PracaGrupypl.praca.dyskusjeRe: Czy pracodawca może zmusic do pójścia na urlop ?

  • 1. Data: 2010-01-27 14:20:11
    Temat: Re: Czy pracodawca może zmusic do pójścia na urlop ?
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Wed, 27 Jan 2010 03:28:20 -0800 (PST), Mariusz Tasarz napisał(a):

    > mam takie pytanko:
    > - pracownikowi został jeden dzień urlopu z poprzedniego roku, z tego
    > co wiem, to zaległy urlop należy wykorzystać do końca marca, natomiast
    > pracodawca zmusza do wykorzystania tego urlopu do końca stycznia, czy
    > jest to zgodne z prawem ?

    OIDW tak.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 2. Data: 2010-01-27 16:03:08
    Od: Mariusz Tasarz <m...@g...com>

    > OIDW tak.

    na to wygląda, ze tak, popytałem w paru miejscach i wszyscy
    potwierdzają, dzięki

  • 3. Data: 2010-01-28 08:00:48
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    h.googlegroups.com
    Mariusz Tasarz <m...@g...com> pisze:

    > na to wygląda, ze tak, popytałem w paru miejscach i wszyscy
    > potwierdzają, dzięki
    Nie widzę powodu aby tak było.
    Urlopu _wypoczynkowego_ powinno się udzielać w roku, w którym pracownik
    uzyskał do niego prawo (art. 161 KP). Sytuacja o udzieleniu najpóźniej do
    końca pierwszego kwartału jest sytuacją wyjątkową (brak realizacji art. 163
    KP i wg art. 168)). Pracodawca może "zmusić" pracownika do wykorzystania
    urlopu tylko wówczas, gdy:
    - następuje rozwiązanie stosunku pracy;
    - upływa termin wskazany w art. 168.
    Z końcem stycznia warunek 2 nie występuje. Równie dobrze można twierdzić, że
    jeśli pracownik nie wykorzystał całego urlopu w roku, w którym usyskał do
    niego prawo (np. z powodu choroby), to pracodawca może go zmusić do
    wykorzystania go w styczniu. Albo w lutym.
    Dodatkowo - co do zasady urlopu wypoczynkowego udziela się (poza opisanymi
    wyjątkami) na wniosek pracownika.
    http://www.ocd.pl/artykuly/kategoria/prawo/18/Przymu
    sowy-urlop-wypoczynkowy

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2010-01-31 06:23:38
    Od: "Nikto" <n...@T...pl>

> [...]

    > zmusić do wykorzystania go w styczniu. Albo w lutym.
    > Dodatkowo - co do zasady urlopu wypoczynkowego udziela się (poza opisanymi

    Dla mnie to przepisy o urlopach to burdel na kółkach .Może najwyższy czas
    aby opracować i wdrożyć czytelny system i interpretacje.Jak również czytelne
    nauczanie tegoż..Kilka przykładów z życia ...Wielki zakład produkcyjny [ z
    pottttężnymi związkami!]obok mnie w okresie około-świątecznym wprowadził
    obowiązkowy miesięczny urlop z wykorzystaniem zaległych urlopów
    wypoczynkowych.Od poniedziału wprowadza następny tygodniowy urlop przymusowy
    i tu zdaje się ,że "do odpracowania " w lecie-choć znając życie to w lecie
    ludzie wezmą urlopy wypoczynkowe. W poprzednich latach urlopy też tam
    planowano stadnie.Gdzie tu jest "zgoda pracownika" o której mowa? Że może
    się zwolnić jak mu się nie podoba? Druga sprawa . Znam firmę która nie
    udzielała urlopu latami , nie prowadziła listy obecności pracownika i w
    której po 3 latach urlop i pieniądze za urlop przepadały [zgodnie z prawem
    "o przepadaniu", bo do 3 lat można dochodzić od firmy roszczeń]..Pracownik
    który się sądził z tą firmą [zwolnił się kiedy przestali wypłacać pensje, a
    oni mu potem dali dyscyplinarkę za karę]wymusił wizytę PIP która nie
    stwierdziła rażacych naruszeń prawa pracownika w tej firmie...ale ten
    przypadek to za skomplikowany do analizy , więc z innej beczki i tu
    chciałbym koniecznie szerokiej dyskusji...
    Onegdaj w radio słuchałem audycji jakieś super mądrej babki [są takie ,
    uwierzcie!] na temat urlopów...Nie pamiętam jaką firmę państwową ona
    reprezentowała , ale raczej chyba nie PIP bo z tego co wiem to PIP powtarza,
    że urlopy należy wykorzystać do końca pierwszego kwartału następnego roku.
    Ta kobieta tłumaczyła tak . Ten termin [j.w.]wziął się z tąd, że zakłady
    robią rozliczenia roczne i te zaległe urlopy powodują bałagan w papierach
    [przynajmniej kiedyś tak było i to się terz ciągnie]. Urlop do 3 lat "nie
    przepada" więc należy uznać , że te 3 lata wyznaczają termin do
    zrealizowania. Ale [i tu wykrzykniki!!!!!], aby uniemożliwić zakładom
    kombinacje z urlopami i przekładania w nieskończoność należy bezaapelacyjnie
    podkreślić ,że "zakład ma obowiązek udzielić urlopu w tym roku w którym on
    przysługuje ! Nie do końca pierwszego kwartału następnego roku, tylko w
    danym roku! Coż to oznacza? Że bez wyrażnej zgody pracownika nie można mu
    urlopu przerzucić poza dany rok . Ale z kolei jeśli pracownik chce to zakład
    może , bo obowiązek dotyczy zakładu a nie pracownika. Więc na pisemną prośbę
    pracownika [dlatego pisemną by uniknąć przymusowych przesuniętych urlopów
    bez zgody pracownika] zakład może mu przesunąć urlop na termin do 3 lat...
    To byłoby logiczne bo z korzyścią dla zakładu i pracownika.I tak wydaje mi
    się , że powino być! Każde inne rozwiązanie uważam za idiotyczny,
    nielogiczny przepis.Ostatnio słuchałem inspektorka PIP który tłumaczył, ze
    nie wolno odkładać urlopów bo pracownik jest zmęczony bez urlopu...Gadanie
    bez logiki... Ja mam pracę przy której wypoczywam i w trakcie urlopu
    strasznie się męczę [faktycznie! to nie sarkazm!] ...I co z tego wynika? Że
    zgodnie z logiką PIP nie powinienem wykorzystywać urlopu? A jeśli chcę
    wyskoczyć na przykład na miesiąc, lub dwa urlopu gdzieś zza ocean [i zakład
    z chęcią i dziką rozkoszą poszedłby na rękę ]to co?
    Nie wolno nam tego zrobić? ! To uderza i w zakład który chce takiego
    rozwiązania i we mnie który pragnie wyjazdu na dwa miesiące... Więc...?

    Nikto

  • 5. Data: 2010-01-31 12:38:06
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hk37l5$euc$1@news.dialog.net.pl Nikto <n...@T...pl>
    pisze:

    > Dla mnie to przepisy o urlopach to burdel na kółkach .
    Wg mnie nie są takie złe, choć zawsze można to i owo poprawić.
    Zaznaczam, że powyższe dotyczy _wszystkich_ urlopów, nie tylko
    wypoczynkowych.

    > Wielki zakład
    > produkcyjny [ z pottttężnymi związkami!]obok mnie w okresie
    > około-świątecznym wprowadził obowiązkowy miesięczny urlop z
    > wykorzystaniem zaległych urlopów wypoczynkowych.
    Najprawdopodobniej łamie przy tym prawo. Niemniej możliwe są różne
    rozwiązania płynące z układu zbiorowego pracy itp.

    > Od poniedziału
    > wprowadza następny tygodniowy urlop przymusowy i tu zdaje się ,że "do
    > odpracowania " w lecie-choć znając życie to w lecie ludzie wezmą urlopy
    > wypoczynkowe.
    Jeśli dostaną - a wcale nie muszą dostać (poza 4 dniami jeśli ktoś ich
    wcześniej nie wykorzystał).

    > W poprzednich latach urlopy też tam planowano
    > stadnie.
    Nazywa się to plan urlopów, o którym mowa w KP. Ale pracownik nie musi
    wnioskować o urlop i wówczas otrzymać go może przymusowo tak, aby ostatni
    dzień przypadał 31.03 następnego roku.

> [...]
    > pieniądze za urlop przepadały [zgodnie z
    > prawem "o przepadaniu", bo do 3 lat można dochodzić od firmy
    ... z tytułu stosunku pracy.
    Nie widzę w tej sytuacji niczego zdumiewajacego. Pracodawca nagminnie łamał
    prawo (być może przekalkulował, że mu się to per saldo opłaci), a pracownicy
    nic nie robili aby swe prawa wyegzekwować, choć mieli do tego mechanizmy
    (być może też to sobie przekalkulowali albo po prostu byli tchórzami
    zasługujacymi na takie traktowanie). Żadne prawo nie ma możliwości
    zagwarantować, że będzie przestrzegane.

> [...]
    > przestali wypłacać pensje, a oni mu potem dali dyscyplinarkę za
    > karę] wymusił wizytę PIP która nie stwierdziła rażacych naruszeń prawa
    Bywa i tak. Istnieją jednak sądy pracy. Poza tym mógł złożyć wypowiedzenie i
    myk na zwolnienie lekarskie.
    Bądźmy dorośli, to nie piaskownica. Rynek pracy to ścieranie się sprzecznych
    interesów pracodawców i pracowników, strony silniejszej i strony słabszej.
    Dzieje się to w określonych realiach (poziom bezrobocia - całościowy i
    dotyczący konkretnych branż i zawodów, stan prawny, zasobność społeczeństwa
    w oszczędności itp.). Jeśli realia na to pozwalają dochodzi do nadużyć i
    patologii.

    > więc z innej beczki i tu chciałbym koniecznie szerokiej
    > dyskusji...
    No, chcieć to można wiele, zobaczymy jak ci pójdzie.

> [...]
    > zakładu i pracownika.I tak wydaje mi się , że powino być! Każde inne
    > rozwiązanie uważam za idiotyczny, nielogiczny przepis.
    Nie szkodzi - możesz uważać, co zechcesz.
    Jest jednak inaczej. KP chroni zarówno interesy pracownika, jak i
    pracodawcy. I jest w tej materii raczej jasny. Urlopu wypoczynkowego
    pracodawca udziela pracownikowi w roku, w którym pracownik nabył do niego
    prawo (art. 161), na jego wniosek i zgodnie z planem urlopów (jeśli
    pracodawca musi go ustalać art. 163 §1 i §1^1).
    Ale mogą zaistnieć okoliczności uniemożliwiające spełnieni wymogów art. 161
    i wówczas stosuje się art. 168.
    Proste.
    Natomiast art. 291 stanowi o terminie przedawnienia _wszelkich_ roszczeń z
    tytułu stosunku pracy i nie ma z trybem udzielania urlopów nic wspólnego.
    Wnioski (nie wiem czy tej "mądrej" pani czy twoje) nie są ani logiczne, ani
    praktyczne. Cóż bowiem z tego, że pracownik chce przesunąć urlop do 3 lat,
    skoro pracodawca ma obowiązek udzielić mu go w określonym czasie (czyli nie
    może spełnić postulatu pracownika)? Po drugie - kolejna furtka dla
    patologii: "niech pan napisze wniosek o przełożenie urlopu, albo... rozumie
    pan?".
    Słowem - nonsens.

> [...]
    > Ja mam pracę przy której wypoczywam i w trakcie urlopu strasznie się
    > męczę [faktycznie! to nie sarkazm!] ...I co z tego wynika?
    To, że nie jesteś pępkiem świata, a prawo nie jest i nie będzie robione pod
    ciebie.
    Normy czasu pracy, okresy wypoczynku, warunki szkodliwe i ich zakres, oraz
    setki innych uregulowań podejmowane są w oparciu o badania, doświadczenia
    lat ubiegłych, orzecznictwo, a także postulaty stron zainteresowanych.
    A że kogoś tam męczy urlop... zawsze można zebrać 100k podpisów pod
    obywatelską inicjatywą ustawodawczą.

    > Że zgodnie z
    > logiką PIP nie powinienem wykorzystywać urlopu?
    Art. 152 §2.
    Ale nie jesteś bez szans - pragnąc pozbawić sie wypocznku możesz w trakcie
    urlopu wykonywać prace z tytułu umowy cywilnoprawnej. Istnieją także inne
    rozwiązania twego problemu.

    > A jeśli chcę wyskoczyć
    > na przykład na miesiąc, lub dwa urlopu gdzieś zza ocean [i zakład z
    > chęcią i dziką rozkoszą poszedłby na rękę ]to co? Nie wolno nam tego
    > zrobić?
    Oczywiście, że możesz, co za dziwne pytanie - czy ty w ogóle to prawo pracy
    znasz i rozumiesz?
    Tylko tak mi się zdaje, że kręcisz - przecież zeznałeś, że w czasie urlopu
    strasznie się męczysz. Chcesz sobie zrobić źle?

    --
    Jotte