PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie do znawców prawa pracy

  • 1. Data: 2004-09-17 09:52:26
    Temat: Pytanie do znawców prawa pracy
    Od: "Paweł" <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    2 kluczowe pytania:
    - firma do ktorej chcę przejść, zastrzegła sobie ze w przypadku rozwiązania
    umowy o pracę z mojej winy będę musiał zapłacić jednomiesięczne
    wynagrodzenie. Czy jest to legalne i jak z tego wybrnąć?
    - moja obecna firma żąda zwrotu pieniedzy za szkolenie ktore mialem rok temu
    i wtedy zobowiazałem sie do przepracowania dwóch lat. Czy muszę zwrócic
    firmie całośc pieniedzy czy tylko część tego odpowiadającą reszcie z tych
    dwóch lat.

    Wasze odpowiedzi uratują mi życie. Z góry dziękuje
    Paweł

  • 2. Data: 2004-09-17 10:59:25
    Temat: Re: Pytanie do znawców prawa pracy
    Od: "zx" <x...@v...pl>

    Jeżeli chodzi o drugie twoje pytanie:
    W jakiej formie zobowiązałes się do przepracowania 2 lat - słownie czy pisemnie ?
    - jeżeli pisemnie to zależy od treści, tzn jeżeli jest tam mowa o tym iż
    zobowiązujesz się do ...... i JEŻELI NIE DOTRZYMASZ ZOBOWIĄZANIA TO NP MUSISZ
    ZWRÓCIĆ CAŁĄ KWOTĘ LUB JEJ CZĘŚĆ to niestety będziesz musiał zwrócić kase.
    Jeżeli natomiast jes tam mowa tylko i wyłącznie o tym że się zobowiązujesz - bez
    żadnych restrykcji - to mogą ci naskoczyć. To samo dotyczy się formy ustnej.

    Co do pierwszego to nie mam pewności.
    - wydaje mi sie że mogą taką klauzulę umieścić tobie w umowie - to kwestia
    negocjacji.
    Czyli tylko w formie pisemnej - jeżeli tylko gadają to nie masz czym się przejmowac
    Pzdr

  • 3. Data: 2004-09-17 11:36:15
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_>

    > - firma do ktorej chcę przejść, zastrzegła sobie ze w przypadku
    rozwiązania
    > umowy o pracę z mojej winy

    kluczowym slowem jest tutaj "wina". Ma ono w prawniczym sensie dosc
    szczegolne znaczenie i polega najogolniej rzecz biorac na celowym i
    zamierzonym dzialaniu w zlej wierze (oczywiscie moze byc tez dzialanie
    niezamierzone). Winy musi dowiesc i orzeka o niej sad.

    pracodawca ma prawo domagac sie odszkodowania od pracownika w przypadku np.
    porzucenia pracy, ale znowu jest to kwestia dowiedzenia tobie ze twoje
    odejscie spowodowalo straty i szkody i to w okreslonej wysokosci. jest to
    mozliwe jedynie w przypadku gdy osobiscie za cos odpowiadasz i/lub jestes np
    nie do zastapienia. W przypadku towjej umowy ustala ona z gory forme i
    wysokosc odszkodowania, ale tak jak pisalem kluczowe znaczenie ma tu
    okreslenie "wina".
    Jesli jest natomiast sformułowanie "przyczyny lezace po stronie pracownika",
    to juz co innego, ale w takim wypadku nie musisz nic placic bo do zlozenia
    wypowiedzenia masz pelne prawo zawsze.

  • 4. Data: 2004-09-17 18:36:35
    Od: "Alina Majewska" <a...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    Witam!
    Odnośnie 2-go pytania- sprawy te reguluje wspólne Rozporządzenie
    Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej w
    sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowej. A więc wszystko
    zalezy od tego, czy firma wysłala Cię na szkolenia i co było w treści umowy
    pomiędzi Toba a firmą, czy tez tylko umozliwiła Ci udział w szkoleniu
    jednoczesnie zawierając z Tobą umowę o zwrot kosztów.
    Odnośnie 1 pytania- zgadzam się z Jackare. Kwestię odpowiedzialności
    finansowej pracownika za zawinione i niezawiniome szkody reguluje Kodeks
    pracy oraz wewnętrzny Regulamin Pracy ( który jednak nie może być bardziej
    restrykcyjny od K.P.)w firmach zatrudniających powyżej 20 osób lub umowa o
    pracę w pozostałych firmach.
    Jednak słowa "wina" nie można traktowac ogólnie i powinna być owa "wina"
    szczególowo wymieniona, jak również wysokość kary pieniężnej za każde
    przekroczenie.
    Pozdrawiam
    Ala