PracaGrupypl.praca.dyskusje › Budżet domowy - kilka pytań

  • 11. Data: 2006-08-23 17:57:39
    Temat: Re: Budżet domowy - kilka pytań
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    Kira napisał(a):

    [...]

    > Mam ważniejsze rzeczy na głowie niż zastanawianie się czy
    > aby nie powinnam na papier toaletowy wydać 3zł zamiast 6.
    > Pieniądze zasadniczo zarabia się po to, żeby je wydawać -
    > zgodnie z aktualnymi potrzebami i chęciami.

    Jakbym tak miał wydawać zgodnie z chęciami, to po paru wizytach
    w Empiku / MM, bym poszedł z torbami, przy dowolnie dużej realnej
    wypłacie. ;)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2006-08-23 20:11:05
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    On Tue, 22 Aug 2006 19:35:40 +0200, "Any User" wrote:

    >Witam
    (...)
    >1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    >komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    >(taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    Tak, pobieżną, komputerową.

    >2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    >przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    >robić, czy jakiś inny powód?

    Gdy jeszcze nie prowadziłem, to powodem tego był systematyczny wzrost
    stanu kont, zatem nie było powodu żeby sprawdzić co jest nie tak.

    >3. Jeśli tak, w jakiej formie? Czy np. wydatki na jedzenie
    >rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    >masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?

    Ogólna kwota - raczej średnia z całego roku mnie interesuje, ponieważ
    to lepiej obrazuje moje wydatki np. prywatne ubezpieczenie zdrowotne
    kosztuje mnie ok. 1650 zł rocznie, bo przy wpłacie z góry jest 6%
    (chyba) zniżki, no i nie trzeba pamiętać co miesiąc o wpłacie składki.

    >4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    >komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    >nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    >jak numer seryjny) ?

    Mnie interesują średnioroczne wydatki. Zatem elektronika trafia tam w
    postaci średniej miesięcznej na wydatki pt. "inne" (ale sama
    elektronika stanowi raczej niewiele, podejrzewam że nie więcej jak
    300-400 zł/msc).

    >5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?

    średnia miesięczna * 12 miesięcy np. internet -> 60zł*12, tel. ->
    ok.50zł*12 itd.

    >6. Jeśli prowadzisz dokładną rozpiskę i opisujesz szczegółowo
    >każdą pozycję z każdego rachunku, to co się dzieje, gdy ktoś
    >z domowników np. zgubi rachunek, albo zapomni go wziąć?
    >Jak to wówczas zapisujesz? Czy stosujesz jakieś wpisy
    >"specjalne", aby oznaczyć tego typu sytuacje, czy próbujecie
    >po prostu odtworzyć z pamięci jak najwięcej i jakoś rozpisać
    >ewentualne rozbieżności?

    Nie prowadzę szczegółowej rozpiski, bo byłoby to uciążliwe, np. ciężko
    jest zapamiętać ile się wydało w jakimś barze np. pamiętam że było to
    mniej więcej 1500 koron słowackich, ale już nie pamiętam po ile te
    korony kupowałem, podobnie jest z euro, funtami (choć tych nie
    kupowałem, więc należałoby sprawdzić kurs w dniu wydania). Bez sensu
    to liczyć, lepiej ten czas poświęcić na zarabianie kasy.

    >7. Czy stosujesz jakieś metody/narzędzia analityczne? Jakie?

    Arkusz kalkulacyjny z wykresami.

    >To na razie tyle, aby nikogo nie przerazić.
    >
    >Dziękuję za odpowiedzi!

    Proszę :-)

    --
    pozdrawiam
    Bremse

    P.S. Niedługo znów się przeprowadzam, w związku z tym znowu będę
    bezrobotny, zatem jeśli ktoś ma namiary na firmy z Zielonej Góry
    poszukujące programistów j2ee (preferowana um. zlec.), to nie krępować
    się i słać na e-mail'a :-)

  • 13. Data: 2006-08-23 21:49:31
    Od: "katarzyna" <b...@w...pl>

> [...]

    > rozpisujesz na poszczególne pozycje/rachunki/dni/itp., czy tylko
    > masz jedną liczbę, do której je codziennie doliczasz?

    W exelu mam arkusz na każdy miesiąc. Kolejne kolumny mam zatytułowane:
    Dom - wydatki na meble, elelmenty stałego wyposażenia mieszkania, różne
    śróbki, ostanio stojak na gazety, mydelniczka, etc
    Przyjemności - słodycze, alkochol, kino, teatr, itp
    Żarcie - wydatki na żywność
    Chemia - wydatki na środki czystości, kosmetyki
    Komunikacja - bilety mpk, karty miesięczne, taksówki, itp,
    Dziecko - soczki, kaszki, ubranka, zabawki
    Ciuchy - ubrania, buty
    Auto - tylko paliwo (benzyna, gaz)
    Auto inne - ubezpieczenia, naprawy, częsci, opłaty za parkowanie, mandaty
    Lekarstwa - po prostu
    Opłaty - stałe miesięczne opłaty (za mieszkanie, prąd, woda, internet)
    Opłaty inne - np rata za studia podypl., angielski,
    Inne - dokumenty (dowód, prawo jazdy, paszp.), zdjęcia, opłaty na poczcie,
    ogłoszenia w gazecie

    Po lewej stronie w wierszach mam poszczególne dni w miesiącu i dany wydatek
    Każda kolumna ma swoją sumę a te z kolei składają się na całkowite wydatki w
    danym miesiącu.

    Dodatkowo mam jeden samo uzupełniający się arkusz w którym mam zestawienie
    wszystkich wydatków z wszystkich miesięcy.
    Do każdej kolumny przypisana jest średna i odchylenie standardowe.
    Dzieki temu wiem ile średnio wydaje miecięcznie np na opłaty czy na żywność
    W arkuszu z zestawieniem mam też wpisane dochody(rozbite na źródła) i
    zestawione z wydatkami
    Dzieki temu wiem czy w danym miesiący wydaliśmy więcej niz zarobiliśmy i
    dlaczego.

    Dzieki rozbiciu wydatków na kolumny wiem dokładnie na co poszła kasa.
    Mogę łatwo określić wydatki na rzeczy niezbędne (opłaty, żarcie, dziecko,
    auto) i takie z których mogę częsciowo albo całkowicie zrezygnować. Stąd
    wiem ile MUSZĘ wydać w danym miesiącu, ile "przydałoby się" a ile może
    poczekać jeśli akurat jest cienko z kasą.
    Rzeczy niezbędne mają bardzo małe odchylenie standardowe więc mogę łatwo
    prognozować ile minimalnie muszę mieć środków na dany miesiąc.

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?

    Tylko cena i co to dokładnie było(W osobnych komurkach aby dało się
    sumować), w danej kolumnie i dniu miesiąca.

> [...]
    > "specjalne", aby oznaczyć tego typu sytuacje, czy próbujecie
    > po prostu odtworzyć z pamięci jak najwięcej i jakoś rozpisać

    Raczej nie gubimy rachunków, każdy wpisuje swoje wydatki.
    Jeśli nie nie mamy rachunku, sprawdzamy ile wyszło z karty i szacunkowo
    wpisujemy w poszczególne kolumny

  • 14. Data: 2006-08-24 05:48:45
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Any User wrote:

> [...]
    > Ufam, że otrzymam w miarę szczere odpowiedzi - chciałbym
    > wykorzystać je do mojej pracy "naukowej".
    >
    > Jeśli ktoś nie chce odpowiadać publicznie, a ma ochotę się
    > wypowiedzieć, proszę o maila na patryk_wlos#tlen.pl.
    >
    > Zaznaczam, że świadomie i celowo wysyłam to akurat na tą
    > grupę, gdyż interesuje mnie profil przeciętnegi bywalca właśnie
    > jej.
    >
    > A zatem:
    >
    > 1. Czy prowadzisz w jakiejkolwiek formie (dokładna/pobieżna,
    > komputerowa/papierowa itd.) rozpiskę budżetu domowego
    > (taki rejestr przychodów, wydatków i ew. innych rzeczy) ?

    Bank za mnie prowadzi - moja odpowiedz jest tu identyczna jak heraklesa,
    ostatnio za niemal wszystko z drobiazgami typu paczka chusteczek
    wlacznie place karta.

    Przegladam to starannie tylko wtedy, jak saldo jest w jakims momencie
    rozne od oczekiwanego na podstawie doswiadczenia, czyli jak jest zasadne
    postawienie pytania "na co mysmy tyle kasy wydali?"

    > 2. Jeśli nie, to dlaczego: brak czasu, brak chęci, brak
    > przewidywanych korzyści z tego, brak wiedzy, jak to sensownie
    > robić, czy jakiś inny powód?

    Brak korzysci w stosunku do wysilku. Skoro sobie zyje, starcza i
    zostaje, nie widze sensu drobiazgowego sledzenia siebie. Zwlaszcza, ze
    mam bardzo stale nawyki i nie mam duzych wahan wydatkow miedzy miesiacami.

    > 4. Jak rozpisujesz większe wydatki (np. pralka, telewizor,
    > komputer itp.)? Tzn. jakie "parametry" zapisujesz (np. cena,
    > nazwa, miejsce zakupu, data, może jakieś atrybuty egzemplarza,
    > jak numer seryjny) ?

    Zachowuje faktury/umowy zakupu z danymi, ktore sa na nich.

    > 5. Jak rozpisujesz wydatki stałe, np. prąd, woda, czynsz, internet?

    patrz p. 1., ida przelewem.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 15. Data: 2006-08-24 07:04:01
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Wojciech Bańcer [Wed, 23 Aug 2006 17:57:39 +0000 (UTC)]:

    > Jakbym tak miał wydawać zgodnie z chęciami, to po paru wizytach
    > w Empiku / MM, bym poszedł z torbami, przy dowolnie dużej realnej
    > wypłacie. ;)

    Po księgarniach przestałam chodzić, ksiązki przez net
    zamawiam- jakoś tak łatwiej zamknąć okienko, niż odłożyć
    trzymaną w ręku ciekawą książkę na półkę i wyjść ;)

    Ale pomijając ten drobiazg, to jest mniej więcej tak,
    że raczej się pi razy oko wie ile się ma na koncie.
    I albo dopasowuje się wydatki do stanu konta, albo ten
    stan konta do wydatków... Wolę opcję drugą, a jakoś
    tak mam, że jak się już spłuczę totalnie to (prawie)
    zawsze metodę dorobienia brakującej kwoty wymyślę.

    Taki autodoping ;)

    Kira

    --
    /(o\ : http://kira.wwt.pl :: http://cyber-girl.net :
    \o)/ GG: 1565217 :: I am what I am, I do what I want