PracaGrupypl.praca.dyskusje › Koniec umowy o pracę a zaległy urlop

  • 1. Data: 2006-05-22 17:38:11
    Temat: Koniec umowy o pracę a zaległy urlop
    Od: "Czesław Nasiłowski" <c...@o...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów.

    Zbliża się koniec mojej umowy o prace na czas określony. Niestety mój
    pracodawca jest mocno konfliktowy i delikatnie mówiąc nierzetelny w swoich
    zobowiązaniach wobec pracowników. Jeszcze nie zdarzyło się tak, żeby
    bezkonfliktowo rozstał się ze swoim pracownikiem.

    Otóż umowa kończy mi się na samym początku lipca. Nie chcę tej umowy
    przedłużać. Mam niewykorzystany urlop - zarówno zaległy zeszłoroczny jak i
    bieżący: razem 32 dni.

    Proszę podpowiedzcie mi, czy mam prawo wykorzystać cały urlop (zarówno
    zaległy i bieżący) jeżeli o to wniosę i czy pracodawca ma obowiązek mi go
    wtedy udzielić.

    Pracodawca zaproponował mi, żebym dalej chodził do pracy a on mi za urlop
    zapłaci. Ja jednak wolę drugą opcję, czyli wykorzystać urlop. Czy więc
    jeżeli tego zechcę szef musi się na to zgodzić?

    Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.

    Pozdrawiam,

    Czesław

  • 2. Data: 2006-05-23 10:29:53
    Temat: Re: Koniec umowy o pracę a zaległy urlop
    Od: "Czesław Nasiłowski" <c...@o...pl>

    Znalazłem taki, dość porządny tekst. Może komuś się przyda:

    Źródło: Gazeta Prawna 127/2005 [dodatek: Prawo i Życie] z dnia 01.07.2005
    (str. 2)

    "Zdając sobie sprawę, że płacenie pracownikowi za okresy niewykonywania
    pracy może być nie na rękę pracodawcy, który mógłby - gdyby taka możliwość
    istniała - próbować zmusić pracownika do rezygnacji z urlopu, ustawodawca
    wprowadził przepisy uniemożliwiające takie działanie. Chodzi tu o przepisy
    gwarantujące pracownikowi prawo do wypoczynku, takie jak przede wszystkim:

    . zakaz zrzeczenia się urlopu,

    . obowiązek wykorzystania go w naturze.

    Zakaz zrzeczenia się przez pracownika urlopu oznacza, że nie może on ani w
    drodze swojej samodzielnej decyzji, ani zawierając z pracodawcą stosowne
    porozumienie zrezygnować z całości lub z części urlopu wypoczynkowego. Co
    więcej, nawet gdyby takie porozumienie zawarł, będzie ono nieważne.

    Obowiązek wykorzystania urlopu w naturze oznacza natomiast, że pracownik nie
    może zamienić go np. na ekwiwalent pieniężny, a pracodawca nie ma prawa
    "kupować" urlopu pracownika, czyli proponować mu za jego niewykorzystanie
    gratyfikacje pieniężną. I to nawet w sytuacji, gdy sam pracownik byłby taką
    transakcją zainteresowany."

    Pozdrawiam,

    Czesław

  • 3. Data: 2006-05-25 21:29:15
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Czesław Nasiłowski napisał(a):

> [...]
    > gratyfikacje pieniężną. I to nawet w sytuacji, gdy sam pracownik byłby taką

    tylko w Twoim przypadku nie mamy zrzeczenia sie prawa do urlopu w zamian
    za gratyfikacje finansowa, tylko zgodne z prawem jego rozliczenie...
    Mozesz co najwyzej uderzyc do PIPu(albo zasugerowac prac. ze do niego
    pojdziesz), ze Ci pracodawca nie dal w ubieglym roku ani jednego dnia
    urlopu, choc Ty o niego prosiles.. (urlop daje *pracodawca*, zwykle na
    wniosek pracownika; a urlop za ub. rok powinien byc wykorzystany do
    konca I kwartalu tego roku)

    Pozdrawiam...

  • 4. Data: 2006-05-25 22:02:32
    Od: "Czesław Nasiłowski" <c...@o...pl>

    Użytkownik "Dariusz Tarczoń" <t...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > urlopu, choc Ty o niego prosiles.. (urlop daje *pracodawca*, zwykle na
    > wniosek pracownika; a urlop za ub. rok powinien byc wykorzystany do

    Dziękuję za odpowiedź.

    Czy dobrze zrozumiałem, że pracodawca może odmówić mi udzielenia urlopu
    oznajmiając, że mi za niego woli zapłacić?

    Pozdrawiam,

    Czesław

  • 5. Data: 2006-05-26 16:12:02
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    Czesław Nasiłowski napisał(a):

    > Czy dobrze zrozumiałem, że pracodawca może odmówić mi udzielenia urlopu
    moze, widac ma jakies ku temu powody...

    > oznajmiając, że mi za niego woli zapłacić?
    Faktem jest, ze jak zostanie Ci niewykorzystany urlop, to po skonczonej
    umowie, pracodawca *musi* sie z niego z Toba rozliczyc, a to w praktyce
    sprowadza sie do wyplacenia ekwiwalentu...

    Jak bardzo chcesz isc na urlop, to niech Twoja karta bedzie urlop z
    ubieglego roku, bo z niego powinien juz sie rozliczyc (grozi mu za to
    grzywna).

    Pozdrawiam...