Konflikty w pracy warto rozwiązywać
2012-08-25 00:17
Konflikty w pracy © mast3r - Fotolia.com
Przeczytaj także: Konflikt w miejscu pracy: kiedy i jak interweniować?
fot. mast3r - Fotolia.com
Konflikty w pracy
Zależność od innej osoby, różnice osobowościowe oraz trudności w komunikowaniu się - to najczęstsze przyczyny powstawania konfliktów w pracy. Przykładem pierwszej z nich może być zależność na linii przełożony-pracownik. Pamiętajmy, że im jest ona silniejsza, tym bardziej intensywne emocje jej towarzyszą.
Druga, częsta przyczyna konfliktów, to różnice wynikające z osobowości np. odmienne wartości, potrzeby czy cele. Trudno jest bowiem budować i utrzymywać konstruktywną relację z osobą, która jest w znacznym stopniu różna od nas.
Trzecia przyczyna to niewystarczające umiejętności komunikacyjne, np. niewłaściwe przekazywanie informacji zwrotnych czy konstruktywnej krytyki.
2. Poznaj koło konfliktów
Amerykański mediator Christopher Moore wyróżnił pięć typów konfliktów: relacji, danych, interesów, strukturalny oraz wartości. Wspólnie tworzą one koło konfliktu.
- Konflikt relacji charakteryzuje nieprawidłowa komunikacja, intensywne emocje, uruchomienie stereotypów oraz zachowanie odwetowe. Łagodzenie konfliktów w tej relacji oznacza przede wszystkim okazywanie szacunku rozmówcy.
- Konflikt danych powoduje brak informacji lub niewłaściwa interpretacja danych. Występuje np. wówczas, kiedy długo oczekujesz na kluczowe dla ciebie informacje, a druga strona zwleka z ich udostępnieniem.
- Z kolej konflikt interesów to brak możliwości zrealizowania swoich potrzeb lub osiągnięcia wyznaczonych celów.
- Czwarty rodzaj to konflikt strukturalny wynikający z braku dostępu do określonych przedmiotów biurowych, ułatwiających i usprawniających pracę.
- Ostatni rodzaj to konflikt wartości. Charakteryzuje go rozbieżność wartości i zasad. Przykładowo dwie współpracujące ze sobą osoby mogą pozostawać w konflikcie, ponieważ jedna z nich dopuszcza możliwość manipulowania informacjami przekazywanymi klientom, a druga nie zgadza się z takim podejściem.
3. Miej świadomość następstw konfliktów
Pierwsza z konsekwencji konfliktu w pracy to na pewno wysoka rotacja pracowników. Nie bez powodu to jedna z podstawowych przyczyn zmiany pracy - trudno jest bowiem efektywnie wykonywać swoje zadania, kiedy w zespole panuje napięta atmosfera.
Dodatkowo możemy spotkać się ze zwiększoną liczbą zwolnień chorobowych spowodowanych np. długotrwałym, wysokim poziomem stresu. Na koniec – nie zapomnijmy o zmniejszonej motywacji do pracy. W końcu w skonfliktowanym środowisku znacznie spada motywacja wewnętrzna i wydajność pracowników.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
kasia137a / 2013-11-03 19:59:36
Konflikty zdarzają się nawet w najlepiej zorganizowanych i funkcjonujących przedsiębiorstwach. Do powstania konflitku nie potrzebne jest bardzo duże czy doniosłe zdarzenie. Nawet mała pomyłka współpracownika czy podwładnego może wywołać konflikt na lini pracownik- pracownik, pracownik- pracodawca.
Bardzo ważną sprawą jest szybkie znalezienie takiego konfliktu, jego powodu i załagodzenia do w tak zwanym " zarodku", dopóki się za bardzo nie rozwinął i nie wciągnął więcej osób. W artykule zaprezentowane są najczęstsze powody konfliktów. Bardzo często zadarza się systuacja, że konflikt powstaje z powodu złego przekazu informacji, nie dostarczenia potrzebnej wiedzy czy dokumnetów. Następnie do tego dołączają sie emocje, niechęć do przyznania się do błędu i potwierdzenia racji drugiej osoby, czy też sama niechęć osobista do tej osoby i tak powstaje konflikt.
W artykule pokazane jest w jaki sposób poznać rodzaj konfliktu i czynniki za niego odpowiedziale, a także sposoby jego rozwiązania.
Według mnie nie należy pozostawiać rozwiązywania takich sporów w pracy samym sobie. Jeżeli osoby zwaśnione nie mogą lub nie chcą się same pogodzić należy im w tym pomóc. Dobrym sposobem w takiej sytsuacji może być skorzystanie z pomocy osoby, która zajmuje się rozwiązywaniem takich problemów zawodowo- mediatora, albo też ( jeżeli jest taka osoba w firmie) skorzystać z pomocy osoby, która wykazuje takie zdolności. Osoba taka wysłucha dokadnie i spokojnie obie strony i pozwoli na znalezienie wspólnego rozwiązania problemu.
Konflikty w pracy nie są niczym dobrym. Psują atmosferę pracy, nie ma przyjemności z wykonywanych zadań, przenosi się to także na samopoczucie innych osób, które nie wciągnięte w owy konflikt chcą czy nie muszą się temu przyglądać i z czasem robi się to bardzo męczące.
Konflikty w firmach warto jest rozwiązywać. Warto też znać zasady powstawania i następnie rozwiązywania problemów interpersonalnych co pomoże w przyszłości zapobiegać powstawaniu nowych źródeł sporów.
Katarzyna Paź
w47779@wsiz.rzeszow.pl [ odpowiedz ] [ cytuj ]