6 latach zakładając że ktoś zarabia około 1400 zł brutto (na ręke około 1000
    zł) na koncie OFE uzbiera się około 10 000 zł u najlepszego OFE i około 8 500 zł
    u najgorszego. Różnica 1 500 zł. Jeżeli do emerytury mam 36 lat to (w
    uproszczeniu) ta różnica może się 6-krotnie powiększyć czyli wyniesie (na
    dzisiejsze pieniądze) 9 000 zł. Zakładając że mężczyzna na emeryturze przeżyje
    statystycznie 14 lat czyli 168 miesięcy to różnica w emeryturach wyniesie
    9 000 / 156 = ok 60 zł (dzisiejsze pieniądze czyli to co możemy dzisiaj kupić)
    PODKREŚLAM że są to obliczenia BARDZO uproszczone.

    Pamiętajcie. Można być biednym lub starym, ale byc starym i biednym to już
    tragedia.

    pozdr.

  • 29. Data: 2005-06-13 14:53:30
    Od: "jalboss" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > opłaca !
    > (4 000 zł / np. 19 zł za jednostkę = 210 jednostek)

    Oszustwa tu nie widze ale jedynie matematykę. ok.
    Ale to teraz mam takie pytanie:
    Na emeryture pójde za kilkadziesiąt lat, np. za 30.

    Jeżeli zrobimy założenie że fundusz CS bedzie osiągał lepsze stopy zwrotu
    niz ten fundusz z którego odszedłem to może się okazac że wartośc jednostki
    w CS będzie równa np. 500 zł a tego poprzedniego funduszu 480
    i wtedy (przyjmujac założenie że od czasu zamiany nie kupiłem żadnej
    jednostki) będzie tak:
    fundusz z którego wyszedłem -> 200jednostek po 480 zł. = 96 000 zł.
    fundusz CS -> 210 jednostek po 500 zł = 105 000
    zł.

    Czy to jest możliwe?

    Jarek

  • 30. Data: 2005-06-13 14:57:10
    Od: "jalboss" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > również
    > stopy wzrostu jednostki mówią całkiem coś innego i jestem świeżo po

    miałem na myśli to:
    http://www.knuife.gov.pl/publikacje/raporty/rynek_of
    e_2004.pdf

    mam nadzieje że link zadziała