PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dokumenty MM w firmie

  • 1. Data: 2007-10-09 14:15:39
    Temat: Dokumenty MM w firmie
    Od: "MarkX" <m...@o...pl>

    Chcialem zapytac co to dokladnie jest dokument MM? Wiadomo, ze chodzi o
    przesuniecie magazynowe. Pytanie czy chodzi o przesuniecie w obrebie jednej
    firmy, czy tez opuszczalne jest przesuwanie towarow na dokumencie MM miedzy
    roznymi firmami? Czy prawo to jakos reguluje?

    Przyklad.
    Wlasciciel ma 2 niezalezne firmy. Jedna X i druga Y. Firma X prowadzi
    magazyn, firma Y sprzedaje towar swoim klientom. Obie firmy pracuja na tym
    samym oprogramowaniu. Jak powinien wygladac prawidlowy obieg dokumentow? Czy
    firma X moze wydawac towar firmie Y na zasadzie dokumentu MM (np. z magazynu
    A firmy X do magazynu B firmy Y)?
    Czy moze firma Y powinna zakupic towar od firmy X normalnie na FV?

    Jest to jakos regulowane?

    MarkX

  • 2. Data: 2007-10-09 17:05:15
    Temat: Re: Dokumenty MM w firmie
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-10-09 16:15 [MarkX] napisał(a):

    > Wlasciciel ma 2 niezalezne firmy. Jedna X i druga Y. Firma X prowadzi
    > magazyn, firma Y sprzedaje towar swoim klientom.

    Jak go sprzedaje skoro nie jest jego właścicielem?

    --
    : Pozdrawiam, _ [Pe.Ka] Paweł Kruk _ ::
    ::: _ _^_ //\ peka1972#gazeta.pl GG:2091615 //\::

  • 3. Data: 2007-10-09 20:32:53
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    Użytkownik "MarkX" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednej firmy, czy tez opuszczalne jest przesuwanie towarow na dokumencie
    > MM miedzy roznymi firmami? Czy prawo to jakos reguluje?

    Za Polski Ludowej była Instrukcja Magazynowa i miało to chyba oparcie w
    obowiązującym prawie.
    Dokument MM (a właściwie MM+/MM-) jest papierem towarzyszącym przesunięciom
    pomiędzy magazynami w ramach tego samego podmiotu gospodarczego.
    Gdy sprzedawca pralek z Warszawy ma za dużo towaru to może wysłać go do
    swojej filli w Krakowie i zdejmie to ze stanu dokumentem o przykładowym
    numerze MM-/0133/2007 a magazynier w Krakowie przyjmie te pralki na swój
    stan dokumentem MM+/0133/2007.

    Między osobnymi podmiotami gospodarczymi powinny krążyć WZ-tki (do wiedzy
    spedytora, kierowcy, magazyniera) a do rąk księgowej, i/lub innej osoby
    fakturującej powinna przyjść faktura VAT.

    --
    andrzej

  • 4. Data: 2007-10-10 12:45:32
    Od: "MarkX" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości

    > Jak go sprzedaje skoro nie jest jego właścicielem?

    Jak nie jest?
    Wlasciciel ma 2 niezalezne firmy.
    Pracownicy w firmie X prowadza magazyn. Pracownicy z firmy Y sprzedawaja
    towar z magazybu X. Pytanie w jaki sposob powinno odbywac sie przekazanie
    towaru z firmy X do Y.

    MarkX

  • 5. Data: 2007-10-10 12:50:08
    Od: "MarkX" <m...@o...pl>

    Użytkownik "andrzej" <u...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > swojej filli w Krakowie i zdejmie to ze stanu dokumentem o przykładowym
    > numerze MM-/0133/2007 a magazynier w Krakowie przyjmie te pralki na swój

    A wiec nasuwa sie nastepne pytanie. Co to jest filia?
    Przyklad.
    Firma X magazynuje zabawki. Firma Y sprzedaje zabawki. W obu firmach
    wspolwlascicielem jest ta sama osoba. Czy firma X i Y jest w tym wypadku
    innym podmiotem? Jezeli nie, bo wlasciciel jest jeden, to czy filia moze sie
    nazywac inaczej niz glowna siedziba firmy?

    MarkX

  • 6. Data: 2007-10-10 14:57:03
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    > A wiec nasuwa sie nastepne pytanie. Co to jest filia?

    Na potrzeby wytłumaczenia kiedy można stosować dowód MM jest nią: "jednostka
    terenowa z takim samym NIPem co centrala".

    --
    andrzej

  • 7. Data: 2007-10-10 18:18:37
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-10-10 14:45 [MarkX] napisał(a):

    > Jak nie jest?
    > Wlasciciel ma 2 niezalezne firmy.

    To, że firmy mają tego samego właściciela nie oznacza, że ich majątek
    jest wspólny. To dwa odrębne podmioty gospodarcze i wymiana towaru
    między nimi może sie odbywać na zasadzie kupna/sprzedaży. Z tego co
    napisałeś wcześniej zrozumiałem, że towar jest firmy X a sprzedaż
    prowadzi firma Y. Jeśli towar należy do firmy Y a ta tylko wynajmuje
    powierzchnię magazynową u X to najprościej założyć w systemie
    komputerowym Y magazyn depozytowy, w którym będzie trzymany towar w X
    oraz magazyn handlowy, z którego będzie prowadzona sprzedaż. A między
    magazynami towar będzie przechodził MM-kami. Można też zrobić sobie
    jakieś inne dokumenty żeby kontrolować ruch pomiędzy magazynami - np. WD
    - wydanie do depozytu i PD - przyjęcie z depozytu. Generalnie nie ma
    żadnych ograniczeń w mnożeniu typów dokumentów magazynowych w firmie.
    Towar ten w księgowości materiałowej X nie pojawi się (no chyba, że
    kontrolnie na kontach pozabilansowych, żeby X wiedziała za jaką
    powierzchnię magazynową wystawić fakturę).
    Jeśli jednak towar jest X to wchodzi w grę tylko sprzedaż towaru do Y
    (WZ+faktura) i przyjęcie w Y PZ. A dalej już normalny handel.