-
1. Data: 2004-09-28 18:22:26
Temat: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "Marek Lubiński" <m...@w...pl>
Witam,
Mam następujące pytania:
1. Koleżanka obecnie pracuje na etacie w pewnej firmie. W firmie szykują się
zmiany restrukturyzacyjne. Jedną z możliwości dalszej jej współpracy z firmą
jest założenie własnej działalności gospodarczej i praca z tą firmą. Mieszka
ona w innym mieście(Bydgoszcz) niż pracuje (w mieście gdzie pracuje
wynajmuje mieszkanie). W związku z tym czy całą księgowość musi prowadzić w
Bydgoszczy, czy może na przykład zameldować się czasowo w mieście gdzie
obecnie pracuje i tam założyć działalność gospodarczą?
Jeśli jest taka możliwość, to w jaki sposób prowadzić działalność w mieście
gdzie koleżanka pracuje?
2. Od czego zacząć załatwianie formalności (słyszałem o tym że wszystko
można załatwić w jednym okienku - czy to prawda?)
3. Ile trwa rejestracja firmy
4. Koleżanka chciałaby świadczyć usługi biurowe, czyli prowadzenie
sekretariatu, i inne czynności administracyjne (wyłączając usługi księgowe).
Jaki rodzaj działalności koleżanka powinna założyć, co wpisać w papierach,
czy usługi biurowe są powiązane z usługami księgowymi? Czy potrzebne są
jakieś zezwolenia na tego typu działalność (lub potwierdzenie
umiejętności?)?
--
Marek Lubiński
-
2. Data: 2004-09-28 20:47:43
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
Dnia 28 wrz 2004 w liście [news:cjcabb$k8$1@nemesis.news.tpi.pl]
Marek Lubiński [m...@w...pl] napisał(a):
> Mieszka ona w innym
> mieście(Bydgoszcz) niż pracuje (w mieście gdzie pracuje wynajmuje
> mieszkanie). W związku z tym czy całą księgowość musi prowadzić w
> Bydgoszczy, czy może na przykład zameldować się czasowo w mieście
> gdzie obecnie pracuje i tam założyć działalność gospodarczą?
Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy). A księgowość może
zlecić do jakiegoś biura księgowego, albo sama prowadzić - to naprawdę
nie jest takie trudne, zwłaszcza że jako osoba prowadząca sekretariat
będzie musiała wiedzieć co to są f-ry, rachunki, itp.
> Jeśli jest taka możliwość, to w jaki sposób prowadzić działalność
> w mieście gdzie koleżanka pracuje?
J.w.
> 2. Od czego zacząć załatwianie formalności (słyszałem o tym że
> wszystko można załatwić w jednym okienku - czy to prawda?)
Wizyta w Urzędzie Miasta i rejestracja działalności gospodarczej - 100
zł. Plus 150 zł jeżeli będzie się rozliczać z Vat. Tu trzeba troche
poczekać (do 2 tyg. z tego co pamiętam, ale zazwyczaj szybciej) i podać
planowaną datę rozpoczęcia. Z papierkiem z UM idzie po REGON do Urzędu
Statystycznego, gdzie określa podstawowy i drugorzędny profil
działalności (papierek dają od ręki i za darmo). Potem z REGONEM, NIPem
do banku po rachunek firmowy i na koniec wizyta w Urzędzie Skarbowym i
ZUS'ie.
> 3. Ile trwa rejestracja firmy
W moim przypadku od dnia otrzymania zaświadczenia z UM (tego
pierwszego) minął tylko jeden dzień. Firmę zakładałem w grudniu
zeszłego roku.
Co do jednego okienka - ja takiego luksusu nie miałem i podejrzewam, że
teraz też tylko w niektórych miastach jest to procedura uproszczona.
> 4. Koleżanka chciałaby świadczyć usługi biurowe, czyli prowadzenie
> sekretariatu, i inne czynności administracyjne (wyłączając usługi
> księgowe). Jaki rodzaj działalności koleżanka powinna założyć, co
> wpisać w papierach, czy usługi biurowe są powiązane z usługami
> księgowymi? Czy potrzebne są jakieś zezwolenia na tego typu
> działalność (lub potwierdzenie umiejętności?)?
Ja zrobiłem tak: wziąłem kodeks cywilny, znalazłem rozdziały o
prowadzeniu działalności gospodarczej, a dokładnie spis _wszystkich_
rodzajów działalności jakie można wpisać do wniosku (łącznie z tymi, na
które wymagane są koncesje, np. produkcja głowic nuklearnych - serio ;)
i wypisałem wszystko co mnie aktualnie interesowało i nie tylko. Wyszło
tego ok. 30 punktów (rodzajów działalności). Urzędniczka w UM nie
robiła najmniejszych problemów z rejestracją takiej jednoosobowej firmy
;) A już wiem, że jeszcze sobie coś dopiszę.
Najlepiej wpisać jak najwięcej, bo każda następna zmiana w tym papierku
kosztuje 50 zł.
A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
albo "usługi biurowe" i będzie ok.
--
Pozdrawiam,
Rafał Wawrzycki
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.
-
3. Data: 2004-09-29 15:07:59
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "Marek Lubiński" <m...@d...plnospam>
> Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
> wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
> będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy). A księgowość może
> zlecić do jakiegoś biura księgowego, albo sama prowadzić - to naprawdę
> nie jest takie trudne, zwłaszcza że jako osoba prowadząca sekretariat
> będzie musiała wiedzieć co to są f-ry, rachunki, itp.
>
Ok, ale i tak musi wszystko załatwić w miejscu zameldowania - wpis do
ewidencji itp oraz rozliczać się będzie z US w miejscu zameldowania??
> A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
> albo "usługi biurowe" i będzie ok.
Dziękuję uprzejmie za informacje.
Pozdrawiam / Kind Regards
Marek Lubiński
-
4. Data: 2004-09-29 17:13:01
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_>
> > A co do sekretarzenia - niech znajoma wpisze "usługi sekretarskie",
> > albo "usługi biurowe" i będzie ok.
>
Troche sie w tejh kwestii zmienilo i dzialalnosc nalezy okreslic odpowienimi
numerami z klasyfikacji PKD, wiec Twoja znajoma powinna miec juz te numery
zanim pojdzie rejestrowac DG. Tak bedzie po prostu szybciej. Numery PKD sa
do znalezienia na www.stat.gov.pl
--
Jackare
Bytom
-
5. Data: 2004-09-30 17:37:29
Temat: Odp: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "laptopkoparskey" <l...@p...onet.pl>
Użytkownik Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:cjcimb$1nl$...@a...news.tpi.pl...
> Nie musi się meldować tam gdzie pracuje. Wystarczy, że napisze we
> wniosku o otworzenie działalności gospodarczej, że praca wykonywana
> będzie na "terenie całej polski, u zleceniodawcy).
Mam wrażenie, że Marek pytał o siedzibę a nie o teren prowadzenia
działalności.
Firma musi mieć wskazaną siedzibę. Nie trzeba się wcale meldować pod danym
adresem.
Jeśli księgowość jest prowadzona przez zewnętrzny podmiot (np. biuro
rachunkowe), wówczas podajesz w skarbówce namiary na niego (na jednym z
podstawowych formularzy).
-
6. Data: 2004-09-30 20:44:38
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
Dnia 29 wrz 2004 w liście [news:cjeqli$n5b$1@nemesis.news.tpi.pl]
Jackare [j...@i...pl_wytnij_to_]
napisał(a):
> Troche sie w tejh kwestii zmienilo i dzialalnosc nalezy okreslic
> odpowienimi numerami z klasyfikacji PKD, wiec Twoja znajoma
> powinna miec juz te numery zanim pojdzie rejestrowac DG. Tak
> bedzie po prostu szybciej. Numery PKD sa do znalezienia na
> www.stat.gov.pl
Jeżeli będzie miała numery PKD w chwili rejestracji, to tylko szybciej
pani w okienku w UM ją obsłuży. Ale w sumie dobrze wiedzieć konkretnie
co się chce robić, czyli właśnie znać te numery.
--
Pozdrawiam,
Rafał Wawrzycki
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.
-
7. Data: 2004-09-30 20:47:16
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
Dnia 29 wrz 2004 w liście
[news:00d3ab9b7eda9d1952de61b15e8dbd7f@news.home.net
.pl] Marek
Lubiński [m...@d...plnospam] napisał(a):
> Ok, ale i tak musi wszystko załatwić w miejscu zameldowania - wpis
> do ewidencji itp oraz rozliczać się będzie z US w miejscu
> zameldowania??
Jeżeli nie masz innego lokalu na własność lub nie masz umowy wynajmu,
to siedzibą firmy jest miejsce gdzie jesteś zameldowany. I odpowiednio
rozliczasz się w Urzędzie Skarbowym pod który podlegasz z racji
zameldowania.
--
Pozdrawiam,
Rafał Wawrzycki
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.
-
8. Data: 2004-09-30 20:49:34
Temat: Re: Odp: Pytania dotyczące własnej działalności gospod arczej
Od: Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl>
Dnia 30 wrz 2004 w liście [news:cjhghe$lgr$1@news.onet.pl]
laptopkoparskey [l...@p...onet.pl] napisał(a):
> Mam wrażenie, że Marek pytał o siedzibę a nie o teren prowadzenia
> działalności.
A rzeczywiście. Sorki...
> Firma musi mieć wskazaną siedzibę. Nie trzeba się wcale meldować
> pod danym adresem.
Ale jakiś papier musisz mieć, np. zgodę na użytkowanie, albo umowę
najmu.
--
Pozdrawiam,
Rafał Wawrzycki
Odpowiadając na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.
-
9. Data: 2004-09-30 21:34:51
Temat: Odp: Odp: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "laptopkoparskey" <l...@p...onet.pl>
Użytkownik Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOtlen.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:cjhrhr$t1e$...@a...news.tpi.pl...
> Ale jakiś papier musisz mieć, np. zgodę na użytkowanie, albo umowę
> najmu.
no pewnie, ale chyba urząd tego nie żąda
to już trzeba sprawdzić we właściwym urzędzie
-
10. Data: 2004-10-01 12:29:17
Temat: Re: Pytania dotyczące własnej działalności gospodarczej
Od: "XAndrew" <a...@w...pl>
Najlepiej nie wpisywac jak najwięcej.
Jesli chce się być zwolnionym od podatku VAT, to lepiej się zastanowić bo
niektóre działalności nie są zwolnione z tego typu podatku. A każda zmiana
kosztuje jak już wcześniej napisałeś 50 zł.
I w przypadku błędu będziesz zmuszony tak czy inaczej do płacenia VAtu albo
za zmianę we wpisie.
A. P.
> Ja zrobiłem tak: wziąłem kodeks cywilny, znalazłem rozdziały o
> prowadzeniu działalności gospodarczej, a dokładnie spis _wszystkich_
> rodzajów działalności jakie można wpisać do wniosku (łącznie z tymi, na
> które wymagane są koncesje, np. produkcja głowic nuklearnych - serio ;)
> i wypisałem wszystko co mnie aktualnie interesowało i nie tylko. Wyszło
> tego ok. 30 punktów (rodzajów działalności). Urzędniczka w UM nie
> robiła najmniejszych problemów z rejestracją takiej jednoosobowej firmy
> ;) A już wiem, że jeszcze sobie coś dopiszę.
> Najlepiej wpisać jak najwięcej, bo każda następna zmiana w tym papierku
> kosztuje 50 zł.